stomisex?
Jag undrar om någon har haft sex med någon som haft stomi?? Hur äcklande var det på en skala?
Jag undrar om någon har haft sex med någon som haft stomi?? Hur äcklande var det på en skala?
TS
Är det du som ska få stomi eller din sambo?
Tänkte exakt samma sak. Att det kanske rör sig om nån som själv blivit drabbad och på nåt vis la ut en provocerande tråd för att få "ärliga" svar.
Ja, jag tycker ju inte att det är "tugg" att försöka värna om andras känslor...Men du tycker uppenbarligen olika. Hoppas att du är väldigt ung bara.
Anonym (Nr 3) skrev 2008-11-21 22:00:02 följande:
Precis som att äldre människor har så mycket vettigare åsikter? Jag är 25. Och jag är ingen rasist, rökare, tjuv, knarkare, lögnare. Så jag är väl precis lika klok som alla andra.
Anonym (Nr 3) skrev 2008-11-21 22:00:02 följande:
För mig har stomisex en helt annan innebörd. O i de fall har de deltagande nog absolut inga betänkligheter om ckelskala.
Oftast, men inte alltid tyvärr, så kommer en viss visdom med åren, och med vishet brukar man inse att det är viktigt att inte såra andras känslor i onödan. Har man inte nått den mognaden, eller kanske har nån diagnos som orsakar detta, så är det svårt med empatin eftersom man saknar förmåga att leva sig in i andra människors känslor.
När man exempelvis är 16 så tror man ofta att man vet allt, och att ingen annan fattar nåt. Och ju äldre man man blir ju mindre vet man och ju ödmjukare brukar man bli, och med det så brukar man också få den insikten som krävs för att låta bli att vara elak helt enkelt. För somliga tar det uppenbarligen lite längre tid, men jag hoppas och tror att det kommer så småningom.
Anonym (Nr 3) skrev 2008-11-21 22:36:48 följande:
Haha, jag tycker att jag är en väldigt empatisk person! Tycker att du kan komma ner från dina höga hästar istället. Snorkigare person var det längesen jag "träffade".
Vad är det jag har skrivit som stör dig så? Att jag inte skulle vilja ha sex med en kille med stomi eller att jag vet att stomipåsen luktar värre än bajs? Sen har väl jag haft oturen helt enkelt att känt den lukten, för jag tror säkert att normala människor inte byter stomipåse var som helst eller pyser ur luften
TS ville veta om stomi, och jag skrev min erfarenhet. Och min erfarenhet och åsikt är precis raka motsatsen till din. Och om du inte kan acceptera det utan måste försöka få det att låta som att jag var elak och pika om att jag är omogen, jaa då undrar jag faktiskt vem av oss som egentligen är mest omogen?
Stomisex?
Eh, man kan inte ha sex med själva stomin
Visst kan det vara lite chockande i början att få stomi eller att se någon ha stomipåse (man ser inte själva tarmbiten genom påsen - faktiskt!) men man vänjer sig
Man kan ligga på mage även med stomi, det finns till och med extra små påsar som man kan använda när man badar eller har sex (fast de flesta brukar inte byta utan ha sin vanliga påse - annars försvinner ju spontaniteten helt)
Nej det var inte hemskt, det var underbart eftersom man oftast blir frisk (eller i varje fall friskare) när man fått sin stomi.
Linne har hon kanske för att dölja op-ärret?
Anledningen till att avföringen verkar lukta mer är bl.a att om man har en tunntarmsstomi (ileostomi) så kommer all gas som tillverkas i tarmen ut på en o samma gång, hos en som är frisk så kommer den ut pö om pö
Tack för dina svar! Ts blir säkert nöjd när hon har fått ordentliga svar istället för en massa bråk!
Man mår bättre om man är snäll mot människor helt enkelt. Om man har ett behov av att skrika ut hur äckligt nån är så beror det oftast på att man själv mår dåligt över nåt så att man måste ha nån annan att slå ned på.
