• Svar på tråden "Abort är mord"?!
  • ladynorway
    Anonym (förbannad) skrev 2010-08-06 19:37:16 följande:

Hittade det här trevliga blogginlägget, blev ganska förbannad... Har precis gjort en abort och detta hjälper liksom inte..

somaiyah.blogg.se/2010/march/abort-bor-forbju...

Vad tycker ni?

Ja,jag håller med...abort är mord!
    enligt MIN åsikt!  Inte enligt sveriges lag....
  • Jennie med ie

Att ha som "åsikt" att abort är mord är ungefär som att ha som åsikt att jorden är platt... Det funkar liksom inte. Att däremot ha som åsikt att abort _borde vara_ mord, det går ihop. Även om många inte håller med.

Ordklyveri enligt en del. Viktig skillnad enligt mig. Ska man ö h t kunna föra en saklig och respektfull debatt om ämnet är skillnaden mellan åsikt och fakta högst relevant.

• ModestyB

Att ta ett liv är mord. Men att moralisera över just aborter finns det ju ingen relevans i om man tycker det är ok att djurindustrin tar miljoner liv varje år. Detta tänker jag heller inte göra till en djurrättsfråga, det är inte det som är min poäng. Det som däremot är min poäng är att det kan vara rättfärdigt att ta liv. Ett fullgott liv är bättre än två halvdana. Moderns liv fanns först och modern har full beslutanderätt över sitt eget liv, rätten att ta ett liv som tagit boning i hennes eget liv är självklar. Däremot så är det ändå att ta ett liv och vad vissa vill kalla mord. Men det betyder inte att det är fel.

Fostrets medvetandegrad och det faktum att det livet inte klarar sig utanför människokroppen gör det livet till ofullvärdigt i jämförelse med moderns liv. Där kan däremot en etisk aspekt komma in-hur länge ska livet anses vara av mindre värde än moderns liv? Min personliga åsikt är att gränserna ska sättas för att minimera det ofödda barnets lidande och att ett liv som kan klara sig utanför moderns kropp inte kan tas utan att det är mord i den bemärkelsen att det går att utdöma ett straff på straffskalan.

• Renegade
    Ahmed Wehbe skrev 2010-08-10 14:00:49 följande:

Peace!

aa, logiskt tänkt så är abort mord då man släcker ett liv.

Men ett problem som uppstår är, vem ska straffa dig? Vem ska straffa om man dödar sitt eget barn? Det enda jag kan tänka mig är själva partnern som var med och skapade det nya livet. Han har rätt att straffa dig då (enligt mig). Men annars blir det svårt att straffa någon som gör abort. Fastän det är mord.

Det uppstår väl inget problem vid abort. Varför ska man straffa någon? Varför vill du straffa kvinnan som tar beslut om abort? Du verkar vara väldigt mycket för straff i dina inlägg. Lyckligtvis är det inte straffbart med abort i Sverige och jag applåderar denna självklara rättighet. De förbudsivrare som försöker göra abort straffbart och menar att mannen ska få straffa kvinnan vid abort företräder stenåldersåsikter. Vidrig kvinnosyn. Slå en kvinna för att hon gjort abort? Mannens rätt? Nä du!
  • Shaun the sheep
    Ahmed Wehbe skrev 2010-08-10 17:20:32 följande:

Peace!

aa, men du...om nån berövar mina barns rätt till att leva, då kan du räkna med att jag kommer göra nåt för att skydda dem. Jag förstår inte vad jag har med andra människors åsikter att göra, jag är inte för våld mot kvinnor. Men jag reser inte heller kvinnor på en pedestal. Jag tänker bara på vad som är rättvist, och i den här situation råkar kvinnan vara kvinnan och ägaren till barnet råkar vara en man. Har inget med genus och jämlikhet att göra, bara rättvisa.

Ursäkta mig, men jag ville bara påpeka att man inte kan äga ett barn. Det är liksom ingen tv, det finns inga specialrabatter på Elgiganten. Och om en kvinna gör abort, så kan du ju inte göra något. Kommer barnet tillbaks in i livmodern om du "skyddar dem"? Väljer citationstecken eftersom jag inte riktigt vet vad du syftar på. Vet inte ens om jag vill veta :S
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Peace!

aa, men du...om nån berövar mina barns rätt till att leva, då kan du räkna med att jag kommer göra nåt för att skydda dem. Jag förstår inte vad jag har med andra människors åsikter att göra, jag är inte för våld mot kvinnor. Men jag reser inte heller kvinnor på en pedestal. Jag tänker bara på vad som är rättvist, och i den här situation råkar kvinnan vara kvinnan och ägaren till barnet råkar vara en man. Har inget med genus och jämlikhet att göra, bara rättvisa.

Anser du att mannen äger barnet?

Hur kom du fram till det?
    We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers. - Carl Sagan
  • Renegade

Peace!

Men du...förstår du verkligen inte vad du har med andra människors åsikter att göra? Det här är ju ett av många debattfora och i en debatt blir det ett naturligt möte mellan åsikter. Du ifrågasätter ju andras åsikter, då måste du ju tåla/acceptera att jag ifrågasätter dina. Det är väl rimligt? Jag förstår inte heller hur du kan tycka att ägaren till barnet är mannen. Hur kan mannen vara ägare till barnet? Och hur kan det vara fristående från genus och jämlikhet? Det känns för mig snarare som om du sätter mannen på en piedestal, eftersom han både äger barnet och får straffa kvinnan om hon gör abort.
  • Street legal

Peace!

