Jag fick missfall av fostervattensprov
Jag är 39 år och har sedan tidigare en frisk tjej på snart 6 år. När jag blev gravid i januari var det självklart att vi skulle göra fostervattensprov eftersom riskerna är så minimala och vi var överrens om att vi ville veta så att barnet var friskt.
Under själva provet, som gjordes i vecka 15+4, sa läkaren att jag var svårstucken men att det sedan gick bra. Hon tittade inte på fostret efteråt utan sa att allt hade gått bra.
Jag fick inga onda aningar alls, vilade en vecka och varken blödde, hade ont eller fick läckage av fostervatten. Mådde toppen med andra ord.
Förra måndagen fick vi besked på det utökade provsvaret att fostret var friskt och att det var en pojke.
Men när vi skulle göra ultraljudet i fredags, 3,5 vecka efter fostervattensprovet, så upptäckte de att pojken var död. Troligen dog han ganska omgående efter fostervattensprovet, men kroppen har inte förstått det utan fortsatt med graviditetssymtomen, en så kallad MA, Missed abortion.
Det kom som en chock för oss, det var verkligen något vi inte räknat med, trots att vi kände till riskerna. Så visst kan det hända!
Om vi blir gravida igen, vilket vi hoppas att vi blir snart (nån som blivit det tätt inpå??) kommer vi trots detta att göra antingen fostervattensprov eller moderkaksprov eftersom ovissheten skulle vara för svår att bära.
Men just nu sörjer vi den lille pojken vi aldrig fick lära känna, sen får framtiden utvisa hur det blir.