• Anonym (Grabbmorsan)

Väntar 3.e pojken och hade så hoppats på en flicka!?

Mina känslor åker bergochdalbana med mig och jag vet inte hur jag ska sortera dom.

Igår fick vi veta att vi väntar ännu en pojke. Jag har 2 sen tidigare och hade en form av depression då andra pojken kom. Jag älskar honom jätte mkt och ångrar honom inte på något sätt. Men jag hade så önskat mig en tjej redan då, mest kanske för att sambon inte vill ha så många barn.

Nu blev vi gravida igen och bestämde oss för att behålla barnet. Vi hade sagt att skulle vi skaffa en tredje så skulle det vara för att vi ville ha ett barn till och inte för att vi ville ha just en tjej. Men nu var ju graviditeten oplanerad och eftersom tankarna på att det kunde vara en tjej fanns så ville jag inte göra abort. Självklart fanns det många andra faktorer också till att vi valde att behålla barnet, men först och främst förhoppningarna på en flicka.

Sambon sa direkt efter ultraljudet att han hoppats på en tjej och kände sig besviken.. Jag grät i tystnad i bilen på vägen hem och insåg snabbt att jag aldrig kommer att få min lilla flicka. Åtminstonde inte med han som jag är tillsammans med nu. (Jag vet också att allt kan ändras)

Men just nu vet jag inte hur jag ska tackla mina känslor, samtidigt som jag är glad att jag fick veta nu och inte vid förlossningen då jag bara vill njuta av barnet..

Vill gärna ha stöd och råd.. Jag vill ge all kärlek till den här grabben med, men hur tusan blir man en hyffsad grabbmorsa??

Vill också tillägga att vi ville veta kön just för denna situation.

• Svar på tråden Väntar 3.e pojken och hade så hoppats på en flicka!?
  • Anonym (2 pojkar)

Jag förstår verkligen hur du känner dig ts! Jag fick först en pojke, sedan när jag blev gravid igen hoppades jag innerligt på en dotter, fick på UL veta att det var en pojke till och jag blev så ledsen och sedan fick jag dåligt samvete av att jag hade dessa känslor. Jag kände mig som en hemsk människa! Jag drömmer fortfarande om min dotter, trots att jag älskar mina pojkar och skulle inte vilja byta bort dem. Nästa gång (jag hoppas på en 3:e gång men nu börjar min man säga att han inte vill ha fler ) Ska jag verkligen gå in för att göra en flicka. Jag vet inte om du sett tråden "Vi som försöker göra en flicka eller pojke". Där står det om olika tips och metoder. Och där slipper du påhopp och få ännu sämre samvete, över känslor du inte kan styra över!

• hysteria
    MansonDust skrev 2010-08-19 09:30:44 följande:
    Jag förstår inte hur man tänker faktiskt ? Varför är könet så viktigt ? Även fast barnen kanske har samma kön så är dom ju olika personer & kommer att ha olika personligheter.

När jag väntade tredje barnet (hade då två flickor) så tänkte jag inte ens "ååååh, hoppas det är en pojke nu !!" (det blev en pojke iofs  men det var ingen av oss som "önskade" oss en pojke bara för att vi hade döttrar innan) för det har aldrig spelat någon roll. Jag har varit så nervös innan UL'en, varit så rädd att barnen skulle varit så sjuka att dom inte skulle kunna behållas (hänt två ggr..), så könen har liksom varit en världslig sak.

