• Iorlover

5års mobbing, vad gör vi för fel?

Min älskade dotter är 10år. Go och underbar tjej! Lite blyg, försiktig och sinnet för lek kvar!
    Ända sen ettan har hon haft det svårt med kompisar. Då hon började 3an flyttade vi så hon bytte skola. Till en mindre skola, vilket visade sig vara lika illa om inte värre.
    Så då jag o min kille separerade så bytte hon i år skola ännu en gång till en stor skola.

Vad händer? Jo, hon blir utan vänner, de puttar på henne, skrattar, säger fula saker, planerar fester utan att hon får komma osv osv.

Idag ringde hon från bibloteket där de var med skolan o grät. De pickade på henne o puttades. Läraren hade sagt till henne att gå undan o ignorera. Hon säger med gråt i rösten att hon ska sätta sig o läsa dagstidningar för där ser ingen henne!

Då brast det för mig! Hon ska faan inte behöva kliva åt sidan längre! Nu får det fan vara nog!

Så idag har jag fixat en tid till henne med kuratorn, pratat med bup. Vi skulle även få komma dit.

Igentligen tycker jag att de är de andra som borde få hjälp men jag måste göra vad jag kan för att stärka min dotter att orka o må bra.

Vad gör man? VAd gör vi för fel?

• Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?
  • Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 13:32:40 följande:
    Man kan givetvis inte skrämma någon till vänskap men man kan skrämma någon till att inte mobba.. Om det är så att dessa barn inte vet om att de mobbas så undrar jag varför de puttar och pickar på ts dotter.. Det är väl medveten mobbning om nåt om de dessutom är fysiska mot henne eller hur?
    Jag pratar om de som INTE mobbar. De som står runtomkring och inte fattar vad det bråkas om! Och du kan tro vad du vill om att man kan skrämma någon till att inte mobba. Det visar bara vilken utbildningsnivå du pratar från.
  • sofie3

Nu e det du som inte läser va jag skriver!!

• Supersoniclove

Fy blir ledsen över det jag läser
    Hämta hem din dotter.
    Synd om henne att behöva plågas.
    Och kotnakta rektorn, samt de andra ungarnas föräldrar.
    Bara hoppas att deras föräldrar är förstående och bra inte som vissa som bara "mina barn skulle aldrig göra så" snacket.

Jag blev själv mobbad som liten och rektorn sket fullständigt i det. Jag va allas svarta får och ingen brydde sig tills en dag då en bekant va så trött på allt och gick raka vägen till ektorn och tryckte upp honom mot väggen.
    Då jäklar blev det snabb ändring må jag säja.

Senare i gymnasiet va jag i den gruppen som va med alla typ.
    Men vägen dit va skitjobbig.

• Mariohn
    Ablan skrev 2009-10-05 13:35:57 följande:
    Hota och skrämma barnen, kan kännas väldigt lockande, jag skulle nog själv ha god lust att göra det om det var mitt barn som var utsatt, men det är knappast någon bra lösning.
    Jag skulle ha god lust att ge en unge som slog min son en rungande örfil. Det innebär dock inte att jag inte är intelligent nog att förstå att det på inget vis skulle hjälpa situationen
  • Ablan
    Mariohn skrev 2009-10-05 13:36:49 följande:
    Jag skulle ha god lust att ge en unge som slog min son en rungande örfil. Det innebär dock inte att jag inte är intelligent nog att förstå att det på inget vis skulle hjälpa situationen
    Precis vad jag menade
  • LadyK

Hej! För många år sedan blev min dotter tystare och ledsnare för varje dag som gick. Hon pratade ofta om vad 2 andra tjejer i klassen gjorde och sa, och visst tyckte jag att det dom gjorde var orättvist och taskigt, men dock inte ren mobbing. Hon hade andra kompisar och detta pågick kanske bara under någon månad När hon sen kom hem en dag med nya mössan stulen, gummistövlarna fulla med vatten efter gympan, då blev jag som en lejoninna! Åkte med henne till skolan, hon gick i 3:an, krävde möte direkt med fröken och fritids samt tjejerna. Man får inte glömma att de är barn och kanske inte alltid förstår bättre, men efter detta mötet blev allting bättre. Min dotter är idag 16 år, stark, självständig och med en mycket stor kompiskrets. Jag ångrar att jag inte tidigare tagit tag i allt, men detta möte vill jag inte ha ogjort.

• Mariohn

Sofie3 har jag din tillåtelse att starta en tråd där jag använder dina förslag om att skrämma barn för att stoppa mobbing som exempel och ställer dem mot förslag om konversation och öppen dialog?? för att ta reda på vad majoriteten anser alltså?

• Rönne

Usch, mobbing är hemskt! Jag var också lite utstött under skoltiden. Hade dock några kompisar men poppisgänget var inte att tala om. Jag ville aldrig vara med dom heller.
    Sånt här är jättesvårt. Jag brukar jämföra med flockdjur. Den blygaste, snällaste eller den som av någon anledning avviker från gruppen brukar oftast bli hackkyckling.
    Jag tror att man måste visa själv att det inte är ok.

Jag var otroligt blyg och hade svårt att säga ifrån. Rädd var jag också. På gymnasiet fick jag lite mer skinn på näsan och då gick det mycket bättre. Jag blev större och kraftigare och var svår att rå på. Jag bet ifrån så fort någon gjorde en antydan till att vara lustig.

Min granne har satt sina ungar att gå på självförsvar. Hon säger att det har ökat deras självkänsla något enormt och att de dessutom lär sig att följa regler. Beror ju helt på intresse också men kanske ett tips?

Självkänslan är hennes värsta fiende. Sålänge hon är trygg i sig själv kan ingen göra henne illa men blir man rädd och osäker "luktar mobbhundarna" det på lång väg. Bygg självkänsla är mitt råd. Genom terapi eller annat.
    *Styrkekramar*

• sofie3

Du har min tillåtelse Nu menar jag skrämma barnen så dom inte vågar mobbas mer, hota med polis eller liknande inte skrämma barnen för att de sedan ska bli kompis med den mobbade..

• Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 13:43:34 följande:
    Du har min tillåtelse Nu menar jag skrämma barnen så dom inte vågar mobbas mer, hota med polis eller liknande inte skrämma barnen för att de sedan ska bli kompis med den mobbade..
    Men du tror verkligen att de slutar mobba då? Eftersom du tror att mobbing bara innebär glåpord och slag? Förstår du inte att mobbingen bara kommer att anta en tystare form som är minst lika smärtsam?
Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?