Miafia33 skrev 2010-01-04 22:16:25 följande:
Niccan: "Vill sonen vara kvar i köket och leka medan jag lagar mat är det ok, men då får han sluta skrika och kasta saker. Vill han skrika får han göra det någonstans där ingen får ont i öronen och vill han kasta saker får han gå dit ingen eller något kan ta skada. Inväntar sonens respons. Många gånger räcker detta och sonen lugnar sig och är nöjd med att själv välja att lugna sig och stanna kvar i köket med mig. Gör det inte det utan fortsätter får jag förhandla vidare genom att visa vad jag menar. T.ex. kan jag lyfta ut honom utanför köket, fortfarande inom syn- och hörhåll men tillräckligt långt bort för att han skall uppfatta "avståndet" och att hans beteende inte längre får önskad effekt. När jag bestämt ställer ner honom passar jag också på att upprepa att han gärna får vara med mig i köket om han vill ha sällskap tills maten är klar, men då får han lugna ner sig först. Inväntar respons. Har det gått så här långt är sonen troligen redan mer ledsen än arg och vi kommer sannolikt överens om att försonas och kramas lite istället, varpå han åter får bekräftat av mig att han nog mest är trött och hungrig och det förstår jag verkligen. Sen får han välja om han följer med mig tillbaka till köket eller om han vill göra ngt annat på egen hand. Kanske vi tom hjälps åt med det sista för att bli klara snabbare. Oavsett har både jag och han sin heder kvar i behåll och ingen större skada är skedd. " Det tycker jag låter mer som att du bestämmer och sätter regler, inte att du förhandlar med honom. Att förhandla som jag ser det är att barnet får vara med och bestämma.
Att vara med och bestämma eller få förhandla behöver inte enbart handla om det verbala och uttalade gemensamma besluten, enligt mitt sätt att se. Vad jag menade var att vi faktiskt visst förhandlar, och sonen är med och bestämmer, genom att han hela tiden erbjuds valmöjligheter samt möjlighet att påverka situationens utgång - istället för att jag "beordrar" honom ngt eller bestämmer helt på egen hand bara för att jag är förälder. Det var ju inte gränsens "vara eller icke vara" jag menade att vi förhandlar om. Självklart är det inte förhandlingsbart hos oss att kasta leksaker genom rummet bara för att man är trött eller arg. Däremot kan vi gemensamt bestämma var gränsen skall landa och på vilket sätt situationen skall utvecklas. Det kan förstås inte göras genom ett resonerande typ "vad tycker du, skall vi sätta en gräns här eller där, jag tycker si och du tycker så". Det vore lite absurt både utifrån åldern och en situation fylld av känslor. Men en förhandling kan ju ske på så många sätt, indirekt, i det tysta, med kroppsspråk, blickar o.s.v.
Min poäng var att barn hela tiden skall skall ges förhandlingsutrymme och en chans att nå en kompromiss "inom situationen", som även de mår bra av och kan utvecklas genom. Använder man däremot "absoluta" eller "förprogrammerade" och straffliknande konsekvenser - typ skämspall, att skicka in barnet på rummet eller tar ifrån barnet någon slags förmån som inte alls har med situationen att göra (t.ex. något helt annat den sett fram emot), ja, då anser jag att det handlar om en slags uppgiven maktutövning. Jag tror de omedvetna lärdomar ett barn drar, beroende på vald metod, är ganska olika.
Peace/Niccan