• Längtan03

    Insemination Danmark - hur går man tillväga?

    Jag är helt ny här på familjeliv, men har följt forumet under en längre tid.

    Jag och min man funderar på att åka till Danmark för insemination. Vi har försökt få barn i flera år och känner att vi inte vill vänta mer när vi äntligen har fått reda på vad det är som är fel. Har förstått att det är lång väntetid på donatorinsemination här hemma (Malmö blir det för vår del).

    Min fråga är hur går man tillväga? Var börjar man?

    Ni som gått igenom allt detta, är jättetacksam för råd :)!!

  • Svar på tråden Insemination Danmark - hur går man tillväga?
  • sahara sahara
    jenniekk skrev 2011-09-28 10:17:18 följande:
    Någon med erfarenhet av övervikt och DI?
    En av anledningarna till att vi valde Danmark var övervikt. Det var inga problem. Det togs upp under journalsamtalet och vi skulle vara införstådda med att det kunde göra det lite svårare att bli gravid, men det var allt. Aldrig något snack om att de inte skulle ta emot oss.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • sahara sahara
    jenniekk skrev 2011-10-12 09:55:38 följande:
    Presens indikativ: Vilken klinik valde ni? Vi har haft mailkontakt med CFC. Hur har det gått för er?
    Oj. Sorry. Det här har jag helt missat.

    Vi valde Storkkliniken till slut (vi ville ha en öppen donator). Hur det gick? Jodå, det gick på första försöket, och jag ska snart hämta en fantastisk och underbar tvååring på förskolan.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Kurreburre

    Tyvärr lyckades ingen av våra tre inseminationer som vi gjorde på CFC i höstas :( Men en glädjande nyhet fick vi iaf i allt trist, vi fick ett positivt beslut från Försäkringskassan på vår ansökan om ersättning för vård utomlands :D Det var verkligen en glad överraskning, trodde inte vi skulle få det när de begärde in våra tidigare journaler och såg att vi hade gjort alla våra landstingsfinansierad behandlingar i Sverige och sen ytterligare privata. Men det känns verkligen som att vi va värda att få tillbaks de drygt 7500 kronorna!


    Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Gaytjej
    Kurreburre skrev 2012-03-20 13:37:55 följande:
    trodde inte vi skulle få det när de begärde in våra tidigare journaler och såg att vi hade gjort alla våra landstingsfinansierad behandlingar i Sverige och sen ytterligare privata. Men det känns verkligen som att vi va värda att få tillbaks de drygt 7500 kronorna!
    Va, du skojar!? Fattar jag rätt - ni har använt upp era försök i Sverige och ändå kunnat få de privata försöken ersatta? Har de gjort fel, eller har jag fattat fel om hur det fungerar..? :)

    Kan man söka för försök gjorda 2008-2009 tror du? Och behövs mer än kvitton från kliniken?
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • drömmaromsmått
    Gaytjej skrev 2012-03-20 16:58:51 följande:
    Va, du skojar!? Fattar jag rätt - ni har använt upp era försök i Sverige och ändå kunnat få de privata försöken ersatta? Har de gjort fel, eller har jag fattat fel om hur det fungerar..? :)

    Kan man söka för försök gjorda 2008-2009 tror du? Och behövs mer än kvitton från kliniken?

    Vi hade avverkat två ivfförsök och skulle bara ha rätt till ett till alt två inseminationer i sverige men fick ut för 4 inseminationer i danmark så de går not inte riktigt efter landstingsreglerna.. detsamma att de inte går efter landstingsåldern.. bloggaren wilda mathilda hade passerat åldersgränsen i sverige för äd men fick ut från FK för två eller tre äd utomlands.
  • drömmaromsmått

    du behöver journalerna från din svenska klinik (vi behövde journaler på både mig och M), kvitton från danska kliniken och så fyller du i en blankett.

  • Zixi

    Måste man ha en svensk klinik och uttömt andra möjligheter för att få ersättning. Vi valde att vända oss utomlands för att vi inte var intresserade av ivf och tyckte att köerna (/utbud/service/etc) i Sverige var under all kritik. Vi har alltså ingen utredning gjord i Sverige.


