• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du det är ok att ha shorts på jobbet?
  • gosmamman

Självklart beror det väl på vad man har för jobb, men på mitt jobb är det ok. Men jag skulle aldrig använda nån kortkort modell

• Behemot
    himmelsflickan skrev 2008-06-06 19:29:21 följande:
    Jag kan helt enkelt inte tycka att det är okej att inte få klä sig som man vill, om det inte har med säkerhet att göra. Så länge man kan utföra sina arbetsuppgifter så borde man få ha vilka kläder man vill. Det här med äldreboende, så om 50 år så kommer man få ha vad man vill på sig då? Eftersom modet idag är mer vågat än för 50 år sedan? Känns fakttiskt som att det är de äldre som får anpassa sig till dagens samhälle, inte att vi ska behöva dra oss bakåt i tiden. Sålänge man är vänlig och gör sitt jobb så spelar väl inte kjolens längd så stor roll?
    Jamen en del av mina arbetsuppgifter är att representera företaget gentemot kunder samt representera vår del av företaget gentemot vår utländska företagsledning. I det ingår att behandla dem med respekt och en del av det är att klä mig någorlunda formellt.

Hur jag klär mig är bara en liten del av det, men inte en oviktig del-
  • lunkentuss
    margaritha skrev 2008-06-06 19:45:59 följande:
    Jamen en del av mina arbetsuppgifter är att representera företaget gentemot kunder samt representera vår del av företaget gentemot vår utländska företagsledning. I det ingår att behandla dem med respekt och en del av det är att klä mig någorlunda formellt. Hur jag klär mig är bara en liten del av det, men inte en oviktig del-
    Men din vilja skall inte respekteras? Din egna vilja att klä dig hur du vill? (menar då inte bar överkropp o. string utan vanliga kläder) Korta shorts elr kort kjol och uringning är inte = orespekt! Hela resonemanget är löjligt! Sålänge man inte gnider sig mot folk så ska dom inte ha o. göra med vad jag har på mig.
  • Behemot
    himmelsflickan skrev 2008-06-06 20:21:28 följande:
    Men din vilja skall inte respekteras? Din egna vilja att klä dig hur du vill? (menar då inte bar överkropp o. string utan vanliga kläder) Korta shorts elr kort kjol och uringning är inte = orespekt! Hela resonemanget är löjligt! Sålänge man inte gnider sig mot folk så ska dom inte ha o. göra med vad jag har på mig.
    Min vilja är att göra ett bra jobb och en del av det är att göra ett bra intryck. Att komma i schorts och linne när jag träffar de utländska cheferna eller kunderna skulle inte göra ett bra intryck.
  • chrissepisse

Röstade nej eftersom det är otänkbart med shorts på min arbetsplats (en revisionsbyrå). Vi har klädkod och den säger bland annat att vi inte får ha några klädesplagg i denimtyg (t ex jeans), vara baraxlade, ha skor med öppen häl eller tå osv. Shorts går också bort.

• lunkentuss
    margaritha skrev 2008-06-06 20:30:13 följande:
    Min vilja är att göra ett bra jobb och en del av det är att göra ett bra intryck. Att komma i schorts och linne när jag träffar de utländska cheferna eller kunderna skulle inte göra ett bra intryck.
    bestämmer vem? Det är ju inte klokt att man ska bedömmas efter hur man är klädd och inte efter hur man utför sitt jobb!
  • Behemot
    himmelsflickan skrev 2008-06-06 22:01:31 följande:
    bestämmer vem? Det är ju inte klokt att man ska bedömmas efter hur man är klädd och inte efter hur man utför sitt jobb!
    Hur toleranta kunderna är kan ju knappast jag bestämma
    Om man inte känner att man vill klä sig formellt på jobbet så ska man nog helt enkelt ha en annan typ av jobb. Själv tycker jag inte att det är någon större grej.
  • skåne tjej

Det beror helt på vad man arbetar med tycker jag.

