• Iorlover

5års mobbing, vad gör vi för fel?

Min älskade dotter är 10år. Go och underbar tjej! Lite blyg, försiktig och sinnet för lek kvar!
    Ända sen ettan har hon haft det svårt med kompisar. Då hon började 3an flyttade vi så hon bytte skola. Till en mindre skola, vilket visade sig vara lika illa om inte värre.
    Så då jag o min kille separerade så bytte hon i år skola ännu en gång till en stor skola.

Vad händer? Jo, hon blir utan vänner, de puttar på henne, skrattar, säger fula saker, planerar fester utan att hon får komma osv osv.

Idag ringde hon från bibloteket där de var med skolan o grät. De pickade på henne o puttades. Läraren hade sagt till henne att gå undan o ignorera. Hon säger med gråt i rösten att hon ska sätta sig o läsa dagstidningar för där ser ingen henne!

Då brast det för mig! Hon ska faan inte behöva kliva åt sidan längre! Nu får det fan vara nog!

Så idag har jag fixat en tid till henne med kuratorn, pratat med bup. Vi skulle även få komma dit.

Igentligen tycker jag att de är de andra som borde få hjälp men jag måste göra vad jag kan för att stärka min dotter att orka o må bra.

Vad gör man? VAd gör vi för fel?

• Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?
  • TeAmo

Usch, så hemskt att din dotter ska bli utsatt för mobbning.
    Jag har aldrig själv blivit mobbad, har alltid 'stöttat' folk som känt sig utanför etc. Jag hatar verkligen mobbning!

Det bästa du kan göra är att ha ett möte (som ni verkar ha planerat redan.)
    Hur många barn rör det sig om, som mobbar din dotter?
    Det kanske vore en idé att ta dit respektive barn och föräldrar.. Som en annan skrev här i tråden så lär barnen inse vafan dom utsätter din dotter för, så får dom sitta där och skämmas, och antagligen ändrar dom sig.
    Jag önskar er all lycka!

• konkelbär
    Ablan skrev 2009-10-05 13:16:47 följande:
    Jag tycker ju aldrig att den mobbade ska behöva byta skola och någon ska förflyttas så borde det i så fall vara mobbarna, och de vinner bara om de vuxna tillåter dem att vinna.
    Man kan ju tycka att det inte ska behövas, men det gör det. Låt inte barnet användas som vapen i striden mot dessa mobbare. Flytta på henne och låt henne få börja om.
  • konkelbär
    Mariohn skrev 2009-10-05 13:14:55 följande:
    Ja! Och sedan ska alla som komme ri deras väg fly för det är så det funkar! NEJ. Kan mobbarna inte inse vad de sysslar med så ska de helt enkelt splittras och flytta på sig!
    Nej, det borde inte behöva vara så. Men nu ÄR det så. Flytta på den mobbade flickan innan DET ÄR FÖR SENT. Jag vet vad jag talar om.
  • Ablan
    konkelbär skrev 2009-10-05 13:19:24 följande:
    Man kan ju tycka att det inte ska behövas, men det gör det. Låt inte barnet användas som vapen i striden mot dessa mobbare. Flytta på henne och låt henne få börja om.
    Eller så kan ju föräldrarna pressa skolan att ta tag i probleme? Vad tror du händer när den här flickan byter skola? De kommer bara att välja ut ett nytt offer.
  • Mariohn
    konkelbär skrev 2009-10-05 13:19:24 följande:
    Men har du läst ts?? Flickan har redan bytt skola en gång...Vad ska man lära henne då?? att vart hon än kommer så är folk elaka mot henne och de tillåts vara det eftersom ingen står upp för hennes rättigheter utan bara flyttar henne till ett nytt ställe där folk är elaka på nytt???

Knappast! Det som behövs är att folk visar att de tvärtom står upp för henne och vägrar acceptera att hon blir behandlad på detta viset!
  • konkelbär
    Ablan skrev 2009-10-05 13:20:54 följande:
    Eller så kan ju föräldrarna pressa skolan att ta tag i probleme? Vad tror du händer när den här flickan byter skola? De kommer bara att välja ut ett nytt offer.
    Har mobbingen börjat så är det redan försent.

Jag vet att det känns omständigt och jobbigt att behöva byta skola, men det är den bästa lösningen. Mobbadstämpeln kommer följa flickan in i döden annars.
  • konkelbär
    Mariohn skrev 2009-10-05 13:21:32 följande:
    Men har du läst ts?? Flickan har redan bytt skola en gång...Vad ska man lära henne då?? att vart hon än kommer så är folk elaka mot henne och de tillåts vara det eftersom ingen står upp för hennes rättigheter utan bara flyttar henne till ett nytt ställe där folk är elaka på nytt??? Knappast! Det som behövs är att folk visar att de tvärtom står upp för henne och vägrar acceptera att hon blir behandlad på detta viset!
    Aja, ni kan resonera hur ni vill. Jag vet att en mobbadstämpel ALDRIG går att tvätta bort.
  • sofie3

En som mobbar gör det för att göra ett annat barn illa, retas, vara coola och i innegänget.. ett möte där man berättar hur illa de gjort flickan KAN göra allt värre. Då de som mobbar tror att de vunnit.

Menar absolut inte att de har vunnit. Och egentligen inte heller att man ska hoppa över att samtala med barnen detta är en svår fråga om hur man ska göra och det om nåt gör mig såå upprörd.

Ablan skrev 2009-10-05 13:07:36 följande:
    Hur har mobbarna vunnit då menar du?
  • konkelbär

Flytta långt bort, byt skola och innan skolstart behövs ett ordentligt samtal med rektor och antimobbinggrupp i förebyggande syfte.

• Mariohn
    konkelbär skrev 2009-10-05 13:22:13 följande:
    Har mobbingen börjat så är det redan försent. Jag vet att det känns omständigt och jobbigt att behöva byta skola, men det är den bästa lösningen. Mobbadstämpeln kommer följa flickan in i döden annars.
    Men kan du lägga av att projicera dina egna erfarenheter på situationen! Jag har arbetet med och föreläst om mobbing i flera år och det är absolut inte alltid så att det är för sent bara för att det tagit fart. Barn är inga elaka och onda sadister av naturen! Om du orkar läsa i tråden kan du se tydligt i mitt exempel med Karolina hur saker och ting faktiskt kan handla om annat! Att prova att ha ett möte INNAN man slänger flickan till nästa skola kostar ingenting alls och kan potentiellt bespara henne ännu en jobbig övergång!
Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?