Sluta se dig som en grabbmorsa, är mitt första tips. Du är en mamma. Mamma till ERA fina söner ! Tänk vad ballt, TRE söner ! Tre av samma. DET tycker jag är ballt !
    Man tänker inte man KÄNNER, kan du rå för dina känslor?
    Jag tror det är mycket bättre att man erkänner för sig själv att man är besviken att det inte var en flicka och att man försöker bearbeta sina känslor innan barnet kommer (I de fallen man vet könet)
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • alvias78
    Anonym skrev 2010-08-19 12:40:56 följande:
    OBS KÄNSLIGT!!
    Jag ska berätta om en gammal granne till mig,  hon fick  5 fina pojkar. Hon önskade sig en flicka VARJE gång. hon var besviken även långt efter dem var födda.  Hon t om klädde en av dem i klänningar och klackskor. Hon hade 2  bonus döttrar men var så elak mot dem för att hon ville ha en egen tös. Nu har hon endast 2 pojkar kvar :(
    Sebastian dog i cancer när han var 6 år gammal, samma dag som min syster föddes dog han. Sen långt efter det då denna kvinna träffat den nya mannen som hade 2 gemensamma grabbar förlorade hon dem också... I en hemsk olycka. Dem blev  ihjälpressade i en container. Det var en fredag och pojkarna ville gå ut och leka efter maten, pappan sa först nej men sen sa han OK; men kom in klockan 20 när fångarna på fortet börjar. Men pojkarna kom aldrig hem...  Glömmer aldrig begravningen då pappan brast totalt och slängde sig över de två små vita kistorna och skrek hysteriskt. Minns inte riktigt men jag tror dem var 8 och 10 år. Sen denna tragiska olycka så bytte dem ut alla containar.
    Tänk på att man har bara varandra till låns och livet är för kort för att vara missnöjd och besviken! Njut av era barn oavsett kön!
    Minns när det stod i tidningarna... Usch fy vilken hemsk händelse.
    Livet är skört och sårbart och kan ryckas bort väldigt lätt.

Till TS - tänk att du kommer ha TRE killar och en man som älskar dig. Tänk vad populär du kommer vara!
    KRAM!!!
  • Anonym (Grabbmorsan)

Tack alla ni! Självklart väger jag ju allt till fördelar!
    Mina två grabbar nu är 2½ och 1 år.. en tredje kille innebär ju givetvis att alla dessa tre kommer att vara de tajtaste grabbgänget som finns i hela deras liv. Den äldsta är just fyllda 3 då minsta grabben kommer.

Jag tycker det känns jätte bra att få skriva av mig och känner mig otroligt sporrad.
    Men även om den här tråden är jätte bra så ska jag söka hjälp för mina tankar. Jag behöver nog prata av mig med en speciallist som, jag är fullt övertygad om, har varit med om dessa frågor förr.

Det ska bli spännande att följa mina söners liv, från första tjej till deras första barn osv..
    Ser ju redan nu så olika de är trots att de är pojkar..

Många har varit på mig redan med kommentarer som "Jahapp, är de dags för tjejen nu då?" och "Ja, en tjej vore väl skoj, då har du någon att shoppa med sen".. Konstigt nog, även om jag försöker vifta bort dom, så sätter dom sig på hjärnan.
    Min mamma sa till mig då jag väntade nr 2; "Du kommer bara att få pojkar"... Stundvis, då jag mår sämre, tycker jag att hon gav mig en förbannelse.. Men oftast är jag rätt nöjd.
    Det är bara så jobbigt med alla kompisar och gravida runt omkring mig som får flicka/pojke.. Blir nästan lite glad då det är någon som får pojke/pojke.. då behöver jag inte känna mig så ensam.

• starsteffie

hej TS

Jag tror oxå att din besvikelse kommer att gå över... ibland hjälper det ju att få skriva av sig.
    själv är jag mamma till 5 pojkar & 1 flicka.. har hoppats de sista 2 att det skulle vara flicka...men ack nej.. Men som jag älskar de små liven...
    de har en stor glädje av varandra & nu när jag tänker efter så är det lättare med killar:)
    Lycka till

• Nisen
    Anonym (Grabbmorsan) skrev 2010-08-19 14:07:28 följande:
    Tack alla ni! Självklart väger jag ju allt till fördelar!
    Mina två grabbar nu är 2½ och 1 år.. en tredje kille innebär ju givetvis att alla dessa tre kommer att vara de tajtaste grabbgänget som finns i hela deras liv. Den äldsta är just fyllda 3 då minsta grabben kommer.

Jag tycker det känns jätte bra att få skriva av mig och känner mig otroligt sporrad.
    Men även om den här tråden är jätte bra så ska jag söka hjälp för mina tankar. Jag behöver nog prata av mig med en speciallist som, jag är fullt övertygad om, har varit med om dessa frågor förr.

Det ska bli spännande att följa mina söners liv, från första tjej till deras första barn osv..
    Ser ju redan nu så olika de är trots att de är pojkar..

