• Iorlover

5års mobbing, vad gör vi för fel?

Min älskade dotter är 10år. Go och underbar tjej! Lite blyg, försiktig och sinnet för lek kvar!
    Ända sen ettan har hon haft det svårt med kompisar. Då hon började 3an flyttade vi så hon bytte skola. Till en mindre skola, vilket visade sig vara lika illa om inte värre.
    Så då jag o min kille separerade så bytte hon i år skola ännu en gång till en stor skola.

Vad händer? Jo, hon blir utan vänner, de puttar på henne, skrattar, säger fula saker, planerar fester utan att hon får komma osv osv.

Idag ringde hon från bibloteket där de var med skolan o grät. De pickade på henne o puttades. Läraren hade sagt till henne att gå undan o ignorera. Hon säger med gråt i rösten att hon ska sätta sig o läsa dagstidningar för där ser ingen henne!

Då brast det för mig! Hon ska faan inte behöva kliva åt sidan längre! Nu får det fan vara nog!

Så idag har jag fixat en tid till henne med kuratorn, pratat med bup. Vi skulle även få komma dit.

Igentligen tycker jag att de är de andra som borde få hjälp men jag måste göra vad jag kan för att stärka min dotter att orka o må bra.

Vad gör man? VAd gör vi för fel?

• Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?
  • Ablan
    konkelbär skrev 2009-10-05 13:22:13 följande:
    Har mobbingen börjat så är det redan försent. Jag vet att det känns omständigt och jobbigt att behöva byta skola, men det är den bästa lösningen. Mobbadstämpeln kommer följa flickan in i döden annars.
    Vilket skitsnack, jag gick i samma klass från 1-9 klass fast att det fanns människor i min klass som hade mobbat mig, det går att lösa problemet, bara alla inblandade vuxna tar tag i saken.
  • Ablan
    konkelbär skrev 2009-10-05 13:22:45 följande:
    Aja, ni kan resonera hur ni vill. Jag vet att en mobbadstämpel ALDRIG går att tvätta bort.
    Spännade, jag vet nämligen motsattsen.
  • Eisa

Varför kan man inte flytta på fanskapen som mobbar?

• straw2008

Fy faan vad vidrig situation!

min lyster har alltid varit mobbad, hon är väldigt ärrad av detta, säkert mer än vad vi alla vet om, hon äter vid vuxen ålder medecin för att orka leva o har ett väldigt destruktivt leverne (otroligt tragiskt på min underbara syster).

Kan inte ge något råd bara stöd....hon är värd SÅ mkt mer än så!!

min syster hade 2 vänner, har din dotter ingen som står upp för henne?

O till föräldrar som himmlar med ögonen o inte tror att det KAN vara deras barn som mobbar, er morrar jag bara åt.

hoppas lilla tjejen klarar sig o kommer ur detta!!!

• Ablan
    Eisa skrev 2009-10-05 13:26:04 följande:
    Varför kan man inte flytta på fanskapen som mobbar?
    Extremt bra fråga, det brukar de ju inte göra. Mobbaren skyddas mer än offret. Väldigt underligt.
  • Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 13:23:51 följande:
    En som mobbar gör det för att göra ett annat barn illa, retas, vara coola och i innegänget.. ett möte där man berättar hur illa de gjort flickan KAN göra allt värre. Då de som mobbar tror att de vunnit. Menar absolut inte att de har vunnit. Och egentligen inte heller att man ska hoppa över att samtala med barnen detta är en svår fråga om hur man ska göra och det om nåt gör mig såå upprörd.
    Du har inte en blek aning om vad du pratar om. Läste du mitt exempel eller det passade inte i din mall för vad mobbing är?? en majoritet kanske inte ens vet att de mobbar!! De har fullt upp med sitt och fattar helt enkelt inte hur ensam flickan är eftersom de aldrig varit ensamma och inte kan förstå hur det är!! Barn är inte elaka sadister och lyckas man öppna ögonen på de barn som är statister i det avskyvärda skådespelet så kan man komma långt!

svara nu. Hur skrämmer man någon till vänskap```?
  • eeos

Ring rektorn.
    Ett snabbt möte måste fixas.

• Eisa
    Ablan skrev 2009-10-05 13:27:12 följande:
    Extremt bra fråga, det brukar de ju inte göra. Mobbaren skyddas mer än offret. Väldigt underligt.
    Ja verkligen. Straff ska dom ha.

Jag är i överlag inte för att straffa barn men när det gäller mobbing så förtjänar de inget annat. Mobbing är såååå vidrigt.
  • jantingstrom

Jag har inte lusläst alla inlägg, men det du skall göra är att få till ett möte med rektorn och din dotters lärare/klassföreståndare.

Enligt skollagen så www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx&bet=1985:1100 (§2) så skall skolan agera aktivt mot mobbing. att säga till att man skall gå åt sidan är inte att aktivt motarbeta detta.

kräv att mobbingen skall sluta omedelbart om det så krävs en vuxen från skolan som bevakar din dotter hela skoltiden. Och säg oxå till rektorn att du kommer göra en polisanmälan mot skolan samt de som mobbar. Och att dom inte har resurser är inte någon ursäkt för att slippa detta. Skolan skall lösa detta.

Bra om du dokumenterar allt det som din dotter berättar, om vilka, när och hur mobbing går till. bra att ha vid anmälan.

min sambo har en son som blev mobbad i skolan och när vi hade möte med rektorn sa skolan att dom hade haft samtal me de berörda och deras föäldrar, men ingenting hade hänt. Men när polisanmälan kom på tal så slutade det nästa på dagen med mobbingen.

Om det hade vart min dotter som blivit utsatt för detta så hade jag inte haft henne i skolan. vet att det kan vara svårt att lösa det praktiska men det är ohållbart att låta henne vara i skolan under de förhållanden som du berättar om.

//jan

• straw2008
    Mariohn skrev 2009-10-05 13:28:10 följande:
    Du har inte en blek aning om vad du pratar om. Läste du mitt exempel eller det passade inte i din mall för vad mobbing är?? en majoritet kanske inte ens vet att de mobbar!! De har fullt upp med sitt och fattar helt enkelt inte hur ensam flickan är eftersom de aldrig varit ensamma och inte kan förstå hur det är!! Barn är inte elaka sadister och lyckas man öppna ögonen på de barn som är statister i det avskyvärda skådespelet så kan man komma långt! svara nu. Hur skrämmer man någon till vänskap```?
    oj oj... jodå barn kan vara sadister, belive me!
Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?