• apricos

När var ni tillbaka på start vikten

Är nyfiken hur lång tid det tog för er att gå ner era graviditetskilon.
    Skriv gärna om ni ammat eller tränat.

• Svar på tråden När var ni tillbaka på start vikten
  • majja80

Gick upp 16kg, efter ca 4v hade jag tappat 11. Men de sista 4-5kg är så jäkla dryga att bli av med. Även fast jag är ute o går minst en timme om dagen, o inte äter onyttigare än innan. Har i princip gått över till ersättning helt då mjölken sinade efter ca 4v. Vid inskrivning 56kg, nu efter 6,5vecka väger jag ca61kg.

• carpediem1
    Freckels skrev 2012-05-18 21:02:49 följande:
    Okej, gick du ner väldigt snabbt?
    Mina graviditets-kilon (12kg) var borta 3,5 veckor efter förlossningen, så jag räknar det som snabbt iaf =P
  • Happi 2

Första barnet: Gick upp 12 kilo, dagen efter förlossningen hade jag gått ner 11 kilo. Helammade i 5 månader och efter det vägde jag 3 kilo mindre än när jag blev gravid. Tränade på mammababy-gympa och promenerade mycket i början. Åt normalt, fast lade till ett extra mellanmål.

Andra barnet: Gick upp 8 kilo, dagen efter förlossningen hade jag gått ner 7 kilo. Helammade i 7 månader, delammade i ytterligare 5 månader efter det. Efter ca 6 månader vägde jag 5 kilo mindre än när jag var gravid. Promenerade ca en timme dagligen och gick på mammababy-gympa två dagar i veckan. Sex månader efter förlossningen återupptog jag successivt min löpträning (4 pass i veckan, ca 5-10 kilometer intervall) och då tappade jag mer vikt än jag ville pga att jag fortfarande ammade.

Väntar trean om ca tre månader, och har gått upp ca 9 kilo hittills. Ska bli spännande att se om jag kommer i form den här gången också eller om min kropp är förbrukad nu ;) 

• lyckligmamma87

Jag gick ner allt utan 5 kg sluta amma o gick upp 10 kg suck ändå åt ja bättre nyttigare rörde mig mer osv men nu ät ja på g ner igen :) sjukvården sa att det va alla hormoner som gjorde att ja gick upp o inte kunde gå ner för kroppen lagrade inför amning o trodde att ja va gravid men nu går det åt rätt håll :)

• veh

Jag vägde samma som innan graviditeten efter 3-4 månader, ammade och började träna litet smått efter knappt 3 månader. Tog dock över ett år innan huden gått tillbaka helt, huden över magen kändes ganska slapp och degig fram tills dess...

• elinvd
    Freckels skrev 2012-05-13 16:44:20 följande:
    En liten fråga till er som rasar ner i vikt efter förlossning.
    Har ni fått problem med lös hud?
    Även om ni inte har fått bristningar?

Egentligen vill jag ha en viktnedgång på 0,5-1 kg per vecka för att slippa bli slapp i huden, men det verkar ju som att det normala är att det går betydligt snabbare än så...
    Inga problem med lös hud här. Fick lite bristningar sista veckan innan förlossningen, men det är det enda som påminner om en graviditet.
    Bella 19/3 2012 <3
  • BFmars2012

Har gått 10veckor efter förlossningen och har gått ner 16 av 25 kilo. Helammar och försöker komma ut och gå varje dag. Gissar att de här sista kilona kommer ta ett tag, men har som mål att ha gått ner allt till jag börjar jobba igen (knappt 10 månader). Känns som ett vettigt mål eftersom jag då inte behöver känna mig stressad att gå ner fort. Och dessutom vill jag inte gå ner för mkt under tiden jag helammar.

• Pärla

Jag har fött barn efter varann, och med mitt första gick jag upp 21 kg, och gick ner 19 kg på 6 månader. Nr 2 är tre månader idag, och jag går ner kilona jättesakta nu. Med första delammade jag, och med tvåan helammar jag. Kan det vara det som påverkar viktnedgången?? Eller kan det vara så att jag har fött två barn efter varann och min kropp tar tid att återhämta sig nu??
    Det är 20 månader mellan mina barn.
    Har 12 kg kvar att gå ner kilona, och jag äter måttligt och promenerar så ofta jag kan med barnvagnen.
    Men varför går det segt???
    Jag vill så gärna bli av med kilona nu...
    Dricker inte så mycket vatten heller, för jag känner mig inte ens törstig, vilket jag tycker det är jättekonstigt!!
    Nån erfaren som också har fött två barn efter varann? Hur har det gått med vikten och återhämtningen?

• Solen11

Det tog mig 5 månader att gå ner till ''inskrivningsvikten'', dock låg jag då 4-5 kg för mycket redan pga en höst med mycket gott att äta och dricka :), så att gå ner till min idealvikt tog 8 månader totalt. Tot 15 kg ner på 8 månader. 
    Jag tyckte det gick jättetrögt i början trots alla promenader..

Blev sen tipsad om en app / hemsida som heter Shape Up där man skriver in sina mål och registrerar alla kalorier man äter. Då tog det fart! Jag åt helt enkelt lite för stora portioner samt för koloririkt.. Så fort jag fick koll på vad jag stoppade i mig så började jag gå ner, 0,5 kg i veckan. I den takten kan man fortfarande äta gott,sig mätt samt dricka vin och äta lite snacks på helgen! :)

Jag ammade endast 4 veckor, men det verkar inte som om amningen påverkar viktnedgången nämnvärt. Har en kompis som började gå ner i vikt när hon slutade amma...

• Freckels
    Pärla skrev 2012-05-24 20:26:11 följande:
    Jag har fött barn efter varann, och med mitt första gick jag upp 21 kg, och gick ner 19 kg på 6 månader. Nr 2 är tre månader idag, och jag går ner kilona jättesakta nu. Med första delammade jag, och med tvåan helammar jag. Kan det vara det som påverkar viktnedgången?? Eller kan det vara så att jag har fött två barn efter varann och min kropp tar tid att återhämta sig nu??
    Det är 20 månader mellan mina barn.
    Har 12 kg kvar att gå ner kilona, och jag äter måttligt och promenerar så ofta jag kan med barnvagnen.
    Men varför går det segt???
    Jag vill så gärna bli av med kilona nu...
    Dricker inte så mycket vatten heller, för jag känner mig inte ens törstig, vilket jag tycker det är jättekonstigt!!
    Nån erfaren som också har fött två barn efter varann? Hur har det gått med vikten och återhämtningen?
    Alltså egentligen borde jag inte uttala mig, min bebis är fortfarande i magen och jag vet inte alls hur det är att gå ner i vikt efter graviditet.. Meen...
    Vid all viktminskning (och annars också) så är det vääldigt viktigt att dricka mycket vatten. Om du har vatten i kroppen så blir du av med det genom att dricka mer vatten. Min sambo (som är tränings och kost freak) säger att när man är törstig är det försent, man ska alltså dricka innan man hinner bli törstig.

Resten har jag som sagt iiingen aning om :S
    Men lycka till iaf :)
Svar på tråden När var ni tillbaka på start vikten