• Thezzz

Får bara skit för namnet Dexter :-(

Hej, Har en son på 6 veckor som vi har gett namnet Dexter.. detta har medfört problem från folk runtomkring.. För det första frågar folk varför vi döpt honom efter en mördare, andra frågar om det är ett namn och vi får upprepa namnet 1000ggr när någon frågar vad han heter.. för de förstår inte namnet.. Nu är det ju så' att vi hasrju inte döpt honom efter tv-serien. Utan vi valde namnet för att vi tyckte det lät häftigt Till mitt dilemma, ska jag byta namn på min lilla son, så att han ska slippa alla de här frågorna? Är rädd för att namnet medför problem av något slag :/ tex vill inte svärmor använda namnet dexter, hon kallar honom för ett smeknamn hon kallat killen min när han var liten, samt att min farmor ch farfar har stora problem med att förstå namnet.. Mina andra förslag på namn är neo, jake och melvin.. storasyster heter ronja Vad tycker ni?

• Svar på tråden Får bara skit för namnet Dexter :-(
  • sofieann
    Dr Mupp skrev 2012-02-21 23:47:23 följande:
    Tyvärr så tänker jag direkt på mördaren i TV-serien när jag hör namnet Dexter och när jag hör småbarn som heter det så funderar jag seriöst på vad föräldrarna tänkte med, vill man verkligen att ens barn ska sammankopplas med en mördare. Visserligen en fiktiv mördare men ändå.
    Tänker du samma sak när någon ger sitt barn namnet Jack? Åh nej, varför döper de sitt barn efter Jack the Ripper?
  • Vildblomman

En kompis har en son som heter Dexter. Han är runt 5 år. Tycker inte det är konstigt namn.

• storbildsteve

Tv-serien är ingen fara, den kommer ingen ihåg. Eller jo kanske att töntiga vuxna kommer skrocka "ho, ho,ho, Dexter det var minsann..." men det kommer din son bara tycka är mossigt och skita i. Appropå WT, jag tror inte att engelska namn i framtiden kommer ha en underklasstämplel eftersom det kommer vara vanlig att ha utländska föräldrar. Själv får jag inte WT-känsla av Dexter, mer "reklambranschenföräldrar".

• Mozzy

Dexter! Det är ju från Cartoon network! Han är ju såå skön!
    Stå på dig TS!  

• trasdocka

Låt honom heta Dexter om ni vill det. Skulle ni ändå byta namn så kommer det garanterat att finnas en massa åsikter om det nya också. Strunta i vad andra tycker och kör er linje!

Att en del gör konstiga associationer är ju inget ni kan hjälpa. Tids nog blir han en helt egen individ med detta namn och då suddas det gamla ut.

• trasdocka

PS: en av min sons dagiskompisar heter Dexter. Jag har aldrig tyckt att det varit konstigt på nåt vis. Och då har jag även följt tv-serien.

• Fru Sveden

Jag har en son på 1,5år som skulle hetat Dexter, men jag föll för trycket och valde ett annat namn jag ångrar mig fortfarande. Skit i alla andra Dexter är ett jätte häftigt namn.

• kattm

Jag tycker inte att ni ska byta. Din familj får helt enkelt vänja sig. Snart kommer de att förknippa namnet Dexter med er son i första hand, och ev andra kopplingar kommer att komma i andra hand.

Och säg åt din svärmor att skärpa sig, sonen heter Dexter och det får hon helt enkelt acceptera. Alkoholism ligger inte i ett namn... Är hon orolig för det får hon väl hålla ett extra vakande öga när er son väl blir gammal nog att börja intressera sig för alkohol.

• MoonlightRose

fråga varför det är så fel att ha samma namn som en rollfigur i tv. tänk de som döper sina ungar till Anders!

• yavanna

Vi har en femåring vid namn Dexter, och de enda kommentarerna vi får numera är att det är ett häftigt namn.
    Den enda nackdelen jag upplevt med namnet var att det tog ganska lång tid innan han själv kunde uttala det så att folk förstod vad han hette.

Att det är ett amerikanskt namn ser jag absolut ingen nackdel med. Vi ville ha ett namn som funkar på engelska. Om det nu plötsligt gjort oss till "white-trash" får det väl vara så. Vi har båda arbetsplatser med engelska som officiellt språk, och eftersom det blir mer och mer engelska i samhället kanske det rent utav är lättare att heta Dexter som vuxen än att heta tex Pär. Likaså om han någon gång vill flytta utomlands.

Ska man ta hänsyn till de associationer alla omkring en har mellan namn och personer på TV eller i verkligheten blir det inte så många namn kvar att välja på!

• Dexter irl name

Hej!

Jag vet hur det är att heta "Dexter" haha, som barn va de mycket med att försöka få mig att känna mig som han "Dexter" från cartoonnetwork :P de fick man höra mycket förr och även än! Inget man stör sig på ju äldre man blir tycker jag? Många tycker namnet är häftigt och udda och det sticker ut från mängden. Har dock märkt att fler och fler döper sina barn och husdjur till Dexter så ibland när ja hör nån ropa Dexter tror ja direkt att den personen skriker åt mig haha.

#Dexter#Irl#name
  • Leonie88

Min sambo ville ha en son som heter Dexter. Tyvärr tycker jag personligen inte om namnet så vi döpte katten till det.

• MrsNG

Vi hade Dexter som ett av valen, men vår son såg ut som en Loke så det blev så istället :) låt honom heta Dexter om ni gillar det. Det är det som räknas!

• Sissel

Jag vet inte vad det är för mördare alla andra pratar om, jag tänker bara på Dexters laboratorium ;) 

Tycker inte att ni ska bry er.

• pastamamman

När min föräldrar berättade vad jag skulle heta så min farmor, stackars barn (mitt namn är mycket vanligt och har nog legat på namntoppen de senaste 25 åren iaf). Det finns alltid folk som inte har vett att hålla sina åsikter för sig själva.

• inka85

Dexter är det vackraste namnet som finns! <3 vi fick oxå höra mycket negativt om namnet på våran lilla men lika mycket positivt! Men han ska inte heta nått annat han är våran lilla fina dexterus :)

• Ljuskillen

Hej.

Såg inlägget först nu.

Hur har det gått?

Min son, född juni 2012, är numera 5,5år och vi har inte haft några problem alls med hans namn, Dexter, eller oförståelse av något slag.

Vi har däremot döpt honom efter att ha skakat ned från hundra till tjugo namn, och ändå inte varit överens, slutligen valt detta.

Till saken hör att mamman även önskade Balthazar.

Så han heter det också...

Tokigt!

• kela t
    sofieann skrev 2012-02-22 10:47:39 följande:

Tänker du samma sak när någon ger sitt barn namnet Jack? Åh nej, varför döper de sitt barn efter Jack the Ripper?

Jack är nog inte helt lyckat..i en låt sjungs det hit the road Jack and don't you come back no more..?
Svar på tråden Får bara skit för namnet Dexter :-(