• Gaytjej

Please, don't divorce us

">

"Ken Starr, who led the campaign to impeach President Bill Clinton, filed a legal brief last month -- on behalf of the "Yes on 8" campaign -- that would forcibly divorce 18,000 same-sex couples that were married in California last year before the passage of Prop 8.

Watch "Fidelity" and sign our letter to the state Supreme Court. Tell the Supreme Court to invalidate Prop 8, reject Ken Starr's case, and let loving, committed couples marry:

http://couragecampaign.org/divorce"
  • Svar på tråden Please, don't divorce us
  • Ms TB

Gaytjej skrev 2009-02-16 22:16:54 följande:

Ms TB skrev 2009-02-16 21:58:01 följande:
    Bibelns ord är svåra (omöjliga) att få in i ett kristet samhälle (se inlägget ovan för exempel) och jag är övertygad om att man kan vara en fullgod kristen utan att för den skull vara bokstavstroende.
    Det håller jag med om! Det är hjärtats tro som räknas.. Tron på Jesus men handlingar är även viktiga. Därmed sagt att man ska handla i kärlek, man ska vara världens ljus vilket jag inte är speciellt bra på tyvärr, men jag försöker bättra mig.
    Men du vet väl att NT kom efteråt? Där kommer lite fler bud.. Som kristen lever jag efter NT och där står det att man ska vända andra kinden till, att man får äta vad man vill osv..
  • Gaytjej

På den senaste gudtjänsten jag var så byggde prästen sin predikan Guds ord att kärleken är gränslös, och det betyder SÅ mycket mer för mig en en bok som har haft en mängd olika författare, skrivits under en lång period och med diverse olika influenser och sedan dessutom översatts och tolkats fram och åter..

• Ms TB

Gaytjej skrev 2009-02-16 22:29:15 följande:

På den senaste gudtjänsten jag var så byggde prästen sin predikan Guds ord att kärleken är gränslös, och det betyder SÅ mycket mer för mig en en bok som har haft en mängd olika författare, skrivits under en lång period och med diverse olika influenser och sedan dessutom översatts och tolkats fram och åter..
    Jo, fast med det resonemanget så är det ju då heller inte säkert att "kärleken är gränslös" faktiskt är Guds ord, med tanke på att bibeln skrivits under en lång period av flera olika författare och tolkats hit och dit.. du förstår vad jag menar? Personligen, så vet jag att möjligheten att allt inte stämmer exakt är stor, men jag personligen tror på helheten. Jag accepterar även att jag inte kan förstå allt.. Men jag tänker som att det på något sätt är fel att bara ta ur det "snälla" ur bibeln för att det ska passa in i ens eget tycke, förstår du hur jag menar? Att man inte bara kan välja ut vissa delar som passar en själv och in i ens eget liv. Jag däremot väljer ju själv ut en del saker, men jag försöker att ta in budskapet som helhet, Jesu budskap. Det är viktigt för mig. Det står "man och kvinna" och aldrig står det man och man eller kvinna och kvinna och visst kan det vara influerat av kulturen det med, men då tänker jag att det skulle vara meningen att likkönade kunde få barn om det var tanken. Jag har homosexuella vänner, jag tror även inte att jag skulle klara av att gömma min dragning ifall jag själv vara homosexuell, så jag dömer inte. Däremot skulle jag ändå inte tycka att det var okej. Men det är ingenting man väljer, man väljer inte alltid sina känslor. Jag är heller inte perfekt och därför inte ute efter att döma andra människor, i helgen blev jag full vilket enligt bibeln heller inte är okej. Jag tycker egentligen inte heller att det är okej att dricka sig full, men likväl gör jag det och jag hymlar inte med det. Nu jämför jag naturligtvis inte fyllon med homosexuella, men poängen är ändå att ja, ingen lever till fullo efter bibeln/koranen osv, Gud älskar oss ändå, oavsett om vi är homosexuella eller inte, om vi dricker eller inte, men Gud kanske inte gillar det vi gör. Ok, sorry, det blev lite av ett biktbås.
  • Neko

