"Abort är mord"?!
Hittade det här trevliga blogginlägget, blev ganska förbannad... Har precis gjort en abort och detta hjälper liksom inte..
http://somaiyah.blogg.se/2010/march/abort-bor-forbjudas-men-inte-missfall.html
Vad tycker ni?
Hittade det här trevliga blogginlägget, blev ganska förbannad... Har precis gjort en abort och detta hjälper liksom inte..
http://somaiyah.blogg.se/2010/march/abort-bor-forbjudas-men-inte-missfall.html
Vad tycker ni?
somaiyah.blogg.se/2010/march/abort-bor-forbju...
Vad tycker ni?
Att ha som "åsikt" att abort är mord är ungefär som att ha som åsikt att jorden är platt... Det funkar liksom inte. Att däremot ha som åsikt att abort _borde vara_ mord, det går ihop. Även om många inte håller med.
Ordklyveri enligt en del. Viktig skillnad enligt mig. Ska man ö h t kunna föra en saklig och respektfull debatt om ämnet är skillnaden mellan åsikt och fakta högst relevant.
Att ta ett liv är mord. Men att moralisera över just aborter finns det ju ingen relevans i om man tycker det är ok att djurindustrin tar miljoner liv varje år. Detta tänker jag heller inte göra till en djurrättsfråga, det är inte det som är min poäng. Det som däremot är min poäng är att det kan vara rättfärdigt att ta liv. Ett fullgott liv är bättre än två halvdana. Moderns liv fanns först och modern har full beslutanderätt över sitt eget liv, rätten att ta ett liv som tagit boning i hennes eget liv är självklar. Däremot så är det ändå att ta ett liv och vad vissa vill kalla mord. Men det betyder inte att det är fel.
Fostrets medvetandegrad och det faktum att det livet inte klarar sig utanför människokroppen gör det livet till ofullvärdigt i jämförelse med moderns liv. Där kan däremot en etisk aspekt komma in-hur länge ska livet anses vara av mindre värde än moderns liv? Min personliga åsikt är att gränserna ska sättas för att minimera det ofödda barnets lidande och att ett liv som kan klara sig utanför moderns kropp inte kan tas utan att det är mord i den bemärkelsen att det går att utdöma ett straff på straffskalan.
Peace!
aa, logiskt tänkt så är abort mord då man släcker ett liv.
Men ett problem som uppstår är, vem ska straffa dig? Vem ska straffa om man dödar sitt eget barn? Det enda jag kan tänka mig är själva partnern som var med och skapade det nya livet. Han har rätt att straffa dig då (enligt mig). Men annars blir det svårt att straffa någon som gör abort. Fastän det är mord.
Peace!
aa, men du...om nån berövar mina barns rätt till att leva, då kan du räkna med att jag kommer göra nåt för att skydda dem. Jag förstår inte vad jag har med andra människors åsikter att göra, jag är inte för våld mot kvinnor. Men jag reser inte heller kvinnor på en pedestal. Jag tänker bara på vad som är rättvist, och i den här situation råkar kvinnan vara kvinnan och ägaren till barnet råkar vara en man. Har inget med genus och jämlikhet att göra, bara rättvisa.
Peace!
aa, men du...om nån berövar mina barns rätt till att leva, då kan du räkna med att jag kommer göra nåt för att skydda dem. Jag förstår inte vad jag har med andra människors åsikter att göra, jag är inte för våld mot kvinnor. Men jag reser inte heller kvinnor på en pedestal. Jag tänker bara på vad som är rättvist, och i den här situation råkar kvinnan vara kvinnan och ägaren till barnet råkar vara en man. Har inget med genus och jämlikhet att göra, bara rättvisa.
Peace!
Peace!
Peace!
Jag kan också känna att hon bloggaren har rätt i det hon skriver, men abort fram tills vecka 12 tycker jag borde vara okej då är det ennu bara en klump, men efter vecka 12 så borde det vara förbjudet och räknas som mord. Läser om folk som gör abort efter vecka 18, det är mord, då lever verkligen barnet, hjärtat slår för fullt, den rör sig, den kan suga på tummen man ser att det är ett barn.. Men om aborter förbjuds så tycker jag att det ska vara lättare att kunna adoptera bort barnen, det finns så många ofrivilliga barnlösa som mer en gärna tar i mot andras oönskade barn.
Peace!
aa, logiskt tänkt så är abort mord då man släcker ett liv.
Men ett problem som uppstår är, vem ska straffa dig? Vem ska straffa om man dödar sitt eget barn? Det enda jag kan tänka mig är själva partnern som var med och skapade det nya livet. Han har rätt att straffa dig då (enligt mig). Men annars blir det svårt att straffa någon som gör abort. Fastän det är mord.
Peace!
äger? Jag har inte sagt att jag äger någon annan människa. Men det utesluter väl ändå inte att det är mina barn? vems barn är det annars? Tomtens?
Peace!
Peace!
äger? Jag har inte sagt att jag äger någon annan människa. Men det utesluter väl ändå inte att det är mina barn? vems barn är det annars? Tomtens?
Peace!
Jag tänker bara på vad som är rättvist, och i den här situation råkar kvinnan vara kvinnan och ägaren till barnet råkar vara en man. Har inget med genus och jämlikhet att göra, bara rättvisa.