• PetraStockholm

Jag fick missfall av fostervattensprov

Jag är 39 år och har sedan tidigare en frisk tjej på snart 6 år. När jag blev gravid i januari var det självklart att vi skulle göra fostervattensprov eftersom riskerna är så minimala och vi var överrens om att vi ville veta så att barnet var friskt.
    Under själva provet, som gjordes i vecka 15+4, sa läkaren att jag var svårstucken men att det sedan gick bra. Hon tittade inte på fostret efteråt utan sa att allt hade gått bra.
    Jag fick inga onda aningar alls, vilade en vecka och varken blödde, hade ont eller fick läckage av fostervatten. Mådde toppen med andra ord.
    Förra måndagen fick vi besked på det utökade provsvaret att fostret var friskt och att det var en pojke.
    Men när vi skulle göra ultraljudet i fredags, 3,5 vecka efter fostervattensprovet, så upptäckte de att pojken var död. Troligen dog han ganska omgående efter fostervattensprovet, men kroppen har inte förstått det utan fortsatt med graviditetssymtomen, en så kallad MA, Missed abortion.

Det kom som en chock för oss, det var verkligen något vi inte räknat med, trots att vi kände till riskerna. Så visst kan det hända!

Om vi blir gravida igen, vilket vi hoppas att vi blir snart (nån som blivit det tätt inpå??) kommer vi trots detta att göra antingen fostervattensprov eller moderkaksprov eftersom ovissheten skulle vara för svår att bära.

Men just nu sörjer vi den lille pojken vi aldrig fick lära känna, sen får framtiden utvisa hur det blir.

• Svar på tråden Jag fick missfall av fostervattensprov
  • PetraStockholm
    nssn0550 skrev 2009-06-30 20:32:36 följande:
    jag tyckte mkp var hemskt... var jag tvungen att välja igen skulle jag välja det ändå!! man kan om det går att genomföra det få lidandet tidigare....
    Ja fördelen är ju att det tas så mkt tidigare. Jag var faktiskt inte så nervös efter provet, jag tänkte att det är så lit chans, så varför skulle det hända just oss? Men det gjorde det ju som sagt...
    Hur som helst har min kropp kommit igång nu, så håll tummarna på en ÄL inom 2 veckor....
  • High Heel Bitch

Varför göra om samma sak då man blir gravid igen? Tänk om samma sak kommer att inträffa?

• Nonno76

Verkligen hemskt att höra det du varit med om. Beklagar verkligen...

Apropå hur ett moderkaksprov är kommer här min upplevelse av det. Som jag även skrev i en annan tråd så tyckte jag inte alls att moderkaksprovet var något i jämförelse med all rädsla, oro och vånda man går omkring och bär på under den ovissa tiden. Men jag gjorde ett s.k. vaginalt moderkaksprov, då min moderkaka var placerad för långt ned för att kunna utföra testet genom buken. Först tyckte jag det verkade läskigt, men läkaren som utförde det var otroligt skicklig och förtroendeingivande och det kändes inget mer än en gyn-undersökning... ok, kanske ett litet litet stick, men det är absolut inte något som gjorde att jag inte kan tänka mig att göra det igen när det blir aktuellt. Jag har förstått att det känns lite obehagligare att göra provet genom buken... så om jag får chansen att göra det på samma sätt igen nästa gång ska jag höra om jag kan ta det vaginalt även då. Tror dock inte att alla gör på det sättet...

Jag har för övrigt funderat mycket på det här med fosterdiagnostik efter det som hände oss... Jag har känt en oändlig sorg över att det inte blev som vi tänkt oss och funderat ut vägar för att kunna gå vidare och försöka igen. Något som hjälpt mig mycket i bearbetningen är att tänka att själen som var ämnad att förkroppsliga sig i det foster som fanns inom mig faktiskt finns kvar och har en möjlighet att bli förkroppsligad genom nästa foster... Låter kanske flummigt och krasst på en och samma gång, men för min del har det hjälpt att tänka i sådana banor. Sen när det väl händer är det ju självklart att man måste få känna sorg och då är det j---t svårt att tänka rationellt... Ja, svårt är det i vilket fall och jag ger dig många styrkekramar då jag förstår att det måste vara jättetungt!

