• Juliette F

Vi som ska göra ÄD i höst!

Startar en ny tråd för oss som är på g med ÄD efter sommarsemestrarna! Skrattande.

Fick mail idag från kliniken i Brno -- de har hittat en donator till mig idag!! Solig
    Fick en tår i ögat när jag läste mailet, ren poesi i mina öron:

"We have found you a donor who perfectly matches your wish. She is 21 years old, her blood type is A and Rh factor positive.

She is 167 cm tall and weighs 54 kg. She has blue eyes and blond hair. She studies at the university to become a teacher"

Hjärta{#emotions_dlg.flower}

Planerad äggplockning är 5 september, ET (blastocyster) 10 september. Det känns så otroligt spännande nu! Håller alla tummar och tår för att donatorn svarar bra på medicinerna.

Ny lista för oss som vill följas åt i höst:

Har påbörjat /väntar på att påbörja behandling inför ÄD
    Juliette F, började med östrogen 27/7. Mitt första ÄD blir på Unica i Brno, Tjeckien. Planerad ET 10 september (blastocyster).

Ruvar

Gravid

Fått barn

• Svar på tråden Vi som ska göra ÄD i höst!
  • Tainted
    Tjobabi skrev 2011-11-14 20:04:06 följande:
    För mig handlar det inte om att i mogen ålder, om du nu menar tonåring, berätta. Jag vill att det ska vara en naturlig del av berättelser om hur man blir till. Alla blir till på olika sätt och jag vill göra det som ett så vardaglig inslag som möjligt och vara öppen med det från start. Det som jag däremot känner viss oro för är hur man ska göra det som en naturlig del och inget konstigt från start men ändå inte på en såda nivå att allt och alla vet att man kommit till genom äggdonation. När man är tonåring kan sådant vara känsligt och då vill jag att mitt barn själv i mesta möjliga mån, få bestämma vem som vet och vem som inte vet. Det får lösa sig på nåt sätt helt enkelt. Själv är jag uppvuxen utan pappa och har aldrig känt något intresse för honom Jag ställde lite frågor i perioder när jag var barn men det är inget jag känner att jag lidit av. Så i det stora hela är jag inte så orolig. Mycket ligger i hur trygg man är ändå, det är jag ett levande bevis på,

Skönt att höra. ska själv donera ägg i början av nästa år och för mig känns det viktigt att veta hur ni mottagare ser på saken att faktiskt berätta för era barn, det kan ju i värsta fall bli incest eller liknande.. Behövde nog bara höra att det är en självklarhet att barnet får veta :)
  • Tjobabi
    Tainted skrev 2011-11-14 20:09:24 följande:
    Skönt att höra. ska själv donera ägg i början av nästa år och för mig känns det viktigt att veta hur ni mottagare ser på saken att faktiskt berätta för era barn, det kan ju i värsta fall bli incest eller liknande.. Behövde nog bara höra att det är en självklarhet att barnet får veta :)
    Ja de flesta jag pratat med känner att det är en självklarhet att barnen ska få veta. Man får hitta ett sätt som funkar för en själv att berätta på.
    Du ska veta att du kommer göra ett, eller kanske fler par, till världens lyckligaste föräldrar!! Denna kamp om att få barn är helt klart väldigt jobbigt och tär väldigt mycket på oss som kämpar. Det är en otrolig lycka för oss att ni finns där ute! Jag var själv inne på att donera ägg tidigare men ville vänta till jag själv fått barn, å ja, nu sitter jag här och är beroende av att någon annan faktiskt kommit iväg och donerat!
    Din ägg är efterlängtade det vill jag lova!
  • Tainted
    Tjobabi skrev 2011-11-14 20:30:58 följande:
    Ja de flesta jag pratat med känner att det är en självklarhet att barnen ska få veta. Man får hitta ett sätt som funkar för en själv att berätta på.
    Du ska veta att du kommer göra ett, eller kanske fler par, till världens lyckligaste föräldrar!! Denna kamp om att få barn är helt klart väldigt jobbigt och tär väldigt mycket på oss som kämpar. Det är en otrolig lycka för oss att ni finns där ute! Jag var själv inne på att donera ägg tidigare men ville vänta till jag själv fått barn, å ja, nu sitter jag här och är beroende av att någon annan faktiskt kommit iväg och donerat!
    Din ägg är efterlängtade det vill jag lova!

