zxwhf skrev 2012-04-06 21:33:04 följande:
Fast jag tror nog att den långa blöjtiden i många fall (märk väl, inte alla, då det självklart finns undantag med barn som av någon anledning är försenade i utvecklingen) beror just på föräldrars bekvämlighet, eller lathet för den delen. Jag behöver bara gå till mig själv, att min äldsta dotter var 2,5 år när hon slutade med blöja berodde definitivt på mig och min man, inte på henne. Fysiskt hade hon varit mogen att vara utan blöja säkert ett år tidigare, men det är ju bekvämt att ha blöja på "små" barn, plus att jag inte riktigt visste hur man gjorde när man pottränade.
Tyvärr verkar inställningen att det ska vara barnets val att sluta med blöja vara väldigt utbredd i Sverige idag, vilket jag tror snarare är negativt för barnen än positivt. Allvarligt, det ÄR inte fräscht med blöjor! Och många gånger går det så mycket lättare att potträna yngre barn än äldre barn, så det är så synd att man itutas detta att man absolut inte får "pressa" barn till att bli blöjfria... Äldre barn har ju vant sig vid vissa rutiner och hur det "ska" vara med blöjor, så det kan ju bli riktigt svårt att bli av med blöjan. Mindre barn har inte samma förutfattade meningar. Sen tycker jag att det är löjligt att snacka om att man pressar små barn att bli blöjfria, det handlar om att ge alternativ och framför allt - ge dem chansen att slippa äckliga, konstgjorda blöjor i åratal...
mycket sanna ord, kunde inte sagt det bättre själv. Vikarierade på mitt gamla jobb idag där jag stötte på en nybliven 2-åring som gladeligen satte sig på toan tillsammans med de "stora" barnen, gud så stolt å duktig hon va även om det inte alltid kommer nåt :)