• banansmoothie

När ska folk inse att LCHF är SKADLIGT för hälsan!?

Jag blir så illa berörd när jag hör folk prata om LCHF och hur bra det är, och framförallt när de överför sin felaktiga tro till sina barn!

Mättat fett ÄR farligt. Det är lika farligt som transfetter, som jag nog tror de flesta anser farliga. Om ni vill veta varför så måste jag gå in på biokemi men vill nån absolut så kan jag väl göra det också...

I vilket fall, så ska vår kost bestå av ca 30% fett, ca 10-15% protein och ca 65-70% kolhydrater. Av fettet, ska hellst inte mer än 10% vara mättat fett (eller transfett) och 10% ska hellst vara fleromättat fett.

Nej man ska inte vara fettskrämd. Fett är en viktig del av vår kost och måste inkluderas. Men att exkludera kolhydrater, viket är vår främsta energikälla, och byta ut mot fett, och när det gäller LCHF så är det oftast mättat fett det handlar om (grädde, smör, ägg, ost, fett från kött osv). Det man egentligen borde förtära i större mängder är i så fall, nötter, frön, feta grönsaker som oliver och avocado. Inte en massa mjölkprodukter!

Problemet som folk har med kohlydrater är att de äter fel kolhydrater. Raffinerad mat som vitt mjöl, vitt ris osv ger mig också magont! Samt visa svårnedbrytbara sockerarter som t.ex. oligosackarider (som finns i bönor). Att äta stora mängder av glukos är inte heller speciellt nyttigt men uteslut sockret då! Och ja, många människor är också känsliga för vete, så låt bli vetet.

Ge min en normal människa utan allergier som äter råg, korn, havre, råris, sötpotatis, pumpa, majs (och nu menar jag inte cornflakes med en massa tillsatt socker) osv som får problem på grund av dessa kolhydrater? Det är ju inte kolhydraternas fel att man mår dåligt, utan matvalet i allmänhet.

Hjärnan behöver glukos! Och detta ketos som folk vill uppnå. Vet ni ens vad det innebär? Det innebär att kemikalier bildas i kroppen, till exempel aceton (som finns i nagellackbortagningsmedel). Låter jättehälsosamt, eller hur?

Klart man mår skit när man proppar i sig kanelbullar, pasta, nudlar och annan mjölmat, samt en massa sockrat mat och godis. Men det betyder inte att man kan äta som en inuit, vi är inte anpassade för sån kost!

Snälla, jag vill inte se problemen som detta kommer leda till senare i era liv. Jag vill att ni ska äta bra och må bra!

• Svar på tråden När ska folk inse att LCHF är SKADLIGT för hälsan!?
  • Thomas 66
    Pooma skrev 2011-06-06 15:44:19 följande:
    Hej!
    Jag tänker inte vara med och debatera i långa trådar men jag tänkte bara slänga in min upplevelse

Sedan jag har börjat äta med lchf är min migrän som bortblåst, och utöver det är jag mätt pigg och slipper mitt starka sockersug.
    Jag ställer mig frågande till att min hjärna behöver kolhydrater. Jag har på lchf tagit en kandidatexamen i statistik med högsta betyg. Min hjärna verkar fungera utmärkt (eller kanske skulle jag bli nobelpristagare om jag började smaska havre?)

Om fettets evenutella farlighet säger jag: kanske, kanske inte. Jag bryr mig inte. Jag lever hellre ett kortare liv (fast det tror jag inte jag kommer) utan migrän, än till jag blir 150 fast med migrän. Lchf har givit mig en del av livet tillbaka.
    Men det är ju ett missbruksmönster som måste brytas, och gör man det så mår man ju bättre. Själv fick jag ett riktigt sötsug i dag efter 2 ägg  och tonfisk ,men det beror mera på att jag hade ätit för lite mat innan idag
  • infragilis
    M C skrev 2011-06-06 22:36:06 följande:
    Nej, det är en lögn. Fettet omvandlas till energi för hjärnan. Glukos behöver man inte ett jävla dugg, de triggar insulinet så man lagrar fettet. Kolhydrater = glukos.
    Vissa av kroppens celler behöver protein, men du basunerar inte från hustaket hur innihelvete korkat det är att vara vegetarian för det.
    Vad rolig du är. Fettet omvandlas till GLUKOS som är energi till hjärnan.
    Protein finns för övrigt i en väldig massa vegetabiliska saker, så vad det har med saken att göra går mig förbi.
    Mycket gap och lite kunskap hos vissa.
  • Ruggugglan

För de flesta är LCHF ett lätt sätt att gå ner i vikt. Sedan när man känner sig nöjd med viktnedgången inför man en liten mängd kolhydrater igen. Min sambo äter enligt LCHF och har gått ner 17kg. Det bevisar för mig att det är en effektiv viktnedgång.

