• ELHU

"Måste" avliva min katt :(

I måndags fick jag veta att min 9-åriga hankatt har fått diabetes. De flesta tar bort sin katt sa veterinären.
    Men jag valde att försöka behandla, se hur dte går med tanke på behandlingen osv.

Det skulle innebära insulin morgon + kväll. Jätteviktigt att följa intervallet på 12 timmar.
    Såg det lite smått ljust då..

Idag ringde veterinären o gav mig svar på urinprovet. Det va ju redan bekräftat på blodprovet att värdet va för högt. 26.. En frisk MEN mkt stressad katt kan ha mellan 10-12.
    Han har massor av socker i urinet..

Vi pratade vidare om vad som komma skall, hur behandlingen kommer att se ut.. kostnader osv.
    Nu i början så kommer dte handla om MINST ett besök i veckan för att kollavärdena o få till rätt dos av insulin. Detta kan ta flera månader. Får han insulin mår han bättre.. men vi pratade även om riskerna. Att vissa djur har börjat producera insulin under behandling o kan då hamna i insulinchock. Då är det snabbt fram med sockerlösning i munnen. HUR ska vi fixa det om vi är på jobbet??

Priset för dessa besök varje vecka är ungefär 860kr.. PLUS insulin, sprutor, teststickor... ev spec foder.

Fy vilken jobbig sits!! Jag känner rent logiskt att det bästa vore för min fina kille att få somna in.. men jag får ju inte va ego o ha han kvar.
    Men han kan ju leva ett drägligt liv med behandling... men vägen dit..

Jag har hört om djur som kan återfå balansen i kroppen, få diabetesen på bra stadie där detn gr att kontrollera med enbart bra foder. Men min katt är inte tyvärr en av dom enl vet.

Ni utifrån som läser detta.. hur skulle ni ha gjort? Jag vet ju egentligen vad som är det bästa.
    Men så jobbigt att ta steget, ringa det där samtalet för att boka tiden.. Han är min lilla gullunge, såå snäll, så personlig, han pratar med mig, lyssnar när jag pratar med honom...

Sååå jäkla ledsen!!! Svider i ögonen av allt gråt.. Vill inte mista honom..

HJÄLP mig göra rätt val.. vi ska fundera över helgen o återkomma nästa vecka.
  • Svar på tråden "Måste" avliva min katt :(
  • ELHU
    Liniz77 skrev 2010-11-29 11:49:57 följande:
    Min kompis katt var riktigt illa däran för ett år sen i diabetes han är 12 år. Han fick flera enheter insulin o hon kollade hans socker hemma. Nu ett år senare har han inget insulin längre o är endast foderbehandlad. Så det finns hopp, ge inte upp för snabbt. Om du kollar sockret själv o skriver ner det kommer du verkligen behöva gå t vet varje vecka kan man inte ta det via telefon!?
    Vet sa det handla om besök minst en gång i veckan hos dom.. men som du säger så tar man ju prover hemma... hmmm jag ska ta upp detta när hon ringer imorrn.
    Bör ju räcka att man kommer dit o kolla värdena om 3-4 veckor ist...?
  • Starkast
    ELHU skrev 2010-11-26 20:54:54 följande:

I måndags fick jag veta att min 9-åriga hankatt har fått diabetes. De flesta tar bort sin katt sa veterinären.
    Men jag valde att försöka behandla, se hur dte går med tanke på behandlingen osv.

Det skulle innebära insulin morgon + kväll. Jätteviktigt att följa intervallet på 12 timmar.
    Såg det lite smått ljust då..

Idag ringde veterinären o gav mig svar på urinprovet. Det va ju redan bekräftat på blodprovet att värdet va för högt. 26.. En frisk MEN mkt stressad katt kan ha mellan 10-12.
    Han har massor av socker i urinet..

Vi pratade vidare om vad som komma skall, hur behandlingen kommer att se ut.. kostnader osv.
    Nu i början så kommer dte handla om MINST ett besök i veckan för att kollavärdena o få till rätt dos av insulin. Detta kan ta flera månader. Får han insulin mår han bättre.. men vi pratade även om riskerna. Att vissa djur har börjat producera insulin under behandling o kan då hamna i insulinchock. Då är det snabbt fram med sockerlösning i munnen. HUR ska vi fixa det om vi är på jobbet??

Priset för dessa besök varje vecka är ungefär 860kr.. PLUS insulin, sprutor, teststickor... ev spec foder.

Fy vilken jobbig sits!! Jag känner rent logiskt att det bästa vore för min fina kille att få somna in.. men jag får ju inte va ego o ha han kvar.
    Men han kan ju leva ett drägligt liv med behandling... men vägen dit..

Jag har hört om djur som kan återfå balansen i kroppen, få diabetesen på bra stadie där detn gr att kontrollera med enbart bra foder. Men min katt är inte tyvärr en av dom enl vet.

