• Anonym (TS)

Stör det dig att dela omklädningsrum med homosexuella?

Alla alternativen förutsätter såklart att folk uppför sig och inte glor, raggar eller trakasserar.
    Det är ju en helt annan fråga =)

Startade en annan omröstning:
    OmröstningarSkulle du helst dela omklädningsrum med en flata eller en bög?
    Men den speglar egentligen inte huruvida straighta är bekväma med homosexuella i omklädningsrum utan frågar egentligen bara vad som är värst.

Själv är jag flata. Och vill inte ha killar i mitt omklädningsrum. Och helst inte tjejer heller. Byter helst om utan sällskap =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stör det dig att dela omklädningsrum med homosexuella?
  • alvaereva

Jag är tjej och bryr mig inte om vem som byter om där jag byter om, eller vilken läggning dom har. Bara dom inte beter sig äckligt så är jag nöjd.

• Anonym

Jag är tjej och vill bara att det ska vara tjejer i omklädningsrummet, läggning spelar ingen roll. Skulle aldrig vilja dela med killar oavsett deras läggning, skulle känna mig utsatt och rädd helt enkelt.

• alvaereva
    Anonym skrev 2011-02-09 09:15:38 följande:
    Jag är tjej och vill bara att det ska vara tjejer i omklädningsrummet, läggning spelar ingen roll. Skulle aldrig vilja dela med killar oavsett deras läggning, skulle känna mig utsatt och rädd helt enkelt.
    Rädd för vad?
  • redneck girl

så länge de låter mig vara ifred så får vem som helst byta om med mig ....fast jag skulle nog bli lite röd om kinden om jag skulle byta om med tio karlar ensammen ;)

• Anonym (TS)
    Borttagen användare skrev 2011-02-09 04:21:35 följande:
    haha vilka roliga alternativ "Jag är gay och/eller tycker inte att min röst är opartisk eller nåt."
    Jo men om man är gay kanske man känner att man inte kan rösta objektivt i den här omröstningen. =)
  • anon1213

(Chris Rock, jag kan inte låta bli att le när jag läser dina inlägg. Du påminner mig väldigt mycket om en av mina vänner, otroligt trevlig kille och(/men) det finns inga tvivel om att han (eller du) är en kille från grunden.)

Jag har vuxit upp som kille och mitt intryck när det gäller såna här frågor är att de i allmänhet alltid ser kvinnor på ett sexuellt sätt. ALLTID!
    Jag menar inte att det är något negativt i sig, som jag upplever det är det bara så män är, de kan vara bra eller dåliga människor och behandla folk med/utan värdighet i samma utsträckning som kvinnor men det här instinktiva tankesättet blir obehagligt om man inser att kanske en man som ser på män på det sättet tänker på samma sätt.

"Då blir ju jag kvinnan (i hans huvud)!" (Dvs sexualiserad och kanske även i mitt eget huvud avmaskuliniserad eftersom jag associerar sexuell attraktion till feminina drag snarare än maskulina och min "förståelse för andras sexualitet utgår från min egen.)

Annars är män sexuellt neutrala för heterosexuella män. Men bögar rör upp den här säkra omgivningen och män tycker i allmänhet inte om att vara osäkra (de är lite som hundar på det sättet :P)
    Sen att det faktisk i stort sett aldrig nånsin händer att en man blir antastad av en homosexuell man i ett omklädningsrum (mot hans vilja iaf) och att heterosexuella män i stort sett aldrig smiter in i kvinnornas omklädningsrum etc tyder ju på att de faktiskt har mer självkontroll än de själva ibland kan känna att de har (eller förutsätter att andra har).

Jag är dålig på att uttrycka mig och svamlar bort mig om jag försöker förklara hur jag tänker på en gång men om nån vill att jag ska förtydliga mig om något eller förklara mig bättre så ska jag försöka göra det :).

