• Iorlover

    5års mobbing, vad gör vi för fel?

    Min älskade dotter är 10år. Go och underbar tjej! Lite blyg, försiktig och sinnet för lek kvar!
    Ända sen ettan har hon haft det svårt med kompisar. Då hon började 3an flyttade vi så hon bytte skola. Till en mindre skola, vilket visade sig vara lika illa om inte värre.
    Så då jag o min kille separerade så bytte hon i år skola ännu en gång till en stor skola.

    Vad händer? Jo, hon blir utan vänner, de puttar på henne, skrattar, säger fula saker, planerar fester utan att hon får komma osv osv.

    Idag ringde hon från bibloteket där de var med skolan o grät. De pickade på henne o puttades. Läraren hade sagt till henne att gå undan o ignorera. Hon säger med gråt i rösten att hon ska sätta sig o läsa dagstidningar för där ser ingen henne!

    Då brast det för mig! Hon ska faan inte behöva kliva åt sidan längre! Nu får det fan vara nog!

    Så idag har jag fixat en tid till henne med kuratorn, pratat med bup. Vi skulle även få komma dit.

    Igentligen tycker jag att de är de andra som borde få hjälp men jag måste göra vad jag kan för att stärka min dotter att orka o må bra.

    Vad gör man? VAd gör vi för fel?

  • Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?
  • vittra
    Iorlover skrev 2009-10-18 19:18:12 följande:
    Jag försår precis vad du menar och det är lite därför jag valde att koppla in bup. Ifall att hon o vi behöver stöd med det sociala. Så du kan absolut ha en poäng där. Jag var också mobbad i 10 års tid. Men jag o min dotter gör ALLT vi kan och jag förväntar mig ju o vill att skolan också skulle göra det.
    Vad bra att du tog det på rätt sätt! Ja det torde vara en självklarhet att skolan också ska göra det, så där håller jag med i vad andra skrivit, det gäller nog att vara tuff mot skolan och inte ge sig, dra dig inte för att kontakta skolverket och/eller barnombudsmannen om de inte tar saken på allvar tycker jag!
  • lillekatt
    vittra skrev 2009-10-18 18:26:06 följande:
    Men utifrån den kunskap jag har så vet jag att det är så att väldigt ofta när barn blir mobbade så är det därför att de inte hänger med i det sociala spelet och tex kan det resultera i att de andra barnen inte FÖRSTÅR, flickan anses som konstig, vresig osv. Jag ska tillägga att jag själv var mobbad i skolan under många år, inte hela skoltiden dock. Och med den vetskap jag har idag, så förstår jag helt och hållet varför det blev så också. Om det är så att ni tar detta på allvar så finns det sätt för er dotter att få hjälp med detta, tex nya vägar att uttrycka sig och samspela med klasskompisarna lika väl som med lärarna.
    Fast då blir det lite som om hon inte duger som hon är utan måste förändra sitt beteende för att passa in. Jag förstår vad du menar, men utan att skolan agerar för den delen de ska ta tag i, så hjälper nog inte BUP eller "nya vägar att uttrycka sig på" för tjejen. Det är främst inte hon som ska få hjälp med att förändra sitt beteende, utan de som mobbar henne.
  • lillekatt
    Jessa med 3 skrev 2009-10-18 18:51:24 följande:
    Är själv lärare och tycker inte att det verkar som om det görs tillräckligt från skolans sida för att hjälpa din dotter, men någon undrade varför det inte skrevs vad man gör åt de andra barnen. En förklaring kan förstås vara att inget görs, men det hoppas jag inte stämmer. Den troligaste är att vi faktiskt inte får diskutera andra barn - läraren kan berätta det som direkt involverar din dotter och att något görs för de andra barnen - men vad/hur/när är helt enkelt deras föräldrars ensak. Vad gäller skolsköterskan så hamnar man i ett lite knepigt läge... Hon/han har stark sekretess, vilket lärare INTE har. Därför är det inte ovanligt att skolsköterskan sitter på information som hon/han inte får föra vidare.
    Fast får man inte ta upp vad man har gjort som lärare utan att nämna någons namn? Tex att samtal har tagits upp med berörande eller vi har haft möte om detta osv. ?
  • Jessa med 3

    Jo, som jag skrev får man säga ATT man jobbar med de andra barnen, men inte hur o.s.v.

