• ominte

Att fostra respektfullt

Insprierad av en annan tråd vill jag gärna höra med er som lever livet med barn som jämlikar, inga ni utövar er vuxenmakt på utan lyssnar, är lekfulla och inspireras av era små!
    Jag vill gärna veta hur ni hanterar olika situationer som kan vara påfrestande och jobbiga när barnen testar en till max.

Hur GÖR ni i vardagen när barnen grinar, är trötta och trotsiga? JAg avskyr när jag tappar tålamodet och blri arg på henne. JAg älskar att umgås med henne, lyssna på hennes historier, se hennes glada lilla ansikte och hur hon funderar på saker, hur hon visar mig sin värld med sin fantasi och berättelser. Att kramas och visa känslor, tala om för henne hur fin hon är tycker jag är så harmoniskt och härligt och vill att det alltid ska vara så..
    Men

Sen kommer vi till punkter då min treåring ska trotsa, sätta sig på tvären och bara göra allting tvärtemot. Då hon skriker och kallar mig för dumma mamma, då inga lugnande ord hjälper, då inga kramar och pussar i världen kan få oss att vilja samma sak..
    Jag vill inte ta i med hårdhanskar eller "visa vart skåpet ska stå" , gapa åt henne eller hota med att jag går om hon inte kommer, osv.

Hur gör NI?

• Svar på tråden Att fostra respektfullt
  • ploten
    Hervor 1 skrev 2010-08-03 22:19:57 följande:
    Jag förstår din frustration, så svårt! Just nu har jag inget konstruktivt att komma med känner jag.. men du och din man verkar verkligen vara underbara engagerade föräldrar så ge inte upp! Små förändringar i vardagen sprider ju dessutom ringar så även om ni inte hittar lösningar på samtliga områden där det är struligt för er så är åtminstone jag övertygad om att en positiv förändring på ett eller ett par områden på sikt genererar i förändring på det stora hela.
    Kanske skall ni, för att det skall kännas hanterbart, fokusera på EN sak ni vill ändra (matsituationen exempelvis) och lite strunta i det andra? (inte att skydda lillasyster givetvis men inte lägga så mycket energi på andra struligheter.. bara försök att få det att flyta så smidigt som möjligt och jobba med EN grej?)
    Tack för alla uppmuntrande ord! De behövs verkligen! Ska ta mig ytterligare några funderare nu när vi har lite "paus" (sonen är hos mormor och morfar den här veckan)...
  • ploten
    ominte skrev 2010-08-03 22:18:06 följande:
    Jag tror man måste vara jätteobservant i sitt beteende när man harflera barn för jag tror (vet ju inte som sagt, har bara sett hos andra familjer) att det är lätt att man har olika förhållningssätt till barnen som barnen kanske känner är orättvist.
    Ja, jag har också tänkt på det, att det blir lätt mycket tjat på storebror, och gentemot lillasyster är det bara en massa gull. Hon är så otroligt lättsam och framför allt fantastiskt glad, så det är svårt att inte bli så där fånigt glad som man bara kan bli med en bebis så fort man får syn på henne. Men som sagt, vi jobbar stenhårt på det där med egentid och mys även med storebror.
    ominte skrev 2010-08-03 22:22:34 följande:
    ledsamt att läsa att ni verkligen försöker men att det inte riktigt får effekt.. Kommer han att börja på dagis i höst?
    Jag funderar också kring 3-årstrotsen eftersom jag har en dotter som är lika gammal. Det är ju otroligt mycket testande och allt ska undersökas och trixas med på alla miljarrder sätt. tror du inte att det kan vända till det bättre snart?
    Det är lätt att tappa sugen, men man har ju liksom inget annat alternativ än att försöka gå vidare ändå, och försöka och försöka. Han ska börja på dagis nu i augusti, vi har inte riktigt bestämt när, men kanske det kan bli en vändpunkt, något nytt som händer och som gör att vi kan komma ur vårt negativa mönster. Kanske har vi slitit för mycket på varandra när vi har varit så mycket tillsammans? (Vill förstås inte tro det, för man hoppas ju att det bästa är att vara hela familjen tillsammans, men det kan ju också bli "för mycket av det goda".) Han har i alla fall alltid trivts bra på dagis och han har en "bästis" där som han leker jättebra med, men nu har han som sagt bara gått på dagis några enstaka veckor på hela året, så man ska väl inte räkna med att det bara blir solsken...
  • ominte
    ploten skrev 2010-08-03 22:41:02 följande:
    Ja, jag har också tänkt på det, att det blir lätt mycket tjat på storebror, och gentemot lillasyster är det bara en massa gull. Hon är så otroligt lättsam och framför allt fantastiskt glad, så det är svårt att inte bli så där fånigt glad som man bara kan bli med en bebis så fort man får syn på henne. Men som sagt, vi jobbar stenhårt på det där med egentid och mys även med storebror.
    ominte skrev 2010-08-03 22:22:34 följande:
    ledsamt att läsa att ni verkligen försöker men att det inte riktigt får effekt.. Kommer han att börja på dagis i höst?
    Jag funderar också kring 3-årstrotsen eftersom jag har en dotter som är lika gammal. Det är ju otroligt mycket testande och allt ska undersökas och trixas med på alla miljarrder sätt. tror du inte att det kan vända till det bättre snart?
    Det är lätt att tappa sugen, men man har ju liksom inget annat alternativ än att försöka gå vidare ändå, och försöka och försöka. Han ska börja på dagis nu i augusti, vi har inte riktigt bestämt när, men kanske det kan bli en vändpunkt, något nytt som händer och som gör att vi kan komma ur vårt negativa mönster. Kanske har vi slitit för mycket på varandra när vi har varit så mycket tillsammans? (Vill förstås inte tro det, för man hoppas ju att det bästa är att vara hela familjen tillsammans, men det kan ju också bli "för mycket av det goda".) Han har i alla fall alltid trivts bra på dagis och han har en "bästis" där som han leker jättebra med, men nu har han som sagt bara gått på dagis några enstaka veckor på hela året, så man ska väl inte räkna med att det bara blir solsken...
    Omväxling förnöjer ju brukar man säga Jag tror på lite av det goda, lite hemma, lite dagis, lite jobb osv.Jag tror det kommer att gå bra på dagis.Kanske behöver han sina kompisar och jäåmnåriga att skoja med och inte bara gulla med lillsyrran Och om jag skavara ärlig så tror jag min dotter skulle bete  sig precis likadant som din son om vi skulle vara hemma tillsammans ett helt år och dessutom få ett till  syskon som honskulle behöva konkurera med i familjen.
    Kram
  • Dimisi
    ploten skrev 2010-08-03 21:16:46 följande:
    Att hinna fånga handen och hindra slaget är sällan en möjlighet för oss, eftersom det alltid kommer som från ingenstans. Han är aldrig arg när han slår henne, det är sällan så att slaget har föregåtts av någon "provokation" från lillasysters sida, det sker mitt i lugn och glad lek, i förbifarten när han går förbi henne, när vi alla myser tillsammans i soffan osv. Vi får liksom inga förvarningar. Vi har pratat massor om det här med att man inte får slåss, men framför allt försökt fokusera på vad man faktiskt får göra, för att uppmuntra positivt beteende. Vi brukar inte göra någon "affär" av det när han slår, utan enbart lyfta bort och säga nej (och inte en massa resonemang just i den stunden). Men inget av detta har hjälpt, och det här har som sagt pågått sedan lillasyster var några månader gammal (hon fyller ett nu).
    Kanske prova en boxsäck för barn? En sån har vi. När de vill slåss brukar vi uppmuntra dem till att gå till säcken. Fast den hänger i deras rum, som ligger ganska långt bort ifrån där bråken brukar börja, så det funkar inte så bra.

