• Iorlover

5års mobbing, vad gör vi för fel?

Min älskade dotter är 10år. Go och underbar tjej! Lite blyg, försiktig och sinnet för lek kvar!
    Ända sen ettan har hon haft det svårt med kompisar. Då hon började 3an flyttade vi så hon bytte skola. Till en mindre skola, vilket visade sig vara lika illa om inte värre.
    Så då jag o min kille separerade så bytte hon i år skola ännu en gång till en stor skola.

Vad händer? Jo, hon blir utan vänner, de puttar på henne, skrattar, säger fula saker, planerar fester utan att hon får komma osv osv.

Idag ringde hon från bibloteket där de var med skolan o grät. De pickade på henne o puttades. Läraren hade sagt till henne att gå undan o ignorera. Hon säger med gråt i rösten att hon ska sätta sig o läsa dagstidningar för där ser ingen henne!

Då brast det för mig! Hon ska faan inte behöva kliva åt sidan längre! Nu får det fan vara nog!

Så idag har jag fixat en tid till henne med kuratorn, pratat med bup. Vi skulle även få komma dit.

Igentligen tycker jag att de är de andra som borde få hjälp men jag måste göra vad jag kan för att stärka min dotter att orka o må bra.

Vad gör man? VAd gör vi för fel?

• Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?
  • Mariohn
    straw2008 skrev 2009-10-05 14:40:35 följande:
    jag tycker absolut att "mobbarna" ska bli uthängda och riktigt ignorerade av typ alla vuxna tills det är en nivå som flickan trivs med. Som sagt, jag är inte för daltande o jammande då jag anser att ungarna som mobbar vet precis vad de gör o inte är värda att daltas med. Jag skulle dra in föräldrar, alla lärare, rektorer o dra till med ett jäkla hallå, föräldrar ska skämmas för att de inte lärt ungarna bättre o lärarna ska skämmas för att de blundar (de som blundar endast då, de andra får gärna sträcka på sig o vara stolta över att de står upp för den mobbade). jo jag är helt seriös om någon undrar.
    Du uppmuntrar alltså till psykisk misshandel som straff för barn som betett sig illa. Då vet jag.
  • sofie3

Men hur kan du veta att det är några få som gör detta?? De räcker väl med att det är ett par stycken som puttar och pickar på henne och säger fula saker.. och skrattar huur illa är inte det??

Nä om det är många som "bara" håller sig borta och "bara" några som mobbar så vore det ett kanon om de som mobbar slutar och att de som hållit sig på avstånd vågar bli kompis med ts dottern utan att vara rädda att bli mobbade de oxå..

• Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 14:51:18 följande:
    Men hur kan du veta att det är några få som gör detta?? De räcker väl med att det är ett par stycken som puttar och pickar på henne och säger fula saker.. och skrattar huur illa är inte det?? Nä om det är många som "bara" håller sig borta och "bara" några som mobbar så vore det ett kanon om de som mobbar slutar och att de som hållit sig på avstånd vågar bli kompis med ts dottern utan att vara rädda att bli mobbade de oxå..
    Har jag sagt att det inte är illa? Det är fruktansvärt illa och givetvis ska barnen som sysslar med detta inte komma undan på något vis. Jag anser bara att det ska ske under ordnade former, inte genom att skolledning, föräldrar och andra vuxna sjunker till samma nivå som tioåringarna och mobbar tillbaka. Är det verkligen så konstigt?? Du kan väl inte mena att du står bakom att man ska uppmuntra skolledningen att frysa ut, ignorera och mobba barn som mobbar?? Är det verkligen en lösning som kommer att leda till något annat än kaos?
  • Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 14:51:18 följande:
    Nä om det är många som "bara" håller sig borta och "bara" några som mobbar så vore det ett kanon om de som mobbar slutar och att de som hållit sig på avstånd vågar bli kompis med ts dottern utan att vara rädda att bli mobbade de oxå..
    Det är exakt det jag vill komma fram till!! Äntligen! Ledsen om jag uttryckt mig som ett skohorn. Om det är så att det är en minoritet så är det bättre att få den snälla majoriteten att våga ta kontakt, dvs, få dem att inse att de är flera tillsammans och att de inte behöver vara rädda för att ta kontakt! Det bör väl vara rimligt att prova det?
  • Mariohn
    Mariohn skrev 2009-10-05 14:55:46 följande:
    Det är exakt det jag vill komma fram till!! Äntligen! Ledsen om jag uttryckt mig som ett skohorn. Om det är så att det är en minoritet så är det bättre att få den snälla majoriteten att våga ta kontakt, dvs, få dem att inse att de är flera tillsammans och att de inte behöver vara rädda för att ta kontakt! Det bör väl vara rimligt att prova det?
    OCH det får man genom samtal! Jag menar inte att man ska ha samtal med enbart föräldrarna till de barn som mobbar utan med hela klassens föräldrar! alla ska få veta vad som pågår så att alla aktivt kan engagera sig för att hjälpa flickan. Kalla mig dum men jag hyser faktiskt hopp om att det i en hel skolklass finns en majoritet föräldrar som absolut inte står bakom mobbingen utan tvärtom!
  • sofie3

Nix är inte för att frysa ut någon.. men när jag tänker på hur det borde stoppa är genom att hota och skrämma barnen med va som faktiskt kan hända om de fortsätter mobba.