• hej att

Jag vill dela omklädningsrum med andra tjejer, oavsett läggning.

www.ietthuspaeno.se - Blogg om en motivatoriskt utmanad vaginalsvensk.
  • Anonym (chris rock)

anon1213

Jag förstod inte så mycket av det du skrev. Jag förstod heller inte vad du menade med att du varit kille. Är du tjej nu?
    Inte för att det spelar någon roll. Hey liksom whatever works for you. Man föds inte alltid i rätt kropp och om du hittat rätt nu så är det mer kärlek till dig!

Jag tror inte alla killar är som jag och det är inget jag förväntar mig. Min poäng har hela tiden varit att den rättighet kvinnor har att slippa byta om med män tycker jag är helt rätt. Det ska inte behöva bli nakna och känna sig besvärade och utelämnade utan att själva välja vem de ska göra det inför. Det blir lättast när det gäller motsatta könet då för dem att välja eftersom vi redan konstaterat att det egna könet blir svårt att välja hit och dit. Av 10 kvinnor så kanske 5 är helt ok med att byta om med män, 3 är sådära att vi är inte helt ok med det men fine det e lugnt liksom vi fixar det, och 2 är hyffsat besvärade och obekväma (och kanske rädda också). Då tycker jag man ska lägga ribban efter de sista två (eller om det bara är en enda kvinna). Helt klart.

Det konstiga är att om en man känner sig besvärad på samma sätt av att det finns bögar i omklädningsrummet där säg av 10 bögar så är det en enda som faktiskt kollar in. Som faktiskt upplever situationen med svettiga män som pumpat muskler och liksom tänder och spanar in. Då är man homofob som man om man känner sig besvärad. Va? Vad är det för fel på dig säger man. Du ska ju vara glad för uppmärksamheten! Sluta känn sådära, åh va löjlig du är! Väx upp! Och kom igen varför fokusera på den dära enda bögen. Tänk på de andra 9 som inte kollar eller bryr sig överhuvudtaget!!! Fokusera på dem istället så ska du se att de blir bra (här brukar folk också "klappa en på huvudet" lite sådära att jag hoppas det blir bra med dig). Vi kan ju ändå inte göra något åt det rent praktiskt åt den dära enda bögen (eller kanske 2 bögar) som är intresserad. Och jag menar han ANTASTAR ju dig inte och kommer och klämmer dig på pungen eller runkar framför dig (mmm för det är därför kvinnorna är besvärade när män klär om med dem för de kommer och klämmer dem på tuttarna och musen annars hade det gått helt bra).
    Men man får inte säga så till de dära kvinnorna (2 eller 1 styck). Det är alla överrens om att vi lägger ribban efter dem.

riktig dubbelmoral.

• Anonym (chris rock)

En annan grej också. Varför ska vi bara titta på det från mitt håll? Varför inte se det från en homosexuell mans håll också? Precis som han betraktar andra män som heteromän betraktar kvinnor så kanske även homomannen känner sig betraktad av andra män. Han kan ju heller inte veta vilka som är homo eller hetero. Han kanske känner sig besvärad av att göra sig naken inför andra män eftersom chansen finns precis som för kvinnor som byter om med andra män att männen ser honom sexuellt. Han kanske inte vill utsätta sig för det då han känner sig utlämnad och besvärad och vill kunna välja vem han ska bli naken inför? Hur tillgodoser man hans behov? Finns det någon här inne som vill argumentera för att han ska få byta om hos kvinnorna?

• mimbo

Skulle önska mer avskildhet överhuvudtaget i omklädningsrum, känner mig sällan helt bekväm med att byta om bland främlingar.
    Men klart att det oftast är praktiskt omöjligt för gym och simhallar att ordna! Så då föredrar jag att byta om med de av samma kön, oavsett läggning!!! Antagligen har jag ingen aning om vilken läggning de har iallafall.
    Jag har jobbat inom vården i 13 år och då endast inom äldreomsorgen, på alla de ställen jag arbetat på (och det är några stycken) har det inte en endaste gång funnits separata omklädningsrum för män och kvinnor. Men det har gått bra ändå!!! Visserligen klär man inte av sig helt men till trosor och bh iallafall.