Gaytjej skrev 2009-02-16 21:47:42 följande:

Neko, har du tänkt på att det "faktiskt" finns homosexuella som är kristna....? De får inte gifta sig/ha cermonin i kyrkan som det ser ut idag, vilket då en sjuhelsickes massa heteros som inte tror ett skvatt på vare sig Gud eller Jesus får :(
    Men ifall det nu är så att leva ut sin homosexualitet är fel enligt kristendomen så borde man väl ifall man är kristen och homosexuell må ganska dåligt över att man är det och försöka ändra sig. Iofs kan man ju också istället försöka hitta bevis för att homosexualitet är okej enligt kristendomen (är nog vad jag hade gjort) men isf vill jag se sådana innan jag tycker det är okej =P Sedan står det väl klart och tydligt att ett äktenskap ska vara mellan en man och en kvinna?

Jag tycker dock också att det är fel att icketroende heteros ska gifta sig i kyrkan... tycker det är respektlöst mot de som faktiskt är troende. Därför har jag valt att tex inte döpa mitt barn, eftersom jag inte känner mej tillräckligt troende på kristendomen för att kunna göra det.
  • LadyWillow

Jag var ironisk...
    Ms TB skrev 2009-02-16 21:38:03 följande:

LadyWillow skrev 2009-02-16 21:06:26 följande:
    Varför hoppar du på mig för? Och vem är du att döma ut min tro? Ifall du tror att ju större bibelkunskap man har desto "mer" kristen är man så har du fel. Jag tror på Jesus och det räcker för mig.VAR har jag skrivit att det i bibeln står att kyrkan ska ha vigselrätten? Läs inlägg 19.
  • LadyWillow

Jag förstår inte varför man vill gifta sig i kyrkan överhuvudtaget. Inte som homosexuell.

• Gaytjej
    Neko skrev 2009-02-17 15:21:06 följande:
    Men ifall det nu är så att leva ut sin homosexualitet är fel enligt kristendomen så borde man väl ifall man är kristen och homosexuell må ganska dåligt över att man är det och försöka ändra sig. [...] Jag tycker dock också att det är fel att icketroende heteros ska gifta sig i kyrkan... tycker det är respektlöst mot de som faktiskt är troende.

OK, det är dit åsikt!
    Jag tycker det är väldigt skönt att det finns en mängd kristna och homosexuella som inte resonerar som du! :)

• Gaytjej
    Skrattande

From: e-prenumeration [e-prenumeration@riksdagen.se] Sent: 17/2/2009 2:35:27 PM To: e-prenumeration Subject: Riksdagen - Civilutskottet föreslår könsneutrala äktenskap
    Civilutskottet föreslår könsneutrala äktenskap

Civilutskottet beslutade på tisdagen att inhämta Lagrådets yttrande över utskottets lagförslag om könsneutrala äktenskap. Dagens beslut innebär att civilutskottet föreslår att en persons kön inte längre ska ha betydelse för möjligheten att gifta sig. Äktenskapsbalken och andra lagar som rör makar görs därmed könsneutrala.

Bakom beslutet står Socialdemokraterna, Moderaterna, Centerpartiet, Folkpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Kristdemokraterna säger nej.

Efter att Lagrådet yttrat sig kommer utskottet att ta slutlig ställning i ett betänkande.Det beslutet är planerat till den 19 mars. Därefter kommer riksdagens kammare att behandla frågan.

Dagens beslut innebär även att:

Lagen om registrerat partnerskap upphävs
    Utskottet föreslår att lagen om registrerat partnerskap upphävs. Redan registrerade partner ska kunna fortsätta att vara det om de vill. De som i stället önskar vara gifta ska ha möjlighet att omvandla sitt registrerade partnerskap till äktenskap. Paret ska kunna göra detta genom en enkel anmälan eller genom en vigsel.

