Har "bara" 2 barn
1,5 och 3,5 år som är hemma. Men mina tips är:
1. Rutiner, allt händer samma tid varje dag. Vad gäller mat, sov och i en speciell ordning.
2. Gör veckomatsedel över veckans middagar som du handlar till under helgen. Starta med middagen samma tid varje dag(eller förbered när ena barnet/ barnen sover middag).
3. Gör lunch av resterna från gårdagens middag.
4. Tvättar gör jag när jag får en tid över och då får barnen vara med i tvättstugan. I tvättstugan har jag korgar för varje barn och vuxen som jag stoppar rena tvätten i och bär upp när jag får tid.
5. Bra förvaring till leksaker där allt har sin plats så man lätt kan städa undan tillsammans med barnen.
6. Städhjälp en gång varannan vecka (är värt varenda öre). Vi betalar 125:-/ h med avdraget!! Jag ser det som att jag köper tid till barnen. För mig skulle det ta väldigt långt tid att städa hela huset som städerska gör på 4 timmar. Och med städat hus har man mer ro i själen.
7. Börja veckan med ett någolunda städat hem, se till att röja undan det värsta på söndag kväll.
Min man jobbar väldigt mycket, kommer hem tidigast 18,30. Han hjälper inte till med något hushållsarbete alls i veckorna utan tar hand om barnen när han kommer hem. Då kanske jag plockar saker och röjer i köket.
Men mina barn leker väldigt bra själva eller tillsammans och så det underlättar för mig tror jag. Tycker ändå jag hinner sitta och prata och pyssla och läsa med dem. Fast de är ju med i allt man gör, tvätten, räfsa löv viker tvätt osv
Sen är vi ganska ofta iväg på öppna förskolan eller hos kompisar och då blir det mindre stök hemma
Men jag är trots bra rutiner (tycker jag själv

helt färdig när maken dyker på kvällen. Men det är nog så man får leva medans de små liven är just små

Lycka till!