• apricos

När var ni tillbaka på start vikten

Är nyfiken hur lång tid det tog för er att gå ner era graviditetskilon.
    Skriv gärna om ni ammat eller tränat.

• Svar på tråden När var ni tillbaka på start vikten
  • dosed

Gick upp 15kg och gick ner det på 3 veckor, ammade heltid

• Mandel

Med andra barnet vägde jag lika mycket när jag kom in till förlossningen som när jag skrev in mig. Alltså +-0.
    Så där vägde jag mindre efter förlossningen än vid start

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • skogsvitter
    candydarling skrev 2012-02-28 20:07:30 följande:
    Jag var tillbaka på min startvikt 5 dagar efter förlossningen. Bara amning, ingen träning.
    Du måste ha fått prematurt om du redan fått ditt barn? Såg att bf inte var förrän 24 mars?? Hoppas allt gick bra i alla fall!

Jag gick också ner allt direkt efter förlossningarna, men då beror det ju naturligtvis inte på amningen utan på att det mesta av vikten faktiskt bestod av bebis, moderkaka, vätska etc och när detta försvann så försvann ju också vikten. Amningens effekter märker man långsiktigt, äter man inte tillräckligt så tar ju bebisen näring från dina sparade resurser istället och det är därför vissa går ner i vikt under amningsperioden. Många går ju dock inte ner alls, eftersom de äter tillräckligt för både sig själva och bebisen. Andra går upp istället, jag har tex gått upp under amningsperioden och vägt mer 8 månader efter förlossningen än vad jag gjort 1 vecka efter Eftersom jag hellre ätit lite mer och mått bra (och haft en bebis som mått bra) än att ha ätit snålt bara för att jag är rädd för min vikt men på köpet fått en hungrig bebis och en galet hungrig mamma istället
  • candydarling
    skogsvitter skrev 2012-02-29 10:07:13 följande:
    Du måste ha fått prematurt om du redan fått ditt barn? Såg att bf inte var förrän 24 mars?? Hoppas allt gick bra i alla fall!

Jag gick också ner allt direkt efter förlossningarna, men då beror det ju naturligtvis inte på amningen utan på att det mesta av vikten faktiskt bestod av bebis, moderkaka, vätska etc och när detta försvann så försvann ju också vikten. Amningens effekter märker man långsiktigt, äter man inte tillräckligt så tar ju bebisen näring från dina sparade resurser istället och det är därför vissa går ner i vikt under amningsperioden. Många går ju dock inte ner alls, eftersom de äter tillräckligt för både sig själva och bebisen. Andra går upp istället, jag har tex gått upp under amningsperioden och vägt mer 8 månader efter förlossningen än vad jag gjort 1 vecka efter Eftersom jag hellre ätit lite mer och mått bra (och haft en bebis som mått bra) än att ha ätit snålt bara för att jag är rädd för min vikt men på köpet fått en hungrig bebis och en galet hungrig mamma istället
    Mycket riktigt, lillkillen valde att kika ut 5 veckor för tidigt. Allt gick finemang :)
  • Mornie Alantie
    skogsvitter skrev 2012-02-29 10:07:13 följande:
    Och så finns det se som äter allt de orkar och som ändå rasar i vikt. Jag vägde 79 kg när jag kom hem från BB (det var alltså vad som var kvar av graviditetsvikten efter att bebis och allt därtill kommit ut). Jag åt så mycket jag kunde och ansträngde mig för att göra bra och närings- och energirik mat. Ofta klämde jag i mig en extra mellanmål och kvällsmål fast jag inte alls var sugen. Trots det rasade jag i vikt, jag hade gått ner till 62 kg (vilket också var min inskrivningsvikt) på 3 månader. Sen avstannade viktminskningen nästan helt utan att jag förändrade något. Delar av minskningen måste ha berott på vätska som släppte efter graviditeten men knappast allt.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • skogsvitter
    Mornie Alantie skrev 2012-02-29 10:19:21 följande:
    Och så finns det se som äter allt de orkar och som ändå rasar i vikt. Jag vägde 79 kg när jag kom hem från BB (det var alltså vad som var kvar av graviditetsvikten efter att bebis och allt därtill kommit ut). Jag åt så mycket jag kunde och ansträngde mig för att göra bra och närings- och energirik mat. Ofta klämde jag i mig en extra mellanmål och kvällsmål fast jag inte alls var sugen. Trots det rasade jag i vikt, jag hade gått ner till 62 kg (vilket också var min inskrivningsvikt) på 3 månader. Sen avstannade viktminskningen nästan helt utan att jag förändrade något. Delar av minskningen måste ha berott på vätska som släppte efter graviditeten men knappast allt.
    Det där är sånt man hör talas om men aldrig ser i verkligheten tycker jag
    Jag tror inte att du ljuger såklart, men i ärlighetens namn tror jag att det är rätt ovanligt... men som du säger, troligtvis är det nog en kombination med att vätska försvann osv också.
  • Mornie Alantie
    skogsvitter skrev 2012-02-29 10:38:56 följande:
    Det där är sånt man hör talas om men aldrig ser i verkligheten tycker jag
    Jag tror inte att du ljuger såklart, men i ärlighetens namn tror jag att det är rätt ovanligt... men som du säger, troligtvis är det nog en kombination med att vätska försvann osv också.
    Jag vet en tjej till som hade det lika, men det är nog ganska ovanligt ja. Jag gick ju upp massor när jag var gravid och eftersom jag brukar ha lätt att gå upp och väldigt svårt att gå ner trodde jag att jag skulle få slita som ett djur för att gå ner igen. Men tji fick jag.

Det blir dock ganska tydligt att alla är olika och att det inte funkar med generaliseringar om viktminskning och amning.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Furstinna

Jag gick ner allt och lite till efter två veckor. Snitt, ammade, ingen träning. Såg ut som en anorektiker med megabröst. Inte roligt.

• Cayenna

Gick upp 8 kg (64 kg) och var nere på 56 kg när jag vägde mig ca tre veckor efter förlossningen. Första gången jag vägde mig dock så d kan ju varit tidigare? Självklart har jag inte tränat under denna tid. Hoppas jag inte går ner mer nu!

Svar på tråden När var ni tillbaka på start vikten