Däremot funkade det bra när storebror hade en bit-kudde. Vårt problem när lillebror kom handlade mest om att storebror bet lillebror. När lillebror var bara en månad blev han biten i huvudet så att det blev röda märken av tänderna! Så frustrerande! Då plockade vi fram en pytteliten prydnadskudde, och utsåg den till bit-kudde. Så fort vi märkte att storebror var på väg att bita, ropade vi "bit i bit-kudden!". Och så gällde det att ha den nära till hands. Efter ett tag lärde han sig att ibland hejda sig själv, och kunde faktiskt bita tag i lite vad som helst (kudde, filt eller liknande) när han blev frustrerad.

Att ropa nej funkar inte på vår son. Man måste ropa det han ska göra ISTÄLLET. Men det är svårt att hinna tänka ut det, tycker jag. Reflexen blir att ropa nej eller stopp. Men med bitkudden var det ganska enkelt, för där hade vi ju ett i förväg uttänkt alternativ, som sonen dessutom var införstådd med.
  • snusmumriken2

Ramlade över den här tråden av en slump o är sååå glad för det!
    Det verkar som om det finns så mycket kloka o kunniga människor här inne som har många bra ideér

Själv har jag fastnat i tjat- o bråkträsket med min 4-åring Han är mitt i trotset o jag vet inte hur jag ska hantera det! Eller... jag vet ju egentligen, jag är förskollärare med specialpedagogisk utbildning, men tyvärr hjälper det föga när orken o tålamodet tryter... Det enda som händer är att jag får ännu sämre samvete efteråt eftersom jag vet hur jag borde agerat istället... Men i stundens hetta, just då när det händer, då tar reptilhjärnan över. Jag tycker inte om mig själv när jag hör hur jag tjatar, skäller o hotar!