Många har varit på mig redan med kommentarer som "Jahapp, är de dags för tjejen nu då?" och "Ja, en tjej vore väl skoj, då har du någon att shoppa med sen".. Konstigt nog, även om jag försöker vifta bort dom, så sätter dom sig på hjärnan.
    Min mamma sa till mig då jag väntade nr 2; "Du kommer bara att få pojkar"... Stundvis, då jag mår sämre, tycker jag att hon gav mig en förbannelse.. Men oftast är jag rätt nöjd.
    Det är bara så jobbigt med alla kompisar och gravida runt omkring mig som får flicka/pojke.. Blir nästan lite glad då det är någon som får pojke/pojke.. då behöver jag inte känna mig så ensam.
    Jag känner igen det där om att alla frågar- ja, då kommer tjejen nu då....
    Tycker att du absolut ska söka hjälp och prata om detta. Men när du få se din lille son kommer du att släppa tanken på en flicka.  Oj, är den äldsta 3 när du får sonen :) bra  jobbat! Då kan du ju klä dina tre pojkar lika hehe tycker att det är så sött när dem är små.  Det gjorde jag med mina söner nu r dem för satora för att vilja ha lika kläder :(
  • Anonym (Grabbmorsan)

Nisen: Ja.. jag har alltid sagt att jag ska ha en stor familj med många barn. Fast vi hade bestämt att 3.an skulle komma lite senare, kanske då den äldsta började skolan. Men nu blev det så här (konstigt va ) Vi är rätt nöjda att ha så här tätt. Det är många som har åsikter kring det givetvis.. skönt när folk kan säga vad dom tänker och inte gå och snacka bakom ryggen.

Jag älskar barn, framförallt mina egna. Jag hoppas ju självklart att jag med tiden kan övertala min sambo att skaffa en 4.e.. det blir kanske den som kommer då den äldsta börjar skolan. Men allt kan hända och just nu vill jag ta dagen som den kommer.
    Jag längtar som tusan efter min lille.. även om jag fortfarande så smått får snusa lite på nr 2 som bara är 1 år..
    Bebisar och barn är det bästa som finns, med tonåringar blir det väl en utmaning..

Tack för alla gulliga svar!

• Anonym

Jag hoppar in här... alltså att man önskar o drömmer om en dotter har INGET (!!!!!!!!!!!) att göra med att man inte älskar sina son / söner !!!!
    Dessa historier om barn som dött är helt orelevanta !!!!!!!!!! Klar man ÄLSKAR o uppskattar sina barn, det är inte ens det som är saken!
    Man måste få säga att man önskar sig en pojke eller flicka. Det är ingen konstig känsla eller något att skämmas över!

Min bästa vän har 4 pojkar, de ville inte ha fler barn men hon mådde sååå dåligt pga saknaden efter en dotter.... fick hos psykolog osv... så de kom fram till att de skulle försöka en sista gång i hopp om att få en flicka.
    Hon fick barn för 2 veckor sedan...-en pojke. Hon verkar glad såklart över sin lilla friska pojke... men hon gråter på kvällarna då hon vet att hon inte kommer få en dotter med den mannen hon har nu iaf. Barnmorskan mfl sa att det är väldigt liten chans att hon ska kunna få en dotter då de nu har fått 4 pojkar. 

Min andra vän har 3 pojkar...mf med två pojkar oxå så totalt varit gravid med 5 pojkar... sen separerade hon o skaffade barn med sin nya- 2 flickor...

Enligt mkt jag läst på nätet o i olika trådar så verkar oddsen öka för annat kön då man bytt pappa till sina barn... Jag själv har en son o vill gärna ha en dotter, vi ska  pröva shettles metoden o se....

Lycka till o bra att samtala om detta för du är inte ensam!

• Lillave

Men det är ju döfräckt med 3 små killar!!! Lyckost dig säger jag bara!

Du är redan en "hyfsad grabbmorsa", du har ju 2!

Lycka till!

• Anonym (Hemsk?)