  • vittra
    lillekatt skrev 2009-10-20 15:48:26 följande:
    Fast då blir det lite som om hon inte duger som hon är utan måste förändra sitt beteende för att passa in. Jag förstår vad du menar, men utan att skolan agerar för den delen de ska ta tag i, så hjälper nog inte BUP eller "nya vägar att uttrycka sig på" för tjejen. Det är främst inte hon som ska få hjälp med att förändra sitt beteende, utan de som mobbar henne.
    Fast jag tycker du har fel.
    Det är ett upprepat mönster och samma sak har skett på samtliga skolor. Ska man skicka flera hundra barn till bup när man istället på ett ganska enkelt sätt kan hjälpa denna flicka så att hon inte längre behöver bli utsatt på samma sätt?
    Det blir inte alls "lite som att hon inte duger", och det handlar inte om att få hjälp med att passa in. Det handlar om att få hjälp med sig själv. OM nu flickan har problem att uttrycka sig och samspela med andra människor (barn eller vuxna) tycker du då inte att hon ska få lära sig hur man gör det på ett bra sätt?
  • lillekatt
    vittra skrev 2009-10-20 16:00:29 följande:
    Fast jag tycker du har fel. Det är ett upprepat mönster och samma sak har skett på samtliga skolor. Ska man skicka flera hundra barn till bup när man istället på ett ganska enkelt sätt kan hjälpa denna flicka så att hon inte längre behöver bli utsatt på samma sätt? Det blir inte alls "lite som att hon inte duger", och det handlar inte om att få hjälp med att passa in. Det handlar om att få hjälp med sig själv. OM nu flickan har problem att uttrycka sig och samspela med andra människor (barn eller vuxna) tycker du då inte att hon ska få lära sig hur man gör det på ett bra sätt?
    Fast då borde ju alla behöva hjälp med sig själv, även mobbarna.
  • lillekatt
    Jessa med 3 skrev 2009-10-20 15:53:19 följande:
    Jo, som jag skrev får man säga ATT man jobbar med de andra barnen, men inte hur o.s.v.
    Det är ju synd att TS dotters lärare inte skrev detta i mailet. Vilket självklart också kan betyda att de faktiskt inte har vidtagit några åtgärder än.
  • vittra
    lillekatt skrev 2009-10-20 20:53:57 följande:
    Fast då borde ju alla behöva hjälp med sig själv, även mobbarna.
    Jag vet inte riktigt vart du vill komma?
  • lillekatt
    vittra skrev 2009-10-20 21:02:46 följande:
    Jag vet inte riktigt vart du vill komma?
    Du skrev att du tycker att TS dotter borde gå till en professionell för att få hjälp med sig själv och få lära sig hur hon ska kunna uttrycka sig och samspela bättre med andra människor. Jag förstår detta tänk, men i denna situation så tycker jag fortfarande att den som verkligen har problem med att samspela med andra människor och uttrycka sig på ett bra sätt är mobbarna, därför borde det vara viktigt att få dem till en professionell för att få hjälp med detta.
  • lillekatt
    vittra skrev 2009-10-20 21:02:46 följande:
    Jag vet inte riktigt vart du vill komma?
    Du skrev att du tycker att TS dotter borde gå till en professionell för att få hjälp med sig själv och få lära sig hur hon ska kunna uttrycka sig och samspela bättre med andra människor. Jag förstår detta tänk, men i denna situation så tycker jag fortfarande att den som verkligen har problem med att samspela med andra människor och uttrycka sig på ett bra sätt är mobbarna, därför borde det vara viktigt att få dem till en professionell för att få hjälp med detta.
  • Iorlover

    Jag håller nog med de mesta som ni skriver här. Min dotter behöver hjälp, det vet jag! Hon mår dåligt och jag kan nog inte själv hjälpa henne och därför tar jag den hjälp som finns. Dvs bup, kuratorn osv.
    Sen behöver mobbarna också hjälp, men det kan inte jag styra över på samma sätt utan joppas att skolan hjälper mig med den biten.
    Jag kan ju bara göra allt jag kan för min dotter.

    Jag är tacksam att ni skriver o stöttar mig i detta för det ÄR tungt! Brukar in o läsa det ni skriver/skrivit då det är jobbigt!

    Gumman har haft en bra vecka hittils då hennes bästa kompis är tillbaka. Men jag är rädd, rädd varje gång telefonen ringer. Ont i magen att hon ska må dåligt på nåt sätt!!

  • vittra
    lillekatt skrev 2009-10-21 08:41:57 följande:
    Du skrev att du tycker att TS dotter borde gå till en professionell för att få hjälp med sig själv och få lära sig hur hon ska kunna uttrycka sig och samspela bättre med andra människor. Jag förstår detta tänk, men i denna situation så tycker jag fortfarande att den som verkligen har problem med att samspela med andra människor och uttrycka sig på ett bra sätt är mobbarna, därför borde det vara viktigt att få dem till en professionell för att få hjälp med detta.
    Fast tråden handlar inte om mobbarna, det handlar om barnet som blir mobbat och hennes mamma. Men givetvis är det önskvärt. Är det så viktigt för dig så får du väl gå till dessa föräldrar och säga det till dem då?
  • Iorlover

    Naaaww.... mamma hjärtat gråter o värker!!!!!!

    Hon ringde hem nu. Igår pratade hon med sin någolunda bästa kompis. De bestämde att på Fredag skulle min dotter följa henne hem o sen skulle de gå på discot i skolan. Ni kan ju ana vad lycklig hon var. Vi pratade även med hennes mamma. Allt var klart!

    Nu storgråter hon i skolan för hon har tackat nej för hon hade glämt att hon lovat en annan kompis.

    Det gör mig så ont! Detta tar ju min dotter säkert mycket hårdare än andra jag vet!

  • Jessa med 3

    Jag förstår att det känns hemskt. Väldigt okamratligt av "kompisen". Kanske har hon i sin tur utsatts för påtryckningar av de andra barnen?

    Om jag var mamma till din dotters kompis skulle jag vilja att du ringde och berättade för mig - tror du att det skulle gå? Inga anklagelser eller så, utan bara berätta hur ledsen din dotter är och att du vill att de ska veta. Om mina barn betedde sig så skulle jag vilja bli informerad om det så att vi kunde prata om vikten av att vara en bra kamrat!

  • vittra

    Håller med Jessa, förstår verkligen att det måste kännas jobbigt. Tycker också du borde ringa mamman till denna kompis, berätta hur ledsen hon blev osv. Att det är synd att det ska bli så om de nu har varit så bra vänner tidigare. Det är inte ett schysst beteende av kompisen och då har man ju som förälder rätt att veta det också.

  • Meli

    Usch vad hemskt.

    Men TS, det värsta man kan göra är att gå undan. Man måste nog ge igen om det ska få ett slut tyvärr. SÅ att de inte vågar mer.

    Jättedåligt av läraren som säger att hon ska gå undan, och som inte behandlar detta som det övergrepp det är.

  • malinkat

    Tänker på er TS! Är min största rädsla utöver hemska sjukdomar och olyckor - att mina barn ska bli mobbade och utanför. Gråter bara jag tänker på det.

Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?