Willowtree skrev 2014-09-28 09:26:26 följande:
Hej! Vad skulle assistans betyda för er? Hjälp i hemmet? Får ni det för storebror? Det låter troligt med epilepsi på din beskrivning, finns det medicin som kan hjälpa då? Håller tummarna för att medicin och assistansansökan går igenom!
Att stå i krypställning jobbade vi med Alice oxå och det gick bra, hon började krypa och sen ställa sig. Nu har hon hjälpmedel för knäna ibland, det är som mjuka skenor med kardborreband som håller benen raka i rätt vinkel så att hon tränar överkroppen när hon står. Efter det senaste mötet med förskolan och Hab (som vi har varje halvår) kom vi fram till att vi främst ska jobba med kommunikationen. Hon har så mycket att berätta om sina dagar på förskolan och vi försöker hjälpa henne att berätta det. Hon börjar bli bättre på att själv teckna och jag ska börja teckenkurs 6e oktober för att hänga med. Då hon har svårt med kroppsuppfattningen blir lätt hennes tecken klumpiga, men vi försöker att använda oss av uteslutningsmetoden ????
Vi ska träffa neurologen om några veckor, för första gången på ett år och det ska bli jätteintressant att höra vad hon säger, hur vi ska gå vidare med utredning eller vänta lite till.
Vi kämpar oxå på med att sluta med napp och att säga att nappen och snuttisen bor i sängen går rätt så bra. Hon frågar inte så ofta på dagarna och gör hon det får hon ibland snutta lite i sängen och sen lägga dem ifrån sig igen och gå ner. Hon är nöjd med det.
I övrigt fyller hon 4 år på onsdag och nästa helg får hon ha sitt första kompiskalas med 4 inbjudna barn, som hon själva har varit på kalas hos. Igår var det kalas för storebror och hon fick vara med. Det var så kaotiskt ibland att hon nästan såg rädd ut, tur att vi hade hjälp av vår barnvakt på 15 år, så att Alice kunde få vara med och vara delaktig. Hade varit svårt att hinna med om det bara var familjen + alla barn.
Lång uppdatering blev det, men jag hoppas att ni alla mår bra ????
Assistansen betyder mycket för oss och nu när vi väntar på ett syskon till så behöver vi även en externassistent som hjälper till med barnen!
Både jag och pappan till barnen är assistenter till Rasmus, vi har 70 timmar sammanlagt i veckan på honom.
Jag kommer att gå ner på halvtid i januari och då anställer vi en person på halvtid på Rasmus!
Får vi assistanstimmar för Yuna kan vi även där anställa någon!
Hoppas ni får komma vidare i eran utredning när ni får träffa neurologen!
Vi har träffat många neurologer, läkare, psykologer mm men tyvärr är vi fortfarande efter 8 1/2 år på ruta 1.
Gratta Alice stort i efterskott, vad kul med barnkalas det har varken Yuna eller Rasmus haft ännu och ingen av dem har blivit bjudna till någon heller!
Får skriva mer när jag har köpt ett nytt tangentbord detta tog 15min att skriva