First God created man, then he had a better idea...
  • Atamon
    himmelsflickan skrev 2008-06-06 19:29:21 följande:
    Jag kan helt enkelt inte tycka att det är okej att inte få klä sig som man vill, om det inte har med säkerhet att göra. Så länge man kan utföra sina arbetsuppgifter så borde man få ha vilka kläder man vill. Det här med äldreboende, så om 50 år så kommer man få ha vad man vill på sig då? Eftersom modet idag är mer vågat än för 50 år sedan? Känns fakttiskt som att det är de äldre som får anpassa sig till dagens samhälle, inte att vi ska behöva dra oss bakåt i tiden. Sålänge man är vänlig och gör sitt jobb så spelar väl inte kjolens längd så stor roll?
    Jag ser inte problemet i att ha kläder så att tex vårdtagare känner sig tillfreds. Nu är det några år sedan jag jobbade på äldreboende så det har kanske ändrats. I sammanhanget kan nämnas att min mamma jobbade på sjukhus hela sitt yrkesverksamma liv. På 60- och början av 70-talet var det ju modernt med riktigt mus-i-kant längd på kjolar och klänningar. På jobbet hade hon (och de andra) även sina sjukhusrockar så korta. Trettio år senare så förstod hon inte att det hade accepterats att ha det så. Men de manliga patienterna hade tyckt att det var trevligt
    Jag ser inget problem överhuvudtaget med att ha klädkod på jobbet, jag har en annan roll på jobbet än hemma och det är rätt skönt att ha det hela åtskiljt.
  • Shqiptari

Jag anser att det beror på vad mamn har för yrke. I mitt yrke kan man ha shorts anser jag. Men inte i min sambos.

• miniGrynet

Beror på yrkesval, så svårt att svara ja eller nej.

Min morbror var med i en omfattande diskussion om just shorts på jobbet, dom fick något slags förbud på jobbet och han vägrade följa det och överklagade m.m., var med i media och sen fick han ha shorts.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • lunkentuss
    Atamon skrev 2008-06-07 00:53:08 följande:
    Jag ser inte problemet i att ha kläder så att tex vårdtagare känner sig tillfreds. Nu är det några år sedan jag jobbade på äldreboende så det har kanske ändrats. I sammanhanget kan nämnas att min mamma jobbade på sjukhus hela sitt yrkesverksamma liv. På 60- och början av 70-talet var det ju modernt med riktigt mus-i-kant längd på kjolar och klänningar. På jobbet hade hon (och de andra) även sina sjukhusrockar så korta. Trettio år senare så förstod hon inte att det hade accepterats att ha det så. Men de manliga patienterna hade tyckt att det var trevligt Jag ser inget problem överhuvudtaget med att ha klädkod på jobbet, jag har en annan roll på jobbet än hemma och det är rätt skönt att ha det hela åtskiljt.
    Grejjen är inte att man inte tillåts ha sina egna kläder, utan att man inte får ha vanliga shorts elr ett vanligt linne. Jag menar inte att man nödvändigtvis måste få ha kortkort och jätteuringning (även om jag själv inte ser nåt problem med detta) Men i en sådan värme som det är idag så är det ju tortyr att inte få ha shorts elr kjol och linne på sig!

Hade man tyckt att det var lika acceptabelt om man om vintern inte tilläts ha tjockare tröjor på sig och långbyxor? Skulle inte tro de....
  • Meddelande borttaget
  • OlleSQ

Ännu längre tillbaka så var det andra som gjorde samma grej.

Fan vet om jag själv inte skulle föredra kjol framför shorts, verkar ju onekligen vara med luftigt och därmed svalare...

www.expressen.se/nyheter/shorts-forbjudet-da-kor-man-i-kjol-9/&gaa_n=ARTJ-U_e4-Izftxx6ClU_Yai99BKei2RTRAZ1-XXu98IxwGGV6wnSoLZM_Cz&gaa_ts=66505e54&gaa_sig=qT8-SeFey2dDckd0hTlos0LJoC-BjAIHajY3XvpF4FnBArmrJx2nXhPS2nIafxrqD7eJjDPzNFnpUiDJAurZ0Q%3D%3D

Svar på tråden Tycker du det är ok att ha shorts på jobbet?