• Oj vad det blåser

Vi som hade krystvärkar längre än en timme!

Ni som haft krystvärkar länge, har ni fått någon förklaring till varför det var så? Varför tog det sån lång tid? Dålig teknik, utmattade, fel ställning m.m.???

För mig tog det 2 timmar att krysta, men det slutade med sugklocka. Jag har aldrig riktigt fått någon egentlig förklaring till varför det blev så föutom att de sa att bebisen var stor (Vägde 3700g och var 36cm runt huvudet). Men så stor var han ju inte.

Blir så avundsjuk då jag läser om folk som krystat i typ en kvart, eller bara hann med tre krystvärkar m.m. Så låter ju det som riktiga drömförlossningar. Jag tyckte att krstvärkarna gjorde ondast av allt och jag kunde inte få någon bedövning. Så för mig var det en ganska hemsk förlossning.

Hur har ni andra upplevt det, som haft ett långt krystskede?

• Svar på tråden Vi som hade krystvärkar längre än en timme!
  • Grismamman

Jag krystade i ca en timme med båda mina. Barnmorskan vid den andra förlossningen sa att jag hade väldigt svaga  krystvärkar, fick liksom ingen hjälp av dem. Jag har liksom aldrig känt den där riktiga kraften som tar över kroppen som så många beskriver det som, fick jobba väldigt hårt på egen hand.

• anansie
    Tessie2022 skrev 2011-03-26 16:06:09 följande:

Ni andra som det tagit så lång tid för - låg era barn rätt?? Tycker verkligen synd om alla som har långdragna förlossningar. Min andra tog ju bara lite längre tid än första och det var pga krysvärkarna tog ut på tiden - igentligen var jag bara inne 3 h på förlossningen så jag har inte rätt att klaga - men känslan av att inte få ut barnet minns jag fortfarande.. Troligtvis för att det var så psykiskt jobbigt att höra att det händer inget vi får ändra ställning hela tiden - när jag samtidigt minns första förlossningen där allt gick på räls.. Så som sagt det var uttröttande med själva förlossningen men för mig var det nog det psykiska som höll på att ta knäcken på mig..

Min flicka låg rätt. 
    Mmm ändra ställning ja, tror jag avverkade 4 stycken om inte mer. Värst var när de sa åt mej att jag skulle upp och stå med gåstolen. Det var nog lätt att "hoppa ur sängen" och sen under värkarna hålla  sej uppe av armkraft.. Är inte stark i mina armar alls så man hade ju god träningsvärk dagen efter ! 
  • Tessie2022

Du menar inte att de ville du skulle upp och stå riktigt Skrikandes?  De är ju inte kloka.. Mig skulle de ha ståendes i sängen mot gavlen - men de fick snällt lyfta upp mig helt till den ställningen för jag kunde verkligen inte själv göra det.. Likaså när jag skulle ner eller ligga på sidan.. Kan tilläggas att jag har haft väldigt intensiva värkar från början tills att barnet är ute - vilket gjort att jag har ingen "vila" emellan värkarna utan de bara kommer och kommer så det är inte någon tid emellan att vila eller ändra ställning... Dock har jag det hellre så och en snabb förlossning så jag klagar inte bara förklarar varför det blev så svårt att ändra ställning även om det var små ändringar som skulle göras..

• Miss Union

Jag hade krystvärkar i nästan 2 ½ timme, men hade ingen aning om att det ansågs som länge förrän jag var på efterkontrollen. Då sa min barnmorska att det var ju lite långt det där! Hade ingen aning om det och har således aldrig fått någon förklaring till det heller. Förmodligen hade jag väl för dålig teknik eller nåt jag vet inte. För övrigt gick allt väldigt fort, hann aldrig få någon bedövning. Tyckte öppningsskedet för mycket värre än krystvärkarna. Hann ju åtminstone hämta andan mellan krystvärkarna.