Ni utifrån som läser detta.. hur skulle ni ha gjort? Jag vet ju egentligen vad som är det bästa.
    Men så jobbigt att ta steget, ringa det där samtalet för att boka tiden.. Han är min lilla gullunge, såå snäll, så personlig, han pratar med mig, lyssnar när jag pratar med honom...

Sååå jäkla ledsen!!! Svider i ögonen av allt gråt.. Vill inte mista honom..

HJÄLP mig göra rätt val.. vi ska fundera över helgen o återkomma nästa vecka.
    Nu har ju jag ett barn med Diabetes vilket är långt ifrån samma sak.
    Men du borde ju kunna få hem en egen blodsockermätare? Kolla upp med företagen som tillverkar dom. Har du en egen mätare hemma så borde det ju räcka med telefonkontakt med veterinären och stämma av med de värden ni själva mäter.
  • Starkast
    ELHU skrev 2010-11-26 21:27:45 följande:
    Jo så tänkte jag med först.. ge det en chans.

Vi båda jobbar.. kan inte kolla katten så ofta, svårt att ge mat på tider osv.. allt pass.
    Och när vet sa att vissa djur kan börja producera insulin under behandling så kan de få insulinchock,, vad händer då när vi båda är på jobbet. Skrämmande tanke..

Fy är verkligen kluven.. känner sååå för min katt. tar hand om alla min katter som jag tar hand om mina barn.. Låter sjukt men jag älskar dom så mkt!
    När blodsockret blir tillräckligt lågt börjar levern producera adrenalin som höjer upp bs igen. Även om katten hinner bli medvetslös så rätar kroppen själv till det i de allra allra flesta fall.

På människor fungerar det så här:
    När behandlingen börjar är bukspottkörtelns insulinproducerande betaceller väldigt trötta då de slitit hårt under en ganska lång period.
    När behandlingen börjat och de får lite hjälp vilar de upp sig och orkar ta nya tag = fungerar bättre.
    Sen sakta men säkert bryts även de cellerna ner och förstörs tills en dag de inte alls finns kvar och det bara är tillfört insulin som gäller.
    I början krävs ofta stora mängder insulin som man sen minskar mer succesivt i takt med att cellerna återhämtar sig. Det är inget som sker över en natt och kollar ni bs regelbundet så hinner ni gott och väl med att korrigera dosen.
  • ELHU
    Fru U skrev 2010-11-28 12:56:03 följande:

Mjau konserver på 600gram är det bästa du kan ge katten. Det är billigare och som sagt bättre än veterinärfodret.

Ja, han får på inga vilkor komma åt torrfoder så om du måste stänga in honom så gör det. Så länge man inte ger insulin så har vi helt enkelt gett vår katt mat när hon har sagt att hon är  hungrig (i början är de mer hungriga pga sockervärdet).

Jag hade tagit blodprov varje dag. Varannan dag hade jag nog tagit både före och efter mat (typ en timme efter mat och även gjort så startdagen)

Du behöver en glukosmätare och teststickorna i den. Det är bra om du kollar urinen också men det behöver inte ske så ofta för det värdet ändrar sig inte lika fort.

Ja värderna är samma som hos människor. Dvs det ska vara under 8 men helst inte gå under 4 och absolut inte under 3.

Veterinären ringde idag.. hon verkar så osäker, hoppas det är bara vad gäller diabetse hos katt!

Svaren jag får är: ja det borde funka, ja det går nog, min kollega sa...
    Hon har inga raka svar när det gäller foder.. Man byter inte i början för att det inte ska bli för stor omställning.

Våra katter äter IAMS.. blåa säcken.. googlade på den, verkar inte innehålla kolhydrater alls.. nån som vet?

Tänk om jag avlivar katten i onödan??? Vi har valt att fortsätta att ge det en chans. Ska dit på onsdag.

Fanns ingen chans att rapportera värden hemifrån.. de vill ha oss där en gång i veckan för att kolla värden.. glukosaminet skickar de iväg.. men inte varje vecka..

Får låna mätare inkl stickor mm för 200 kr i deposition.
  • mia A

Tycker du ska kontakta en annan vetrinärklinik som tittar på katten, hon verkar inte som hon vet vad det är för fel på katten utan bara tror sig veta.

• Fru U

Ni kan visst kolla värdena själv! Vad är det för skitsnack att ni måste komma in med henne så ofta! det behövs inte alls.

Hör med en annan veterinär, de här verkar skinna er på pengar!

har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • Liniz77

Jag tycker att många vetrinärkliniker idiotförklarar ägarna när jag hade en katt som fick en stroke o skulle avlivas så ville de på ena kliniken att jag bara skulle lämna in honom o jag fick inte vara med. Då valde vi en annan, men jag ville vara säker att loppet var kört så jag bad henne bara kolla honom lite innan de gav honom sprutan dvs se hans gång o att han verkade blind etc . Det tog de 500 kr för! Förutom tusingen det kostade att ta livet av honom. De vill bara tjäna pengar! O visste du att man tydligen inte har rätt att ta del av djurets journal! De behöver inte lämna ut den om de inte inte vill... Blir så arg. Byt vetrinär till en katt/hund klinik. Det finns en annan diabetes tråd för en katt som verkar efter 2 v behandling må ganska bra. Kolla upp den där fanns en massa tips från andra i samma sits. Var sockret på 26 eller vad sa den förvirrade vetrinären!?