Övervikt leder till följdsjukdomar som i många fall kan vara dödliga. Är det inte bättre att äta enligt LCHF då?

• humma

Tycker det är toppen att var och en hittar sitt sätt att få kontroll på sin vikt. Jag mår inte bra av LCHF men andra gör det och det är väl bra!

Har inga större problem med vikten heller, har dock alltid kategoriskt avstått mager ost, magert bla-bla-bla och använt mig av vanlig ost, grädde och röd eller grön mjölk. Äter det mesta men med måtta och har alltid mycket grönsaker till måltiderna.

Det som i vår bekantskapskrets och jobbkrets uppfattas som något påfrestande är att vad man än valt för meny till middagen så blir man mer eller mindre uppläxad av vad man valt för fel produkter. Detta är inget unikt för någon form av kost-val utan generellt. Viktväktarmedlemmar meddelar exakt hur många poäng det är i pepparkakan jag precis stoppar i munnen, LCHF:aren talar om hur onödigt det är för kroppen med en skiva bröd, vegetarianen deklarerar hur klart samband man hittat mellan tarmcancer och rött kött och GI-fantasten fnyser åt riskakan jag ger till dottern.

Det känns sådär, faktiskt. Även om jag till viss del ironiserar nu..!

Men jag kanske är ensam om att uppleva detta??! Nåväl, det har inget med val av kost i sig utan mer att jag tycker det är lite trist att man egentligen skulle kunna plocka till sig av det som fungerar med ens val av kost och strunta i det andra. Utan lektioner.

Det gäller dock att komma till en sån som mig som inte insisterar på att man måste ta av allt, som min svärmor som kräver en förklaring till varför hennes potatisgratäng inte duger..! Då behövs kanske en förklaring!

• Gladskit
    MiisPiis skrev 2011-06-03 17:15:31 följande:
    Efter att ha provat all världens olika dieter så kan jag bekräfta: min hy är perfekt, min mage krånglar aldrig OCH framför allt, jag är ALDRIG hungrig och inte heller sötsugen numer. Jag äter LCHF.

Däremot håller jag med dig, LCHF passar inte alla, vilket gäller för precis ALLA dieter/kosthållning. Man måste leta för att finna......
  • Rävelina

Nej, fett omvandlas INTE till glukos. Det bryts ned och omvandlas till ketonkroppar som kan användas av hjärnan vid brist på glukos. Det kan även användas för att bilda en beståndsdel som behövs för att driva citronsyracykeln. Protein däremot kan omvandlas till glukos. Kroppen kommer därför vid minskat intag av kolhydrater bryta ned både protein och fett, för att säkra hjärnans tillgång till glukos.

• M C
    infragilis skrev 2011-06-06 23:24:31 följande:
    Vad rolig du är. Fettet omvandlas till GLUKOS som är energi till hjärnan.
    Protein finns för övrigt i en väldig massa vegetabiliska saker, så vad det har med saken att göra går mig förbi.
    Mycket gap och lite kunskap hos vissa.
    Skrev jag en enda rad om att det inte är glukos det omvandlas till? Jag skrev energi - glukos är energi det med. Det trodde jag var självklart, men det kanske det inte är?
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • banansmoothie
    humma skrev 2011-06-06 23:45:02 följande:

Tycker det är toppen att var och en hittar sitt sätt att få kontroll på sin vikt. Jag mår inte bra av LCHF men andra gör det och det är väl bra!

Har inga större problem med vikten heller, har dock alltid kategoriskt avstått mager ost, magert bla-bla-bla och använt mig av vanlig ost, grädde och röd eller grön mjölk. Äter det mesta men med måtta och har alltid mycket grönsaker till måltiderna.

