Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?
En otroligt het potatis på bröllopstorget så jag tänkte tästa den här
Vad tycker du är det en tradition av förtryck efterapning av amerikanska seder eller ingen big deal alls?
Vad tycker du är det en tradition av förtryck efterapning av amerikanska seder eller ingen big deal alls?
Jag röstade "ANNAT-Nämligen", för jag anser att detta inte är den viktigaste frågan angående vigslar i kyrkan. Jag störs inte så mycket av "brudöverlämning" - som man kallar det, men å andra sidan är detta väl mera av en anglosaxisk tradition än vår germansk-nordiska. Det känns inte ursprungligt svenskt. - och jag skulle inte själv välja det.
DÄREMOT - som djupt troende och aktiv i Svenska Kyrkan i utvalda teologiskt konservativa församlingar, och även aktiv inom andra samfund, bla Katolska Kyrkan (då jag är för kristen enhet-ekumenik över samfundsgränserna) så är jag faktiskt emot att kyrkan viger icke troende icke kyrkoaktiva par som prästen inte känner.
Jag vill ha det som ute i Europa där den juridiska vigseln är borgerlig-sen ev kyrkligt tillägg
Det är en konstig grej, föreställ dig tvärtom att en mamma lämnar över sin son.
Jag antar att det har sin tradition i att en pappa lämnar över ett slags ansvar och ägandeskap. Känns förlegat
Det är en konstig grej, föreställ dig tvärtom att en mamma lämnar över sin son.
Jag antar att det har sin tradition i att en pappa lämnar över ett slags ansvar och ägandeskap. Känns förlegat
Jag är inte heller någon anhängare av brudöverlämning. Det känns inte svenskt eller över huvud taget germanskt - snarare anglosaxiskt, som blivit vanligare här pga den anglosaxiska dominansen i film-media, pga Hollywood/bio/Tv. Vi är svenskar.
Men sedan tycker jag framför allt att det är hyckleri när icke troende par gifter sig i kyrkan-oavsett om de har brudöverlämning eller inte. Kyrkan skall. som jag vill, inte vara ett serviceföretag för ceremonier åt icke troende som inte är intresserade av det egentliga budskapet.
Bla därför är jag för att Sverige inför samma system som i andra länder i Europa, där den juridiskt giltiga vigseln alltid är borgerlig. Sedan kan man om man så önskar ha en vigselgudstjänst i kyrkan som frivilligt tillägg. Det är vanligt ute i Europa att man först går till rådhuset och sedan till kyrkan, inte alltid på samma dag men det kan vara det.
Då tror jag att fler icke troende par skulle nöja sig med den borgerliga vigseln, och då skulle man komma ifrån åtminstone en del av det hyckleri det innebär att lova trohet inför en Gud man inte tror på.
Lite elakt har det sagts att svensken kommer till kyrkan 4 gånger, och 2 av gångerna bärs hon/han in. Jag som troende aktiv i Svenska Kyrkan, i lite mer konservativa församlingar, skulle önska att kyrkan sågs mera som förmedlare av tro än som ett serviceorgan för ceremonier.
Tycker att det är upp till var och en att bestämma. Vill man ha brudöverlämning så ska ingen lägga sig i det. Det är ju trots allt en tradition.
Om jag ser det, vilket jag faktisk aldrig gjort på riktigt även om jag varit på väldigt många bröllop (60 st. Plus)
Så hade jag nog tänkt att personen ifråga skulle dra ner på sin konsumtion av Amerikanska serier.
Sen fattar jag inte hur det kunnat bli en sån grej i kyrkan. Låt det självdö bara.
Tycker att det är upp till var och en att bestämma. Vill man ha brudöverlämning så ska ingen lägga sig i det. Det är ju trots allt en tradition.
Väljer ett par att gifta sig i en kyrka får de ju lov att följa gudstjänstordningen och de regler som gäller där. Har de andra önskrmål får de gifta sig någon annanstans.
Väljer ett par att gifta sig i en kyrka får de ju lov att följa gudstjänstordningen och de regler som gäller där. Har de andra önskrmål får de gifta sig någon annanstans.
Ja, det har förekommit tidigare, försvunnit och nu börjat komma tillbaka, förmodligen pga amerikanska filmer.
Det som gjort frågan aktuell nu är väl att det har inkommit en motion från två kyrkopolitiker som vill att man inom Svenska kyrkan inte längre ska tillåta det i sina vigselgudstjänster. Men vad jag vet är det alltså ett förslag, inget beslutat. Och de är ju ett fristående religiöst samfund och gör som de vill. Skulle det gå igenom (vilket jag inte tror att det kommer att göra) och man inte vill gifta sig på Svenska kyrkans sätt så kan man välja att gifta sig någon annanstans.