• enlitenbitkaka
    Jag är tjej och vill att det bara ska vara tjejer i omklädningsrummet. Sexuell läggning spelar ingen roll.

Fast det är en sanning med modifikation. Kan vara killar i samma omklädningsrum också, det gör mig inget så länge jag inte känner dem. Om det ex va sambons killkompisar skulle jag inte vilja strippa loss där kanske
    Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • anon1213

Chris Rock

Jag riktade inte resten av min kommentar specifikt till dig, det var bara en mer allmän iakttagelse angående varför män verkar mer obekväma med bögar än kvinnor med lesbiska (sen att det varierar på båda sidorna är en annan sak) så du behöver inte oroa dig för att du missat poängen eller nåt sånt, jag hade nog mer eller mindre ingen.

Jag håller helt med om att man ska ha rätt att inte behöva byta om bland folk av motsatt kön om det gör att man känner sig obekväm, och det gäller för både män och kvinnor. Det finns helt klart en dubbelmoral, en man riskerar att ses som mesig om han har problem med att byta om i ett unisex omklädningsrum medan ingen skulle höja på ögonbrynen om en kvinna hade problem med det.

Problemet med att jämföra det med att homosexuella byter om i samma omklädningsrum som de av samma kön är dels rent praktiskt vad man ska göra med dem annars, ska man ha särskilda gay-omklädningsrum? Ska i så fall lesbiska kvinnor och bögar byta om i samma omklädningsrum eller ska man dela upp dem ytterligare? Hur gör man när det gäller bisexuella i så fall?
    Och bortsett från det rent praktiska problemet så måste man fundera på vilka signaler som skickas oavsett hur man väljer att hantera det hela.

Att man delar upp omklädningsrum efter kön är vettigt på så sätt att det är uppenbart om någon är man eller kvinna direkt man ser dem (med ett fåtal undantag naturligtvis) och det enda sättet att undvika pinsamheter och obehag är att dela upp dem så. Dock så kan man inte se utifrån om någon är homo- eller heterosexuell så det förutsätts att alla uppför sig tillräckligt respektfullt för att ingen ska utsättas för obehag.
    Det är ingen perfekt lösning men jag kan inte på rak arm föreslå något bättre.

(Och, Chris, jag är det inte än men jag är på väg. Mycket glad att jag hittat rätt till slut men det är ett ämne för en annan tråd :) )

Jag ska läsa igenom resten av tråden nu, ber om ursäkt om jag tar upp saker som redan behandlats.

• Anonym (chris rock)

anon1213 jag håller med dig. Det finns ingen lösning som jag ser det som är praktisk utom att ha olika omklädningsrum för könen. Det är väl ungefär så långt vi kan komma lösningsmässigt. Jag har ju hållit med de flesta. Dig också du säger mycket rätt.

Men det är fortfarande jäkligt många i den här tråden som menar att det ÄR skillnad på bögar och mäns interaktion och heterosexuella män och kvinnors interaktion. När en kvinna känner sig besvärad av en uppsättning anledningar så går det inte att använda samma uppsättning om man som man känner sig besvärad av en bögs närvaro. Nä då är man homofob, löjlig, larvig, töntig, omogen osv.. Dubbelmoralen är så sjukt uppenbar att jag inte kan fatta att folk helt utan att skämmas menar att det är skillnad. Sedan kommer hela den här grejen med antasta. Jamen han antastar dig ju inte!!! Tänk om man sa så till en gråtfärdig ensam kvinna när 10 män kommer in och hon står helt näck i omklädningsrummet på Friskis och Svettis och klär av sig nakna inför henne. JAmen de tafsar ju inte på dig eller runkar för dig eller antastar dig! Skärp dig! Sluta gråt nu och mogna lite tjejen!

