• Anonym (har ont)

Tramadol - farligt?

Lägger tråden under denna rubrik även om jag inte är en missbrukare.

Måste bara fråga: har fått Tramadol utskrivet pga värk, ska ta dom några dagar, 1-2 tabletter max 3 ggr/dag.
    Jag är inte van vid dessa tabletter så jag undrar om det är vanligt att känna sig typ yr/full, klia på kroppen av dessa? Det kliar fasiken överallt och jag som aldrig knarkat känner mig nästan hög.

Är detta farligt att ta? Jag ska bara ta dessa nu ett tag och sen vid akut behov men man blir ju lite mörkrädd.. Är jätteärdd att bli beroende. Läkaren sa att man inte ska äta dessa för länge. Men hur länge är för länge. Är dte ok några dagar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-25 22:41
    Sorry - jag sa fel. menar ju TRADOLAN!!!!!

• Svar på tråden Tramadol - farligt?
  • Anonym

Anonym (fråga dr) skrev 2009-08-26 21:49:44 följande:

Jag visste inte att det fanns en fråga doktorn tråd!Sluta svara på frågor ni inte har någon vetskap om. TS.samtala igen med din ansvariga läkare och berätta om din oror, stället för att ta råd från tablett missbrukare.
    Varför anklaga en hel tråd för att vara tablettmissbrukare? Hur seriös känns du då?
  • Anonym (har ont)

Jag visste inte att det fanns en fråga doktorn tråd!Sluta svara på frågor ni inte har någon vetskap om. TS.samtala igen med din ansvariga läkare och berätta om din oror, stället för att ta råd från tablett missbrukare.
    Jag ser inte att jag fått råd av missbrukare. Jag har fått råd och erfarenheter av andra (vanliga människor) som vet ngt om dessa tabletter.
  • Anonym (fråga dr)

Tydligen vet inte andra så mycket när det inte ens vet att T. Tramadol och T. Tradolan är samma läkemedel.

• Anonym

Anonym (fråga dr) skrev 2009-08-26 22:26:50 följande:

Tydligen vet inte andra så mycket när det inte ens vet att T. Tramadol och T. Tradolan är samma läkemedel.
    Dom flesta som har svarat vet att det är samma verskamma substans...har du läst tråden öht?
  • Anonym (fråga dr)

Jag har läst hela tråden. Den ända som vet vad hon talar om är "Loca Madre".
    Men om du läser tråden en gång till så försår du kanske det ironiska i det hela.

• Anonym

Anonym (fråga dr) skrev 2009-08-26 22:47:42 följande:

Jag har läst hela tråden. Den ända som vet vad hon talar om är "Loca Madre". Men om du läser tråden en gång till så försår du kanske det ironiska i det hela.
    Vadå ironiskt? Är du ironisk?
    Jag svarar i trådar där jag har nåt att tillföra, och jag har vett nog att avgöra vilka trådar det är....lite yrkesheder har jag...
  • DreamBitch

Jag visste inte att det fanns en fråga doktorn tråd! Sluta svara på frågor ni inte har någon vetskap om. TS.samtala igen med din ansvariga läkare och berätta om din oror, stället för att ta råd från tablett missbrukare.
    Nämn ETT fel som jag har skrivit, SNÄLLA!
    Du sitter och dömer ut en hel tråd för att vara okunniga och till på köpet så har du mage att kalla alla för tablettmissbrukare.
    Själv har du däremot inte tillfört ett uns av fakta vilket jag därmed tolkar som att du kan minst av alla.
    Att komma in i en tråd och försöka påskina att man kan så mycket mer än dom andra i tråden är dömt att misslyckas om man särskriver dom allra enklaste ord. Det inger inget direkt förtroende och dina påhopp ingav inget hopp om att du sitter på någon kunskap heller för den delen.
  • DreamBitch

Anonym (fråga dr) skrev 2009-08-26 22:47:42 följande:

Jag har läst hela tråden. Den ända som vet vad hon talar om är "Loca Madre". Men om du läser tråden en gång till så försår du kanske det ironiska i det hela.
    Ja, hon har haft rätt i det lilla hon har skrivit om man bortser från hennes inlägg angående kramper. Faktum är att det finns människor som har krampat på så pass små doser som 50-100mg.
  • modestyonly

Så om man använder en medicin, utskriven av läkare, enligt ordination eller lägre, så är man tablettmissbrukare??? Vilken idioti!! Två personer i samma tråd (eller är det samma person) har angett mig med flera som tablettmissbrukare! Nu får ni allt ta och lägga av....
  • modestyonly

TS!!
    Två verkar lite mycket! Jag har ordinerats 1 tablett 1-3 ggr dagligen!
    Angående, biverkningar där du känner dig påverkad, så är det säkert individuellt, eftersom jag känner mig påverkad av citodon, men inte av Tradolan, förutom 2 första dagarna! Jag kan inte jobba med Citodon i kroppen, men däremot med Tradolan!

Jag delar med mig av mina erfarenheter och det ska inte feltolkas som försök till medicinsk rådgivning!! Jag står fast vid mina tidigare råd att konsultera din läkare eller ditt apotek.

• DreamBitch

Tycker det är fascinerande att folk är så snabba med att kliva in i en tråd och kritisera andra debattörer men försvinner sedan lika snabbt igen när dom får motargument.
    Det om något tyder ju på en enorm okunskap om man inte ens kan backa upp sin egen kritik.

• modestyonly
    DreamBitch skrev 2009-08-27 00:24:10 följande:
    Tycker det är fascinerande att folk är så snabba med att kliva in i en tråd och kritisera andra debattörer men försvinner sedan lika snabbt igen när dom får motargument.Det om något tyder ju på en enorm okunskap om man inte ens kan backa upp sin egen kritik.
    Svårt att backa upp påhopp, då dom är väldigt svåra att presentera fakta till, speciellt då ingen av dom känner till mig och min situation och varför jag fått läkemedel utskrivet!!
  • Maddisen80

fråga dr jag är inte tablettmissbrukare ,det var inte min kompis heller ,men hon fick epeleptiskt anfall så hon vill inte att jag ska ta dem , men vi alla är olika, det enda man ska göra är att trappa ner tradolan för man ska inte sluta tvärt med dem som min morfar gjorde han blev jättesjuk.

men jag åt 8 om dan förut ,jag trappade ner succesivt och det har gått bra, har bara tagit 2 Sen förra veckan

• succomber

ja, dom är starkt beroendeframkallande och har ett morfin liknande medel i sig.
    har en vän som har varit beroende av dom i flera år nu.
    så om du kan så undvik att ta dom om du har lätt att bli beroende av saker.

• DreamBitch
    succomber skrev 2009-08-29 23:38:42 följande:
    ja, dom är starkt beroendeframkallande och har ett morfin liknande medel i sig. har en vän som har varit beroende av dom i flera år nu. så om du kan så undvik att ta dom om du har lätt att bli beroende av saker.
    Tramadol omvandlas till O-desmetyltramadol i kroppen och det är i huvudsak DETTA ämne som är ett morfinliknande.
    Många pratar om att tramadol är ett morfinliknande läkemedel vilket låter fruktansvärt i många öron därför anser jag att man kanske bör tillägga att tramadol bara ger mellan 1/10 och 1/6 av morfinets effekt.
    Vad som menas "ett morfinliknande" preparat är att det molykylärt är relativt likt morfin men detta betyder inte att det har samma effekt som morfin. Minsta lilla förändring i den molykylära uppbyggnaden kan ge enormt olika effekter.
Svar på tråden Tramadol - farligt?