• M C

Tycka och känna hör inte hemma i lagstiftningen! (om abort)

Det är ett osedvanligt stort antal fåniga "abort är mord"-trådar här nu och jag känner att grunden för dessa är så komplett ignorant och genomidiotisk att jag måste ta upp varför det ser ut som det gör.

Lagar ska under inga som helst omständigheter grunda sig på känna och tycka. Privata känslor och min personliga tro ska aldrig vara grunden för en lag eller i det här fallet rättighet.

Lagen gäller för alla, den ska skydda så ingen blir oskydigt dömd och se till så alla får samma rättvisa.
    Alla.

Därför kommer lagen aldrig aldrig att ha något annat alternativ än just fri abort eftersom en lag som gör undantag inte är rättvis. Då gäller den inte för alla och den skyddar inte de oskydliga.

Att komma med sina frireligiösa undantag och kräva dödstraff är så dumt och jag förstår inte hur den ens kan ha några anhängare. Gränsen ligger där den ligger eftersom erfarenheter visar hur tidigt en parasit/ett foster överlever utanför sin fodervärd/mamma, har absolut ingenting med känslor att göra. Det är ren vetenskap.

Medmänsklighet och empati är grunden för att lagen ser ut som den gör, vi vill inte att golk ska lida. Tar man in känslor och tyckanden så får vi rasse-lagar.

Logik och rationalitet är grunden. Känslor och tyckanden får man hålla på med privat, de hör absolut inte hemma i lagen.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Svar på tråden Tycka och känna hör inte hemma i lagstiftningen! (om abort)
  • Papi Jo
    M C skrev 2010-03-25 09:11:57 följande:
    JFGI, det är inte värt att veta om man inte hittar det själv.Sen undrar jag hur i helvete du tänker när du tar upp min ev barnlöshet som argument? Den ska du fullständigt skita i!
    glömde citera vilket inlägg jag kommenterade ovan..
  • Triskele
    appapp2 skrev 2010-03-25 12:43:50 följande:
    Huruvida sjuka ska få vård eller inte har inte med moral att göra? Hur menar du nu?
    Läs om.
    Det står uttrycklingen: "har inte med mänsklighetens inbyggda moral"
    Alltså inte någon slags allmänmänsklig moral som alla delar, innerst inne.
    *ideas are bulletproof*
  • appapp2
    Triskele skrev 2010-03-25 13:51:25 följande:
    Exakt.
    Det är det jag ifrågasätter. Den "allmängiltiga moralen" innefattar tydligen aborträtt men inte sjukvårdsrätt.
    Alltså hävdar jag att det inte finns nån "allmängiltig moral". Någon "inbyggd" moral existerar definitivt inte.
  • M C

Tröttsamt.
    Att jag ska måste göra en sån enkel sak som att googla åt vuxna människor? Är ni inte nyfikna?

http://nonicoclolasos.wordpress.com/2008/02/29/varifran-kommer-moral/
    Det här är the cliffnotes och där finns länkar att gå vidare på om ni är bra på engelska.
    Marc Hauser heter han som skriver mest och bäst i ämnet. Han hör hemma på Harvard.
    Good enough?

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    rasajj skrev 2010-03-25 12:36:58 följande:
    ok, da forstar jag. kolla forst vad som ar populart att tycka, sedan tycka sa.Snacka om att tanka sjalvstandigt......
    Nej, jag tycker en massa som jag aldrig skriver ut för att det inte är relevant för diskussionen.
    Det gäller nu inte alla.
  • M C
    Papi Jo skrev 2010-03-25 13:29:11 följande:
    Ok, lösryckta påstående alltså (undersökningarna). För det första är en övervägande majoritet i världen någon form av religiösa. Att sedan säga att ni övriga tycker likadant är som att säga att alla veganer gillar samma mat. Bara för att ni är några stycken här på forumet som håller med varandra så betyder det inte att alla andra tycker likadant som ni. Samla 20.000 i stockholm som tycker som du. Det gör vi vid Jesus manifestationen - den största demonstrationen i Stockholm - googla det du.
    Varför i hela friden då? Av vilken anledning ska jag stå på ett torg och skrika till någon som inte hör?
    Hatar manifestationer.
  • M C
    appapp2 skrev 2010-03-25 16:00:35 följande:
    Har jag sagt att alla lagar i Sverige är demokratiska och har bra moral?
    Nä.
    Jag har tom konstaterat att tex FK inte är speciellt bra på det här, varför går du till attack?