Vilket leende du satte på mina läppar nu, eliminerar alla negativa kommentarer från vänner och bekanta jag fått om mitt val direkt :) Fick frågan av sjuksköterskan på första mötet om donation, varför vill jag donera? Svaret kändes självklart.. Min Sofia är det bästa som hänt mig, och om jag kan hjälpa en annan familj att uppleva den kärlek och lycka man bara kan få och känna för sitt barn så är det för mig en självklarhet, alla borde få uppleva det!
  • UG82

Vi har berattat för min 5- åring som jag har sen tidigare att mammor har ägg och pappor grodyngel men mammas (läs jag) mina ägg har gått sönder då doktorn opererade mig. Så nu hoppas vi att vi ska få  ägg av en annan mamma som inte behöver dem. Ja för grodynglen måste ju ha ett litet hus(äggen) att bo i . Då kommer min kloka skatt hem o säger mamma jag har världens bästa ide! De som sitter i fängelse använder ju inte sina ägg. Kan vi inte få dem då? Ja att man kan vara så klok när man är 5 år. Vi kommer berätta på samma sätt från att ett barn föds. Det vill säga om man lyckas bli gravid.

Iiiiiiiiiiiiiiiiih är så glad vi är på gång ser ut som om vi ska få ägg i slutet på januari eller början på februari

Tack alla änglar som donerar, så att våran dröm om fler barn kan gå i uppfyllelse

• ewa00

Estra - ska kika in på er tråd :) Har varit på läkarbesöket nu och jag är positivt överraskad måste ja säga. Dom tog sig verkligen tid och vi satt och pratade med läkaren länge. Va skönt att de mest är som en diskussion med kuratorn ja å sambon har varit rädda för att bli utfrågade å få massa konstiga frågor som man inte alls tänkt på. Men nu antar ja nästan att vi blir godkända....läkarn sa att de är väldigt få som inte blir de. Till veckan är de samtalet sen är det bara att vänta på att få hem brevet att vi är godkända :)

Läkaren sa även till oss att inte skriva ut datum m.m. öppet då det är flera som fått avbryta sina behandlingar då donatorer sökt på äggdonation å på så sätt kommit in på bloggar och forum där de då hittat de personer som de ska donera till och då valt att avbryta då de inte längre känts anonymt. Någon mer som fått de rådet?

Vi kommer ha påbörjat behandling inom 3 månader, kanske tidigare då jag har enligt läkaren har ett vanligt utseende. Har redan börjat en prov-cykel för att kunna få rätt dos inför donationen.

• UG82

Ewa00 har huddinge så korta köer som 3 mån. Oj vilka skillnader de verkar vara vilket län man bor i . Lycka till o hoppas ni slipper denna eviga väntan.

• ewa00

UG82 - nej vi har väntat sen förra hösten men när man kommer fram i kön måste man göra kontroll med läkare och kurator för att få godkänande att ta emot ägg. Sen är man först i kön med ett gäng andra å väntar på att de ska komma en donator som matchar ens utseende :) många moment......men idag fick vi klartecken från kuratorn så nu är de bara att vänta på att dom ringer å säger att vi får köra igång :)
    Hoppas verkligen att dom hör av sig innan jul så vi får börja i slutet av januari eller februari!
    Hur lång kö är de i ditt län?