• PetraStockholm
    Nonno76 skrev 2009-06-30 22:21:07 följande:
    Verkligen hemskt att höra det du varit med om. Beklagar verkligen... Apropå hur ett moderkaksprov är kommer här min upplevelse av det. Som jag även skrev i en annan tråd så tyckte jag inte alls att moderkaksprovet var något i jämförelse med all rädsla, oro och vånda man går omkring och bär på under den ovissa tiden. Men jag gjorde ett s.k. vaginalt moderkaksprov, då min moderkaka var placerad för långt ned för att kunna utföra testet genom buken. Först tyckte jag det verkade läskigt, men läkaren som utförde det var otroligt skicklig och förtroendeingivande och det kändes inget mer än en gyn-undersökning... ok, kanske ett litet litet stick, men det är absolut inte något som gjorde att jag inte kan tänka mig att göra det igen när det blir aktuellt. Jag har förstått att det känns lite obehagligare att göra provet genom buken... så om jag får chansen att göra det på samma sätt igen nästa gång ska jag höra om jag kan ta det vaginalt även då. Tror dock inte att alla gör på det sättet... Jag har för övrigt funderat mycket på det här med fosterdiagnostik efter det som hände oss... Jag har känt en oändlig sorg över att det inte blev som vi tänkt oss och funderat ut vägar för att kunna gå vidare och försöka igen. Något som hjälpt mig mycket i bearbetningen är att tänka att själen som var ämnad att förkroppsliga sig i det foster som fanns inom mig faktiskt finns kvar och har en möjlighet att bli förkroppsligad genom nästa foster... Låter kanske flummigt och krasst på en och samma gång, men för min del har det hjälpt att tänka i sådana banor. Sen när det väl händer är det ju självklart att man måste få känna sorg och då är det j---t svårt att tänka rationellt... Ja, svårt är det i vilket fall och jag ger dig många styrkekramar då jag förstår att det måste vara jättetungt!
    Tack för dina ord! Ja livet är tufft och orättvist ibland, men man måste se framåt och tro på nya mirakel!
    Tack också för att du berättade om ditt moderkaksprov, var gjorde du det?
    Sköt om dig och jag skickar styrkekramar tillbaks!
  • PetraStockholm
    nssn0550 skrev 2009-06-30 17:10:30 följande:
    sonen är 6 i sept.... har aldrig bränt sig förut!! men igår hände det... och skall vi kunna vara på stranden denna veckan är det ett måste!!!
    Hoppas det gick bra och att ni överlevde den gassande solen ;))) Nu väntar regn, men det kanske blir skönt att kura lite inomhus och ta det easy innan nästa (förhoppningsvis) solperiod. Kramar!
  • Kojbe

Beklagar er förlust men varför inte nöja sig med att göra Nupp-test? Det funkar mycket bra men utgör ingen fara för barnet.