Bara för att just abortlagstiftningen är bra betyder inte att alla lagar är det - det är inte länge sen homosexuella fick lov att gifta sig. Jättebra kliv åt rätt håll, må alla lagar komma dithän.

Du är arg, I get it. Men varför så arg mot mig? Det är inte jag som klantat mig när vissa blir nekad sjukvård!
  • Papi Jo
    M C skrev 2010-03-25 17:23:08 följande:
    Varför i hela friden då? Av vilken anledning ska jag stå på ett torg och skrika till någon som inte hör?Hatar manifestationer.
    Kanske är fler som skulle lyssna n du tror. Fast.. tja ett forum är ju en form av torg också.
  • Triskele
    Ja, det håller jag med om.
    *ideas are bulletproof*
  • M C
    Bara för att enskilda lagar och enskilda människor inte fattat galoppen betyder inte att man kan säga det om alla i ett samhälle.

Ex på allmän moral: inte döda, stjäla, göra illa någon.
    Där kommer det in det om fundisar: det är OK att döda om det är för gud. Ex Joshua och Jerico.
  • Triskele
    M C skrev 2010-03-26 09:10:25 följande:
    Ex på allmän moral: inte döda, stjäla, göra illa någon. Där kommer det in det om fundisar: det är OK att döda om det är för gud. Ex Joshua och Jerico.
    Jag menar att det är ok att döda som sista utväg vid självförsvar, vid nödvärn, som dödshjälp o.s.v.
    Likaså är jag beredd att skada andra i en nödvärnssituation.
    Stjäla om det är för att ge mat till ett barn och det inte finns andra alternativ.
    Och jag är inte fundamentalist.
    *ideas are bulletproof*
  • M C
    Triskele skrev 2010-03-26 09:56:41 följande:
    Jag menar att det är ok att döda som sista utväg vid självförsvar, vid nödvärn, som dödshjälp o.s.v. Likaså är jag beredd att skada andra i en nödvärnssituation. Stjäla om det är för att ge mat till ett barn och det inte finns andra alternativ. Och jag är inte fundamentalist.
    I den där undersökningen så hade de med sådana ex med och svaret är lika överallt.
    Det är ok att "råka" ta ihjäl någon, men inte med berått mod. (Som om man får sladd med bilen)
    Det är OK att stjäla för att överleva, där går instinkten före. Men inte att stjäla som ett sätt att försörja sig.

Det är en superintressant undersökning! Framför allt för att vi svarar samma överallt på jorden förutom i den religiöst funamentalistiska områdena som talibaner, ultrakristna i US och judar i Israel. (tex, fanns fler men jag minns bara de tre)
  • Lonicera

Men det finns ju fall där enskilda individer far illa eller "faller mellan stolarna" pga att lagen inte täcker in ett visst område eller för att tillämpningen av lagen är omodern e.d. Detta kan röra fall där man tycker att lagen borde vara annorlunda, för att lagen fungerar OK i andra liknande fall. Denna rättskänsla är ju något som är något annat än andra känslor. Jag tycker faktiskt också att man kan se rättskänsla i lagstiftningen, t ex i prejudikat av olika slag.

• Lonicera

Det som är intressant med frågan är väl om lagen i sig skyddar kvinnan som bär barnet och barnet som kvinnan bär i tillräcklig omfattning? Det kan ju finnas skäl för att det finns en gråskala i lagen.

Ny teknik och vetenskap ger nya möjligheter. Man kan t ex bestämma kön på fostret tidigt och ny teknik gör det möjligt att rädda livet på barn som föds i vecka 22, men det är fri abort t o m vecka 18.
    När ska man egentligen tillerkänna fostret människoskap när tekniken flyttar gränser för överlevnad utanför livmodern?
    Ska man som kvinna tillåtas att abortera ett foster enbart pga att det är "fel kön" (=flicka), eller är det könsdiskrimering redan i fosterlivet? Vilket skydd ger lagen här?

