• Namaste72

    30+ som arbetat mer än ett år på första barnet (del 13)

    30+ som arbetat mer än ett år på första barnet (del 13)


     Välkomna till bästaste tråden! Del 13!!!

    Inledningen till del 1:
    Hej!
    Den 9:e maj 2005 startade HuldaStina en tråd som hette "30+ som arbetar på första barnet".

    Ursprungstråden började såhär:
    "Känner ett behov av en tråd av likasinnade, det vill säga 30+ som jobbar på första barnet. Givetvis kan man få mycket stöd av yngre och de som redan har ett barn, men ändå så är de ju "fortfarande unga" och de har ju ett (eller flera) barn... "
    ...och det är också DET den byggde på, att vi "lite äldre" behöver en tråd där vi kan få ventilera utifrån vårt persepektiv! Jag känner nu, att oavsett hur mycket goa vänner jag träffat genom tråden, så har jag "vuxit" ur den lite. Därför startar jag en ny tråd, där jag undanber mig följande;

    * Kom inte in här efter fem försök och ropa ÄNTLIGEN. Visst, jag är glad för din skull, men efter närmare tjugo försök känns det som ett hån, när någon skriver ÄNTLIGEN efter fem-sex försök.
    * Kom inte in här om du är gravid och "sprid dina grav.baciller". Än en gång, jag är jätteglad för att du är gravid, MEN jag har hållt på så länge så jag tror inte att det hjälper om jag slickar skärmen när du varit här och nyst! Please don't rub it in my face!
    * Kom inte in här på BIM -5 och rabbla graviditetsymtomer och fråga om vi andra tycker att du ska ta en graviditetstest!! Visst, vi kan nojja oss här med, men INGA tester, förrän möjligen på BIM-dagen!
    * Kom inte in här och säg att du håller upp i verksta'n för att du inte vill ha ett decemerbarn!!! WE ARE SO OVER THAT!!! Här struntar vi fullkomligt i när barnet kommer, vi bara önskar ATT det kommer, och NÄR det gör det, så är det friskt och välskapt!!

    Nog om vad som inte är önskat här!! Är du 30+ och har försökt bli gravid i över ett år, så tror jag bara att du nickar instämmande i ovanstående punkter!
    Så - då förklarar jag härmed tråden öppen - och det är bara att ventilera sig!!!
     VÄLKOMNA Länkar:

    Modertråden (del 16): www.familjeliv.se/Forum-1-5/m38199237.html

    Förra tråden (del 11): www.familjeliv.se/Forum-7-34/m36195838.html

    Medlemslista (del 9): www.familjeliv.se/Forum-7-140/m37636781.html

    "Väntar" tråden (del 14): www.familjeliv.se/Forum-11-237/m37154388.html

    Fått första barnet: (12): www.familjeliv.se/Forum-11-241/m39035507.html

    FF-tempare (del 10): www.familjeliv.se/Forum-11-235/m36974518.html

    Statistik-tråd (del 5): www.familjeliv.se/Forum-11-238/m35404485.html

    Samlingstråden för 30+: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37136843.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-07 22:36
    Ny väntar-tråd!
    Del 15: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m39942717.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-13 10:16
    Ny Medlemslista!
    Del 10: www.familjeliv.se/Forum-11-261/m39573297.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-03 13:10
    Ny medlemslista (11)

    www.familjeliv.se/Forum-7-140/m42446062.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 08:32
    Ny samlingstråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m42804614.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-05 19:24
    Ny modertråd!
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m41308459.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 21:20
    Ny väntartråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m42760668.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 10:28
    Ny BF-lista för samliga trådar
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m44074080.html
  • Svar på tråden 30+ som arbetat mer än ett år på första barnet (del 13)
  • BettanB

    *smiter-in-från-jobbet* Måste bara skicka en kram till Qermit. Vad outsägligt tråkigt.
    Kommer vi inte se dig mer alls nu? *sakna*

    Sarahkka: Nervös och orolig i allmänhet eftersom risken att det går illa är betydligt större än chansen att det går bra. Därav nervös och stressad.