Tillfälliga förordnanden att förrätta vigslar bibehålls
    Utskottet föreslår att det även i fortsättningen ska vara möjligt att förordna en borgerlig vigselförrättare för ett enstaka tillfälle.

I övrigt överensstämmer utskottets förslag med de förslag som regeringen lagt fram i proposition 2008/09:80 Äktenskapsfrågor.

Enligt förslaget ska lagändringarna träda i kraft den 1 maj 2009.

För mer informationkontakta
    Carina Moberg (s), ordförande, mobil 070-530 42 25

Jan Ertsborn (fp), mobil 070-207 45 48

Monica Hall, föredragande i civilutskottet, telefon 08-786 43 08

Civilutskottets ledamöter

Dokument:
    Regeringens proposition 2008/09:80 Äktenskapsfrågor

§  Civilutskottets lagrådsremiss om könsneutrala äktenskap (pdf, 8,3 Mbyte, nytt fönster)

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=45&sq=1&ID=nlfpkg7D9_2_10

-------------------------------------------------------------------------
    Du kan inte svara på detta e-postmeddelande. Har du frågor eller synpunkter kan du kontakta oss på:

Informationsenheten
    Sveriges riksdag
    100 12 Stockholm
    E-post: riksdagsinformation@riksdagen.se
    Tel: 020-349 000
    Fax: 08-786 61 45
    www.riksdagen.se
  • Ärla Minou

Gaytjej skrev 2009-02-16 22:11:56 följande:

?För en kort tid sedan svarade Dr Laura en av de som ringde, med en hänvisning till 3:e Mosebok 18:22, att homosexualitet är en vederstyggelse som inte under några omständigheter kan accepteras. Här är en översättning av ett öppet brev till Dr Laura, skrivet av en amerikansk medborgare vars namn är okänt.
    Kära Dr Laura
    Tack för att du gör så mycket för att lära upp folk vad gäller Guds bud. Jag har själv lärt mycket av dig och försöker dela med mig av dessa kunskaperna till så många jag kan. Om någon till exempel försöker försvara homosexualitet så påminner jag dem bara om 3:e Mosebok 18:22 där det klart och tydligt står att homosexualitet är en vederstyggelse så är den saken färdigdiskuterad. Men nu måste jag erkänna att jag behöver några råd kring hur jag skall följa några andra av Guds bud.
    1. Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar Herren (3:e Mosebok 1:9). Problemet är att grannarna klagar.
    2. Jag önskar sälja min dotter som slav (2:a Mosebok 21:7). Med dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?
    3. I 3:e Mosebok 25:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta bara gäller mexicanare och inte kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?
    4. Jag har en granne som insisterar på att han skall arbeta på sabbatten. 2:a Mosebok 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?
    5. En av mina vänner menar att även om det är en vederstyggelse att äta skaldjur (3:e Mosebok 11:10), så är homosexualitet värre. Jag håller inte med. Vem av oss har rätt?
    6. I 3:e Mosebok 21:20 står det i klartext att jag inte får närma mig Guds altare om jag ser dåligt. Jag måste erkänna att jag lider av viss närsynthet och använder glasögon. Måste synen vara helt perfekt eller kan vi acceptera ett viss svängrum i denna fråga?
    7. De flesta av mina bekanta går till frisören. De klipper håret på sidorna och rakar skägget i kanterna. Detta är tydligen en synd enligt 3:e Mosebok 19:27. Hur bör de straffas?
    8. Jag har läst i 3:e Mosebok 11:7-8 att jag inte skall röra vid några rester av en död gris eftersom det gör mig oren. Kan jag fortsätta spela amerikansk fotboll om jag använder handskar?
    9. Min morbror har en gård. Han syndar mot 3:e Mosebok 19:19 eftersom han planterar olika grödor på samma jord. Hans fru är inte mycket bättre eftersom hon går klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmaterial (vanligen en blandning av bomull och polyester). Han har också den fula ovanan att svära mycket. Är det verkligen helt nödvändigt att vi samlar HELA byn bara för att stena dem (3:e Mosebok 24:10-16)? Är det inte lika lätt att bränna dem till döds på ett familjebål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (3:e Mosebok 20:14)?
    Jag vet att du gått på djupet med denna typ av problemställningar så jag är helt säker på att du kan hjälpa mig. Tack för att du ständigt påminner oss om att Guds ord är evigt och oföränderligt.
    Med vänliga hälsningar från en trofast lärljunge och tillbedjande fan.?
    Lägger mig på golvet i hysteriska skrattparoxysmer! Underbart!
  • Ms TB