• Kazeer
    anansie skrev 2011-03-26 16:15:39 följande:
    Min flicka låg rätt. 
    Mmm ändra ställning ja, tror jag avverkade 4 stycken om inte mer. Värst var när de sa åt mej att jag skulle upp och stå med gåstolen. Det var nog lätt att "hoppa ur sängen" och sen under värkarna hålla  sej uppe av armkraft.. Är inte stark i mina armar alls så man hade ju god träningsvärk dagen efter ! 
    Jag bytte också ställning flera gånger. Upp på knä lutad mot sänggaveln. Upp och stå på golvet. I det läget var det skönt att ha maken vid sin sida och kunna hålla i honom.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • anansie
    Tessie2022 skrev 2011-03-26 16:21:36 följande:
    Du menar inte att de ville du skulle upp och stå riktigt Skrikandes?  De är ju inte kloka.. Mig skulle de ha ståendes i sängen mot gavlen - men de fick snällt lyfta upp mig helt till den ställningen för jag kunde verkligen inte själv göra det.. Likaså när jag skulle ner eller ligga på sidan.. Kan tilläggas att jag har haft väldigt intensiva värkar från början tills att barnet är ute - vilket gjort att jag har ingen "vila" emellan värkarna utan de bara kommer och kommer så det är inte någon tid emellan att vila eller ändra ställning... Dock har jag det hellre så och en snabb förlossning så jag klagar inte bara förklarar varför det blev så svårt att ändra ställning även om det var små ändringar som skulle göras..
    Jodå upp o stå.. på golvet ! Testade stå på knä mot sänggaveln med, och liggandes på sidan.. och till slut kom hon ut när jag halvlåg på rygg.
  • sofiem

Höll nog på i säkert två timmar. Jag var helt slut och somnade mellan värkarna. Bad Bm att söva mig och ta ut ungen. Då blev de inte effektiva alls så jag fick värkstimulerande och tillslut blev det klocka. Hon trodde att han hade fastnat bakom bäckenet på nått sätt.

• Louise89

Jag blev igångsatt med värkdropp pga att vattnet hade gått. Krystade från 22 till sonen föddes strax efter 03. Egentligen vet jag inte vad som hände för jag minns allt fram till 22 sen är allt bara borta. Det slutade med klipp och sugklocka efter att jag hade fått bett om det länge, enligt barnmorskan. Hon sa också att det var en väldigt tur att dom tog ut honom till slut med sugklockan. Annars kunde det gått illa för min älskade son och mig.

• Millicent

Jag hade krystvärkar i många timmar med min första. Hon kom i vidöppet läge, var 53 cm lång och vägde 4300g, jag hade ett ineffektivt värkarbete med "värkrubbning" efter att ha varit i etablerat värkarbete i 16 timmar innan krystvärkarna började. Förlossningen stagnerade liksom och hon kom inte ner ordentligt. Blev klocka tillslut och ruptur på mig.

Två helt okomplicerade förlossningar därefter dock, där barnen varit ute efter typ två krystvärkar.

• fab

Jag hade krystvärkar i en dryg timme, ordentligt täta. Hade fått EDA  (och med det även värkstimulerande såklart) efter 45 timmars öppningsskede för att jag inte öppnade mig den sista centimetern. Jag hade inte sovit på två dygn och knappt kunnat äta något på över ett dygn men trots detta hade jag riktigt ordentliga värkar. Barnmorskorna sa att de var väldigt förvånade att jag kunde ta i så mycket och var faktiskt imponerade av min teknik, och jag tror inte att det bara var tomt beröm för oj vad jag slet! Ut kom en 3,9 kg tung tjej (fördelat på 50 cm, en liten tjockis haha!) med ett huvudomfång på 36. Inte jättestort, men kanske att det spelade in lite grann.

Jämfört med de 45 timmar som redan hade gått kändes den sista timmen som en kvart. Det gjorde skitont och var skitjobbigt men jämfört med hur jag mådde när jag låg och skavde på den där sista centimetern innan jag fick EDA så var det klart lättare... Ser det inte som något onormalt långt krystningsskede, men man hör ju om de som säger att det "bara sade plopp" - och det verkar ju skönt, haha. Kanske nästa gång!

• emme 86

Jag hade krystvärkar i 2timmar innan Hugo äntligen kom ut, kändes dock som 15min eller något. :p
    Att det tog så lång tid för mig var för att han låg så högt upp i magen, det var först sista 30minutrarna som det hände något o då började ja bli utmattad så dem ökade droppet o tryckte i mig en jävla massa saft så att ja skulle orka det sista.