    Skickar varma kramar till alla och återkommer efter jobbet.


    Nosce Te Ipsum
  • Sarahkka

    Bettan: okej då hänger jag med. Jag förstår verkligen. Jag vet att jag kommer också att vara en nervpåse nästa gång, fy.

    Äntligen klar med hemtentan Nu får jag fortsätta med uppsatsen.

  • Yrvind

    Hej,hej!

    Majja och Sweetie:
    Jag tycker också juni låter som en kanonmånad så jag hänger också på om det är ok

    grodan skrutt: vad jobbigt det låter . Tycker inte alls det är patetsikt och grina över en bil, har man en vision om att snart behövs en kombi så alla får plats så inte 17 blir man glad för en sportbil. Hoppas livet vänder snart så att allt känns lättare, kram.

    sweetie: det var Bettan som sa de legat i som uttrar och sen fått plus och just som en utter har jag aldrig försökt göra det innan så jag tänkte det kunde vara bra att testa och hoppas på +

    sarahkka:skönt du snart är kalr, är impad över hur du betar av allt även när din planering sprack.

    majja: mitt tips är att du skall öka på fettmängden lite,då bli man mätt lääääänge. Äter i regel 3 ggr per dag och bara när jag är hungrig. Rekomenderar dig attl läsa Sten Sture Skaldemans bok (minns ej namnet men den kostar typ 39 kr på adlibris). Ha är lite väl fanatisk men förklarar bra.
    Jag har nu inne på 14 veckan och har gått ner 10 kilo, under denna tiden har jag mått bra,ätit gott, aldrig behövt gå hungrig och nästan sluppit pms så jag är mer än nöjd .
     Hoppas du kommer in i det ordentligt snart och får samma positiva upplevelse som jag. (begäret efter smörgåsar,pasta och andra kolhydrater lägger sig rätt ordentligt efter bara några dagar så försök hålla ut)

    Önskar alla en bra onsdag i blåsten {#lang_emotions_flower}


    längtar,hoppas,drömmer
  • Sarahkka

    yrvind: tack det känns bra att ha lyckats reorganisera allt.
    Åh vad duktig du har varit Yrvind! Vilken prestation! Ska nog kika på den boken jag

  • Majja78

    Qermit fy blir så ledsen för din och din mans skull. Förstår om du tycker det känns jobbigt att hänga här men det kommer bli tomt utan dig här inne. Stort lycka till med adoptionen och hoppas du iallafall kommer in här ibland och avlägger rapport om hur det går för er. Sköt om dig och mannen nu, kram på dig!!

    Oj tackar Moppen, vad glad jag blir över att höra att du tycker så.

    Grodan S hur känns det idag? Hoppas du haft en bättre dag idag, kram på dig

    Sara ja då är du nog hungrigare än mig...VV blir man ju riktigt hungrig av från början VV är ju rena rama motsatsen till denna kost...här måste man äta fett!! Vad skönt att du är klar med hemtentan, bra jobbat!

    Yrvind oj det var duktigt måste jag säga. Det som är svårast är att komma på vad man kan äta till kötträtter eller kyckling eller annan mat. Vad äter du? Man kan ju inte äta ägg hela tiden till då kommer man ju bli hel skum i magen Sen är det jätte svårt på jobbet, vi har ju pedagogisk måltid, bara att äta det som serveras och man vill ju inte att barnen börjar fråga. Barn ska inte höra nåt om dieter eller vikt tycker jag.

    Bettan förstår om du är nervös och orolig att det kommer gå fel även denna gång efter allt vad du har varit med om. Men VUL såg ju bra ut och läkarna har ju koll på dig så försök njuta lite nu av att du är faktiskt gravid!!

    kram på er alla goa

  • Sarahkka

    Majja: ja, i början ja, men jag har höllt på sen i oktober. Ja, det är en helt annan grej. Jag är så rädd att gå upp att jag inte vet om jag vågar testa. Ja, det är jätte skönt! Tack

    yrvind: kan man köra den när man inte äter nöt, fläsk eller vilt? Vet inte hur hans recept ser ut.