Det som i vår bekantskapskrets och jobbkrets uppfattas som något påfrestande är att vad man än valt för meny till middagen så blir man mer eller mindre uppläxad av vad man valt för fel produkter. Detta är inget unikt för någon form av kost-val utan generellt. Viktväktarmedlemmar meddelar exakt hur många poäng det är i pepparkakan jag precis stoppar i munnen, LCHF:aren talar om hur onödigt det är för kroppen med en skiva bröd, vegetarianen deklarerar hur klart samband man hittat mellan tarmcancer och rött kött och GI-fantasten fnyser åt riskakan jag ger till dottern.

Det känns sådär, faktiskt. Även om jag till viss del ironiserar nu..!

Men jag kanske är ensam om att uppleva detta??! Nåväl, det har inget med val av kost i sig utan mer att jag tycker det är lite trist att man egentligen skulle kunna plocka till sig av det som fungerar med ens val av kost och strunta i det andra. Utan lektioner.

Det gäller dock att komma till en sån som mig som inte insisterar på att man måste ta av allt, som min svärmor som kräver en förklaring till varför hennes potatisgratäng inte duger..! Då behövs kanske en förklaring!

GILLA! Tycker du har helt rätt.
  • Sofia 286

Till trådstartaren:  seriöst är du på riktigt??? ..tycker du ska läsa denna blogg www.lifezone.se  ... du har verkligen INGEN aning om ngt .. du säger dig vara utbildad?  tycker du inte ska lyssna på tramset och gamla studier .. NU är det 2000 talet och nya uppdateringar behövs =)  70 talets rekommendationer gäller inte längre ...

• Dejsi

Vi människor är gjorda av mättat fett och bebisar blir ammade av mättat fett.

• psyksjuk

Jag förstår inte vad det är för farligt med vitt mjöl? Eller socker för den delen? Så länge man får i sig all näring man behöver, är det livsfarligt att äta socker utöver det? Om man håller normalvikt, rör på sig och har bra blodvärden - på vilket sätt är det skadligt?
    Det verkar betydligt mer skadligt att vara så besatta av dieter som ni är och på så sätt förlora sinnesron. Stress tror jag är betydligt skadligare för kroppen än det man äter. Varför hetsar ni upp er så? Varför är vitt mjöl djävulen?

*förstår inte...*

• Zadre
    psyksjuk skrev 2016-12-22 13:37:38 följande:

Jag förstår inte vad det är för farligt med vitt mjöl? Eller socker för den delen? Så länge man får i sig all näring man behöver, är det livsfarligt att äta socker utöver det? Om man håller normalvikt, rör på sig och har bra blodvärden - på vilket sätt är det skadligt?
    Det verkar betydligt mer skadligt att vara så besatta av dieter som ni är och på så sätt förlora sinnesron. Stress tror jag är betydligt skadligare för kroppen än det man äter. Varför hetsar ni upp er så? Varför är vitt mjöl djävulen?

*förstår inte...*

Jaaag förstår inte varför man känner att man måste bumpa en tråd ingen skrivit i på snart fem år...
  • Smajley

Du bör läsa på en hel del kära du. LCHF står inte för NO carb High Fat, det står för LOW Carb High Fat!

Kolhydraterna bör man äta, men det är inte den PRIMÄRA energikällan som vid "vanlig" kost. Det är skillnaden. Och de kommer inte ifrån snabbmakaroner eller pommes. Och tror du vi dricker grädde eller? Det handlar om att byta ut lättmjölk till fet mjölk (mjölk är det många som inte dricker dock- det är inte särskilt nyttigt att som vuxen hälla i sig mjölk), processat margarin till riktigt smör, mager ost till fet ost etc.

LCHF handlar om ren mat, inget socker och bra fetter. En näve nötter om dagen är bra, avocado, ägg, majonnäs (hemmagjord utan socker), all kål, kött, fågel, fisk. Ren och nyttig mat.

Läs på och kom sedan tillbaka utan antaganden och felaktig fakta!

• John22

Folk blundar för det uppenbara eftersom de är för lata och svaga för att genomföra verkliga förändringar och börja sätta gränser i sina liv.

Äta med måtta, hålla ned sockerintaget och träna regelbundet för att hälsosamt och långsiktigt gå ned i vikt samtidigt som hälsan förbättras avsevärt? Nej för fan, inte när jag kan ta en genväg där jag trycker i mig fett och går ner snabbare.

Ungefär som på 50-talet när folk satt och inbillade sig att rökning var grymt för hälsan.

Svar på tråden När ska folk inse att LCHF är SKADLIGT för hälsan!?