Korint skrev 2008-12-21 17:29:20 följande:
Niah: Nix, det handlar inte om provocerande tonåringar som testar gränser och gör revolt till sin styvförälders förtret. Det handlar om egoistiska personer som först väljer att bortse från att deras nya kärlek har barn, när förhållandet utvecklats kan de inte acceptera att det finns styvbarn med i det nya livet som faktiskt har rättigheter i sitt hem och till sin förälder. Jag må vara ett vuxet illa tilltufsat styvbarn, det gör att jag känner ännu mer för mina yngre medsystrar och bröder i styvbarnkategorin. Jag vill att dels de som har styvbarn ska tänka sig för eller tänka om och jag vill att de som står bredvid och ser hur styvbarn fryses ut och behandlas illa ska säga ifrån ordentligt. För det är förkastligt. Vidrigt. Orättvist...
Jo, det kan det faktiskt göra. Provocerande tonåringar som testar gränser går inte plötsligt upp i rök för att föräldrarna har partners. Inte heller lata oprovocerande tonåringar. Hjälpsamma oprovocerande tonåringar finns också men de blir inte föremål för kritik.
Jag har under mina 1 1/2 år på fls styvsidor följt trådar och läst de mest frapperande exempel på just det du påstår inte finns. Kvinnor som beskriver barn som förväntar sig obegränsad markservice, långtgående rättigheter och inga skyldigheter och styvmamman som satt ner foten anklagas för behandla barnen illa. Suck. En ville ta med tvätten hem på helger efter han flyttat hemifrån och då tror man att INGEN kommer att propsa på att styvmamman är elak som nekar 19-åringen detta men nejdå, det finns alltid någon som läser in en alternativ agenda när hon lämnar tvättpåsen åt barnet eller pappan. Påhoppen är obligatoriska. "Anonym" är en särskilt flitig skrivare, men ibland vet man ändå vem det är eftersom man efter ett tag lär känna olika människors sätt att uttrycka sig.
Du är mer än lovligt onyanserad om du tror att alla klagande stymammor är som du beskriver. Om du kände dig träffad som "tilltufsad" och går in i automatiskt försvar till förmån för hela Sveriges tonårsbefolkning som har styvföräldrar som upplever dem som bekymmer emellanåt och tar upp det på fl, så får det stå för dig. Jag talade om mina observationer när det gäller ilskna inlägg av vuxna styvbarn på fl och inte om dig. Det finns säkert en massa vuxna styvbarn här på fl som uttalar sig väldigt klokt om styvfamiljssituationer.
Den gruppen du talar om finns också. Män och kvinnor som inte kan acceptera att partnerns barn ska få ta plats. Det är inte medmänskligt.
Sedan finns det också en grupp som anser att styvbarn ska ta ALL plats. Inte att de ska ingå i en grupp utan ha positiv särbehandling både materiellt och emotionellt framför alla andra in sin omgivning både barn och vuxna. En del trådar handlar om att när de inte får ta all plats så är det synd om dem. De har då en elak styvmamma som motarbetar dem direkt eller genom pappan.
Jag vill att ALLA ska tänka sig för hur de behandlar varandra i en (styv)familj. Det finns INGEN, varken barn eller vuxen som är befriad från ansvaret att behandla sina familjemedlemmar med hänsyn och respekt.