LadyWillow skrev 2009-02-17 16:08:56 följande:

Jag var ironisk...
    Lite väl dold ironi..
  • Neko

Gaytjej skrev 2009-02-17 17:22:39 följande:

OK, det är dit åsikt! Jag tycker det är väldigt skönt att det finns en mängd kristna och homosexuella som inte resonerar som du! :)
    Men tycker du i sådana fall också att homosexuella borde få gifta sig i moskéer? Eller enligt andra religioner som också anser att det är fel?
  • Frk Svår

Om det är meningen att man ska diskutera trådstarten och jag fattade den rätt så vill några alltså upplösa de redan gjorda äktenskapen i USA? Det kan man väl ändå inte vara för, oavsett var man står i den religiösa frågan? Om man, oavsett religion, ingått äktenskap i USA ska väl detta vara giltigt och inte kunna upplösas enbart pga religiösa nycker?

• mosterYster

Ms TB och Danne74: är ni frikyrkliga? Vilka samfund tillhör ni?

• Gaytjej
    Neko skrev 2009-02-18 15:26:28 följande:
    Gaytjej skrev 2009-02-17 17:22:39 följande: Men tycker du i sådana fall också att homosexuella borde få gifta sig i moskéer? Eller enligt andra religioner som också anser att det är fel?
    Det hoppas jag verkligen att de homosexuella troende musliumer som vill kommer att få göra i någon framtid. Men jag inser ju att den framtiden ligger långt borta (det finns ju inte annat att pyssla med på vägen där, som att ta bort dödsstraff för homosexualitet och homosexuella handlingar som finns i vissa länder...)
  • Gaytjej
    Frk Svår skrev 2009-02-18 15:36:45 följande:
    Om det är meningen att man ska diskutera trådstarten och jag fattade den rätt så vill några alltså upplösa de redan gjorda äktenskapen i USA? Det kan man väl ändå inte vara för, oavsett var man står i den religiösa frågan? Om man, oavsett religion, ingått äktenskap i USA ska väl detta vara giltigt och inte kunna upplösas enbart pga religiösa nycker?

Tack :)

(Startade ju eg inte tråden för att diskutera huruvida homosexuella ska få rätt att vigas i kyrkan eller ej)

• presens konjunktiv
    LadyWillow skrev 2009-02-17 16:14:10 följande:
    Jag förstår inte varför man vill gifta sig i kyrkan överhuvudtaget. Inte som homosexuell.
    Därför att man som kristen ser äktenskapet som ett sakrament. Homo som hetero.
    Bad grammar makes me [sic!].
  • Ms TB

mosterYster skrev 2009-02-18 15:47:36 följande:

Ms TB och Danne74: är ni frikyrkliga? Vilka samfund tillhör ni?
    Jag tillhör SK.
  • mosterYster

Ms TB skrev 2009-02-19 11:53:44 följande:

mosterYster skrev 2009-02-18 15:47:36 följande:
    Jag tillhör SK.
    Svenska kyrkan, alltså?
Svar på tråden Please, don't divorce us