• Snuttjulla

hur gör ni? Jag hinner inte med..

... allt som ska göras här hemma, städa, tvätta, laga mat och baka, leka och pyssla med alla 3 barnen? Känner mig som en usel mamma när badrummet är ett enda berg av tvätt, barnen vill leka, är hungriga och liten bebis behöver blöjan bytt? Okej om det skulle vara så att tvätten bara behövdes kastas i maskin, men den ska ju hängas och vikas, maten ska handlas och lagas, det ska städas, och man ska ha tid till barnen. Alla andra (vet att man inte ska titta så mycket på vad andra gör) verkar ju hinna med allt, de har städat och fint, rena kläder och maten står färdig på bordet i precis lagom middagstid. Deras barn verkar glada och nöjda, och de hinner tom att träna, titta på tv, läsa böcker och vara sociala. Jag är helt slut...

• Svar på tråden hur gör ni? Jag hinner inte med..
  • mammamutilltre

Jag är hemma med mina tvillingar på 3 år bebis på 5 månader och stora tjejen på 7 år som såklart är på skolan till 12.30.
    Som du beskriver kände jag de första 2-3 månaderna efter lillan föddes..kändes som jag inte fick ihop nåt och även idag finns det dagar då man aldrig kommer till skott kan va svårt att få torka köksbordet bara...med en bebis som vill vara i famnen eller ammas eller två 3 åringar som behöver torkas på toa eller nåt annat det ena avlöser det andra oftast.'

Men jag tycker ändå att vi har koll på vardgagen numera, tvättar ..ja det får man göra varje dag och när tvättkorgen nästan e tom så är den full dagen efter.

En dålig dag när jag själv e trött och barnen kinkiga så hinner vi inget.

En bra dag kliver jag upp vid 06.30 för att hinna dricka kaffe i lugn o ro innan det är dags för frukost och få iväg dotttern till skolan...bäddar då sängarna innan frukost.
    Att göra iordning köket tar sin tid sen plockar jag och grejar, lillan kräver sitt amning mm och killarna leker själva eller så hittar vi på nåt. Sen e det lunch...ja du vet...mkt av dagen spenderas i köket plocka fram och plocka in och torka av.
    Banrne får gå med ner i källarn och hjälpa till att hänga de 3 maskiner tvätt jag lyckats springa ner å sätta på under dagen....

Något som alltid jagar mig är damsugning, känns som att man inte hinner det man plockar o plockar men jag har alltid dåligt samvete över allt man inte hinner..

Sen så är det inte så att alla andra har det städat och fint, kanske då du kommer på besök, för det har jag med när folk kommer men om man kommer oanmäld kan man lika gärna komma till ett bombnedslag.

Jag har bestämmt mig och jobbar med mig själv hela tiden att jag ska vara glad över allt jag hinner och inte jäkta över det jag inte hinner, vad gör det om toaletten skuras 2 dagar senare än vad jag tänkt? INGET! Vad är viktigast? Att jag ska orka vara med barnen och ge dem det de behöver ,inte jaga dammtussar..men det är svårt.

Tränar ja det gör jag sedan en vecka tillbaka..eller två är det nu :) men då gör jag det 30 min på löpbandet i källarn och det är guld värt...

Jag har fått lära mig att acceptera att har man 4 små barn så hinner man inte mkt annat än det man måste, och jag känner mig nöjd jag vet att barnen bara är små en gång och visst blir det kanske inte lättare när de blir stora men jag kommer nog hinna städa och träna då....

• Superhero

haha man tycker alltid alla andra verkar ha så fint, ordnat o vara såna toppenpäron.

men om jag ser oss utifrån så kommer ju bara folk på besök o får en inblick hos oss när det är städat (som vi slitit med hela dagen), ungarna är rena o klädda i snyggaste kläderna osv. vardagskaoset är det ingen som ser.

• mammamutilltre
    Hemmaföräldern skrev 2010-04-16 20:17:58 följande:
    Då har du för mycket att göra och det är dags att involvera maken. När man är hemma om dagarna med sina barn så är det ett arbete i sig (visserligen obetalt men ändå ett arbete, gör man det inte dör barnet och staten och samhället går miste om en kommande arbetsmyra som kan bidra om man ska se det krasst).Skriv ner hur mycket du gör hemma. Gör en lång lista och delegera. Din man kan också ta flera uppgifter. Du har fullt upp med barnen. Allt handlar om samarbete ;)
     kanske ska säga med att enligt min svärmor så har jag smester då jag är föräldrarledig....hon undrade om inte mannen skulle få vara lite hemma nu och ha semester...