JAg förstår precis hur du känner. Var på RUL för någon vecka sedan och fick veta att barnet i magen är en pojk. Jag har dock en flicka sedan innan, men ville så otroligt gärna ha ännu en tjej. Jag tror inte vi kommer skaffa fler barn och känner sorg över att bara få ha en prinsessa. Nu är jag övertygad om att jag kommer älska sonen precis lika mycket osv. Men jag har också gråtit en del senaste veckan.
    Jag förstår verkligen dig, som kommer ha tre pojkar. Jag kommer ju åtminstone att ha en av varje. Jag tycker absolut att det är ok att önska ett särskilt kön och hatar att bli påhoppad av "moraltanter" som tycker att man borde tänkt på det innan man skaffar barn.

Hoppas du snart förlikar dig med tanken!

Massa stöd- och styrkekramar!

• Nisen
    Lillave skrev 2011-02-10 21:20:54 följande:
    Men det är ju döfräckt med 3 små killar!!! Lyckost dig säger jag bara!

Du är redan en "hyfsad grabbmorsa", du har ju 2!

Lycka till!
    Jag tycker också att det är häftigt med många barn i samma kön :) Jag kommer från en stor familj :) Har 6st  hel syskon. Vi är 6st flickor och 1 pojke :) Men mamma blev lite besviken när jag kom och visade mig vara en flicka till... nr 4:a efetr mig kom brorsan sen 2 töser till
  • Anonym (Mänsklig)

Jag förstår precis hur du känner!! Lillangel: Hon skriver inte att hon väljer bort ett friskt barn framför ett kön?!! Man har rätt att få känna hur man vill...Jag har två flickor och skulle innerligt vilja ha en pojke både för min nyfikenhets skull (hur skulle en pojke se ut?, vara osv) och för min mans skull. Jag tror att det är något biologiskt i människan att vilja se "sig själv" som miniatyr och därför är jag oerhört glad över mina tjejer skulle känna mig tom utan dom. Men min man däremot känner säkert längtan att få en son. Han älskar dom mest i världen och skulle aldrig byta ut dom ens mot 10 pojkar det vet jag, för det är hans stolthet och kärlek. 

Jag är dessutom för könsbestämning om man så önskar. Då tycker jag förvisso att man kanske ska ha erfarat det ena könet innan man önskar ett annat. Jag tycker att det är fruktansvärt att det i vissa delar av världen inte önskar flickor och till och med tar livet på dem. Fy fan!...men jag förstår TS som faktiskt redan har två pojkar och önskar sig en flicka!!! Men självklart ska man vara glad, tacksam för att man ens KAN få barn och har man haft den turen att friska barn så är det absolut viktigast!  

• As mamma

Jag har en pojke, hoppas att bebisen är magen är en flicka men försöker verkligen att tänka på båda scenarion för att inte bli besviken. Försöker tänka på för- och nackdelar, jag vill gärna ha en flicka för att jag inte har en, för att jag vill klä henne i rosa och köpa klänningar, göra frisyrer osv. Men att ha två pojkar är också skitkul! :) Sonen ändrar sig hela tiden, ena sekunden vill han ha en syster, andra en bror. Men jag vill ta reda på det när vi gör ultraljudet så att jag hinner vänja mig vid tanken. :) Känn dig inte dålig för vad du känner, du kan ju inte rå för det och det blir tusen gånger lättare att "gå vidare" om du accepterar att du EGENTLIGEN vill ha en flicka, det kan vara så! Men du kommer ändå bli överlycklig när du får hålla din son i famnen för första gången :) Då kommer det inte spela någon roll längre.

• mammaspojkar10

Det du skriver är så jäkla likt mig förra året!
    Vi visste att vi någon gång ville ha ett barn till, hade två grabbar då, båda planerade.
    Sen blev jag oplanerat gravid, första gången i hela mitt liv.
    Vi funderade o funderade OM vi skulle behålla, och jag sa precis som du till min man, tänk om det är flickan här inne då...
    Ville också INTE bli besviken som du, men ställde in mig på att de var en grabb til, för man vill ju inte bli besviken för ett barn är ju ett barn! helt underbart!
    Vi kollade med UL innan förlossning och såg att det var en flicka.
    Vi blev såklart glada men kände ändå att det var skönt att hon mådde bra då hon växte dåligt i magen, så då skulle absolut inte gjort något om det var en flicka eller pojke till, bara den mår bra!
    Är så glad över mibna pojkar, tänk dem som bara får flockor och INGEN grabb?