Och det jag skrev från början var att ringa upp föräldrar till barnen som mobbar, så föräldrarna först får en chans att banka in vett i skallen på sitt barn.
    Skulle mina barn mobba någon så vet jag inte va jag hade gjort, ruskat i vett i skallen tror jag.
    *menar ej ordagrant*

• sofie3

Sen om det sker genom samtal med hela gruppen eller bara barnen men dom ska inte tro att dom kan fortsätta utan att nåt händer!

• Glamrockare

Ta det ifrån en som blev mobbad varje dag i 6 år.

Ni gör inget fel men det ni skall göra är att ställa till med ett rent jävla helvete. Gå in på rektorsexpeditionen o dunka näven i bordet o kräva att de gör något. Oftast är skolor väldigt flata i sitt agerande mot mobbning i alla former.

Säg att ni kräver att de gör något och att de gör något nu! Detta är inte er dotters fel o det är inte hon som skall anpassa sig o kan de inte rå bot på mobbarna är de de som skall flytta på sig. Hota med att gå till medja om det fortsätter att vara flata.

Det sämsta man kan göra som föräldrar är att bara gå på den snälla linjen om man märker att inget händer att vara förstående i alla lägen funkar inte.

Om föräldrarna till barna vägrar inse att deras barn faktiskt är mobbare då är det bara att hänga ut! gå till medja behöver inte nämna namn för att hänga ut någon, gå till medja uppmärksamma det.

som sagt STÄLL TILL MED ETT RENT HELVETE TILLS NÅGON GÖR NÅGOT!

Jag säger det, händer detta någon av mina barn om jag så skall gå med till skolan varje dag om jag så skall stå på den rektorsexpeditionen varje dag, vara på skolgården ta de barnens föräldrar o hänga dem upp o ner i ett träd så tänker jag aldrig vara tyst jag kommer aldrig bara stå o nicka o le o säga "vi måste ordna detta" eller " vi måste hjälpa din son att nonchalera detta".

Mobbning är aldrig mobboffrets fel, o för helvete våra barn begår självmord pga sådanat här.

Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 15:00:56 följande:
    Nix är inte för att frysa ut någon.. men när jag tänker på hur det borde stoppa är genom att hota och skrämma barnen med va som faktiskt kan hända om de fortsätter mobba. Och det jag skrev från början var att ringa upp föräldrar till barnen som mobbar, så föräldrarna först får en chans att banka in vett i skallen på sitt barn. Skulle mina barn mobba någon så vet jag inte va jag hade gjort, ruskat i vett i skallen tror jag. *menar ej ordagrant*
    jag vet inte om vi menar samma sak...Jag skulle vilja säga att man bör förklara för mobbarna vad deras beteende har fått får konsekvenser och vilka åtgärder som kommer att vidtagas. Att använda ord som hota och skrämma känns som att lägga sig på en tioårings nivå. Jag tror att det tar bra mycket mer skruv i en tioåring som kommer till insikt i hur illa hon/han gjort en jämngammal och dessutom tala om för honom/henne vilka konsekvenser det fått och vad som nu kommer att hända till följd av det än att bara hota och skrämma. Det handlar om att vara konsekvent.
  • Glamrockare
    Mariohn skrev 2009-10-05 15:14:09 följande:
    jag vet inte om vi menar samma sak...Jag skulle vilja säga att man bör förklara för mobbarna vad deras beteende har fått får konsekvenser och vilka åtgärder som kommer att vidtagas. Att använda ord som hota och skrämma känns som att lägga sig på en tioårings nivå. Jag tror att det tar bra mycket mer skruv i en tioåring som kommer till insikt i hur illa hon/han gjort en jämngammal och dessutom tala om för honom/henne vilka konsekvenser det fått och vad som nu kommer att hända till följd av det än att bara hota och skrämma. Det handlar om att vara konsekvent.
    Fast o tala med mobbare är oftast inte lätt för tonåringar överlag har ofta en attityd. Saken är många ggr tycker jag att föräldrar tror inte på att deras barn kan mobba eller ens bete sig illa. När jag var mobbad dag ut o dag in i 6 år, varje skoldag i seeeeeeex år! såg jag aldrig hörde jag aldrig eller mina föräldrar av han mobbarens föräldrar o de verkade inte bry sig nämnvärt heller när klassföreståndarna prata.

man måste agera som vuxna o kräva att det sker en förändring o gör det inte det så måste någon flytta på sig till slut o då skall det inte vara mobboffret som skall göra det utan mobbarnen skyffla skiten någon annanstans.
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?