Fru U skrev 2010-03-01 16:04:48 följande:
Tack för att du inte dömde mig, jag är van vid att få höra att om man har de tankarna är man inte redo för adoption. Men jag har aldrig lagt olika värde i hur man får barn, adoption var för övrigt det jag ville göra först och vi var på väg att börja med den resan när min mor dog och det var enklare (tyckte jag då i alla fall) att försöka med bio-barn.Det som störde mig var att det skulle hamras in att adopterade barn är annorlunda. Att det var fel att önska ett barn som inte sticker ut i samhället (då var man inte redo för vad adoption innebär och jag vet att det inte var kursledarnas åsikt utan nog snarare socialstyrelsens åsikt). Det var snudd på tabu att önska sig ett friskt barn. Jag ställde en miljon en frågor och vägrade låta bli att diskutera det som ansågs fult (eller i varje fall mindre fint) för om man inte kan ta upp det där och då när ska man då göra det? Klart att det är annorlunda att adoptera, klart att barnen varit med om mycket men att utgå ifrån att de är totalt söndriga och aldrig kan bli hela är bara en hemsk människosyn det är inte sanning.
Ursäkta TS, detta blir lite OT.
Jag både håller med och inte. Jag antar att du tänker lite som en pappa på vår adoptionskurs. Han tyckte att det var så oerhört mycket fokus på att adopterade barn är annorlunda. Till slut frågade han kursledarna: "Men måste ett adopterat barn verkligen vara annorlunda i precis allting? Finns det inget som är som vanligt? De kanske i alla fall lär sig cykla på samma sätt som andra barn?" Och visst har han lite rätt. Det är klart att det mesta i vardagen är som med vilket barn som helst.
Samtidigt kan jag tänka att det handlar lite om var man står i processen och hur stor barnerfarenhet man har. Jag har alltid ägnat mig mycket åt barn, suttit barnvakt, varit au-pair, lett barngrupper inom Röda Korset etc. Jag är utbildad lärare och har läst en del utvecklingspsykologi. Jag behövde inte lära mig hur "vanliga barn" är på adoptionskursen. Jag ville veta vad jag specifikt skulle tänka på kring ett adopterat barn. Vi gick dessutom kursen när vi redan var en bra bit på väg med utredningen (detta var innan kursen var obligatorisk) och adoptionen kändes därför ganska nära förestående. Pappan som ställde frågorna var ny i adoptionsvärlden, köade ännu för utredning och hade inte så stor erfarenhet av barn.
När det gäller barn som "inte sticker ut" så är min dotter just ett sådant. Hon kommer från Ukraina och frånsett sina vackra bruna ögon med halvmeterlånga ögonfransar så ser hon ut ungefär som svenska barn gör mest. Ibland kan det vara skönt både för henne och oss föräldrar att folk inte genast tror sig veta en massa om henne, baserat på att hon ser ut på ett visst sätt. Samtidigt tror jag att personal i exempelvis skola och barnomsorg nästan automatiskt inser att ett synlig adopterat barn kan behöva lite extra hänsyn ibland. När vår dotter har behövt något extra har jag märkt att en del personal inte tar det på allvar. "Men hon ser ju ut som alla andra" är en kommentar jag mött, som om det skulle radera sviterna av ett drygt år på ett underbemannat barnhem med ständiga avdelningsbyten och därmed vidhängande separationer. Dottern själv kan bli lite förvirrad och ledsen när kompisar inte tror på att hon är adopterad.
Jag ser inget fel i att vilja ha ett barn från Östeuropa just i förhoppningen att det ska vara lättare för barnet att inte sticka ut, men man bör vara medveten om att det inte löser alla eventuella problem. Dessutom finns det aldrig några garantier för att man får ett ljust barn. Vi känner ett par barn från Ukraina som troligen har romskt ursprung. De är så mörka att de hade kunnat komma från exempelvis Sydamerika eller Indien. Det har också hänt att barn från Ukraina, Ryssland mm haft minst en afrikansk förälder. Ryska barn kan se sydostasiatiska ut etc. Men så länge man vet om det och inte ser det som något problem så blir man säkert en bra förälder till ett östeuropeiskt barn, oavsett om det råkar bli en blåögd lintott eller inte.
Slutligen detta med att inte ha gett upp hoppet om biologiska barn. Jag vet att det finns olika synsätt. Personligen kan jag inte förstå problemet med att först och främst vilja ha BARN, oavsett hur de kommer till en. Vet man att man har flera års väntetid i adoptionsköer framför sig så är det väl rimligt att ta chansen med ett IVF eller två under tiden. Däremot får man förstås lägga bio-försöken på hyllan när man väl är på gång med adoptionsprocessen i landet (möjligen med undantag för länder där man säkert vet att det inte kan bli barnbesked på ett par år). Man måste vara säker på att man vill adoptera och att ett adopterat barn inte är något tröstpris istället för det bio-barn man helst ville ha. Men att man jämställer adopterade och bio och helt enkelt inte bryr sig om vilket det blir, bara man får bli förälder, tycker inte jag kan vara fel.