• apricos

När var ni tillbaka på start vikten

Är nyfiken hur lång tid det tog för er att gå ner era graviditetskilon.
    Skriv gärna om ni ammat eller tränat.

• Svar på tråden När var ni tillbaka på start vikten
  • jmynt

Med första gick jag upp 24 kg efter 5 månader hade jag tappat 17 av dem men blev då gravid igen och gick upp 17 kg den gången när bebis var ett år hade jag gått ner 31!! kg. Graviditet nr.3 gick jag bara upp tre och de försvann direkt men då hade jag gått upp ca 15kg innan jag blev gravid. Med första hade jag gått ner 20kg innan och tvåan, ja det var ju som sagt 17kg ner innan. Tror att skillnaden mellan ettan o tvåan och trean berodde på min viktstatus före graviditet. 

När jag blev gravid med trean hade jag den vikt som jag hade innan jag började vrålbanta innan första Graviditeten. Så det är nog där nånstans min kropp mår bra. väger idag ca 80kg (168cm)och minstingen är tre månader. Jag märker dock att kläderna blir storre och större, inget jag strävar efter utan lever som vanligt.

Sen vill jag varna för detta att stirra sig blind på gravidkilon. Väg er INTE, MÄT istället och ni kommer att se skillnader. För det spelar ingen roll om mat gått ner ett kg eller tio kg efter förlossningen, Man har ändå mage kvar ett tag efter och även resten av kroppen förändras. det handlar inte bara om hur mycket man gått upp eller hur stor mage man hade, det handlar väldigt mycket om hormonerna i kroppen och de förändras genom hela livet.  

• Annanax

Med mitt första barn gick jag upp 14 kilo. Dottern sov bara om vagnen rullade, så jag gick fyra timmar per dag de första fem månaderna och gick ner 12 kilo. Sen blev jag gravid igen, men tyvärr blev det missfall och de sista kilona hängde kvar. När jag sen började jobba igen smög sig fem kilon till på, mycket pga att jag inte hann träna. Nästa graviditet gick jag upp 14,5 kilo (tvillingar). De kilona hade jag gått ner efter 3 veckor och nu när barnen är fyra månader väger jag sju kilo mindre än så och är tillbaka på startvikten före alla graviditeter.

• NiminyPiminy

Jag vägde 50 kg innan graviditeten och gick upp 23 kg till 73. Ganska snabbt gick jag ner till 56 kg och låg därikring en stund. Nu, sex månader efter förlossningen väger jag 48 kg. Jag hade gärnat behållt några kilo, vill väga 50-52 så jag ska försöka äta upp mig. Jag har hög ämnesomsättning så det blir nog svårt. Men med träning och rätt mat ska det nog bli som jag önskar :)

• Luthien

Gick upp 13 kg med ettan, ca en månad efter förlossningen hade jag gått ner 14 kg.

Gick upp 7 kg med tvåan, 2 timmar efter förlossningen hade jag gått ner 6 kg. Nu, en månad efter, har jag gått ner ytterligare 2 kg.

Ingen träning förutom barnvagnspromenader några ggr/vecka.

Äter/dricker dock inte socker/skräpmat/etc.

• hoppsa

Jag är 173 cm lång. Gick upp ca 7 kg sedan inskrivningen i v 9 (63 kg) till fl i v 39 (70kg). Dagen efter fl vägde jag bara 56 kg och var tillbax på min startvikt på 63 kg efter 3-4 v. Hade hemska sura uppstötningar så jag kunde inte äta normalt under nästan hela graviditeten, men det släppte direkt efter förlossningen. Pojken jag födde var normalstor, det vara bara jag som tog stryk...

Nu är jag i v 27 med andra barnet och har väl gått upp ca 5 kg, samma problem med magen så det är väl bara att härda ut.  

• snartsnart

Jag gick upp från 47 till 62 kg (160 cm). Direkt efter förlossning vägde jag 55 kg. Nu har det gått 2 månader och jag väger fortfarande 55 kg. :-/ Ammar...

• momomo

Gått upp 12-13 kg bägge graviditeterna och tappat vikten på ca 1 månad utan att göra något särskilt (annat än ammat)

Tycker dock att jag vägde 5 kg för mycket redan innan jag blev gravid första gången, men dom kilona lossnar inte lika lätt. (162 cm, 63 kg)

• vanja83

Jag gick upp ca 10 kilo. Hade gått ner den ganska snabb, typ 1 månad eller så. Helammade, tränade inget, gick en del promenader då det var sommar, men absolut inte några längre eller med tanke för att gå ner i vikt. När är det sex månader sedan hon föddes har slutat amma och ligger minus fem kilo från innan jag blev gravid. Så är mycket nöjd. ett par kilo till så är målvikten nöjd.

• mikkau

Jag gick upp runt 20 kg, hade gått ner allt efter tre veckor. Men då hade jag inga muskler kvar så kläderna satt tajtare än innan graviditeten ändå. Idag (fyra månader efter förlossningen) ligger jag på samma vikt men har gått ner två klädstorlekar än vad jag hade innan graviditeten :)

• Sajood

Jag gick upp 14 kg under graviditeten och i princip allt det försvann med förlossningen, men magen är lite slappare än innan. Har gått upp något kilo nu när jag suttit hemma en del och fikat mer än vanligt under hösten (och julen!). Dessutom gör amningen mig otroligt hungrig! Men det blir nog bättre nu när vardagen är igång och jag får mina regelbundna promenader med vagnen. Hoppas jag. Skulle inte ha något emot att väga lite mindre än jag gjorde innan jag blev gravid.

• Jungblom

Första barnet promenader och amning 6 månader, gick upp 25 kilo
    Andra barnet promenader och amning 10 månader, gick upp 25 kilo

Magen tog dock ca 2 år på sig att gå tillbaka efter andra barnet och hade inte gått tillbaka helt efter första (lös hud) innan jag blev gravid igen (24 månader mellan barnen).

• Grumpy88

Jag gick upp ca 8 kg. Nu 6 dagar efter förlossningen väger jag 4kg mindre än när jag blev gravid.

• snartsnart

Jag är tillbaka på 47-48 kg, men midjemåttet är trots detta ca 5 cm bredare. Mina magmuskler gick aldrig riktigt ihop. Men det spelar ingen roll... Min son är nu 8 månader.

Svar på tråden När var ni tillbaka på start vikten