• Nonno76
    Kojbe skrev 2009-07-05 14:39:29 följande:
    Beklagar er förlust men varför inte nöja sig med att göra Nupp-test? Det funkar mycket bra men utgör ingen fara för barnet.
    Nupp-test står för nackuppklarning (vid ultraljud) och mäter bara nackspalten. Ju bredare nackspalten är desto högre risk för att fostret har trisomi 21 (DS). Vad jag har hört ser man inte risken för trisomi 13 och 18 vid nuppen och det är därför man nu ofta gör kombinerat ultra och blodprov (KUB) istället för bara nupp. Stämmer att det inte utgör någon fara för fostret, men å andra sidan ger det inte ett hundraprocentigt svar på om fostret har någon kromosomavvikelse, utan bara en "riskbedömning". Någon kan få risksiffran 1:2 men ändå få ett friskt barn, medan andra kan få risksiffran 1:2000 men ändå få ett barn med kromosomavvikelse. Om jag inte redan hade varit i den situation jag är i nu (fick risksiffran 1:2 och det visade sig att det var en kromosomavvikelse) hade jag nog tänkt till några gånger extra om risken för missfall vid FVP/MKP är större än vad risken för en kromosomavvikelse visat på KUB. Nu kommer jag nog att välja MKP direkt vid nästa graviditet för att slippa oroa mig för ett av alla de orosmoment som jag känner för graviditeten.
  • nssn0550
    Nonno76 skrev 2009-07-05 16:10:43 följande:
    Nupp-test står för nackuppklarning (vid ultraljud) och mäter bara nackspalten. Ju bredare nackspalten är desto högre risk för att fostret har trisomi 21 (DS). Vad jag har hört ser man inte risken för trisomi 13 och 18 vid nuppen och det är därför man nu ofta gör kombinerat ultra och blodprov (KUB) istället för bara nupp. Stämmer att det inte utgör någon fara för fostret, men å andra sidan ger det inte ett hundraprocentigt svar på om fostret har någon kromosomavvikelse, utan bara en "riskbedömning". Någon kan få risksiffran 1:2 men ändå få ett friskt barn, medan andra kan få risksiffran 1:2000 men ändå få ett barn med kromosomavvikelse. Om jag inte redan hade varit i den situation jag är i nu (fick risksiffran 1:2 och det visade sig att det var en kromosomavvikelse) hade jag nog tänkt till några gånger extra om risken för missfall vid FVP/MKP är större än vad risken för en kromosomavvikelse visat på KUB. Nu kommer jag nog att välja MKP direkt vid nästa graviditet för att slippa oroa mig för ett av alla de orosmoment som jag känner för graviditeten.
    när jag gjorde mitt mkp så försökte den ena läkaren övertala mig att göra nupp först o sen fp... men när jag svarade att jag inte visste vad jag skulle göra med resulatatet utan vara lika orolig för det sa läkare två bara hon vet vad det handlar om o bör få ett mkp....

o kromosom 18 o 13 kan bebisen inte överleva med utanför livmodern..... bara att få veta det gjorde mitt val enklare... läkaren mätte nackspalten åt oss ändå så att vi mer eller mindre visste att just det såg bra ut när vi gick därifrån!!!
  • Jennie med ie

Du skriver att ni fick besked på att barnet var friskt, men det stämmer ju inte. Ni kan bara få besked på att deinte upptäckt några av de avvikelser som går att upptäcka vid undersökningen. Barnet kan fortfarande ha andra typer av avvikelser och kan ändå vara "ickefriskt". Det behöver inte avgöra ert beslut vid nästa graviditet men bör absolut vägas in när valet görs.... Risken är liten, men ni utsätter er ändå för den igen trots att barnet oavsett resultat fortfarande kan ha funkionshinder eller sjukdom. Alla sidor av saken bör vägas in.

Oavsett önskar jag er all lycka och beklagar förlusten av er son.

• nssn0550

till mig har till och med BM använt det uttrycket att barnet är friskt.... jag tror att TS menar precis som BM att det som går att se är friskt....

• PetraStockholm

Jennie med ie skrev 2009-07-06 06:45:24 följande:

