• Paulina11

vadå HEN

är beredd på mothugg!
    men måste verkligen få ur mig detta.
    Förstår inte vad felet är på folk som vill att tjejer och killar ska vara precis likadana, att man till och med inte ska kalla för hon eller han utan hen! Allvarligt talat har det inte gått lite för långt nu.
    Tjejer är tjejer och så har det alltid vart och killar är killar. Vi är skapta med olika förutsättningar, nu vill jag givetvis tillägga att självklart ska en man och en kvinna ha samma lön och bli behandlade med samma värdighet. Anser att man ska hjälpas åt och samarbeta i ett förhållande, behöver inte vara uppdelat exakt på pricken lika, men båda ska känna sig nöjda och glada. Blir så jäkla trött på folk som tror att flickar blir sämre personer för att dom får leka med Barbie och ha rosa kläder. Det ska vara unisex hit och dit. Varför utesluta det ena eller andra. Ta på era pojkar en rosa klänning då så gör ni det plagget till ett unisex-plagg.  Jag själv har en dotter hon har alltid haft rosa på sig, från början för jag tycker det är enormt gulligt att klä flickor till flickor och pojkar till pojkar, men nu för att hon själv gillar rosa. Min dotter har en flicka på sitt dagis som alltid såg ut som en pojke när hon var mindre. Men till hennes föräldrars förtvivlan så ville givetvis även denna lilla tjejen bära söta små klänningar med hello kitty motiv. Som de flesta andra flickor VILL... när jag var liten så hade jag alltid rosa, jag lekte alltid med barbie och jag är ingen sämre människa idag för det!
    Jag är noga med jämnställdhet och att alla är lika mycket värda. Tycker man som förälder borde lägga ner krutet på att fostra sina barn till snälla och omtänksamma människor! Antingen föds man till flicka eller till pojke! så är det man föds inte till nått dubbelkönat hen!

irriterad
  • Svar på tråden vadå HEN
  • Plutteli
    MalinJoo skrev 2012-07-05 21:06:25 följande:
    Söt bebis, vad är poängen? 
    Att i det fallet du inte vet könet på barnet kan man säga hen. Du behöver inte, du kan säga den, eller det, den där, barnet, ungen, bebisen eller what ever du känner för men hen är ett ord som fungerar istället för att säga nått av det om man vill slippa bygga om meningar för att passa med vad man nu ska ha för ord.

Ett annat exempel på när hen borde ha använts är i en väldigt aktuell nyhetsartikel. En man frias från våldtäktsförsök för att det visar sig att kvinnan han försökt våldta är en man, bara det att hen genomgått flera år av hormonbehandlingar för att bli kvinna och därmed inte längre är en man. I artiklarna omskrivs därför hen som "man" vilket hen inte är!
  • Slagathor

Du har ju missuppfattat detta med Hen, precis som alla andra. Jag själv tycker det låter urlöjligt och skulle aldrig nånsin använda det i något sammanhang. Men tanken är att det ska användas om man tex inte vet könet på barnet, istället för att säga "hur gammalt är barnet?" (som funkar skitbra för mig att säga) så frågar man "hur gammal är hen?". Rakt onödigt och fult, faktiskt. Men nej, det är inte för avsikt att könsneutralisera barnen. Fast sen finns det ju extrema som förnekar sitt barns känstillhörighet, men det hör inte till hen-debatten.

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • LunaLunatic

Pojke vänster, flicka höger
    Saker för ansiktet på flera
    Pojke

Det här var kul. Har jag rätt nånstans? 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • parallax

hen = Hen är ett annat ord för brynsten och bryne, ordet lever kvar i den mekaniska bearbetningen Hening.

Jag har barn men om andra vill fostra verktyg så fine, vad är det man sägen, än är inte den sista dåren född.

• LunaLunatic
    parallax skrev 2012-07-06 15:59:33 följande:
    hen = Hen är ett annat ord för brynsten och bryne, ordet lever kvar i den mekaniska bearbetningen Hening.

Jag har barn men om andra vill fostra verktyg så fine, vad är det man sägen, än är inte den sista dåren född.
    Åh min gud, ett ord som kan betyda flera saker. Vart är världen på väg?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Plutteli
    parallax skrev 2012-07-06 15:59:33 följande:

Hen = höna på engelska.
    Barn = lada på engelska

Banan: Kan vara en frukt, kan vara något man åker på, eller åker man på en frukt kanske?

