• Kavat

    Mjölkistråden - barn & vuxna

    Mjölkistråden - barn & vuxna
    Här diskuterar vi med varandra om mjölk och problemen som kan uppstå kring komjölkproteinallergi.
    Detta är inte att blanda ihop med laktosintollerans (låglaktosprodukter & laktosfritt är inte komjölkproteinfria) som är en helt annan form av överkänslighet.

    På följande sidor kan du läsa mer om komjölkproteinallergi och produkter som går att ersätta med samt vilka produkter som ska undvikas. Dessutom finns recept och lite tips.

    www.mjolkframjandet.se/__data/assets/pdf_file... (faktablad om mjölkallergi)
    www.allergimat.com (recept)
    www.allergisidan.com (personlig berättelse, fallgropar mm)
    www.celiaki.se (info, översättningskort)
    www.gilbertson.nu/kokbok (Niklas kokbok),
    www.tasteline.com (recept)

    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm.

    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    K Kavats blogg om mjölkfritt, hur mycket kalcium behöver man? mm

    Mjölkallergitråden för bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Laktosintollerans tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29952216.html
    Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm

    Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-17 14:29
    Mjölkallergitråden bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m48720286.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-14 12:32
    NY TRÅD!

    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html

  • Svar på tråden Mjölkistråden - barn & vuxna
  • trållmor
    Kavat skrev 2010-01-06 10:41:59 följande:
    Tål han inte fis!
    Vem tål det egentligen???
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • spacecat
    saffe skrev 2010-01-05 17:56:14 följande:
    När det gäller mjölk tror jag inte att det har nån betydelse om man äter mjölkfritt innan. Vi tar alltid blodprov på dottern när vi är på kontroll (ca var 6:e mån) och läkaren vet ju att vi äter mjölk- ägg- soja och vetefritt. Fast det har ju iofs aldrig visat något på blodproverna, endast på lapp-test. Men det har nog andra orsaker, som att hon har långsamma reaktioner (eksem t.ex).Däremot om man ska ta blodprov för att kolla gluten-intolerans, då måste man ju ha ätit gluten innan...
    Tack så mycket för svaret! Då kör vi på mjölkfritt så får vi se vad provsvaret ger:)
  • Ahrodie

    Hoppar in här med då! Dottern har celiaki och också mjölkproteinallergi. På sjukhusets inrådan försöker vi då och då återinföra mjölken då det fanns en chans att mjölkproteinallergin var ett resultat av celiakin. Försöket i somras/höstas gick inget bra, försöket nu i jul har verkat vara bra men! dagis har noterat ökad irritation och ilske-perioder. Vid några tillfällen har hon påpekat att magen gör ont. Så vi får nog ta ett steg tillbaka igen och försöka till sommaren. Lite trist då ost var en stooor hit!


    Mamma till 6 härliga ungar =)
  • Blå Flygare
    Ahrodie skrev 2010-01-11 19:24:04 följande:
    Hoppar in här med då! Dottern har celiaki och också mjölkproteinallergi. På sjukhusets inrådan försöker vi då och då återinföra mjölken då det fanns en chans att mjölkproteinallergin var ett resultat av celiakin. Försöket i somras/höstas gick inget bra, försöket nu i jul har verkat vara bra men! dagis har noterat ökad irritation och ilske-perioder. Vid några tillfällen har hon påpekat att magen gör ont. Så vi får nog ta ett steg tillbaka igen och försöka till sommaren. Lite trist då ost var en stooor hit!
    Min dotter reagerar också med ilska (utbrott) o magont. Lite lurigt att veta när det är vad. När hon har celiaki så tänker jag direkt på laktos, så det är ju bra när ni testar om ni kör med laktosfria produkter först så ni vet om det är mjölken eller laktosen som spökar om/när hon reagerar.
    Och testar försiktigt med mjölken. Först ugnsbakat, sen kokt/stekt och sen "rå". Tyvärr innehåller ost mest mjölk av allt. Om det är kaseinet de reagerar på, och det skulle vara det vanligaste senast jag hörde med dietisten.
  • Jo  anna

    Hej
    Jag gav med mej efter tjat och gav sonen lite mjölk att prova igen, våfflor med skummjölkspulver fick han i onsdags kväll. Ingen reaktion igår, men i natt kräktes han och klagade på ont i magen och idag har han varit väldigt lös, förut har han reagerat först dagen efter. Men kan det ta så lång tid innan de visar nånting? Drygt ett dygn alltså.

  • saffe

    Här var det ingen aktivitet.. För att svara Jo anna: Ja, det kan ta så lång tid innan dom reagerar!
    En fråga: Tittade på delicatos chokladbollar idag ( 1 "inplastad" chokladboll, inte i kartong) och det stod "kan innehålla spår av mjölk" på.. Det har jag inte sett förut! Någon som vet ifall dom har ändrat i tillverkningen eller om dom bara blivit noggrannare på att märka förpackningen?

