• Iorlover

5års mobbing, vad gör vi för fel?

Min älskade dotter är 10år. Go och underbar tjej! Lite blyg, försiktig och sinnet för lek kvar!
    Ända sen ettan har hon haft det svårt med kompisar. Då hon började 3an flyttade vi så hon bytte skola. Till en mindre skola, vilket visade sig vara lika illa om inte värre.
    Så då jag o min kille separerade så bytte hon i år skola ännu en gång till en stor skola.

Vad händer? Jo, hon blir utan vänner, de puttar på henne, skrattar, säger fula saker, planerar fester utan att hon får komma osv osv.

Idag ringde hon från bibloteket där de var med skolan o grät. De pickade på henne o puttades. Läraren hade sagt till henne att gå undan o ignorera. Hon säger med gråt i rösten att hon ska sätta sig o läsa dagstidningar för där ser ingen henne!

Då brast det för mig! Hon ska faan inte behöva kliva åt sidan längre! Nu får det fan vara nog!

Så idag har jag fixat en tid till henne med kuratorn, pratat med bup. Vi skulle även få komma dit.

Igentligen tycker jag att de är de andra som borde få hjälp men jag måste göra vad jag kan för att stärka min dotter att orka o må bra.

Vad gör man? VAd gör vi för fel?

• Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?
  • Iorlover

Fick detta svar från en av hennes lärare idag. Måste höra vad ni tycker om det?

------------------------------------------------------------------------------------

"Skölsköterskan har haft ett samtal med------ men har inte inrormerat
    mig.
    --------- har fått en tid hos kuratorn ........... måndagen 19/10 kl 10.00.
    Jag är medveten om att hon inte mår bra och jag vet att de andra eleverna
    kan vara elaka.
    Samtidigt märker jag att hon ofta är avvisande och kan vara vresig mot
    andra elever när dem söker kontakt.

Med vänlig hälsning"

• Dudden

Hej på er alla!
    Hoppar in här eftersom denna tråd fångade mitt intresse.
    Finns inget som är så jobbigt som att ha ett mobbat barn.
    Första gången min nu 12-åriga dotter blev utsatt var på dagis då hon endast var 4 år, fick då höra att hon var fet.
    Sen har det bara rullat på, gått i perioder. Hon har aldrig blivet slagen, "bara" psykiskt mobbad. Har handlat om hennes utseende(lite rund o glasögon, men otroligt fin tjej) klagats på hennas kläder, fick inte ha vilka kompisar hon ville osv.
    Till saken hör den att när dessa tjejer(mobbarna) inte hade någon annan så dög ju vår dotter, vilket självklart gjorde henne överlycklig, hon ville ju inget hellre än att vara med i gänget och att vara omtyckt av dessa tjejer.
    Vissa perioder var det väldigt lungt, och andra lite tyngre. Jag pratade med lärare, skolsköterskan, rektorn o psykolog när det var som värst.
    Det värsta är att vår dotter höll så mycket för sig själv, talade om långt ifrån allt för oss.
    Sista åren på mellanstadiet var dock ganska bra, då hon umgicks mycker med tjejer fr paralellklassen på raster o fritid.
    Men så hände då en stor grej strax inna jul i femman. utan att jag behövde göra något blev både lärare o rektor inblandade. Även då hade vi ett möte m föräldrarna, men dom förstod inte "problemet" som nån uttryckte sig!

Iallafall så bestämde sig vår tjej för att inför valet till 6:an(byter skola här då, även lite nya klasser) byta bort alla gamla klasskamrater,och börja på ny kula med nya. Och det har blivet såå mycket bättre! (önskar man gjort det tidigare)

Vi fortsätter kämpa med hennes självförtroende som är i bott, men med stor uppmuntran från oss och hennes nya kompisar hoppas vi att det ska gå uppåt!

Oj vad långt det blev...
    Hur som helst, prata med lärare, rektorer,föräldrar, visa mobbarna att de har ögonen på sig. det är inte lätt, jag vet!

Hoppas iaf att det ordnar sig för din dotter, för det är såå jobbigt för Hela familjen.
    Lycka till!

• Annalena01
    Iorlover skrev 2009-10-16 10:04:38 följande:
    Fick detta svar från en av hennes lärare idag. Måste höra vad ni tycker om det? --------------------------------------------------
    ---------------------------------- "Skölsköterskan har haft ett samtal med------ men har inte inrormerat mig. --------- har fått en tid hos kuratorn ........... måndagen 19/10 kl 10.00. Jag är medveten om att hon inte mår bra och jag vet att de andra eleverna kan vara elaka. Samtidigt märker jag att hon ofta är avvisande och kan vara vresig mot andra elever när dem söker kontakt. Med vänlig hälsning"
    Hmm, jag tycker det var ett väldigt kort brev(om det var ett brev/mejl) för en så stor och viktig fråga, hur är engagemanget?
    Eller ringde läraren dig personligen? Vilket jag egentligen tycker att de borde, inte skicka brev, utan ta det personligen. Om inte skolsköterskan informerat, borde inte läraren ta kontakt och få information? Eller har skolsköterskan tystnadsplikt?