Men känn för guds skull att du inte blir en bra mamma nu när du är besviken, du kommer smälta det är och tillslut vara så glad ändå! Bara han kommer ut frisk o kry!
    Mysa med din lilla pojkae i famnen <3 lycka till nu!! 

• Anonym (ordnar sig)

Hej!

Jobbigt att längta efter en flicka Förstår att det inte har med att göra om man kommer att älska sin pojke eller inte.

Min svärmor hade fyra pojkar. De sista två skaffade hon i hopp om en flicka. Nu har hon 5 tjejbarnbarn och är superglad

Många längtar efter blandad kompott men sedan släpper man det och går vidare. Det kommer säkert att bli så för er med!

• Anonym (pojkmamma)
    Anonym skrev 2011-02-10 18:03:48 följande:
    Jag hoppar in här... alltså att man önskar o drömmer om en dotter har INGET (!!!!!!!!!!!) att göra med att man inte älskar sina son / söner !!!!
    Dessa historier om barn som dött är helt orelevanta !!!!!!!!!! Klar man ÄLSKAR o uppskattar sina barn, det är inte ens det som är saken!
    Man måste få säga att man önskar sig en pojke eller flicka. Det är ingen konstig känsla eller något att skämmas över!

Min bästa vän har 4 pojkar, de ville inte ha fler barn men hon mådde sååå dåligt pga saknaden efter en dotter.... fick hos psykolog osv... så de kom fram till att de skulle försöka en sista gång i hopp om att få en flicka.
    Hon fick barn för 2 veckor sedan...-en pojke. Hon verkar glad såklart över sin lilla friska pojke... men hon gråter på kvällarna då hon vet att hon inte kommer få en dotter med den mannen hon har nu iaf. Barnmorskan mfl sa att det är väldigt liten chans att hon ska kunna få en dotter då de nu har fått 4 pojkar. 

Min andra vän har 3 pojkar...mf med två pojkar oxå så totalt varit gravid med 5 pojkar... sen separerade hon o skaffade barn med sin nya- 2 flickor...

Enligt mkt jag läst på nätet o i olika trådar så verkar oddsen öka för annat kön då man bytt pappa till sina barn... Jag själv har en son o vill gärna ha en dotter, vi ska  pröva shettles metoden o se....

Lycka till o bra att samtala om detta för du är inte ensam!

alltså allvarligt din bästa kompis barnmorska är ju helt knasig!!!

chansen att få 4 pojkar på raken är superliten! att få en 5.e pojke är ännu mindre!!!

kolla in scb's statistik:      http://www.scb.se/Grupp/valfard/BE0801_2006K01_TI_10_A05ST0601.pdf

att få 5 pojkar på raken är 4% risk/chans för...! minimal i princip..

men man kan ju alltid göra en PGD utomlands om man verkligen vill försäkra sig om att få ett barn av det kön man så gärna vill ha.....

jag vill absolut göra det men inte min man..
    vi har 2 pojkar, och jag vill så sjukt gärna ha en dotter..
    min man förstår inte alls min längtan - för honom är våra barn - just barn, inte specifika kön.. och på ett visst vis förstår jag honom MEN jag vill verkligen försäkra mig om att vi verkligen får en tjej sen...... men men vi får väl se..

kommer nog att försöka med diverse hemmametoder först.... och sen bara hålla tummarna så de får amputeras... vet inte alls hur jag skulle reagera om vi får en 3.e pojke.. skulle nog bryta ihop helt!
    och visst - då är det kanske inte rätt att skaffa fler barn.... vi får se......

hur som helst, ts jag tycker du gör helt rätt som ska söka proffessionell hjälp, för att reda ut dig själv och dina känslor, och få hjälp att bearbeta dem!

en stoooor kraaaaam till dig och Grattis till ännu en liten fantastisk kille! <3                   
  • Anonym (Ann)

Hur gick det för er alla?Hur känns livet idag med era söner/döttrar?

Svar på tråden Väntar 3.e pojken och hade så hoppats på en flicka!?