• UG82

Ewa00 De verkar göra olika, för vi fick komma på samtal först o bli godkända sen börja köa.
      Vi står i Kö i Umeå. Vi har köat i 2 år. Men kön står praktiskt taget still, kunde bli 1-2år till i kön.
    Så vi hoppas att det blir som planerat o våran "egen" donator donerar åt oss i januari. Men det skulle gett oss slutgiltigt besked o lagt upp behandlings planen i senast fredag, men de ringde inte upp. Idag var jag också lovad att de skulle ringa upp. Men icke. Blir lite less på att ringa o tjata. Men men det är bara att fortsätta hoppas. Glad

• ewa00

UB82: de verkar mycket smartare som de gör hos er, hade vart jobbigt att inte bli godkänd när man ändå har väntat över ett år. Då hade man ju kunnat börja kontakta kliniker utomlands istället.
    Va skönt att ni har en egen donator då får ni ju allafall ett försök till om de inte tar sig, har ni gjort någon annan behandling? Ja börjar bli så rädd för att de inte ska ta sig.....vi får ju bara ett försök. Innan har man alltid tänk att när vi väl kommer fram i kön då löser sig allt, men de är långt ifrån alla som de tar sig på första försöket.

• UG82
    ewa00 skrev 2011-11-24 07:19:47 följande:
    UB82: de verkar mycket smartare som de gör hos er, hade vart jobbigt att inte bli godkänd när man ändå har väntat över ett år. Då hade man ju kunnat börja kontakta kliniker utomlands istället.
    Va skönt att ni har en egen donator då får ni ju allafall ett försök till om de inte tar sig, har ni gjort någon annan behandling? Ja börjar bli så rädd för att de inte ska ta sig.....vi får ju bara ett försök. Innan har man alltid tänk att när vi väl kommer fram i kön då löser sig allt, men de är långt ifrån alla som de tar sig på första försöket.

Vi får bara ett försök i vårat län, o det spelar ingen roll om man skaffat egen donator eller ej. Enda skillnaden är att vi hoppar fram i kön. Men har fortfarande inte fått slutgiltiga beskedet av umeå, Håller på att bli galen. Vill bara veta om de godkänner eller ej. Vi har ej gjort nån annan behandling då jag fick min pojke sen tidigare på naturlig väg, fast det tog lång tid. Fick diagnosen edometrios. Men sen gick båda äggstockarna sönder under operationer uneder 1,5 år hade aldrig trott det skulle hända o inte läkarna heller. Så det blev som en chock.

• ewa00

UG82: jobbigt att dom inte hör av sig, man tycker ju allafall att de inte borde ta så lång tid! Här får man inte göra äggdonation om man redan har barn, såvida man inte har kvar i frysen och bekostar insättningen själv.
    Här säger dom att de tar ca 6månader att godkänna en donator, du har inte fått några sånna riktlinjer?

usch ja går bara å väntar på att de ska ringa nu, vet att de förmodligen inte blir förren efter jul men man kan inte sluta hoppas!

• UG82
    ewa00 skrev 2011-11-30 17:55:10 följande:

UG82: jobbigt att dom inte hör av sig, man tycker ju allafall att de inte borde ta så lång tid! Här får man inte göra äggdonation om man redan har barn, såvida man inte har kvar i frysen och bekostar insättningen själv.
    Här säger dom att de tar ca 6månader att godkänna en donator, du har inte fått några sånna riktlinjer?

usch ja går bara å väntar på att de ska ringa nu, vet att de förmodligen inte blir förren efter jul men man kan inte sluta hoppas!

Ewa00: Vi får bara göra det för att jag har barn sen tidigareo ch att jag och min sambo inte har några gemensamma barn. Det tar 6 mån att godkänna en donator. Men våran har redan donerat till ett par o då var ju alla tester gjorda.

Ja har händer inget Umeå lovar och lovar en massa saker men håller aldrig vad de säger. Både vi och donatorn känner oss illa bemötta. Ringer aldrig upp som de lovat. Så min vardag består av att ringa o jaga på Umeå varje dag. Men inte få några svar. Så det känns lite hopplöst. Är livrädd att donatorn lessnar då vi blir så dåligt bemötta.