Min man sa att han troligtvis inte skulle palla att dra det lasset en vecka...och hon sa att om man inte bakar eller syr oxå så är det semester{#lang_emotions_surprised}

Vad hon vet om det är inte mkt då hennes barn börjat hos dagmamma innan 1år och skillnaden mellan dem är 9 4 o 6 år.
  • Una
    Lottis77 skrev 2010-04-16 12:56:27 följande:
    Hinna med? Gud nej, inte en chans! Har två barn, 4½ och 2 år gamla. 2-åringen gör att allt är kaos. Min man jobbar skift och när han jobbar kväll är jag helt slut. Ett exempel: *Hämtar två apskitiga ungar på dagis kvart i fem. Hemma kl fem. 2-åringen vill inte gå in, börjar skrika. *Bär in barnet, tillsammans med matkassarna jag handlat på lunchen och dagisväskorna. *Alla kläder hamnar i en hög på golvet. *Torkar snoret från 2-åringen. 4-åringen sätter på Aqua på öronbedövande volym. *Ut i köket, in med maten i kylen, fram med förberedd matlåda. Torka mer snor, för nu har 2-åringen märkt att det är mat på gång. Han snor tallriken, klättrar upp på bordet och bankar med gaffel och sked - och fortsätter skrika. *Försöker få båda till bords och äta. 2-åringen är nu arg för att han fått maten, som inte är delad i lagom stora bitar. *Efter maten lämnas allt i kaos, och medan 4-åringen tittar på tv, badar jag och byter jag om till pyjamas på 2-åringen (som inte är förtjust nu heller utan - just det - skriker). *Klockan är snart sex, och nu vill 2-åringen ha välling, trots att han nyss åt en kycklingfilé. *Panikplockar undan disk i köket medan vällingen tystar barnet. Dåligt samvete för att jag inte hinner sitta ner i lugn och ro, och dessutom har jag glömt att sätta på tvättmaskinen. *Tandborstning, och läggning av 2-åring kl 18.30. *Kamp för att få duscha 4-åringen, som hellre vill se Ozzy och Drix.  *Med lite tur är han i säng halv åtta, och då ser huset hemskt ut. Plockar lite, men min stackars man brukar fixa köket och hallen när han kommer hem. Så hinner - nej, det gör jag inte alls! :) 
    Haha underbar beskrivning! Jag känner igen mig SÅ, trots att mina två döttrar är 4.5 månad samt 2 år. Men 2-åringar..... tja, de är ett släkte för sig tror jag
  • Cloud Berry

Man kan ju välja hur man vill se på livet:

-Åhhhh sååå jobbigt.....

eller

-Åhhh vilken tur jag har som har ett hus och tre underbara barn att ta hand om, alla har inte det och jag borde vara tacksam.

Sen så visst, det borde det vara lag på att den arbetande föräldern sköter sin del av hushållssysslorna på kvällarna.
    Min sambo dammsuger alltid när han kommit hem, det är det minsta han gör.

• Pellepellepelle

Bara läst TS n gud ej, här hinns det inte med! Har bara en liten och fler i ugnen, och en hund. Vi satsar på att få i oss mat och få på oss kläder och få ut hunden innan maken kommer hem och hjälper till Är lite av en virrpanna också och det hjälper inte men jag säger till folk som ska hem till oss att det är stökigt och vi går i myskläder med stor sannolikhet, alla har hittills sagt att det låter skönt att slippa klä upp sig för att komma på besök

• tohi

Eftersom mina två vildingar tycker att det roligaste som finns är att hälla ut varenda liten leksak på golvet i lekrummet och sen allt eftersom dagen går sparka och kasta dessa ut över resten av huset så ser det alltid ut som ett bombnedslag här. Städning försöker jag hinna med...men ibland orkar jag helt enkelt inte. I första hand vill jag umgås med barnen. Brukar ändå ofta få höra att "du har det så fiiint". Det beror nog snarare på att jag inte har egna prydnader står framme och har ljusa gardiner som släpper i mycket ljus. Då ser ofta inte besökare det som ligger på golvet. Det jag däremot alltid försöker hålla rent är badrum och kök. Sen får det ligga lite skit och intorkad mat på golvet en dag eller två.