  • Majja78

    Sara jag körde VV förr och gick ner mycket men denna gång funkade det inte alls hur jag än gjorde. Så därför jag testar detta. Hmm om du inte äter kött blir det kanske krångligt...du kan ju dricka grädde och äta broccoli och lite ägg Mer än så kan jag inte än...därför jag är lite hungrig..känner mig extremt begränsad.
    På det viset är ju VV lättare.

  • Sarahkka

    Majja: VV är det enda som har fungerat för mig, har kört den 3 ggr och fått bra resultat. Men längtar tills jag når målvikten så jag kan äta för att behålla vikten och inte bara gå ner.
    Hahaha ja, det blir nog svårt

  • Majja78

    Yrvind menade du denna bok, GI-NOLL! FÖR KVINNOR SOM VILL av Sten Sture Skaldeman? Den var ju jätte dyr...188 kr

    Sara hur benhårt kör du, mäter och väger du maten oxå eller? Har du gått ner mycket, har du långt kvar till målvikten?

  • GrodanSkrutt
    Majja78 skrev 2009-06-02 20:54:15 följande:
    Grodan skrutt, jo tyvärr kan ju dr vara lite tystlåtna och man får fråga själv efter sin egen vård. Men var frågvis, kräv hjälp och ge dig inte förrän du har fått den hjälp du vill ha. Kan ju börja uppdatera dig redan nu....Jag är vrålhunrig...bara för att jag inte får ta en smörgås sitter jag och längtas efter en, en riktig smörgås. Eller pasta, eller varför inte några potatisar...vet inte om detta är rätt kur för mig. Men jag ska uthärda några dagar till.Yrvind hur klarar du av det? Hur länger har du ätit efter denna kost?
    Har du några bra mellanmål/tilåtet snacks att ta till?
    Bubbelvatten-maskin =)
    Förstår att de känns så, de e s dryyyyygt
  • GrodanSkrutt
    Sweetiepai skrev 2009-06-02 21:36:16 följande:
    Grodan - Inte kul! Hoppas det känns bättre snart! Kram
    uppdatering:
    känns lite bättre idag, gått OK att arbeta & har cyklat t & f jobbet - bra för då kan man inte tänka på mkt mer än att trampa, trampa, trampa... =)
    Kram kram
  • GrodanSkrutt
    Mosing skrev 2009-06-03 09:18:45 följande:
    Kramar till alla, extra varma och stora till Grodan Skrutt och Qermit!En liten puss till Majja också för att du är så himla peppig och bra! Glöm inte att du ska äta ordentligt fet mat nu, så du blir mätt. Du kommer nog hitta en bra balans!
    Du e för underbar själv hjärtat!!
    *KRAMAR!!*
  • Sarahkka

    Majja: jag tror hon menar en annan, en som en billigare på adlibris.
    Nja, jag vet på ett ung vad saker och ting väger eftersom jag har kört så länge. Vet ung hur en tsk smör på en macka ser ut osv. det jag inte har koll på, det väger jag, och nya livsmedel lägger jag in i databasen. Jag skriver in allt jag får i mig.
    Den här sista gången började jag i oktober månad efter mitt MA. Jag hade en hel månad då jag stod stilla oavsett vad jag gjorde, sen släppte det, och sen för inte länge sen hade jag 3 veckors paus. Ibland måste jag släppa det för att få upp motivationen.
    Jag har totalt gått ner 12kg. Väger 62 och vill ner till 58 eller 54. Jag är inte så lång. Enligt kan jag gå ner till 54 men inte mer. Vi får se, nu riktar jag in mig på 58.

  • GrodanSkrutt

    Majja78 & Yrvind
    Tack, de känns bättre idag, men de är förtjänst, alla goda, rara som stöttar så =)
    Och vilken känsla att jag inte är patetisk!!!!!!! Jag ska ha min kombi eller ännu bättre X3 SNAAAART!! *hihi* Då kan man sälja eller skrota sportbilen :D

Svar på tråden 30+ som arbetat mer än ett år på första barnet (del 13)