Får: Ett ord du använder för att be om något, "får jag sockret är du snäll" eller ett djur. Eller ber man alltid om djuret måhända?

Grina: Kan betyda skratta, kan betyda gråta. Eller kanske är det att skratta och gråta samtidigt?

Fil: Något du äter gjort på mjölk alt. något du har för att jämna till saker tex dina fötter (fotfil). Eller är det kanske så att man äter de där sakerna man har för att jämna till saker, eller jämnar man till saker med en mjölkprodukt?

Var: Kan vara ett ord för riktning/plats eller gult gegg som kommer ur sår. Eller menar alla som frågar om var deras boll är att bollen har var?

Jag antar att du förstår vart jag vill komma?
  • Susanna D

med vilken rätt tycker ni det är okej att publicera bilder på våra barn och diskutera huruvida dom är könlösa eller inte?

Tänk er in i situationen själva... och var gärna lite aktsamma om andras integritet. Framförallt barns integritet.

• Paulina11
    Susanna D skrev 2012-09-08 11:07:11 följande:
    med vilken rätt tycker ni det är okej att publicera bilder på våra barn och diskutera huruvida dom är könlösa eller inte?

Tänk er in i situationen själva... och var gärna lite aktsamma om andras integritet. Framförallt barns integritet.
    håller med!
  • Dandelionis

Men snälla. Alltså allvarligt? "TS fattar inte meningen med Hen. Meningen är att man ska slippa säga 'han eller hon'". Menar ni allvar? Visst, det kanske är grundtanken, men se er omkring. Hen har blivit ett sätt att könsneutralisera. "En sockerbagare hen bor i staden" liksom. Det är ju skitlöjligt. 

Problemet är att tjejer har lägre lön ute på arbetsmarknaden och att de i vissa yrken blir sämre bemötta. För att slippa lösa problemet, som skulle kosta pengar och arbete, så nöjer man sig med att smutskasta föräldrar som klär sina flickor i rosa, man skriver om alla dagis-sånger och vips så har inte tjejer längre lägre lön. Nu har HEN lägre lön. Problem solved.  

• Täby82
    Dandelionis skrev 2012-09-30 16:12:40 följande:
    Men snälla. Alltså allvarligt? "TS fattar inte meningen med Hen. Meningen är att man ska slippa säga 'han eller hon'". Menar ni allvar? Visst, det kanske är grundtanken, men se er omkring. Hen har blivit ett sätt att könsneutralisera. "En sockerbagare hen bor i staden" liksom. Det är ju skitlöjligt. 

Problemet är att tjejer har lägre lön ute på arbetsmarknaden och att de i vissa yrken blir sämre bemötta. För att slippa lösa problemet, som skulle kosta pengar och arbete, så nöjer man sig med att smutskasta föräldrar som klär sina flickor i rosa, man skriver om alla dagis-sånger och vips så har inte tjejer längre lägre lön. Nu har HEN lägre lön. Problem solved.  

Mkt bra skrivet! Håller med till 100 %!
  • Kefir

Flickor är flickor, pojkar är pojkar. Karaktärerna, intressena, handlingarna kan vara olika, båda inom könen och mellan. 

Att helt byta ut hon/han fyller ingen funktion, men däremot kan själva könet ibland hindra samtalen.

Jag ger ett exempel på det som hände på en kurs häromdagen då en av kursdeltagarna hade med sig sin lilla tremånaders bebis.

Läraren ville fråga om de kommit in i rutiner på nätterna, men det tog stopp nästan på en gång.

"Sover....ehhh.......................är det en pojke eller flicka....???
    "Flicka"
    "Sover HON på nätterna?

Där hade det varit rackarns smidigt att ha ordet "hen"?
    "Sover hen på nätterna?"

Att sedan kunna fördjupa sig i om det är en pojke eller flicka är en annan sak, men det kan ibland saknas ett ord där könet absolut inte alls har någon betydelse för själva handlingarna. Din sömn som bebis påverkas inte av om du är flicka eller pojke ju.  

Svar på tråden vadå HEN