• Kitty 82

Hamstrarna tar död på varandra

Köpte för ett tag sedan två st Hamstrar av samma kön med stor bur och massa roliga saker att aktivera sig i.
    I djuraffären sa han att dom ska vara minst två och två vilket jag ändå tänkt köpa.
    Sagt och gjort köpte två st från samma kull.
    På natten vaknar man av ett jäkla skrik må jag säja att dom bråkar för fullt. Absolut ingen vacker syn man möttes av sen då ena var ihjälbiten och den andra satt och åt av denna.

Dagen därpå åker jag tillbaka till djuraffären och får en ny från samma kull och vad händer samma sak igen fast då tar den nya död på den andre som redan fanns i buren

Nu vägrar jag köpa en ny trots hans snack att dom måste vara två för dom tar ju ändå död på varandra.

Måste dom vara två för att trivas? jag menar dom tar ju bara död på varandra och dessutom varför gör dom så?

Han i djuraffären snacka om någon lag som sa att dom ska vara två och två inte mindre men hur snällt är det att utsätta dom för grymma slagsmål som resulterar i dödsfall av en av dom?

• Svar på tråden Hamstrarna tar död på varandra
  • MadHatter

Sibiriska dv'ärghamstrar skrev du att det var?
    De måste man enligt djurskyddslagen prova att ha två eftersom de är flockdjur i det fria. Däremot funkar det sällan om de inte är syskon och är tillsammans från början. När de blir könsmogna finns risk att de börjar slåss och måste delas på.
    Men enligt djurskyddslagen måste man alltså försöka att ha dem två eller fler tillsammans.

Kinesisk dvärghamster och guldhmster måste man däremot ha ensamma.

• Fröken Susidus

Självklart ska man själv läsa på om djur OCKSÅ.. Men arbetar man i en zoo-butik ska man kunna ge råd om djuren som säljs, självklart och du som konsument SKA kunna lita på att det är kunnig personal!

Mamma till vårt mirakel
  • MadHatter

Ts
    Enligt djurskyddslagen måste du prova att ha dem två eller fler tillsammans. Men det har du ju gjort och det fungerar inte. Då har du naturligtvis rätt att fortsätta att ha hamstern ensam. Du har gjort vad du kunnat.

Zoopersonalen verkar också ha gjort rätt och följt djurskyddslagen. Dätremot är de såpass vanligt att dvärghamstrar börjar slåss att jag tycker de borde varnat dig för detta när fu köpte hamstrarna från början.

• Fröken Susidus

Är det vad som gäller? Men gud så dumt. Man är alltså skyldig att testa, sedan om en dör ja då har man iallafall testat.
    Låter sjukt i mina öron.
    Men en del lagar är ju dessavärre bara bra på papper :-/

Mamma till vårt mirakel
  • MadHatter
    Buchholtz och Magnusson skrev 2011-01-18 16:52:00 följande:
    Är det vad som gäller? Men gud så dumt. Man är alltså skyldig att testa, sedan om en dör ja då har man iallafall testat.
    Låter sjukt i mina öron.
    Men en del lagar är ju dessavärre bara bra på papper :-/
    Ja, man ska ju alltså ta isär dem innan de har ihjäl varandra ...

Jag tycker också att detta verkar krångligt. Vi tänkte skaffa dvärghamster så jag läste på jättemycket om detta och valde sedan bort detta pga jag inte ville hamna i en situation där jag tvingades sära på två arga hamstrar och sedan ha två burar att ta hand om istället för en.

Jag har läst diskussioner med dvärghamsteruppfödare som också funderar kring detta. Om man verkligen ska sälja dem i par, men djurskyddslagen säger så...