Hoppas de ringer er snart.

• ewa00

UG82: usch va jobbigt de låter, vad är de dom väntar på? Borde inte bara vara att sätta igång om ni har en godkänd donator? Låter konstigt de där....fortsätt ringa, tjat brukar löna sig Tungan ute

Var på huddinge i veckan för att kolla hur bra ja svarat på provcykeln....de hade inte hänt något alls! Ja vart helt chockad....men vi ska göra en till å se om de bara var en tillfällighet för tydligen hade ja alla förutsättningar för att svara på behandlingen. De sa även att det funkar för 95% av alla kvinnor, men de vore ju typiskt om ja tillhör de där 5%:en.....de känns tungt nu. Inte trode ja att de här skulle vara ett problem oxå!

• UG82
    ewa00 skrev 2011-12-03 15:08:23 följande:
    UG82: usch va jobbigt de låter, vad är de dom väntar på? Borde inte bara vara att sätta igång om ni har en godkänd donator? Låter konstigt de där....fortsätt ringa, tjat brukar löna sig Tungan ute

Var på huddinge i veckan för att kolla hur bra ja svarat på provcykeln....de hade inte hänt något alls! Ja vart helt chockad....men vi ska göra en till å se om de bara var en tillfällighet för tydligen hade ja alla förutsättningar för att svara på behandlingen. De sa även att det funkar för 95% av alla kvinnor, men de vore ju typiskt om ja tillhör de där 5%:en.....de känns tungt nu. Inte trode ja att de här skulle vara ett problem oxå!

Min först aprov cykel fungerade inte heller. Men hade fått en p spruta för ett par månader sen då för att minska smärtorna i magen. Nästa provsykel fungerade, så jag vet ej om det var p sprutan eller ej. Men fungerade sen.

Håller tummarna att det fungerar nästa gång för dig. Glad

Ja jag fattar inte helelr vad de håller på med men blir något less. Får jag inget bra svar i veckan tänker jag åka dit o sitta där till de svarar mig
    .    

• villsågärna38

Hej! Hoppar in i tråden bara för att jag läste att det inte funkade för dig. Om du har problem att bygga slemhinna så kan plåster vara ett alternativ istället för tabletter/progynon. Progynon var segt för mig, med fyra tabletter per dag (rätt hög dos) kom jag aldrig upp i mer än 7-8 mm slemhinna men med 3 östrogenplåster så fick jag 11 mm (med 2 gången innan fick jag 8-9 mm). Har också gått på Huddinge! Kram och lycka till!
  • Jenkis

Jaså, där ser man vad som "mer" kan bli problem... Positiv jag låter... Men precis som du skriver, typiskt om man skulle tillhöra de där 5 %

Undrar om alla kliniker känner till att man kan använda plåster i stället?
  • ewa00

Var på huddinge igen innan jul och då hade jag en treskiktad 9mm, den läkaren kunde inte förstå hur det kunde gått så fel förra gr. Nu är ja lite orolig för hur de kommer gå under donationen, hur vet man att de kommer gå bra då? Hon poängterade oxå att de är lite väl mycke fixering vid slemhinnan när de är mycket annat som spelar mer roll, som ex. vilken levaxin dos jag har under försöket.

Blev även lite besviken när läkaren sa att de blir nog inte förrens tidigast slutet av februari dax för donationen eftersom jag inte fått något schema ännu....funderar på att ringa å prata med någon barnmoska på huddinge. Dom verkar ha mest koll på de där med tiden! Ska även höra om plåster då oxå, om de nu va så att under första provcykeln kunde jag inte ta upp ämnena ordenligt av någon anledning, tycker plåster låter mycke smidigare än tabletter oxå.

Hur går de för alla andra här i tråden? Är väldigt tyst här...

Svar på tråden Vi som ska göra ÄD i höst!