Ang cocker spaniel
Jag har två stycken tikar. Den ena är 12 år och den andra fyller snart 11 år. De är lika på många sätt men också mycket olika. Precis som oss människor har de olika personligheter. Min äldsta har alltid ogillat barn (redan som valp) och främmande vuxna som kommer för nära. Hon morrade redan som liten på barn. Ev kan något ha hänt innan jag köpte henne. De jag köpte henne av hade en 6-åring hemma men det kan ju också vara så att hon bara inte gillar barn. Hon gillar inte att ligga i samma rum som TV:n om den är på, dvs gillar inte för mycket ljud. Hon väljer snabbt vilka människor och hundar som hon gillar eller ogillar. De hon gillar är hon riktigt gosig med, mer än min andra hund. Andra hundar som är lite framåt blir lätt sura på henne. Hon säger ifrån om hundar nosar för mycket på henne. Jag tror hon är ganska så kaxig. Hon gillar att springa och driva upp fåglar i en halvbåge och komma tillbaka. Hon tycker om att hämta pinnar som jag kastar en bit och vill helst hämta dem i vattnet. Hon gillar att springa korta rusher med en pinne i munnen och att jag ska jaga henne så hon får finta mig. Hon följer mig överallt när hon är lös. Vi hade kaniner tidigare och hon lekte med en av dem och vaktade en kompis marsvin när en jack russell sprang in på tomten. Hon älskar att rulla i snö och att bada/simma efter pinnar.
Min andra tik är en orange roan som aldrig någonsin morrar på någon hund eller människa. Hon fungerar med alla. Andra hundar morrar aldrig på henne. Hon älskar att springa och spåra och är mycket mer rörlig, livlig än min svarta. Hon gillar att leka dragkamp med en strumpa hemma med mig men tröttnar efter ett kast på att hämta pinne. Min syster hade tidigare en boxer och de brukade leka en draglek där syrrans boxer drog jätteförsiktigt. De var såå söta. När hon är lös så gäller det att ha uppmärksamhet på henne, annars kan hon dra iväg på spårning och då är hon försvunnen ett tag (mer när hon var yngre). Kommer bäst på vissel-inkallning (ej hundvisselpipa).
Pälsmässigt så är de mycket olika, Den svarta har tjockare päls som är mer vatten- och smutsavvisande med finare "underull" den ljusa har en rakare tunnare päls nästan utan "underull" som fastnar i allas strumpor och som drar åt sig mycket smuts och små gruskorn. Min ljusa fryser lätt om det regnar och gillar inte att bada om det inte är stekhett ute.Jag älskar cocker spaniels. Som någon annan skrev så är de snällt envisa och ganska mattlada (gäller kanske inte alla) Man får ha koll på mängden de äter och då håller de sig i form. De älskar att hänga med såväl inne som ute och att sitta i knät. Min svarta trycker sin kind mot min eller den som hon vill gosa med och lägger framtassarna runt halsen (som en kram). Min ljusa gillar att slickas och vill ha ryggmassage ofta.
De är helt enkelt olika personligheter men gemensamt är att de är mycket glada och keliga och gulliga med familjen och de de trivs med. Mina barn var lite äldre när jag köpte min svarta cocker som var min första. Mitt yngsta barn var 12 år och hon var redan som valp lite kaxig mot de så då fick jag sätta gränser för det så det beteendet försvann. Jag älskar båda lika mycket på olika sätt. Om jag skulle ge något råd så är det att det är bra att se valpens föräldrar. När jag köpte min svarta så hade uppfödaren skickat bort tiken utan att förklara varför. Jag åkte och hälsade på uppfödaren en gång med min svarta, Hon blev helt uppjagad och skällde på uppfödaren så länge vi pratade och ville inte tystna. Hon verkade inte gilla henne. Då sade uppfödaren -" Precis som sin mamma". (Ehh, då kanske man inte ska avla på tiken då, tänkte jag). Men jag skulle aldrig vilja vara utan henne. Min svarta hund är mycket klok, verkar ha ett sjätte sinne. En cockeruppfödare sade till mig en gång att de enfärgade kan vara lite mer jobb med medan de flerfärgare är mera "bara hund/okomplicerade". Hon har fött upp cocker i många år och när det gäller mina två så stämmer det rätt bra.. När jag var ca 11-15 år så brukade jag passa en flerfärgad cocker på helgerna. Den var som min orange roan. Säger inte att det gäller för alla cocker spaniels men av de jag träffat så har de svarta haft en tendens att vara lite mer i stilen som min, dvs. något mer reserverade, vilket i sig inte behöver vara negativt.