  • Blå Flygare
    saffe skrev 2010-02-04 18:30:45 följande:
    Här var det ingen aktivitet.. För att svara Jo anna: Ja, det kan ta så lång tid innan dom reagerar! En fråga: Tittade på delicatos chokladbollar idag ( 1 "inplastad" chokladboll, inte i kartong) och det stod "kan innehålla spår av mjölk" på.. Det har jag inte sett förut! Någon som vet ifall dom har ändrat i tillverkningen eller om dom bara blivit noggrannare på att märka förpackningen?
    Jag har inte läst på hundra år, så min spontana gissning är att det tillkommit efter att e nya bollarna med mjölk i (sockerfria och med pärlsocker) tillkommit i sortiment.
  • Miralicia
    saffe skrev 2010-02-04 18:30:45 följande:
    Här var det ingen aktivitet.. För att svara Jo anna: Ja, det kan ta så lång tid innan dom reagerar! En fråga: Tittade på delicatos chokladbollar idag ( 1 "inplastad" chokladboll, inte i kartong) och det stod "kan innehålla spår av mjölk" på.. Det har jag inte sett förut! Någon som vet ifall dom har ändrat i tillverkningen eller om dom bara blivit noggrannare på att märka förpackningen?
    Blå Flygare skrev 2010-02-04 19:34:32 följande:
    Jag har inte läst på hundra år, så min spontana gissning är att det tillkommit efter att e nya bollarna med mjölk i (sockerfria och med pärlsocker) tillkommit i sortiment.
    Det var väl diskussion här kring delikatobollarna och att de fått märkning "kan innehålla spår av mjölk" i somras/höstas nån gång.
    Om jag inte minns fel så berodde det på att leverantören av själva chokladdoppet till bollarna hade börjat märka chokladdoppet med "kan innehålla spår av mjölk", men enligt leverantören av chokladdoppet så har de inte ändrat något i tillverkningen av det utan enbart ändring av märkningen och Delikato har inte ändrat något i tillverkningen av bollarna, utan de ska vara lika dana som tidigare. Varför leverantören av chokladdoppet börjat spårmärka även om de inte ändrat något i tillverkningen hade väl Delikato inte själva fått ngn förklaring till. Har de varit ok så att man har kunnat äta dem tidigare så ska de vara ok nu med, har jag för mig att svaret från Delicato blev när nån här inne var i kontakt med Delicato. Om jag inte minns helt fel.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-02-04 19:43:51 följande:
    Det var väl diskussion här kring delikatobollarna och att de fått märkning "kan innehålla spår av mjölk" i somras/höstas nån gång. Om jag inte minns fel så berodde det på att leverantören av själva chokladdoppet till bollarna hade börjat märka chokladdoppet med "kan innehålla spår av mjölk", men enligt leverantören av chokladdoppet så har de inte ändrat något i tillverkningen av det utan enbart ändring av märkningen och Delikato har inte ändrat något i tillverkningen av bollarna, utan de ska vara lika dana som tidigare. Varför leverantören av chokladdoppet börjat spårmärka även om de inte ändrat något i tillverkningen hade väl Delikato inte själva fått ngn förklaring till. Har de varit ok så att man har kunnat äta dem tidigare så ska de vara ok nu med, har jag för mig att svaret från Delicato blev när nån här inne var i kontakt med Delicato. Om jag inte minns helt fel.
    Bekräftar att det är så jag minns med.
  • Amulett
    saffe skrev 2010-02-04 18:30:45 följande:
    Här var det ingen aktivitet.. För att svara Jo anna: Ja, det kan ta så lång tid innan dom reagerar!En fråga: Tittade på delicatos chokladbollar idag ( 1 "inplastad" chokladboll, inte i kartong) och det stod "kan innehålla spår av mjölk" på.. Det har jag inte sett förut! Någon som vet ifall dom har ändrat i tillverkningen eller om dom bara blivit noggrannare på att märka förpackningen?
    Jag har skrivit om detta i någon tråd tidigare men minns inte vilken ... men jag har snackat i några svängar med dem.
    Enligt kundtjänsten på Delicato är det underleverantören av "skalet" som har börjat märka skalet med "spår av mjölk". När jag bad dem kolla vad som förändrats så fick jag tillslut svaret "ingenting".
    Så man får väl testa och se. Jag märkte förändringen när jag kollade på webben där det stod spår av mjölk, medan det inte stod på min kartong hemma.
  • Amulett
    Miralicia skrev 2010-02-04 19:43:51 följande:
    Det var väl diskussion här kring delikatobollarna och att de fått märkning "kan innehålla spår av mjölk" i somras/höstas nån gång. Om jag inte minns fel så berodde det på att leverantören av själva chokladdoppet till bollarna hade börjat märka chokladdoppet med "kan innehålla spår av mjölk", men enligt leverantören av chokladdoppet så har de inte ändrat något i tillverkningen av det utan enbart ändring av märkningen och Delikato har inte ändrat något i tillverkningen av bollarna, utan de ska vara lika dana som tidigare. Varför leverantören av chokladdoppet börjat spårmärka även om de inte ändrat något i tillverkningen hade väl Delikato inte själva fått ngn förklaring till. Har de varit ok så att man har kunnat äta dem tidigare så ska de vara ok nu med, har jag för mig att svaret från Delicato blev när nån här inne var i kontakt med Delicato. Om jag inte minns helt fel.
    haha! Du beskriver det mycket bättre än mig!
  • saffe

    Tack så mycket för alla svar! Stod o dreglade över chokladbollarna igår, men tordes inte köpa nån.. Men det verkar ju vara ok i alla fall!

  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-02-14 11:56:18 följande:
    puffar lite. Går ut alldels strax om jag inte räknat hel fel, så det börjar bli dags för en ny tråd
    Ska ske! Tack!
Svar på tråden Mjölkistråden - barn & vuxna