Sedan tycker jag att läraren lägger skulden på ditt barn, med att säga att hon kan vara avvisande o vresig vid kontakt. Jag menar vad tror hon, de andra barnen kanske sagt elaka kommentarer, elaka blickar o handlingar i det tysta, och hur ska din dotter reagera? Att hon går in i försvarsställning är inte konstigt.

Läraren säger att hon/han vet att de andra barnen kan vara elaka, men vad gör de åt de? Har de något förebyggande arbete mot mobbing, gör de något för att främja kamratskapen i klassen?

Ska du med till kuraton på måndag? Annars hade jag bett om ett ett möte till med kuratorn, där jag och mitt barn skulle vara med.
    Kan ju vara bra om barnet pratar själv ibland, och ihop med en förälder på ett annat möte med kuratorn?

Hoppas det ordnar sig.
  • lillekatt
    Iorlover skrev 2009-10-16 10:04:38 följande:
    Fick detta svar från en av hennes lärare idag. Måste höra vad ni tycker om det? --------------------------------------------------
    ---------------------------------- "Skölsköterskan har haft ett samtal med------ men har inte inrormerat mig. --------- har fått en tid hos kuratorn ........... måndagen 19/10 kl 10.00. Jag är medveten om att hon inte mår bra och jag vet att de andra eleverna kan vara elaka. Samtidigt märker jag att hon ofta är avvisande och kan vara vresig mot andra elever när dem söker kontakt. Med vänlig hälsning"
    Varför har de inte skrivit vad de gör åt att de andra eleverna är elaka, om de nu vet om det?
    Sedan undrar jag varför de tar upp att tjejen själv kan vara vresig? Detta kanske främst beror just på att hon mår dåligt av att de andra är elaka och intar försvarsställning.
    Det känns lite som om de tycker att: jaja, barn kan vara elaka, men att din dotter inte är flefri hon heller"
    Helt onödigt påpekande.
    Jag tycker att de borde ha gett ett mer utförligt svar på vad de tänker göra. Just nu har ni ju bara fått bekräftat det ni redan vet. Det borde ju ligga i deras intresse att främst hitta en lösning på problemet.
  • Iorlover

Tack för eraa synpunkter på mailet. Ni tycker ungefär som jag. Och det känns skönt. Jag blev alldeles kall då jag fick mailet. Jag hade väntat mig stöd o förståelse. Och förslag på hur vi går vidare, istället kom detta.
    Jag vet att min dotter kan hon med. Men jag VET även att hon mår jättedåligt just nu och att det med all säkerhet beror på det varför hon är "vresig" Inte ett ord på vad han tänker göra. Som någon skrev att han bara konstaterade att han vet. Men sen då?

Imorgon ska min dotter få träffa skolkuratorn och på Tisdag skolsköterskan.

Vad tycker ni jag ska förvänta mig nu? Vad gör jag härnäst?

• majess
    Iorlover skrev 2009-10-18 17:56:20 följande:
    Tack för eraa synpunkter på mailet. Ni tycker ungefär som jag. Och det känns skönt. Jag blev alldeles kall då jag fick mailet. Jag hade väntat mig stöd o förståelse. Och förslag på hur vi går vidare, istället kom detta. Jag vet att min dotter kan hon med. Men jag VET även att hon mår jättedåligt just nu och att det med all säkerhet beror på det varför hon är "vresig" Inte ett ord på vad han tänker göra. Som någon skrev att han bara konstaterade att han vet. Men sen då? Imorgon ska min dotter få träffa skolkuratorn och på Tisdag skolsköterskan. Vad tycker ni jag ska förvänta mig nu? Vad gör jag härnäst?
    Jag tror man måste vara väldigt tuff o konsekvent,annars försöker dem bara bolla med en,antingen ska du gå dit eller ringa,detta är så viktiga saker att mail är helt urbota dumt.Säg ifrån att alla barn kan vara vresiga o bete sig MEN hos din dotter finns det en ANLEDNING till beteendet,fråga rektorn o skolsyster om dem hade haft ett strålande humör om de blev mobbade på sin arbetsplats.....
    och inget barn skall bli mobbat pga vresighet för då kan du ju bara svara dem om de tycker att alla barn kan bete sig o skall alla barn då mobba alla???va nu tuff och stå på dig,säg till dem att du snart fått nog o att du kommer kontakta skolverket och barnombudsmannen om ingen drastisk förändring sker omedelbart!Lycka till!!!
  • majess
    Iorlover skrev 2009-10-18 17:56:20 följande:
    Tack för eraa synpunkter på mailet. Ni tycker ungefär som jag. Och det känns skönt. Jag blev alldeles kall då jag fick mailet. Jag hade väntat mig stöd o förståelse. Och förslag på hur vi går vidare, istället kom detta. Jag vet att min dotter kan hon med. Men jag VET även att hon mår jättedåligt just nu och att det med all säkerhet beror på det varför hon är "vresig" Inte ett ord på vad han tänker göra. Som någon skrev att han bara konstaterade att han vet. Men sen då? Imorgon ska min dotter få träffa skolkuratorn och på Tisdag skolsköterskan. Vad tycker ni jag ska förvänta mig nu? Vad gör jag härnäst?
    Jag tror man måste vara väldigt tuff o konsekvent,annars försöker dem bara bolla med en,antingen ska du gå dit eller ringa,detta är så viktiga saker att mail är helt urbota dumt.Säg ifrån att alla barn kan vara vresiga o bete sig MEN hos din dotter finns det en ANLEDNING till beteendet,fråga rektorn o skolsyster om dem hade haft ett strålande humör om de blev mobbade på sin arbetsplats.....
    och inget barn skall bli mobbat pga vresighet för då kan du ju bara svara dem om de tycker att alla barn kan bete sig o skall alla barn då mobba alla???va nu tuff och stå på dig,säg till dem att du snart fått nog o att du kommer kontakta skolverket och barnombudsmannen om ingen drastisk förändring sker omedelbart!Lycka till!!!
  • vittra

