Mina 3 barn är lite större än dina nu och det är helt klart lättare. Tiden när barnen är typ 1,5 - 5 och måste kollas hela hela hela tiden är förbi.
Det låter verkligen som om du har kontakt med dig själv och vet hur du mår. Och du reflekterar över hur du kan må bättre. En toppenstart! Du har ju ställt ett par jättebra frågor (var skall vi bo? Hur skall vi finna mer lugn? Hur skall vi ha det för att bli mer lyckliga? Vad saknas?) och det kommer du själv att kunna svara på. Men kanske ska du börja med att försöka bli av med "förkylningen" först så att du kan tänka klarare.
Jag glömde nog bort mig själv och fyllde inte på tillräckligt när det var som intensivast hemma. Hade inte heller någon som helst koll på hur jag mådde, utan trodde att jag var överlycklig. Och det var jag ju.. också. Numera har jag lärt mig att det inte "hålla andan" och köra på, utan när det är intensivt behöver jag tänka på återhämtning. Uppförsbacken är här och kommer fortsätta länge till, det är ingen ide att bara vänta tills den tar slut, utan istället se till att göra uppförsbacken väldigt trevlig. Känner numera också igen signalerna och parerar utmattning innan den kommer. Om jag t ex blir ljudkänslig och barnens röster helt plötsligt stör mig så är det "Jahapp, dags att börja gå ut på rask promenad 30 min per dag i naturen". Inte för att jag egentligen orkar eller har lust...men det hjälper som sagt. Samma sak på jobbet. När det blir intensivt är det lätt att hoppa över lunchen och kasta i mig en wrap framför datorn. Men det är ju när det är intensivt som jag verkligen måste ta mig i kragen och äta lunch och varva ned, gå en vända i dagsljus och andas.
Fick enormt mycket tips från vänner, BVC och tidningar av typen "Amelia" osv, men de flest tipsen började med "Du måste..." och redan där blev tipset en belastning. Det klassiska tipset är att "Du måste sänka kraven på hur hemmet ser ut. Lägg ned städningen och njut istället" osv. För de allra flesta fungerar det säkert toppenbra, men när jag följde det rådet blev jag bara ännu mer nedstämd. Nu har jag lärt mig att ju jobbigare jag har det (typ barn i trotsåldern), desto mer uppskattar jag att ha rena ytor, nyputsade fönster, krispiga lakan och fina snittblommor på bordet. Samma sak på jobbet. När det blir krävande hjälper det mig att ha extremt snyggt och undanplockat på mitt kontor. Har också märkt att om jag städar för någon annans skull (t ex inför besök) så är det inte längre återhämtning. Det måste vara städning för min egen trivsels skull för att fungera för mig, haha.
Och som sagt, det handlar absolut inte om att man inte passar som mamma eller att det är barnens fel. Snarare tycker jag att de mammor som ger precis allt för sina barn som är mest i farozonen. Precis som de som älskar sitt jobb kan bli utbrända eftersom de hade så kul på vägen (se t ex Cissi Elwin mabra.com/cissi-elwin-frenkel-jag-har-inte-varit-snall-mot-mig-sjalv/).
Mitt enda tips (jag gillar ju inte riktigt tips) är att lyssna på Fredagspodden (med Hannah och Amanda). Lovely.
Kram