Vi köpte i alla fall en guldhamster istället.
  • Rikki
    MammaG skrev 2011-01-18 14:08:44 följande:
    Nästan alla dvärghamstrar, utom den kinesiska ska vara två. Däremot har djuraffärer ofta svårt att skilja de olika typerna åt.
    Jag hade två kinesiska dvärghamstrar i samma bur och det gick jätte bra, de slogs aldrig, eller ja båda skulle ju upp i springhjulet och det slutade ibland med att en flög ut men annars så gick det bara bra :)
  • deddan

Hände samma med våra, fast vi hade möss, först funkade det bra, men sen dog den andra, och vi bestämde oss för att köpa en ny, och den dumma nya musen åt upp den gamla vi hade kvar sen innan. Så jävla hemskt! Hittade en del av foten från musen i ena sidan av buren. Och dem från djuraffären sa också att det är bättre att ha fler. Bryr sig nog på vad det är för "ras" och sånt.

• t0va
    Kitty 82 skrev 2011-01-18 06:53:20 följande:
    Detta är dvärghamster och det var/är endast honor.
    Och han sa dessutom "Pga dom är från samma kull så går dom bra ihop"...hmmm ja det såg vi ju.

Men även att dom är syskon så tar dom död på varandra?
    Så sa de till mig med, men jag hann dela på de när de började slåss. Var när hanarna som affären sa var honor blev könsmogna. den ena fick bo i badkaret några dagar tills jag fick tag på en bur till. 
  • Good Girl

Usch, kände en kille, hans hampstrar åt av varandras ben till benen blev till typ knotor... Sen samdog de :( Arma små själar.

• magyarisch
    mion skrev 2011-01-18 14:51:46 följande:
    Men är ju den människan gjorde,hon frågade ju kunniga ? människor i en djuraffär....
    Det spelar ingen roll om hon frågar någon kunnig, alla har inte kunskapen om allt utan alla kan ha sin kunskap inom vissa områden. Skaffar du ett djur så får du läsa på djuret innan, eller ha en kunskap om skötsel m.m sedan tidigare om djuret.

Man köper inte och hoppas på att det löser sig. Han i djuraffären gjorde fel iom att han inte hade rätt i vad han sa men ansvaret ligger hos TS! Det är HON som valde att skaffa ett djur! Djuret valde inte henne som ägare, hon valde djuren - är det så lite begärt att läsa på ngt om ett djur innan?
  • Lyndi
    magyarisch skrev 2011-01-19 10:23:27 följande:
    Det spelar ingen roll om hon frågar någon kunnig, alla har inte kunskapen om allt utan alla kan ha sin kunskap inom vissa områden. Skaffar du ett djur så får du läsa på djuret innan, eller ha en kunskap om skötsel m.m sedan tidigare om djuret.

Man köper inte och hoppas på att det löser sig. Han i djuraffären gjorde fel iom att han inte hade rätt i vad han sa men ansvaret ligger hos TS! Det är HON som valde att skaffa ett djur! Djuret valde inte henne som ägare, hon valde djuren - är det så lite begärt att läsa på ngt om ett djur innan?
    Ja, plus att det finns undantagsfall. Även djur som vanligtvis lever tillsammans kanske inte alls passar just med varandra. Det är ju individer. Sånt man får ta med i beräkningarna.
    ♥ William 2007-02-26 ♥ ♥ BF 2011-02-23 ♥
  • Anyah
    magyarisch skrev 2011-01-19 10:23:27 följande:

Men enligt jordbruksverkets föreskrifter hade han i djuraffären rätt. Som zooägare måste du naturligtvis följa de rekommendationerna. Det han brast i var att han inte upplyste Ts om att det inte alltid går att ha dessa djur ihop trots allt.
  • riboflavin

Hur stor är buren?

Hade hamstrarna varsitt hus?

Anledningen till att jag frågar är att många smådjursägare kanske inte tänker längre än näsan räcker, visst kan de vara så att dina hamstrar är aggressiva, men det mest troliga är ju att det råder konkurrens om någon form av resurs. Jag brukar rekommendera ägare att försöka inreda buren så att varje djur har egen sovplats, egen matskål och egen vattenflask just för att det inte sk uppstå onödig konkurrens. Dessutom kan det vara en bra ide att se till att det finns någon form av siktbarriär i buren så att djuren kan hålla sig ur vägen för varandra om de vill.

Rekommendationerna i L80 är alltid minimirekomendationer, för att just ditt/dina djur ska trivas kan ofta krävas mycket mer.

Svar på tråden Hamstrarna tar död på varandra