"Ägaren till barnet råkar vara en man"? "Har inget med genus och jämlikhet att göra, bara rättvisa"? Din kvinnosyn i dessa uttryckta åsikter gör mig mörkrädd. Du resonerar ju också som att det du säger är fastlagda sanningar, att det "bara är så". Ingenting som kan ifrågasättas. Jag har både genomfört abort (utan att bli straffad av min man) och fött barn och någon "ägare" till barnet finns definitivt inte. Däremot två föräldrar som älskar sitt barn i ett samhälle som tror på jämlikhet, kvinnors rätt och rör sig framåt i tankesätten, inte bakåt in i grottan.
  • ChoopChoopSong

Peace!

Jag och min man har tvillingar och vi "äger" dem definitivt inte! Varken han eller jag.

Sedan förstår jag inte hur du menar - om en kvinna väljer att göra abort, kan du inte göra något åt saken! Även om det är tråkigt om du inte är överens med henne... Du kan inte ens säkert veta att det är ditt barn, för faderskapstest kan inte göras förrän barnet är fött!

Sorry, det finns inget sätt du kan kontrollera detta. Och i ärlighetens namn har kvinnan inte "rätt" till barnet heller, inte mer rätt än fadern. Hon har bara rätt till sin egen kropp. Att fostret dör är bara en oundviklig konsekvens av att det avlägsnas.

Låt säga att vi kunde rädda embryon och låta dem utvecklas utanför livmodern? Då har kvinnan bara rätt av avlägsna det från sin kropp - inte att döda det. Om hon inte vill ha det, kan hon tacka för sig, gå hem och avsäga sig vårdnaden. Precis som mannen.

Peace! (Fast jag tycker att innehållet i dina inlägg, mer liknar "war").
  • lennartsdotter
    tweenies skrev 2010-08-06 23:23:24 följande:

Jag kan också känna att hon bloggaren har rätt i det hon skriver, men abort fram tills vecka 12 tycker jag borde vara okej då är det ennu bara en klump, men efter vecka 12 så borde det vara förbjudet och räknas som mord. Läser om folk som gör abort efter vecka 18, det är mord, då lever  verkligen barnet, hjärtat slår för fullt, den rör sig, den kan suga på tummen man ser att det är ett barn.. Men om aborter förbjuds så tycker jag att det ska vara lättare att kunna adoptera bort barnen, det finns så många ofrivilliga barnlösa som mer en gärna tar i mot andras oönskade barn. 

Ett foster som är säg 17 veckor gammalt har samma obefintliga möjlighet att överleva utanför livmodern som ett foster på 6 veckor. Varför ska det äldre fostret ha större rätt att parasitera vidare på kvinnan än det yngre?
  • Kyanita
    Ahmed Wehbe skrev 2010-08-10 14:00:49 följande:

Peace!

aa, logiskt tänkt så är abort mord då man släcker ett liv.

Men ett problem som uppstår är, vem ska straffa dig? Vem ska straffa om man dödar sitt eget barn? Det enda jag kan tänka mig är själva partnern som var med och skapade det nya livet. Han har rätt att straffa dig då (enligt mig). Men annars blir det svårt att straffa någon som gör abort. Fastän det är mord.

Då borde logiskt sätt alla män som ställer ultimatum på kvinnan att göra abort dömmas för mord också.
  • VirrigaVerna
    Ahmed Wehbe skrev 2010-08-10 22:25:16 följande:

Peace!

äger? Jag har inte sagt att jag äger någon annan människa. Men det utesluter väl ändå inte att det är mina barn? vems barn är det annars? Tomtens?

Det beror på vad frugan pysslat med
    Samtidigt så är det inte du som är den som är gravid och det är inte du som får gå igenom en abort eller en graviditet och därför har du som man heller ingen slutgiltig beslutsrätt över vad kvinnan gör.
    Lika lite som hon kan tvinga dig till ett snippety-snapp lika lite kan du som man tvinga henne till en abort eller att fortsätta graviditeten.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • VirrigaVerna
    Ahmed Wehbe skrev 2010-08-10 22:33:01 följande:
    Barnet är en del av mannen lika mycket som det är en del av kvinnan.
    Visst är det så att det blivande barnet har 50/50 genuppsättning från kvinnan och mannen ändå så kvarstår problemet och det är att det bara är kvinnan som kan bära graviditeten och i och med det så har hon sista ordet över vad som ska hända med den.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Renegade
    Ahmed Wehbe skrev 2010-08-10 22:33:01 följande:
    Barnet är en del av mannen lika mycket som det är en del av kvinnan.
    Men i din tråd "Till mina hatare" säger du ju att det är okej om mannen misshandlar sin hustru och att han har all rätt att straffa henne, om hon begår abort. Du skriver ju där att han "äger barnet". Så om en kvinna gör abort rättfärdigar det mannens straff eller misshandel av kvinnan, eftersom barnet - som du sagt - är mannens ägodel? Det är bara att ta del av din tankegångar i tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m53903118.html
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Peace!

Ägaren till barnet. Det är ett uttryck som explicit uttrycker ägande av barnet.
    Ahmed Wehbe skrev 2010-08-10 22:25:16 följande:

Peace!

äger? Jag har inte sagt att jag äger någon annan människa. Men det utesluter väl ändå inte att det är mina barn? vems barn är det annars? Tomtens?

Så jo, du har sagt det. Om det var så du menade återstår att se men det var så du skrev och det är väl knappast förvånande att folk reagerar på det.
    We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers. - Carl Sagan
  • listo

Peace!

Jag tänker bara på vad som är rättvist, och i den här situation råkar kvinnan vara kvinnan och ägaren till barnet råkar vara en man. Har inget med genus och jämlikhet att göra, bara rättvisa.

Öhm... ägaren till barnet?
    Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
Svar på tråden "Abort är mord"?!