• KlasStures mamma

Här städas det MAX en gång iveckan, oftast inte så ofta. Vi umgås hellre med tösen och gör roliga saker. Tvätten viks när där är en 3-4 tvättar rena. I stort sätt all tvätt torktumlas och stryka vet jag itne vad det är.

Diskmaskinen utnyttjas till max så den sköter sig ju i stort sätt självt =)

Det enda som prioriteras här är maten. Men det finns väldigt mycket bra mat i affären som itne tar så lång tid att tillreda, och det prioriteras =)

Både jag och sambon är bekväma och njuter hellre än at försöka uprätthålla någon fasad.

Det är nästan 1,5 år sedan fönsterna putsades, och då var det svärmor som gjorde det =) Jag var gravid och hade hemska foglossningar och hon tyckte att fönsterna skulle vara rena inför första advent....

Nä skit i alla måsten och gör bara det som är absolut viktigt för överlevnad =) Man lever ju bara en gång!

• aspenbäck
    KlasStures mamma skrev 2010-04-17 09:37:34 följande:
    Här städas det MAX en gång iveckan, oftast inte så ofta. Vi umgås hellre med tösen och gör roliga saker. Tvätten viks när där är en 3-4 tvättar rena. I stort sätt all tvätt torktumlas och stryka vet jag itne vad det är. Diskmaskinen utnyttjas till max så den sköter sig ju i stort sätt självt =) Det enda som prioriteras här är maten. Men det finns väldigt mycket bra mat i affären som itne tar så lång tid att tillreda, och det prioriteras =) Både jag och sambon är bekväma och njuter hellre än at försöka uprätthålla någon fasad. Det är nästan 1,5 år sedan fönsterna putsades, och då var det svärmor som gjorde det =) Jag var gravid och hade hemska foglossningar och hon tyckte att fönsterna skulle vara rena inför första advent.... Nä skit i alla måsten och gör bara det som är absolut viktigt för överlevnad =) Man lever ju bara en gång!
    Härligt, jag är på helt samma plan som dig, orkar verkligen inte hålla en fasad utåt att vi har så himla fint och rent hemma, alla med småbarn vet ju ändå hur det är.

Vi håller toaletten ren då det är en hygienfråga men sedan spelar det mig ingen roll om det ligger grejer på vardagsrumsgolvet eller om den rena tvätten ligger i en hög i vårat sovrum, det går bra att stänga dörren dit när vi har folk här.  Och tänk trots att vi inte har ngn superordning hemma ( mer kaos tror jag ) så tycker folk så mycket om att vara här och att vi har så hemtrevligt.

TS jag tror faktiskt att de flesta känner som du, det är bara så himla viktigt för många att låtsas som att man är konstant piggelin och att allt är i toppform. Det har blivit någon typ av måttstock för hur bra man har det i sitt familjeliv...
  • kallemajken

om några år har jag inga barn hemma längre, inga skor att snubbla över, ingen som vill söka tröst över ett skrubbsår, jag kommer inte längre vara familjens sammbandscentral, utan en helt vanlig kvinna som ser tillbaka på de bästa åren i livet Barnens tid!! Så städa gör jag gärna ...NÄR jag har lust, men allt focus just nu är att ha kul med barnen, kramas hela tiden,gå i pyjams till kl 13 (idag tex haha), vara spontana för infall å äventyr, å varje kväll tänker jag shit!!! nu gick en dag som inte kommer åter i morgon e vi alla en dag äldre.
    Kanske har jag någon kris {#lang_emotions_laughing}men jag upplever att livet springer så ohyggligt fort och jag vill verkligen inte missa nåt.
    Hellre snabbmat ibland, uppånervänt hus,skitiga kläder å svintrött kl 19:00 vill inte byta mot tipp topp hem å rediga planeringar, har inte tid med det haha

mvh mamma till Kalle snart 9 å Lilly 7 månader

• Jagvetmest
    Cloud Berry skrev 2010-04-16 23:58:10 följande:
    Man kan ju välja hur man vill se på livet:-Åhhhh sååå jobbigt.....eller-Åhhh vilken tur jag har som har ett hus och tre underbara barn att ta hand om, alla har inte det och jag borde vara tacksam.Sen så visst, det borde det vara lag på att den arbetande föräldern sköter sin del av hushållssysslorna på kvällarna.Min sambo dammsuger alltid när han kommit hem, det är det minsta han gör.
    Du har rätt men jag tycker att man har rätt att gnälla lite ibland trots att man är helt själaglad över sina barn. Men visst är det bra att påminna sig själv ibland att man är lyckligt lottad. Tänker på de ofrivilligt barnlösa, tex.
  • MammaBella

