• vixan

    Varför födde in för tidigt?

    Jag fick en flicka 2007 som föddes i v.35. Jag låg inne för njurbäcksinfektion och fick penicillin. Blev behandlad lör-mån och på måndagen tittade hon ut. De sa inte vad det berodde på men troligen infektion men borde det inte satt igång innan då. Hade ju ändå fått penicillin i 3dagar?

    Andra graviditeten gick vattnet i vecka 16 inga prover eller odlingar togs förrän i vecka 19. Provsvaren visade rikligt med gardanella men inte GBS jag fick penicillin det gick några dagar och förlossningen satt igång för tvilling 1.

    Tvilling 2 bestämde sig för att stanna kvar. Nya prov togs och det visade att jag hade GBS och uvi. Man misstänkte nu att jag kunde ha en försvagning i livmodershalsen trots att jag stängt mig och hade en tapp som var 5 cm lång någon timme efter att tvilling 1 kommit ut. Jag fick ett cerklage insatt. Detta höll till v 23 då jag åkte akut in till lundsförlossning. Jag blev åter inlagd och blev behandlad för uvi efter ett UL så man att han  hade för lite vatten. Allt lugnade ner sig och jag fick åka hem efter 3 nätter. Hann vara hemma ett dygn och det satt igång igen. Denna gången blödde jag rikligt med färskt blod och cerklaget klipptes. Det lugnade ner sig igen men man valde att sätta igång förlossningen igen. Jag hade nu kommit in i v 24 och ut kom världens vackraste pojke som levde i 3.5 vecka sen orkade hans kropp inte längre.

     

  • Svar på tråden Varför födde in för tidigt?
  • Lolisa
    klogu skrev 2011-04-10 14:52:10 följande:
    Nej
    Usch vad hemskt, vilken mardröm :(.. Stackars dig.
  • Maria3
    dna rna skrev 2011-04-07 10:22:42 följande:
    Ni som hade tidig vattenavgång utan känd orsak med första barnet, vilka kontroller gjordes under andra graviditeten?
    Jag födde första i v 32+3, vattenavgång 8 dagar innan. Är gravid igen och nu ska livmodertappen kollas regelbundet med ultraljud och gyn undersökning.
    Men är detta standard?
    Jag födde min son i v 32+2 (vattenavgång tre dagar tidigare). Andra graviditeten gjordes inga kontroller trots att jag påpekade att jag gjort en konisering innan sonen föddes. Och visst föddes andra barnet också tidigt, i v 30+1 (vattenavgång tre dagar tidigare). Gynundersökning 3 månader efter senaste barnet konstaterades att jag hade en väldigt kort tapp (nastan obefintlig) och läkaren trodde att mina två prematura barn kom på grund av försvagad livmodertapp pga konisering. Ush, jävla läkare!!! Kunde inte den läkaren som gjorde koniseringen berättat att jag efter den hade en kort tapp. Vid ev. nästa graviditet blir det spec. mvc med koll på tappen med vul och mätning. Men jag tror inte att det blir fler =(
  • dna rna

    Maria3: Min historia är precis som din, födde första barnet v 32+3 pga vattenavgång. Har också gjort en konisering, och nu ska tappen kontrolleras regelbundet.
    Men varför i hela friden gjorde dom inga extra kontroller på spec MVC vid din andra graviditet. Jag bara nämnde för barnmorskan att jag hade en prematur sen innan, så fick jag remiss till spec MVC. Kanske är det olika i olika län, men för fasiken, det låter ju som tjänstefel! Och tappen kan ju vara kortare även om man ej koniserat, så de borde dom verkligen kollat.

    Jag känner mig lite lugnare i alla fall eftersom jag får alla dessa kontroller, ca var fjärde vecka sa dom. Sen får man se om det hjälper....

  • Sandrah23

    nu den 29/1 fick jag en liten pojke tio veckor före bf. han kom mest troligt pga att jag var gbs bärare vilket jag inte ens vet vad det är plus att jag har avkortad tapp efter operation av cellförändringar vilket gjordes en månad innan jag blev gravid! det hann väll aldrig läka klart kanske?

    mvh

  • Qaroliine

    Försvagad livmoderhals.

    Sd började redan kring v17 och i v23 blev jag inlagd i sängläge. 9 mm kvar av tappen.

    Var sängliggande i 11 veckor och på något vis stannade dottern i magen till v 36.   


    Tilde 101221
  • saarvitossan

    Lolisa

    Födde också ett stort prematurbarn utan havandeskapsförgiftning. Hon kom i 33+3, vägde 2695 gram och var 47 lång. Hade också en jäklig grav med konstanta sammandragningar tidigt. Var stor och trött och hade ont redan i v 30.

  • KarinF

    Flödet i navelsträngen var av sämsta klass redan i v.23-24 och sonen var då kraftigt tillväxthämmad, ca 40% mindre än för den veckan. Vi kunde bara vänta oss se vad som hände, men läkarna gav oss inte mycket hopp om att jag skulle föda ett levande barn. Men veckorna gick och Emil hängde kvar. I v.29+3 ville man inte vänta längre, så det blev kejsarsnitt. Emil var 29cm och vägde endast 500 gram, 65% tillväxthämmad. Orsaken till detta var flera proppar i moderkakan som antagligen hade bildats långt innan v.18. Redan då på ultraljudet i v.18 så var han två veckor för liten. Vi visste exakt eftersom vi gjorde IVF.

  • MaraBella Korpfot
    saarvitossan skrev 2012-04-07 23:25:43 följande:
    Lolisa

    Födde också ett stort prematurbarn utan havandeskapsförgiftning. Hon kom i 33+3, vägde 2695 gram och var 47 lång. Hade också en jäklig grav med konstanta sammandragningar tidigt. Var stor och trött och hade ont redan i v 30.
    Tänkte bara klargöra en sak.
    Havandeskapsförgiftning resulterar inte i stora barn, vid tidig HF finns däremot risk för tillväxtämmade barn pga försämrat navelsträngsflöde eller blodproppar i moderkakan.

    Den komplikation som ofta ger stora barn är graviditets diabetes.
  • cloudberry79

    Okänt. Jag har ett sent missfall i vecka 20 bakom mig, med okänd anledning (ingen infektion hittades i varken urinodling eller sekretodling från slidan). Sonen kom i vecka 28, hade ingen infektion då heller. Okänd anledning alltså. Nu är jag gravid igen, vecka 26+0 idag och är sjukskriven på halvtid för att livmodertappen är mjuk och förkortad, men inte farligt kort (ännu).


    Sur, grinig och på smällen.
  • minnamarie

    Hej, jag förlöstes med akutsnitt den 8 april på grund av akut HF (eklampsi).
    Bebisen är en pojke som vid uttagandet vägde 555g och var 29,5 cm lång. Han föddes i v 25+2.
    Nu ligger han och växer till sig på neo på Östra sjukhuset i Gbg

  • MaraBella Korpfot
    saarvitossan skrev 2012-04-14 08:58:18 följande:
    Inte det jag menar heller, bara att jag födde för tidigt utan hf.
    OK
    Jag såg ditt inlägg som ett svar på inlägg #54 och reagerade på att frasen "stort prematurbarn utan havandeskapsförgiftning" dök upp igen och ville göra ett förtydligande.

    Är det förresten nån som vet om det går att citera från flera olika sidor och hur man i så fall gör. Jag lyckades inte.
Svar på tråden Varför födde in för tidigt?