• Papi Jo
    M C skrev 2010-03-26 10:01:44 följande:
    I den där undersökningen så hade de med sådana ex med och svaret är lika överallt.Det är ok att "råka" ta ihjäl någon, men inte med berått mod. (Som om man får sladd med bilen)Det är OK att stjäla för att överleva, där går instinkten före. Men inte att stjäla som ett sätt att försörja sig.Det är en superintressant undersökning! Framför allt för att vi svarar samma överallt på jorden förutom i den religiöst funamentalistiska områdena som talibaner, ultrakristna i US och judar i Israel. (tex, fanns fler men jag minns bara de tre)
    På vilket skulle ex.vis ultraortodoxa som inte ens dödar i självförsvar vara mer farliga än andra?  Lite OT men du tog upp det.

Sedan får du gärna ge en länk till undersökningen för den låter intressant.
    Kom ihåg att huvudmannen till undersökningen ofta säger mer om resultatet än själva resultatet i sig..
  • M C
    Papi Jo skrev 2010-03-26 11:55:31 följande:
    På vilket skulle ex.vis ultraortodoxa som inte ens dödar i självförsvar vara mer farliga än andra?  Lite OT men du tog upp det. Sedan får du gärna ge en länk till undersökningen för den låter intressant. Kom ihåg att huvudmannen till undersökningen ofta säger mer om resultatet än själva resultatet i sig..
    Det har jag ju gjort! (inlägg 104)
    Ultraortodoxa som i judar menar du? De ingår i gruppen som tydligen tycker att joshua gjorde rätt när han rev Jerico som jag fattade det. Har bara läst en sammanfattning dock, reseverar mig där.

Det intressantaste är att om Marc bytte ut Joshua mot Hitler eller *valfri krigshjälte* så var det absolut inte rätt.(från judiskt perspektiv) Gäller alla religioner.
    Go figure.
    Det är därför man kan dra slutsatsen att enda undantaget från bra moral är gud/religion.
  • appapp2
    M C skrev 2010-03-26 09:10:25 följande:
    Bara för att enskilda lagar och enskilda människor inte fattat galoppen betyder inte att man kan säga det om alla i ett samhälle. Ex på allmän moral: inte döda, stjäla, göra illa någon. Där kommer det in det om fundisar: det är OK att döda om det är för gud. Ex Joshua och Jerico.
    Jag är inte arg. Inte alls. 
    Min ståndpunkt är att det inte finns några tecken alls som tyder på förekomst av gudar, alltså anser jag att alla religioner är sagor. Men jag inser samtidigt att vår västerländska "moral" och delar av vår lagstiftning är grundad på tidigare kristna idéer (som tex endast tvåkönade äktenskap och förbud mot månggifte). 
    Icke döda kan ses som en moralisk princip, men en som inte är absolut och som är relativ till avståndet. Vore den absolut skulle vi aldrig ifrågasätta flyktingar, vi skulle aldrig bedriva krig. 
  • M C
    appapp2 skrev 2010-03-29 15:08:38 följande:
    Jag är inte arg. Inte alls.  Min ståndpunkt är att det inte finns några tecken alls som tyder på förekomst av gudar, alltså anser jag att alla religioner är sagor. Men jag inser samtidigt att vår västerländska "moral" och delar av vår lagstiftning är grundad på tidigare kristna idéer (som tex endast tvåkönade äktenskap och förbud mot månggifte).  Icke döda kan ses som en moralisk princip, men en som inte är absolut och som är relativ till avståndet. Vore den absolut skulle vi aldrig ifrågasätta flyktingar, vi skulle aldrig bedriva krig. 
    Det har inget med moral att göra, sociala koder i varje enkilt samhälle är just sociala koder.
    Moral är något annat.
    Bara för att religiösa har lagt beslag å ett uttryck (tex att kalla det god moral att vara gift när man knullar) betyder inte att det har med moral att göra.

Men vad moral och etik är får vi nog ta i en annan tråd.
Svar på tråden Tycka och känna hör inte hemma i lagstiftningen! (om abort)