• Dimisi
    snusmumriken2 skrev 2010-08-04 09:18:23 följande:
    Eller... jag vet ju egentligen, jag är förskollärare med specialpedagogisk utbildning, men tyvärr hjälper det föga när orken o tålamodet tryter... Det enda som händer är att jag får ännu sämre samvete efteråt eftersom jag vet hur jag borde agerat istället... Men i stundens hetta, just då när det händer, då tar reptilhjärnan över. Jag tycker inte om mig själv när jag hör hur jag tjatar, skäller o hotar!
    Det där känner jag igen. Jag är oxå pedagog och vet ju egentligen hur det mesta kan lösas på ett konstruktivt och utvecklande sätt. Men ibland hör jag mig själv klaga eller tjafsa och struntar i att stoppa mig själv, trots att jag samtidigt är fullt medveten om att det jag säger/gör inte alls stämmer överens med hur jag VILL säga/göra. Det är säkert bara mänskligt, men ändå underligt att man kan vara så tydligt medveten om sina sämre handlingar SAMTIDIGT som de pågår.

Jag använder den där medvetenheten till att åtminstone efteråt berätta för mina barn att jag tycker att jag gjorde fel. Då tror jag att respekten i princip återställs igen. Vad tror du?
  • snusmumriken2
    Dimisi skrev 2010-08-15 01:04:40 följande:
    Det där känner jag igen. Jag är oxå pedagog och vet ju egentligen hur det mesta kan lösas på ett konstruktivt och utvecklande sätt. Men ibland hör jag mig själv klaga eller tjafsa och struntar i att stoppa mig själv, trots att jag samtidigt är fullt medveten om att det jag säger/gör inte alls stämmer överens med hur jag VILL säga/göra. Det är säkert bara mänskligt, men ändå underligt att man kan vara så tydligt medveten om sina sämre handlingar SAMTIDIGT som de pågår.

Jag använder den där medvetenheten till att åtminstone efteråt berätta för mina barn att jag tycker att jag gjorde fel. Då tror jag att respekten i princip återställs igen. Vad tror du?
    Så gör jag med, jag är inte sen med att be om ursäkt om jag betett mig illa o säger att det var fel av mig. Jag tror det är jätteviktigt, att man visar att man som vuxen inte är nån allvetare som aldrig gör fel. Min son brukar säga "det gör inget mamma" när jag bett om ursäkt, o då får jag ju ännu sämre samvete... Jag brukar försöka vara tydlig med att poängtera att JAG betett mig illa o att jag är ledsen att jag gjort så.
    Har precis läst ut Lars H Gustafssons bok "Växa-inte lyda" som jag rekomenderar starkt! Den ger många aha-upplevelser tycker jag.
  • Knyttensmamma

Den boken har jag precis köpt! Ska läsas, just nu håller jag på med Curlingföräldrar och servicebarn. Är oxå pedagog men jag håller med om att det inte hjälper alls när man är mitt uppe i det....Jobbigt!!!

• cruz

Skönt att hitta fler som har liknande problem med "trotsiga" tre-åringar och småsyskon. Har precis läst Växa -inte lyda. Mycket tänkvärt och bra, men samtidigt önskar man ju att det fanns mer konkreta råd att ta till ibland. Sen är jag övertygad om att Lars H Gustafsson aldrig har varit i min sits och öht har jag hittills inte hittat någon bok som beskriver det vi går igenom i vår familj. Jag har två "trotsiga" snart 4-åringar och en 10 månadersbebis. Den ena tvillingen har ett funktionshinder som kräver ett helt annat förhållningssätt än normala barn. Men det är så sjukt svårt att uppfostra tvillingar på två så fundamentalt olika sätt. Den ena får typ en klapp på kinden och lite beröm när han klär på sig själv medan den andra får jubel, hurra-rop och massa roliga leksaker (positiv förstärkning i sann beteendeterapi-anda). Men vårt kanske allra svåraste problem nu är att räcka till till vår "normala" tvilling som alltid kommer ikläm då hans två bröder kräver så mycket och just det problemet känner nog många igen. Sonen är väldigt utåtagerande och ger sig på bebisen framförallt. Vi har varit kontakt med en barnpsykolog för att få hjälp och hon säger att just det utåtagerande beteendet som vår son har är det bästa och sundaste för ett litet barn i hans sits. Det är betydligt hälsosammare än om sonen hade varit hjälpsam, lydig och snäll. Hon menar att det visar att det fortfarande finns utrymme för vår "arga" tre-åring i vår familj och att det vi kan göra är egentligen bara att fortsätta "se" honom, ge honom utrymme och egentid så gott det går och massvis med positiv uppmärksamhet. Det är inte farligt att bli arg och skrika till sina barn ibland, utan det värsta är den "ständiga" negativa uppmärksamheten man ger och det är det man måste försöka bryta.