    2010-07-20 3040/50
  • Gaytjej
    Kurreburre skrev 2012-03-27 13:08:46 följande:
    Jepp det stämmer! I upp till 2 år efter kan man söka ersättning för har jag för mig så 2008-2009 kan nog bli svårt tyvärr :(
    Suck... Jaja. Vi hade ju ändå sett dom pengarna (5 DI+ 1 trepack IVF + 1 FET, dvs drygt 90 000 SEK) som förlorade. Men vunna i två ungar :) Vi får väl fortsätta se det så helt enkelt!

     
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Kurreburre
    Zixi skrev 2012-03-27 14:53:43 följande:
    Måste man ha en svensk klinik och uttömt andra möjligheter för att få ersättning. Vi valde att vända oss utomlands för att vi inte var intresserade av ivf och tyckte att köerna (/utbud/service/etc) i Sverige var under all kritik. Vi har alltså ingen utredning gjord i Sverige.
    Nej det tror jag inte att man måste. Jag vet de som har blivit nekade vård i Sverige pga ålder och sen åkt till Riga och gjort ÄD och sen fått ersättning. Men det e bara o prova, i värsta fall får man ett nej, men då har man iaf försökt :)
    Gaytjej skrev 2012-03-27 20:16:49 följande:
    Suck... Jaja. Vi hade ju ändå sett dom pengarna (5 DI+ 1 trepack IVF + 1 FET, dvs drygt 90 000 SEK) som förlorade. Men vunna i två ungar :) Vi får väl fortsätta se det så helt enkelt!

     
    Ja hade vi lyckats få barn så hade pengarna inte känts lika viktiga att få tillbaka, då har man ju fått något som e värt alla de där pengarna, även om det är fel att man ska behöva åka utomlands och betala för vård för sin sjukdom som man borde fått i sitt eget land.
    Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Längtan03

    Hej alla!

    Efter 9 DI-försök (6 st i Danmark och 3 på RMC i Malmö) har vi äntligen plussat =). Går fortfarande omkring på små moln och fattar inte riktigt att det är sant. Är vi v 8 + 4 och igår var på på VUL nere i Malmö. Känns konstigt att de små hjärtslagen =)

    Drömmaromsmått - Vi tänkte prova att försöka få ersättning för våra försök i Danmark, som du skrev om tidigt i tråden.

    Vilken info/material behöver Försäkringskassan och hur lång tid var handläggningstiden ungefär?

    Lycka till!

  • Gaytjej
    Längtan03 skrev 2012-06-02 11:55:39 följande:
    Hej alla!

    Efter 9 DI-försök (6 st i Danmark och 3 på RMC i Malmö) har vi äntligen plussat =). Går fortfarande omkring på små moln och fattar inte riktigt att det är sant. Är vi v 8 + 4 och igår var på på VUL nere i Malmö. Känns konstigt att de små hjärtslagen =)

    Drömmaromsmått - Vi tänkte prova att försöka få ersättning för våra försök i Danmark, som du skrev om tidigt i tråden.

    Vilken info/material behöver Försäkringskassan och hur lång tid var handläggningstiden ungefär?

    Lycka till!
    Wow! Grattis!!! Det kan knappast ha känts helt väntat efter 9 försök?! Vi tyckte våra sista DI-försök var fullständigt som att elda för kråkorna... Skönt att höra att det finns de som ändå kan dra en vinstlott efter så många försök! Grattis igen =)
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • drömmaromsmått
    Längtan03 skrev 2012-06-02 11:55:39 följande:
    Hej alla!

    Efter 9 DI-försök (6 st i Danmark och 3 på RMC i Malmö) har vi äntligen plussat =). Går fortfarande omkring på små moln och fattar inte riktigt att det är sant. Är vi v 8 + 4 och igår var på på VUL nere i Malmö. Känns konstigt att de små hjärtslagen =)

    Drömmaromsmått - Vi tänkte prova att försöka få ersättning för våra försök i Danmark, som du skrev om tidigt i tråden.

    Vilken info/material behöver Försäkringskassan och hur lång tid var handläggningstiden ungefär?

    Lycka till!
    Grattis, vi har också plussat nu, ligger en bit efter dig är i 4+1 plussade i måndags efter vårt fjärde syskonförsök.

    För ansökan ska du skicka in själva ansökan, utdrag på journaler både svenska och utländska vi skickade in för oss båda, plus kvitton på utgifter och sen måste båda signera ansökan för annars kommer den tillbaka.  
Svar på tråden Insemination Danmark - hur går man tillväga?