Du har fått jättebra och stödjande svar utifrån en infallsvinkel. Jag vill ge en annan syn på saken.

Jag tycker att ni ska fundera över varför dessa barn mobbar just henne, trots att ni bytt skola osv så är mönstret detsamma. Hon blir mobbad. Hur är hennes sociala beteende?

Jag försvarar inte lärarens sätt att uttrycka sig eller eventuella brist på engagemang. Men utifrån den kunskap jag har så vet jag att det är så att väldigt ofta när barn blir mobbade så är det därför att de inte hänger med i det sociala spelet och tex kan det resultera i att de andra barnen inte FÖRSTÅR, flickan anses som konstig, vresig osv.

Jag ska tillägga att jag själv var mobbad i skolan under många år, inte hela skoltiden dock. Och med den vetskap jag har idag, så förstår jag helt och hållet varför det blev så också.

Om det är så att ni tar detta på allvar så finns det sätt för er dotter att få hjälp med detta, tex nya vägar att uttrycka sig och samspela med klasskompisarna lika väl som med lärarna.

Jag förstår inte varför BUP skulle vara så fel i detta läge, vaddå att det är bara för psykiskt sjuka?! Givetvis är det ett pykiskt problem om man blir mobbad år ut och år in, bup är inte bara för dem med SJUKDOMAR utan för alla dem som har problem!

• Jessa med 3

Är själv lärare och tycker inte att det verkar som om det görs tillräckligt från skolans sida för att hjälpa din dotter, men någon undrade varför det inte skrevs vad man gör åt de andra barnen. En förklaring kan förstås vara att inget görs, men det hoppas jag inte stämmer. Den troligaste är att vi faktiskt inte får diskutera andra barn - läraren kan berätta det som direkt involverar din dotter och att något görs för de andra barnen - men vad/hur/när är helt enkelt deras föräldrars ensak.

Vad gäller skolsköterskan så hamnar man i ett lite knepigt läge... Hon/han har stark sekretess, vilket lärare INTE har. Därför är det inte ovanligt att skolsköterskan sitter på information som hon/han inte får föra vidare.

• Iorlover
    vittra skrev 2009-10-18 18:26:06 följande:
    Du har fått jättebra och stödjande svar utifrån en infallsvinkel. Jag vill ge en annan syn på saken.Jag tycker att ni ska fundera över varför dessa barn mobbar just henne, trots att ni bytt skola osv så är mönstret detsamma. Hon blir mobbad. Hur är hennes sociala beteende? Jag försvarar inte lärarens sätt att uttrycka sig eller eventuella brist på engagemang. Men utifrån den kunskap jag har så vet jag att det är så att väldigt ofta när barn blir mobbade så är det därför att de inte hänger med i det sociala spelet och tex kan det resultera i att de andra barnen inte FÖRSTÅR, flickan anses som konstig, vresig osv. Jag ska tillägga att jag själv var mobbad i skolan under många år, inte hela skoltiden dock. Och med den vetskap jag har idag, så förstår jag helt och hållet varför det blev så också. Om det är så att ni tar detta på allvar så finns det sätt för er dotter att få hjälp med detta, tex nya vägar att uttrycka sig och samspela med klasskompisarna lika väl som med lärarna.Jag förstår inte varför BUP skulle vara så fel i detta läge, vaddå att det är bara för psykiskt sjuka?! Givetvis är det ett pykiskt problem om man blir mobbad år ut och år in, bup är inte bara för dem med SJUKDOMAR utan för alla dem som har problem!
    Jag försår precis vad du menar och det är lite därför jag valde att koppla in bup. Ifall att hon o vi behöver stöd med det sociala. Så du kan absolut ha en poäng där.
    Jag var också mobbad i 10 års tid.
    Men jag o min dotter gör ALLT vi kan och jag förväntar mig ju o vill att skolan också skulle göra det.
Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?