• Anonym (Dotter)

Rättvis fördelning av julklappar/pengar?

Är uppväxt i en familj där min syster alltid har fått mer än mig - både i kärlek och pengar, Speciellt av min mamma.
    Min syster har ingen familj - men det har jag.
    Nu sa min mamma häromdagen att jag + min familj kommer få julklappar för X antal kronor...  ( tex 1000 kr/4 dvs 250 kr var.)
    Men min syster får då samma summa själv... dvs 1000 kr själv.

Tycker ni att det är rättvist? Skulle vara intressant att höra hur ni tänker ang detta...

• Svar på tråden Rättvis fördelning av julklappar/pengar?
  • Anonym (Dotter)

Ja.. jag får väl sanningen i vitögat

Enligt de flesta på denna tråd så är jag en missundsam jävel som bara är avundsjuk på min syster ... 
    Jag hoppas att ni själva lever som ni lär ...  

God jul!

• Lenora
    Anonym (Dotter) skrev 2010-12-08 16:52:05 följande:

Enligt de flesta på denna tråd så är jag en missundsam jävel som bara är avundsjuk på min syster ... 

God jul!
    Klart du inte är. Jag hade tyckt det var jättepinsamt om min mamma skulle ta upp hur mycket hon skulle spendera till varje person. Särskilt om jag skulle ha känt att det hade varit favoritiseringar tidigare.

Men God Jul! 
  • Anonym

jag är uppvuxen med att man ger likvärdigt per barn och per vuxen. kärnfamiljen får desto mer. på släktingar handlar det om ca 100:-/person

• Putte11

God jul!

Sent ska syndaren vakna...

Absolut - och klart vi gör!

God jul på dig själv!
  • sextiotalist

God jul!

Nej, det är du inte, men du måste inse att det finns inga rättigheter när det gäller julklappar och andra gåvor heller för den delen. Däremot är din mamma en knäppgök, hon kan göra vad hon vill, men slänga det i ansiktet är jäkligt dålig stil. Men om jag förstått så verkar hon inte vara så trevlig mot dig ändå
  • FannyN

Jag håller med dig i alla fall. De 2000 kronorna ska delas per person! Ni är fem så det 400 var. Det är det enda rätt sättet för om din syster hade haft ett barn så skulle dina fått för 250 och hennes barn för 500 och så gör man inte mot barn!

• ElinCarolinaEriksson

God jul!

Jag håller iallafall med dig man ska vara rättvis mot båda sina barn med allt. Kärlek och presenter. Sen ja är man fler familjemedlemmar så tycker jag inte summan borde vara samma. det är inte pengarna i sig det är principen att man ger lika till sina barn om man inte kommit fram till annat eller att ts som hon kanske gör nu säger du behöver inte köpa till mig eller sambon men du kan ju köpa ngt till barnbarnen. :)
  • Anonym (Dotter)

Det är bara att inse att min mamma är inte är "som hon ska"... Dags för mig att inse detta!

• Anonym (Jejja)

Mina föräldrar gör likadant. Mina syskon  som inte har barn får pengar/presenter, jag får inget.
    Jag har 3 barn och min bror har 2 barn.  Mina barn får mindre än sina kusiner. Mamma ser inte sina barnbarn som individer och har ingen egen relation till dem egentligen. Hon ser varje familj som en enhet istället för unika individer.
    Om jag tycker det är orättvist? JA! 

• Anonym (Jejja)
    Anonym (Dotter) skrev 2010-12-09 22:20:29 följande:

Det är bara att inse att min mamma är inte är "som hon ska"... Dags för mig att inse detta!

Mina föräldrar är lika.... mina barnlösa syskon får alltid julklappar/födelsedagspresenter.
    Jag som har barn får inget och mina barn får mindre än sina kusiner då jag har fler barn. 
    De har egentligen ingen egen relation till mina barnbarn, därför är de bortprioriterade. Visst träffas vi nån gång ibland men relationen är inte en barnbarn/mormor, morfar relation. Vilken relation har dina barn med dina föräldrar? 
  • Anonym (Tidsresa)

Hur kan 15 år gamla trådar vakna till liv?

• Anonym (S)
    Anonym (Tidsresa) skrev 2025-12-13 19:30:57 följande:

Hur kan 15 år gamla trådar vakna till liv?

Tämligen relevant frågeställning ändå?
  • Anonym
    Anonym (S) skrev 2025-12-17 02:35:21 följande:
    Tämligen relevant frågeställning ändå?
    Att beklaga sig över för lite gåvor?
    Bara det...
  • Anonym

Vet att tråden är gammal, men tänker säga hur jag tycker om detta ändå.

I ts ställe, tja eller i någon i den situation som ts hade, så vore det väl bättre att låta barnen få för 500 var och att de vuxna avstår?

• Anonym (Fia)

Tycker inte det känns rättvist nej.

Mitt råd är att du slutar ge så mycket. Att ge över 1000 till sina föräldrar tycke jag är extremt mycket. Jag har i år köpt ett sällskapsspel till mina föräldrar. Det kostar 300:- så alltså 150:- var. Känns helt lagom till vuxna personer. Utöver det har jag lagat en del mat till julbordet. Det tror jag uppskattas mer än prylar. 

Nästa råd är att om hon har så pass begränsad budget, be henne köpa BARA till barnen. Vet inte hur många du har, men 500:- var till barnbarn tycker jag är rätt lagom. (inte småbarn såklart. När dom är under 5 år kan man lätt hitta nåt för under hundralappen) 

Svar på tråden Rättvis fördelning av julklappar/pengar?