Bestäm att hela familjen ska hjälpas åt att städa undan i 20minuter. Sätt en äggklocka! Om man hjälps åt hinner man mer än man tror om man bestämmer sig för att var extremt effektiv.

Sen är hemlagad mat som är färdig i frysen ovärdeligt!

• Kajak

Jag startar tvättmaskin på eftermiddagen, hänger dom när barnen sover, städar gör jag på dagen när barnen är på dagis eller är hemma.
    Det spelar inget roll.

Middagen gör jag, barnen är med medan jag lagar mat.
    Inte så lätt när dom vill "hjälpa till" på sitt sätt men middagen serveras iaf i tid.

Jag/vi kollar på TV på kvällen när barnen somnar....

Det gäller att vara smart med tiden....

• Snuttjulla

Kännns skönt att ni också verkar ha samma problem att pussla ihop allt som mig.

vissa dagar kan man känna sig som superkvinnan, som får allt att gå ihop,. Idag har jag lyckats tvätta, vika tvätt, plocka, bädda rent, dammsuga lite, plantera lite i trädgården, försökt lära ena barnet cykla, lekt, lagat mat och dessutom hunnit titta lite på tv, utan att försumma nån, å vad nöjd man är såna här dagar. Imorrn är en ny dag, kan tänka mig att det blir kaos imorrn igen. Men dagar som denna får mig att inse att kaos till trots, så älskar jag mitt liv, och viktigast av allt, vi i familjen älskar varandra.

• Sennaboo

Ett tips är att göra alla sakerna efterhand istället för att gå och tänka på att man ska göra det...

Sen tror jag att du ska sluta tro att alla andra är så perfekta. Skit i hur andra gör.

• Juli1

Har "bara" 2 barn 1,5 och 3,5 år som är hemma. Men mina tips är:

1. Rutiner, allt händer samma tid varje dag. Vad gäller mat, sov och i en speciell ordning.
    2. Gör veckomatsedel över veckans middagar som du handlar till under helgen. Starta med middagen samma tid varje dag(eller förbered när ena barnet/ barnen sover middag).
    3. Gör lunch av resterna från gårdagens middag.
    4. Tvättar gör jag när jag får en tid över och då får barnen vara med i tvättstugan. I tvättstugan har jag korgar för varje barn och vuxen som jag stoppar rena tvätten i och bär upp när jag får tid. 
    5. Bra förvaring till leksaker där allt har sin plats så man lätt kan städa undan tillsammans med barnen. 
    6. Städhjälp en gång varannan vecka (är värt varenda öre). Vi betalar 125:-/ h med avdraget!! Jag ser det som att jag köper tid till barnen. För mig skulle det ta väldigt långt tid att städa hela huset som städerska gör på 4 timmar. Och med städat hus har man mer ro i själen.
    7. Börja veckan med ett någolunda städat hem, se till att röja undan det värsta på söndag kväll.
    Min man jobbar väldigt mycket, kommer hem tidigast 18,30. Han hjälper inte till med något hushållsarbete alls i veckorna utan tar hand om barnen när han kommer hem. Då kanske jag plockar saker och röjer i köket. 
    Men mina barn leker väldigt bra själva eller tillsammans och så det underlättar för mig tror jag. Tycker ändå jag hinner sitta och prata och pyssla och läsa med dem. Fast de är ju med i allt man gör, tvätten, räfsa löv viker tvätt osv
    Sen är vi ganska ofta iväg på öppna förskolan eller hos kompisar och då blir det mindre stök hemma 
    Men jag är trots bra rutiner (tycker jag själv helt färdig när maken dyker på kvällen. Men det är nog så man får leva medans de små liven är just små
    Lycka till!
Svar på tråden hur gör ni? Jag hinner inte med..