• Mammut och Papput

    Roliga historier om snåla människor!

    Jag har läst på andra forum där folk berättar om sina snåla kompisar, syskon, föräldrar osv. Detta har varit riktigt rolig läsning!

    Exempel:
    - Inkludera kompisarnas dricks i sin egen betalning på restaurang.
    - Vill bli kompenserad för 2 liter mjölk efter att ha bott gratis i deras hus i några dagar.
    - Icke fattiga personer som ger bort snikna, dåliga och knasiga presenter till folk (mormor gav servetter till 5-åring etc).
    - Sniket när det gäller samåkning och vem som ska betala bensin

    Det kan vara oerhört frustrerande med uppenbart snåla människor!

    Har ni några snikna historier att delge?

  • Svar på tråden Roliga historier om snåla människor!
  • Mammut och Papput
    smurfans skrev 2009-05-13 15:55:45 följande:
    Nej, men nu handlar det om 2 st artonåringar varav en fick en stor summa pengar och ville fira detta. Men visst hade varit trevligt om alla som är rikare än mig, bjuder mig på fika
    Fira alltså, inte bjuda =) Ser inte snålheten

    Alla människor är inte bjudapåfikamänniskor. Jag är inte det. Jag betalar för mitt och kompisen för sitt. Då kan jag fick för 20 kr eller 150 och det behöver inte påverka denne.
  • smurfans

    Mammut och Papput skrev 2009-05-13 15:58:03 följande:


    Fira alltså, inte bjuda =) Ser inte snålheten Alla människor är inte bjudapåfikamänniskor. Jag är inte det. Jag betalar för mitt och kompisen för sitt. Då kan jag fick för 20 kr eller 150 och det behöver inte påverka denne.
    Man är olika som människor. Hade jag velat fira med min kompis att jag fått en stor summa pengar så skulle jag självklart bjuda henne, speciellt om man vanligtvis hade lite pengar (vilket är ganska vanligt med 18-åringar). Och i det här fallet så verkar det som att dom var "bjudapåfikamänniskor" eftersom dom brukade göra det.
  • Mammut och Papput
    smurfans skrev 2009-05-13 16:05:58 följande:
    Mammut och Papput skrev 2009-05-13 15:58:03 följande: Man är olika som människor. Hade jag velat fira med min kompis att jag fått en stor summa pengar så skulle jag självklart bjuda henne, speciellt om man vanligtvis hade lite pengar (vilket är ganska vanligt med 18-åringar). Och i det här fallet så verkar det som att dom var "bjudapåfikamänniskor" eftersom dom brukade göra det.
    Dom? Var hennes familj/mormormorfar med?

    Men som sagt, det är ju sparpengar hon fått till en lägenhet eller liknande det förändrar ju inte hennes status i fickpengar. Får hon slut fickpengar tar hon ju inte från dessa pengar. Det brukar ju inte vara så.
  • Polly S

    jag tycker generellt det är snålt att UTGÅ från att man ska bli bjuden.
    jag bjuder gärna, men jag vill välja att göra det, inte känna att folk tar det för givet.

  • Mammut och Papput
    Polly S skrev 2009-05-13 16:20:58 följande:
    jag tycker generellt det är snålt att UTGÅ från att man ska bli bjuden. jag bjuder gärna, men jag vill välja att göra det, inte känna att folk tar det för givet.
    Klockrent =)
  • smurfans

    Mammut och Papput skrev 2009-05-13 16:17:49 följande:


    Dom? Var hennes familj/mormormorfar med? Men som sagt, det är ju sparpengar hon fått till en lägenhet eller liknande det förändrar ju inte hennes status i fickpengar. Får hon slut fickpengar tar hon ju inte från dessa pengar. Det brukar ju inte vara så.
    Dom= tjejen som skrev + hennes kompis, dom brukade tydligen bjuda varandra på fika. När jag skrev första inlägget så framgick det inte att pengarna var till för studier. (men eftersom pengarna redan har gått åt men inte till utbildning, så verkar dom inte ha varit så hårt bunden ändå)
  • PD77
    clairec skrev 2009-05-13 10:58:44 följande:
    jag menar ju inte att hon ska bjuda mig på fika m pengarna hon fått av mormor o morfar. självklart ska de gå till studier (fast hon har inte pluggat, hon bor hemma, o pengarna är borta) jag tyckte d lät konstigt att hon inte vilje bjuda på 30:- eftersom att vi alltid bjuder varandra men inte nu.. de lät så dumt när hon sa att jag får låna bara..jag brukar tänkta när hon sa att jag ska betala tillbaka vissa gånger nu när hon frågar om pengar som jag vet att hon inte vill betala tillbaka, småsummer. men endå. lite snålt.
    Men varför skulle hon bjuda dig då? Om du inte menade att hon skulle ta pengarna som hon fått. Det är ju en helt anna historia om hon inte vill bjuda dig när ni ska fira hennes pengar. Och att ni brukar bjuda varandra. Varför skrev du inte det i det första inlägget? Jag tror att du faktiskt menade att hon skulle bjuda dig med de pengarna. Men när alla sa emot, så insåg du att det var ju faktiskt du som tänkte fel av er båda.
  • grata
    Polly S skrev 2009-05-13 16:20:58 följande:
    jag tycker generellt det är snålt att UTGÅ från att man ska bli bjuden.jag bjuder gärna, men jag vill välja att göra det, inte känna att folk tar det för givet.
    Kunde inte hålla med mer! I min bekantskapskrets är det jag som har mest pengar, och jag har absolut inget emot att bjuda mina vänner då och då, men jag vill bestämma det själv, tar folk för givet att jag ska bjuda tar det liksom bort glädjen i att göra det.
  • Päron1986

    åh jag var utomlands ett år. jag var lite orolig för att jag inte skulle klara av att äta maten då jag har oerhört svårt om kött inte genomstekt osv osv. så jag köpte mig ett paket snabbmakaroner för typ 60 !!! spänn, i en "svensk" affär.... å den öppnade jag inte ens. Jag funderade på allvar att packa ned den o ta med hem, men så kom jag på mig själv o skämdes som sjutton men sedan skrattade jag åt mig själv.

    pinsamt, men jag är inte snål av mig i vanliga fall så jag bjuder på den här =)

  • Päron1986

    Jag hade en kompis förr, som jag alltid skjutsade och hämtade på.
    En gång var vi ute och reste med tåg. Framme vid hotellet delade vi på sprit osv (handlade allt o drack väl det vi drack). Det blev en billig Explorer (som är skit-sprit) kvar. Vi sa att den delar vi på nästa gång vi super till.
    Den fick åka i min väska för i hennes fick den inte plats, eftersom hon shoppat så mkt kläder.

    Typ två månader senare får jag höra "Jag vill ha min explorer-flaska! Behöver den IKVÄLL!" Så jag fick köra 6mil enkel resa för att lämna denna till henne. Hon sa att jag skulle få betalt för halva flaskan (men sa inget om bensinen). Så jag sa att köp en ny flaska så delar vi på den nästa gång.

    Hon köpte en flaska men inte delades den inte. Skitsamma ur penningsynpunkt, men sättet är ju så himla snålt och irriterande.

    12 mil fick jag åka för att hon ville ha spritflaskan.......
    och en enda gång efter att hon fått körkort körde hon hem mig, jag fick betala 40 spänn för 5km!
    En annan gång körde hennes pappa hem mig, hon var med. De fcik 60 spänn (för ca en mil) för det var allt jag hade "Det gjorde inget, lite kunde de bjuda på" sa de...fast hon behöll pengarna, inte hennes far. Jaja. Det var för övrigt mina sista 60kr jag hade öht för jag var arbetslös då.

  • Mannen111

    Var på besök hos några vänner, deras hund som var inte var kopplad sprang fram till vår barnvagn och slet av en leksak. Hunden springer runt med denna och ägaren säger 'oj, ser ut som att han har något som är ert'. Slutar med att jag får fånga in hunden och ta den sönderbitna leksaken själv. Ägaren och några till hjälpte till en stund med att fånga in hunden men gav tillslut upp.
    När vi ska hem så frågar ägaren hur det gick med leksaken som var helblöt och tuggad på i sådär 7 min. Ingen fråga om någon slags kompensation typ, ägaren är dessutom nybliven förälder själv...

Svar på tråden Roliga historier om snåla människor!