• Hjärtat längtar

    Sydafrika-tråd!

    Hej!
    Jag ville starta en tråd där vi som är intresserade, ska eller har adopterat från Sydafrika kunde samlas oss prata lite Glad ge varandra råd och tips m.m

    Vi vill adoptera från Sydafrika, men har bara köat hos AC ett halvår.  

  • Svar på tråden Sydafrika-tråd!
  • Heavy

    God kväll i stugorna

    Hur står det till här inne? Är alla fortfarande väntande?  Jag hoppade in i den här gruppen för ca 2-3 år sen och äntligen har vi fått skicka ner våra papper och väntar barn på riktigt Vi har haft papperna i SA i 3 månader.

    Det vore kul med lite statusuppdateringar, hur går det för er andra? Hur länge har ni väntat?

    Ha en fin kväll!

  • Heavy

    Hej på er!

    Är det någon som vet varför dom har höjt väntetiden från 6-18 månader till 12-18? Det är ju så trist när det går åt det hållet!

  • Längtande SA

    Jag antar att det är för att ingen har fått bb innan ett års väntan på väldigt länge... Det kan säkert dock hända undantag :)

  • cillis75

    Hejsan, vet inte varför de har höjt väntetiden. Vi var under september månad nere i SA och hämtade lillebror. Vi hade då fått BB efter åtta månaders väntan. Vet fler familjer där väntan på BB var ungefär lika lång.
    Vet även att de som väntat längst på BB har väntat sedan dec 2012 om jag inte missminner mig.
    Lycka till i väntan!

  • Heavy

    Cillis75 : Tack för att du delar med dig Hur lång skulle väntan vara enligt info på AC när ni fick barn efter BB efter åtta månader?

    Tack, vi får hoppas att det går fort


    Apropå den ändrade väntetiden så frågande jag Margret och fick nedan svar:


    Tack för mail. Ja vi tror att väntetiden kommer att vara 1-1,5 framöver. Hur det blir i ett enskilt ärende går dock inte att säga eftersom Abba inte går i turordning. Anledningen till att vi höjt gränsen för tiden är att Abba och vi arbetar intensivt just nu för att få familj till äldre barn och/eller barn med i förväg kända särskilda behov. Vi har också drygt 30 ansökningshandlingar hos Abba just nu, bland annat för att flera av dem är öppna för dessa barn. Det innebär dock att väntetiden troligen blir längre för dem som är öppna för de yngsta barnen och barn som inte har kända särskilda behov - vilket är de flesta av ansökningarna som vi skickat. Har ni fler frågor kring detta får ni gärna höra av er igen.


    Varma hälsningar Margret


  • cillis75

    Heavy: Jag delar gärna med mig :) Väntetiden på BB när vi skickade våra handlingar var 6-18 månader. Birgitta på AC som vi hade kontakt med i början sa att troligtvis skulle de flesta med handlingar i SA få BB efter en väntan på ungefär ett år då detta var något som Abba hade förmedlat till AC.
    Jobbigt att väntetiden verkar bli längre igen :( Trodde i mitt stilla sinne att köerna skulle fortsätta minska.
    Håller tummarna för att alla ni som väntar inte ska behöva vänta alltför länge på det efterlängtade telefonsamtalet.

  • Fredo

    Sydafrika är ett otroligt vackert land. Med otroligt fina människor! Jag har varit på detta ställe som jag verkligen kan rekommendera om ni ska ner dit: www.campsbaysouthafrica.com 

    Det är en stor villa och en extra bungalow som man kan hyra direkt på stranden, helt fantastiskt även om jag är en badkruka. Men bra surf också har jag hört!

    Jag skulle gärna vilja adoptera från Sydafrika i framtiden, måste bara hitta kvinnan i mitt liv först. 

  • kärolajnan

    Hej!

    Hänger gärna med i tråden här. Än är vi bara i utredningsfasen men våra tankar finns i Sydafrika.

    Har läst en del av de tidigare sidorna i tråden och förstått att längtan till BB kan kännas oändlig. Funderar lite kring kön, är det kö i Sverige för att skicka papperna till SA? Vi är sedan i mars med i AC och vad jag kan se på deras hemsida står endast antal par i kö och inte kö i Sverige.

    Funderar också på hur det fungerar med matchningen, finns det ingen turordning alls? Rent krast skulle ju det kunna innebära att några som precis skickat papperna till landet direkt går om de som stått där mycket längre.

    Hur ser ni på matchningssystemet, vilka blivande föräldrar har störst/minst chans att få barn snabbast?


Svar på tråden Sydafrika-tråd!