Men nä nä för bögar är helt asexuella och har inget intresse för män egentligen så jag ska skärpa mig och mogna. Särskilt inte nakna svettiga sådana som pumpat sina muskler. Det kan alla vara säkra på. Alla bögar är helt asexuella och vill inte titta på nakna svettiga muskulösa män.

Visst vi säger det. Jag är jätteövertygad av argumenten som presenterats. Absolut.

• anon1213

Har läst igenom tråden nu och måste säga att  jag håller helt med dig Chris Rock. Jag tror du beskriver ganska rättvist hur män tänker, fan jag har vuxit upp så och även om jag aldrig var en helt normal man så känner jag igen mig själv och framförallt majoriteten av alla killar jag lärt känna i det du säger. Det där med att helt stänga av den sexuella delen är nog en tjejgrej.
    Jag tror det enda man egentligen kan göra är dels visa respekt för andra i dessa situationer, homosexuell eller ej och om man väljer att byta om i allmänna omklädningsrum (själv har jag i största möjliga mån bytt om hemma, joggat hem efter att ha tränat på gym etc och duschat hemma istället) helt enkelt försöka låta bli att tänka på ifall någon annan kan tänkas spana in en när man står där med rumpan bar.
    Det är ett klurigt problem som jag inte är övertygad har någon riktigt bra lösning..

• IsDimma

Bryr mig inte det minsta. Men så skulle jag å andra sidan kunna byta om bland män också.

• Louvre

Det spelar faktiskt ingen roll om det är kvinnor eller män i omklädningsrummet, och jag skulle ännu mindre bry mig om vad de har för sexuell läggning.

Beror nog på att jag har manliga vänner som faktiskt bara är vänner och aldrig skulle vara slemmiga.

Prinsessmor <3
  • Lakey69
    Jag är kille och struntar i vilka som befinner sig i omklädningsrummet. Tjejer som killar. Oavsett läggning.

Har bytt om, bastat, duschat, badat och solat naken tillsammans med nakna män och kvinnor flertalet gånger. En del av dem har säkert varit både bögar och flator men så länge de inte missköter sig bryr jag mig inte. Precis som jag inte bryr mig om folk är hetro - så länge de inte missköter sig...
  • droppen25
    alvaereva skrev 2011-02-09 08:26:57 följande:
    Jag är tjej och bryr mig inte om vem som byter om där jag byter om, eller vilken läggning dom har. Bara dom inte beter sig äckligt så är jag nöjd.
    Håller helt med dig. 
    Jag har under en period som vuxen bytt om i omklädningsrum som var gemensamma för män och kvinnor.
    Det var draperi för varje dusch och ett hörn med draperi i omklädningsrummet för de som ville byta om mer privat. De flesta gjorde som på stranden: kläde av sig ner till underkläder och bytter resten under handduk.
    Ungefär hälften duschade med draperiet stängts (nakna antar jag) och andra hälften behöll badkläderna på i duschen.
    Lite ovant i början bara. Man ansträngde sig väldigt för att ingen skulle tro att man fluktade men med tiden blev det normalt och kändes helt naturligt.
    Skulle för övrigt inte ha något problem att skippa draperierna helt och byta om som vanligt även i mixed omklädningssrum så länge alla är med på det.
    Bastun på träningsanläggningar och hotell i Tyskland är för övrigt oftast mixed och helnäck. Det kan jag sakna här när man är och badar i Sverige. Känns lite trist att inte kunna basta tillsammans hela familjen. 

Jag har heller inga problem att byta om med homosexuella för den delen. Har antagligen gjort det många gånger utan att veta om det och tanken har aldrig stört mig. 
Svar på tråden Stör det dig att dela omklädningsrum med homosexuella?