Du skriver att ni fick besked på att barnet var friskt, men det stämmer ju inte. Ni kan bara få besked på att deinte upptäckt några av de avvikelser som går att upptäcka vid undersökningen. Barnet kan fortfarande ha andra typer av avvikelser och kan ändå vara "ickefriskt". Det behöver inte avgöra ert beslut vid nästa graviditet men bör absolut vägas in när valet görs.... Risken är liten, men ni utsätter er ändå för den igen trots att barnet oavsett resultat fortfarande kan ha funkionshinder eller sjukdom. Alla sidor av saken bör vägas in. Oavsett önskar jag er all lycka och beklagar förlusten av er son.
    hej Jennie! Ja allt går ju omöjligt att upptäcka, men eftersom vi tog ett utökat prov så vet vi att han inte hade några kromosomavvikelser eftersom det utökade provet ger svar på det. Men visst kan det ha varit något annat kanske hjärtat, njurar eller vad som helst, det hoppas vi få svar på efter sommaren. MEN faktum kvarstår - den största anledningen till ett så sent missfall är kromosomavvikelser så läkarna trodde själva att det berodde på fostervattensprovet.
    Det finns inga garantier här i världen... men det som går att kollas, det vill jag också veta.
  • Smilla75

Jag bifogar en länk till en amerikansk studie där en hel population kvinnor som gjort fostervattensprov år 1990-2006 ingår. Av studien framgår att fostervattensprov inte signifikant ökar risken för missfall. Kan vara skönt att känna till för de som liksom jag och trådstartaren väljer att genomgå provet.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18310360

• PetraStockholm
    Smilla75 skrev 2009-07-06 19:56:35 följande:
    Jag bifogar en länk till en amerikansk studie där en hel population kvinnor som gjort fostervattensprov år 1990-2006 ingår. Av studien framgår att fostervattensprov inte signifikant ökar risken för missfall. Kan vara skönt att känna till för de som liksom jag och trådstartaren väljer att genomgå provet. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18310360
    Nej risken är väldigt liten! Annars skulle vi inte våga gå igenom ett kromosomtest igen. vi hade maximal otur helt enkelt.
  • PetraStockholm
    Smilla75 skrev 2009-07-07 21:07:17 följande:
    Ja, verkligen. Tror du att det blev en infektion?
    ja det tror jag eftersom han verkar ha dött strax efter. läkaren kallade mig också "svårstucken" så jag tror ho stack två ggr med samma nål.
  • EllieMay
    Har inte läst tråden, men beklagar verkligen Ts.
    Skickar en stor kram till dig med familj.
    Det räcker inte att äga ett gott förstånd, det väsentliga är att använda det väl.
  • Fiamedbarn

Vill tacka för en jättefin tråd! Nu ser jag att de flesta som skrivit inte längre är registrerade på FL men jag vill ändå tacka er!

Jag gjorde ett mkp i torsdags och är nu grymt orolig över missfallsrisken. Kände en sveda där de stack under första dagen (och det gjorde betydligt ondare med mkp än fvp!). Och dagarna efteråt har jag haft molvärk till och från och tidvis några enstaka kramper. Jag tycker också att alla borde erbjudas UL/VUL kort efteråt för att stilla oron! Hoppas på att få ett sådant privat i dagarna annars vet jag inte riktigt hur jag ska hantera min oro.

Har sjukskrivit mig några dagar och ska försöka vila ordentligt men det är svårt eftersom vi har ett barn på 4 år med särskilda behov som är väldigt fysisk...

Är det någon som deltagit i tråden kvar får ni gärna berätta hur ni har det idag!

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Anonym (Annali)
    yatzy skrev 2009-06-03 19:10:39 följande:

Jag blir 40 i sommar och väntar mitt tredje barn. Det har aldrig varit aktuellt för varken min man eller mig med fostervattensprov, dels för att vi inte ville riskera ett missfall, och dels för att vårt barn är välkommet antingen det är friskt eller inte. Hoppas naturligtvis på ett friskt barn, och så långt verkar allt väl, men man kan ju aldrig veta säkert - inte ens efter ett fostervattensprov tror jag.
    Min läkare frågade mig inte ens om jag ville ha fosterdiagnostik den här gången - fick erbjudandet förra gången och tackade nej - antar att hon kom ihåg det!

Vad duktig du är....jättebra människa..Vill du ha applåder? 
Svar på tråden Jag fick missfall av fostervattensprov