• sextiotalist

innan mitt kom i treårstrotsen vísste jag inte vad trots var. Han har alltid varit viljestark, envis, ej mutbar (avledande manövrar har inte fungerat här), så vi hade haft viljemotsättningar innan. Men de hade man alltid kunnat ta sig ur. Men när tre-årstrotsen kom så var den så olik de tidigare fighterna. För vår del så var det enda sättet att ta sig ur vissa situationer det var att bli riktigt , riktigt arg. Då vaknade han upp och insåg att nu tog jag steget för långt. För hos oss var det rent "testa gränser", från barnets sida fanns det inget förhandlingsutrymme. Sedan har det gått en tid med den vanliga envisheten och temprament, så kom 6-års-trotsen med testning av gränser igen, att den kallades lilla puberteten är inget snack om saken.

Nu är han i puberteten, med och emellanåt är han vidrig att ha med att göra, kommenderande, snäsig, otrevlig. Det enda som får stopp är att bli riktigt arg, att visa att han har passerat en gräns hur man behandlar omgivningen.
    Nu har han kommit i en period där han anser att han bestämmer hemma, han försöker ta över fullständigt hemma. Till slut fick vi  nog, när inte det gick med samtal, diskuterande kunde nå fram till tonåringen så slog vi näven i bordet och upplös nu är det vi vuxna som bestämmer, för att få vara med och bestämma så skall man visa respekt för omgivningen, inte behandla omgivningen som ett gäng slavar för att upprätthålla servicen hemma.
    Nu har han backat en hel del.

Det jag vill ha sagt att det är att man försöker uppfostra sitt barn till en individ som respekterar sin omgivning, att med mognad ta ansvar över sig själv, men så kommer hormonstormarna, växtvärken i hjärnan som slår omkull alla goda intentioner.
    Det var väl någon som skrev att under puberteten är hjärnan stängd för ombyggnad och det kan nog vara så flera perioder i ett barns liv.
    Det enda som finns att göra då, är att sätta gränserna kring sig själv. att våga visa att ens eget existensberättigande samt att hela tiden komma ihåg att man fortfarande är förälder och våga visa styrriktningen för barnet och att våga "kränka" barnet, att visa barnet vad en riktig kränkning är. För mig är det inte att kränka barnet att vid vissa tillfällen inte ta hänsyn till ett barns vilja, även om barnet känner  sig kränkt, så är det inte att kränka barnet.
    För mig är det inte att kränka barnet att låta det ta realistiska konsekvenser av sitt beteende och handlande, även om barnet känner sig kränkt.
    Hade vi tagit hänsyn till vårt barns lättkränkta ego, så hade vi troligen fått en fruktansvärt superegoist istället. För vårt barn har ett väldigt lättkränkt ego och är dessutom smart nog att kunna utnyttja det. Han kan verkligen manipulera mig (men inte sin pappa) och även linda mig runt sitt finger.

Men till hans försvar, 75% av tiden är han väldigt trevlig, ser lösningar och kreativ för att gå vidare, omtänksam.

• Hervor 1
    sextiotalist skrev 2010-08-16 12:55:43 följande:
    innan mitt kom i treårstrotsen vísste jag inte vad trots var. Han har alltid varit viljestark, envis, ej mutbar (avledande manövrar har inte fungerat här), så vi hade haft viljemotsättningar innan. Men de hade man alltid kunnat ta sig ur. Men när tre-årstrotsen kom så var den så olik de tidigare fighterna. För vår del så var det enda sättet att ta sig ur vissa situationer det var att bli riktigt , riktigt arg. Då vaknade han upp och insåg att nu tog jag steget för långt. För hos oss var det rent "testa gränser", från barnets sida fanns det inget förhandlingsutrymme. Sedan har det gått en tid med den vanliga envisheten och temprament, så kom 6-års-trotsen med testning av gränser igen, att den kallades lilla puberteten är inget snack om saken.

