• TimesAreAChangin

Skulle ni låta er 15åriga dotter..

åka till London med en vän i två dagar?

Jag är intresserad av era synpunkter, eftersom jag är 15 (har fyllt i år) och i sommar kommer jag åka till London i två dagar i sällskap av en ett år äldre vän. Jag är faktiskt oroligt stolt över att min mamma känner att hon kan lita på mig så pass att hon vågar släppa iväg mig till ett annat land utan vuxet sällskap.

Självklart kommer allt planeras in i minsta detalj och vi kommer ha regelbunden kontakt under hela resan.

Vad tycker ni, gör min mamma rätt som låter mig åka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-10 17:05
    Justja, kan även tillägga att jag varit i London förut, men bara en gång.

• Svar på tråden Skulle ni låta er 15åriga dotter..
  • UpsyDaisy

Det beror helt på 15-åringen. Själv var jag otroligt omogen i den åldern och klarade nog knappt av att gå över gatan själv :P Jag var en riktigt virrepanna. En resa till London hade bara gett mig ångest!

Men det finns ju 15-åringar som klarar det.

• Lavish

Min mamma släppte mig ensam till USA när jag var 16. stannade i en månad. Det gick utmärkt.

• Nixx

Beror helt på 15 åringen och vilken kompisen är.

• Lorelei

Nej, det skulle jag inte göra och jag är glad att mina föräldrar inte gav efter när jag tjatade om saken när jag var 15. Jag hoppas att jag kommer att kunna lita så pass på mina barn när de blir 15 att jag hade känt mig ok med att låta dem åka om man bara tittar på deras egna förutsättningar. MEN, jag litar inte ett dugg på omvärlden och det är en sak att vara ute på vift hemma  och något helt annat utomlands. Det är så enormt lätt att man blir utnyttjad både på det ena och det andra sättet och jag vill inte utsätta mina barn för den risken.

• Lavish
    Lorelei skrev 2010-04-12 16:36:04 följande:
    Nej, det skulle jag inte göra och jag är glad att mina föräldrar inte gav efter när jag tjatade om saken när jag var 15. Jag hoppas att jag kommer att kunna lita så pass på mina barn när de blir 15 att jag hade känt mig ok med att låta dem åka om man bara tittar på deras egna förutsättningar. MEN, jag litar inte ett dugg på omvärlden och det är en sak att vara ute på vift hemma  och något helt annat utomlands. Det är så enormt lätt att man blir utnyttjad både på det ena och det andra sättet och jag vill inte utsätta mina barn för den risken.
    Fast risken att bli utnyttjad och råka ut för tråkigheter blir väl inte särskilt mycket mindre för en vuxen än för en skötsam och smart 15 åring?
  • sommarenärbäst

Skulle inte skicka min 15 åring till London utan vuxen, inte min 16 åring heller, oavsett hur ansvarstagande hon/han är.

Självklart löper en tonråring stööre risk att bli utnyttjad än en vuxen. Dels är faktiskt inte hjärnan fullt uvecklad förrän man är c:a 23 år, och dels har man mindre livserfarenhet om man är yngre.

• lyckligmamma

Ja. Men det beror ju på vad det är för tonåring man släpper iväg med

• sommarenärbäst

Visst beror det på tonåringen, och en del vuxna kan ju inte ens ta hand om sig själva . men det går inte att bortse från att inte ens den mest ansvarsfulla 15 åring har ett fullt utvecklat konsekvenstänkande tex.

• Lavish
    sommarenärbäst skrev 2010-04-12 17:03:46 följande:
    Skulle inte skicka min 15 åring till London utan vuxen, inte min 16 åring heller, oavsett hur ansvarstagande hon/han är. Självklart löper en tonråring stööre risk att bli utnyttjad än en vuxen. Dels är faktiskt inte hjärnan fullt uvecklad förrän man är c:a 23 år, och dels har man mindre livserfarenhet om man är yngre.
    Men din 18 åring kan du inte hindra och hennes hjärna är inte heller fullt utvecklad?

Tycker det verkar lite överdrivet. Jag reste flera gånger ensam i den åldern. Man får väl sitta och titta igenom planerna med barnet, att resan är bokad på ett rimligt sätt, boende ordnat, telefonnr till viktiga saker, försäkringar osv. Självklart har man själv möjlighet att åka dit och "rädda" barnet om det kniper.

Eller skulle du inte låta din 15 åring åka till Stockholm, Kalmar eller Jönköping med en vän heller?

Vad är det för situationer du tänker dig där en 15 åring utsätts för större risker än en 18 åring? Förutsatt att tonåringen är pålitlig och stabil och inte kommer ge sig ut på några farliga äventyr.
  • Bonanza
    sommarenärbäst skrev 2010-04-12 17:10:10 följande:
    Visst beror det på tonåringen, och en del vuxna kan ju inte ens ta hand om sig själva . men det går inte att bortse från att inte ens den mest ansvarsfulla 15 åring har ett fullt utvecklat konsekvenstänkande tex.
    Nej, men ansvarsfulla femtonåringar klarar gott och väl av att vara ensamma i en storstad utan sina föräldrar. *talar av egen erfarenhet*
  • Lorelei
    Lavish skrev 2010-04-12 16:37:30 följande:
    Fast risken att bli utnyttjad och råka ut för tråkigheter blir väl inte särskilt mycket mindre för en vuxen än för en skötsam och smart 15 åring?
    Skämtar du med mig eller? Det är inte för inte som man inte har åldersgräns för rösträtt, alkohol, körkort osv osv. Du har med största sannolikhet större erfarenhet och är bättre rustad att fatta vettiga beslut som vuxen än som tonåring. Och jo, som vuxen kan du råka ut för tråkigheter och bli utnyttjad, självklart. Men risken är nog större för en tonåring än för en vuxen.
  • hallencreutz89

tror ni underskattar 15-åringars förmåga att klara sig själva. Tänk på att för inte så länge sen var man gift och hade barn i den åldern, så så unga är de faktiskt inte

• Lavish
    Lorelei skrev 2010-04-12 20:04:42 följande:
    Skämtar du med mig eller? Det är inte för inte som man inte har åldersgräns för rösträtt, alkohol, körkort osv osv. Du har med största sannolikhet större erfarenhet och är bättre rustad att fatta vettiga beslut som vuxen än som tonåring. Och jo, som vuxen kan du råka ut för tråkigheter och bli utnyttjad, självklart. Men risken är nog större för en tonåring än för en vuxen.
    Kan du ge exempel på den typ av situation som innebär väsentligt mycket större risk för en 15 åring än för en 18 åring. När vi alltså pratar om en skötsam och stabil 15 åring.
  • nostalgi

Jag fick klara mig HELT SJÄLV från jag var 16, då min mor slängde ut mig! Så det vara bara till att hitta ett job, eller bo på gatan. Nähh, tonåringar kan vara mer ansvarsfulla, än föräldrar i bland!

Svar på tråden Skulle ni låta er 15åriga dotter..