• ELHU
    Liniz77 skrev 2010-11-29 17:55:29 följande:
    Jag tycker att många vetrinärkliniker idiotförklarar ägarna när jag hade en katt som fick en stroke o skulle avlivas så ville de på ena kliniken att jag bara skulle lämna in honom o jag fick inte vara med. Då valde vi en annan, men jag ville vara säker att loppet var kört så jag bad henne bara kolla honom lite innan de gav honom sprutan dvs se hans gång o att han verkade blind etc . Det tog de 500 kr för! Förutom tusingen det kostade att ta livet av honom. De vill bara tjäna pengar! O visste du att man tydligen inte har rätt att ta del av djurets journal! De behöver inte lämna ut den om de inte inte vill... Blir så arg. Byt vetrinär till en katt/hund klinik. Det finns en annan diabetes tråd för en katt som verkar efter 2 v behandling må ganska bra. Kolla upp den där fanns en massa tips från andra i samma sits. Var sockret på 26 eller vad sa den förvirrade vetrinären!?
    Vi bor utanför Norrköping.. har varit på Smådjurskliniken.. men det finns en till station, Norsholms djursjukhus.

Kanske borde gå dit ist...?

För på ons när vi kommer så vill de göra samma prover, förutom urinprovet som inte va lika "viktigt".

Då kan man ju lika gärna köra racet på andra stället, för det är samma kostnader..
  • Fru U
    ELHU skrev 2010-11-29 18:42:27 följande:
    Vi bor utanför Norrköping.. har varit på Smådjurskliniken.. men det finns en till station, Norsholms djursjukhus.

Kanske borde gå dit ist...?

För på ons när vi kommer så vill de göra samma prover, förutom urinprovet som inte va lika "viktigt".

Då kan man ju lika gärna köra racet på andra stället, för det är samma kostnader..
    Varför ta om proverna NU? Ni har ju inte gjort nåt för att det ska förändras, varkens bytt foder eller gett insulin.

Nä, lär er att ta blodprov i örat själv och jag lovar ni fixar det galant om ni läser lite från de länkar jag skrivit in (det var denna tråden väl? nåja, annars finns de i den andra diabetstråden under husdjur)
  • ELHU
    Fru U skrev 2010-11-29 19:02:13 följande:
    Varför ta om proverna NU? Ni har ju inte gjort nåt för att det ska förändras, varkens bytt foder eller gett insulin.

Nä, lär er att ta blodprov i örat själv och jag lovar ni fixar det galant om ni läser lite från de länkar jag skrivit in (det var denna tråden väl? nåja, annars finns de i den andra diabetstråden under husdjur)
    Tycker oxå det verkar som man slänger pengarna i sjön genom att ta nya prover. och inget har förändrats..

Vet gav mig inga raka besked.. jag vill höra: så här är det, så här gör vi..
  • Fru U
    ELHU skrev 2010-11-29 19:07:25 följande:
    Tycker oxå det verkar som man slänger pengarna i sjön genom att ta nya prover. och inget har förändrats..

Vet gav mig inga raka besked.. jag vill höra: så här är det, så här gör vi..
    Byt! Ingen kan tvinga er att göra något. Punkt liksom.

Som sagt läs på, ni fixar detta med rätt kunskap. I värsta fall får ni väl lära upp nuvarande veterinär
  • Starkast
    ELHU skrev 2010-11-29 17:31:24 följande:
    Veterinären ringde idag.. hon verkar så osäker, hoppas det är bara vad gäller diabetse hos katt!

Svaren jag får är: ja det borde funka, ja det går nog, min kollega sa...
    Hon har inga raka svar när det gäller foder.. Man byter inte i början för att det inte ska bli för stor omställning.

Våra katter äter IAMS.. blåa säcken.. googlade på den, verkar inte innehålla kolhydrater alls.. nån som vet?

Tänk om jag avlivar katten i onödan??? Vi har valt att fortsätta att ge det en chans. Ska dit på onsdag.

Fanns ingen chans att rapportera värden hemifrån.. de vill ha oss där en gång i veckan för att kolla värden.. glukosaminet skickar de iväg.. men inte varje vecka..

Får låna mätare inkl stickor mm för 200 kr i deposition.
    Nej det är klart, de tjänar ju inga pengar på att ni ringer in värden...
  • Gattodonna

Jag har haft katter hela mitt liv och vissa med olika diagnoser och har gjort och gör fortf allt för dom. Går det att behandla så tycker jag att du ska göra det. När man skaffar djur så får man ha i beräkningen att dom också kan bli sjuks som vi och då behandla symtomen. De är levande liv precis som vi.. Lycka tiil, det kommer att gå bra.

Svar på tråden "Måste" avliva min katt :(