Nu är han i puberteten, med och emellanåt är han vidrig att ha med att göra, kommenderande, snäsig, otrevlig. Det enda som får stopp är att bli riktigt arg, att visa att han har passerat en gräns hur man behandlar omgivningen.
    Nu har han kommit i en period där han anser att han bestämmer hemma, han försöker ta över fullständigt hemma. Till slut fick vi  nog, när inte det gick med samtal, diskuterande kunde nå fram till tonåringen så slog vi näven i bordet och upplös nu är det vi vuxna som bestämmer, för att få vara med och bestämma så skall man visa respekt för omgivningen, inte behandla omgivningen som ett gäng slavar för att upprätthålla servicen hemma.
    Nu har han backat en hel del.

Det jag vill ha sagt att det är att man försöker uppfostra sitt barn till en individ som respekterar sin omgivning, att med mognad ta ansvar över sig själv, men så kommer hormonstormarna, växtvärken i hjärnan som slår omkull alla goda intentioner.
    Det var väl någon som skrev att under puberteten är hjärnan stängd för ombyggnad och det kan nog vara så flera perioder i ett barns liv.
    Det enda som finns att göra då, är att sätta gränserna kring sig själv. att våga visa att ens eget existensberättigande samt att hela tiden komma ihåg att man fortfarande är förälder och våga visa styrriktningen för barnet och att våga "kränka" barnet, att visa barnet vad en riktig kränkning är. För mig är det inte att kränka barnet att vid vissa tillfällen inte ta hänsyn till ett barns vilja, även om barnet känner  sig kränkt, så är det inte att kränka barnet.
    För mig är det inte att kränka barnet att låta det ta realistiska konsekvenser av sitt beteende och handlande, även om barnet känner sig kränkt.
    Hade vi tagit hänsyn till vårt barns lättkränkta ego, så hade vi troligen fått en fruktansvärt superegoist istället. För vårt barn har ett väldigt lättkränkt ego och är dessutom smart nog att kunna utnyttja det. Han kan verkligen manipulera mig (men inte sin pappa) och även linda mig runt sitt finger.

Men till hans försvar, 75% av tiden är han väldigt trevlig, ser lösningar och kreativ för att gå vidare, omtänksam.
    En ung människa i puberteten har givetvis en lite annan agenda än vad en, exempelvis, treåring har. Att jämföra åldrarna är inte rätt, av en "nästanvuxen" kan och bör man förvänta sig en hel del saker av som man inte kan göra av ett litet barn. Genom sitt agerande kan man självklart få en tonåring, ett större barn eller en vuxen att känna sig kränkt även om det inte är avsikten. Man kansåklart  ÄNDÅ behöva fatta ett beslut men då tycker jag att det är oerhört viktigt att man gör det med respekt för den andres känsla.
    Om man beslutar om en nödvändighet där man helt enkelt inte kan få med sig barnet eller den nästanvuxne och han/hon känner sig förbisedd, sårad eller arg eller vad det nu är för känsla som uppstår så får man ha respekt för det och visa att man förstår att han/hon är ledsen eller besviken just nu.
    Med ett sådant förhållningssätt så är man respektfull och man tar barnet på allvar ÄVEN om det inte blev såsom barnet hade önskat. För så är det ju, både stora och små barn (och vuxna) kan ibland vilja saker som inte är genomförbara av olika skäl, inget fel i det!
  • ominte
    Hervor 1 skrev 2010-08-16 20:15:25 följande:
    En ung människa i puberteten har givetvis en lite annan agenda än vad en, exempelvis, treåring har. Att jämföra åldrarna är inte rätt, av en "nästanvuxen" kan och bör man förvänta sig en hel del saker av som man inte kan göra av ett litet barn. Genom sitt agerande kan man självklart få en tonåring, ett större barn eller en vuxen att känna sig kränkt även om det inte är avsikten. Man kansåklart  ÄNDÅ behöva fatta ett beslut men då tycker jag att det är oerhört viktigt att man gör det med respekt för den andres känsla.
    Om man beslutar om en nödvändighet där man helt enkelt inte kan få med sig barnet eller den nästanvuxne och han/hon känner sig förbisedd, sårad eller arg eller vad det nu är för känsla som uppstår så får man ha respekt för det och visa att man förstår att han/hon är ledsen eller besviken just nu.
    Med ett sådant förhållningssätt så är man respektfull och man tar barnet på allvar ÄVEN om det inte blev såsom barnet hade önskat. För så är det ju, både stora och små barn (och vuxna) kan ibland vilja saker som inte är genomförbara av olika skäl, inget fel i det!
    Fint skrivet, jag tycker som du
Svar på tråden Att fostra respektfullt