Ingen som vill påtvinga dig att ha sex med nån du inte tänder på, däremot undrar jag vilket syfte det fyller att uttrycka sig på ett sätt som naturligtvis kan såra de som är drabbade av detta. Det syftet känner du ju bäst själv. Och jag tror att det ligger nåt sorgligt bakom. Jag vill inte alls vara snorkig utan bara försöka få dig att vara lite varsam om människors känslor framöver.
Anonym (Nr 3) skrev 2008-11-22 01:16:06 följande:
När en anhörig till mig väl skulle stomiopereras stod valet mellan detta eller att dö. Stomin var lösningen på en sjukdom som skulle ha dödat henne. Valet var självkart. Men naturligtvis är det svårt att acceptera att som ung behöva ha en påse på magen.
Ts, frågan är ungefär lika viktig som huruvida man kan ha sex med handikappade, eller allmänt fula personer och svaret är att man naturligtvis kan det. Frågan i sig känns direkt oetisk eftersom den strör salt i såren på drabbade.
Anonym (Nr 3) skrev 2008-11-21 12:48:12 följande:
Fast analsex går ju inte.
Det är ofta inte lämpligt, men bara för att någon har stomi så innebär inte det att rumphålet är igensytt
Jaha, då var väl detta ämnet uttömt då. Och TS har ju fått en hel del vettiga svar i tråden också även om en del velat göra sig lustiga över ämnet. Då får vi hoppas att TS är glaf och nöjd och nu vet hur det funkar.
Du tror inte det skulle vara lättare att få svar från någon som har stomi eller en partner som har stomi om man är UPPRIKTIGT intresserad, om man ställde frågan på ett sätt som inte kränker människor??
AA aa skrev 2008-11-24 08:36:41 följande:
Hej
En gammal tråd jag vet, men jag känner ändå att jag vill svara iom att tråden kommer fram när man googlar stomi och sex.
Jag ska berätta om min erfarenhet ang stomi och sex och lite annat som tagits upp i tråden.
1, Stomisex syftar till sex med en stomi, dvs själva tarmbiten som är utledd på magen. Detta är inte lämpligt och jag antar att det skulle dels förstöra stomin och göra fruktansvärt ont. Om TS hade syftat på det hade jag haft full förståelse att det hade varit äckligt!
2, Att ha sex med en person som har stomi går utmärkt. Jag brukar ha en sexig gördel på mig, finns att köpa på de flesta vanliga underklädesbutiker idag. Detta har jag inte för att dölja påsen utan att den inte ska vara i vägen när vi har sex. Vi kan ha vilken sorts sex som helst utom analsex iom att jag bara har 2 cm hål kvar där bak. Ingen förlust iom att vi inte hade det innan heller.
3, Det luktar inte. Under två års tid har jag inte kännt någon lukt från påsen, inte heller anhöriga som lever nära mig har kännt det. Däremot har jag kännt många andras fisar!
4, Ja det luktar när jag tömmer min påse, speciellt morgontömningen. Detta beror på att det är avföring! Dessutom blir det en fränare och skarpare lukt då man inte har en tjocktarm. Numera finns det utmärkta sprayer som effektivt tar bort lukten. Smidigt!
5, Jag känner mig betydligt sexigare med påse än utan, helt enkelt för att jag är frisk, mer självsäker i sängen när jag slipper oroa mig för att springa på toa mitt i. Vårt sexliv blommar och jag tror att många skulle ge mkt för att ha så bra sex som jag och min man har!
6, Alla har rätt att tycka som de vill, det finns absolut oilka saker som man inte tänder på med jag tycker att det är grisigt att skriva på det sättet som vissa här gör. Inte roligt om någon som ska få stomi sitter och läser detta (det gjorde nämligen jag!!!) och ser sig själv som en äcklig människa bara för att den ska få stomi.
Jag kan lova att jag är renligare än många utan stomi!
Fråga gärna om det är något ni undrar över!