• Nelah

Jag hade krystvärkar i flera timmar innan jag fick lov att börja krysta (öppen 5-6cm och jag öppnade mig väldigt lååångsamt). Anledningen till det var att min lille kille tittade uppåt samt hade huvudet lite konstigt/på sné. Jag fick istället försöka att hålla i emot i en evighet medan kroppen krystade på av sig själv.
    Fick värkstimulerande dropp då värkarna inte tilltog som de skulle men när jag sedan fick hjälpa till och krysta så tog det inte så lång tid innan han kom.

Jacob 2011-05-18 <3
  • Drake

Jag krystade i ca 70-80 minuter. Efter 60 minuter så ville de att jag skulle ändra ställning men det ville inte jag Jag kände ingen smärta alls under krystningen och kände mig stark och pigg. Hela förlossningen tog bara 3.5 timme så jag hade inte hunnit bli trött. Jag hade otroligt starka krystvärkar, men av någon anledning så åkte barnet lite in och ut ganska länge. Det gjorde att det tog längre tid, men å andra sidan så fick jag inga skador alls i underlivet.

Mitt barn var inte heller speciellt stort. 3480 g och 50 cm lång. Huvudet var 34 cm (möjligen hade det något med saken att göra)

Jag har ju fått förklarat efteråt att man inte ska krysta mer än en timme eftersom man riskerar skador på bäckenbotten, men jag vet inte om det stämmer.

• ToK

Jag hade krystvärkar i 2 timmar. När jag krystade så åkte hon ner men när jag slutade krysta, när värken tog slut, så åkte hon upp igen.

Blev skitsvullen eftersom hon åkte upp och ner och upp och ner och upp och ner i 2 timmar, och jobbigt var det. Förlossningen tog 35 timmar så hela förlossningen var skitseg verkligen. Suck! Men det gick ju bra det med.

• lillaEva

Jag hade krystvärkar i 4 timmar med första sonen, sen togs han ut med sugklocka.

För mig har de förklarat att det var tre faktorer som gjorde att det tog så lång tid:
    1) uttröttad livmoder p.g.a. att jag öppnade mig så snabbt
    2) sonen låg vriden åt fel håll med huvudet (inte upp och ned , utan "felskruvad") så han sjönk aldrig ned som han skulle utan fastnade liksom en bit upp
    3) EDA = värksvag

De har däremot aldrig sagt någonting om att storleken på sonen spelade roll, och han var ändå ganska stor (4205g, 54 cm lång)

Jag upplevde förlossningen som fruktansvärd, men inte enbart p.g.a. så lång kryst-tid... Men det är klart att det var en stor bidragande orsak...

• Superbia

Jag hade krystvärkar i ca 1,5 timme, men visste inte att det räknades som länge förrän nu, haha! Antar att det berodde på att jag var förstföderska när det kom till krystandet, min bm förberedde mig på att det kunde ta lite längre tid redan innan det satte igång. Hon sa att jag var som gjord för att krysta så jag har inte tolkat det som att något var fel. Kan väl trösta mig med att öppningsskedet från 5-10 cm gick på en kvart.

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Carisma
    Carisma skrev 2011-03-26 06:59:12 följande:
    Jag krystade rätt länge men hennes förklaring till det var jag öppningsskedet hade gått så fort så att kroppen gav mig en chans att vila lite mellan kystvärkarna. Då låg jag och slumrade till. Därför jag hade krystvärkar under en så lång tid.
    Så jag hade krystvärkar länge men de kom inte så intensivt.
    Hela förlossningen  från första värkarna till att bebisen var ute gick på 4 timmar.
    Hon vägde under tre kg och hade 32 i huvudomfång.
    Så mina krystvärkar höll på i ca två timmar men jag måste säga att det var en riktig drömförlossning för mig. Tyckte inte att någonting var speciellt jobbigt. Förstå mig rätt, det gör ont att föda barn enligt mig med men inte så hemskt som jag hade föreställt mig =)
    Visste inte heller att jag hade krystvärkar länge men i min värld var det en perfekt förlossning. Hade inte ändrat nåt om jag kunde.
  • DeliciousT

Jag hade krystvärkar i 1 h 50 minuter. Hade ganska svaga värkar och fick värkstimulerande dropp så jag fick slita som ett djur för att få ut ungen. Jag vet inte varför det tog sån tid (det kändes som århundraden) innan hon kom ut men antar att det var för att hon låg ganska högt upp. Speciellt stor var hon inte, bara stort huvud - 3645 gr och 37 i huvudomfång.

Svar på tråden Vi som hade krystvärkar längre än en timme!