• Anonym (hjälp!)

Pappan tänker behålla barnet två veckor!

Jag har lämnat barnet till sin pappa som skulle ha barnet till på söndag. Nu har han mailat att han inte kommer att lämna tillbaka barnet förrän den 17:e juni!

När jag åkte med barnet till pappan sa han ingenting om det här. Vad ska jag nu göra? Vi har en dom från tingsrätten på umgänge varannan helg men vi har gemensam vårdnad och nu hade pappan missat förra helgen han skulle ha barnet och jag ville vara snäll så jag förslog att han skulle ha barnet från idag och det gick han med på.

Snälla hjälp mig, vad kan jag göra?

• Svar på tråden Pappan tänker behålla barnet två veckor!
  • Anonym
    Anonym (ring ombudet) skrev 2012-06-01 07:27:19 följande:
    oj har du underlag för det....? Det är ju ändå ts helg så barnet ska ju vara med ts även denna helg egentligen och domen ska följas. Bara för att ts har lämnat barnet till papen en extra helg så betyder ju inte det att  pappan får behålla barnet.

Ja jag har underlag för att mitt påstående är sant.
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2012-06-01 08:31:21 följande:
    Jaså,  är det i sin ordning att hämta tillbaka barn  från förskola /skola?

Stämmer den andra föräldern dig om du gör så så kan du förlora vårdnad och boende om du gör så. Det är kruxigt men så ser verkligheten ut
  • Anonym

I det här fallet har pappan gjort fel. Fattar inte hur ni kan försvara hans beteende .

• Anonym
    mirre67 skrev 2012-06-01 15:15:16 följande:
    Eller också VILL inte barnet prata med sin mamma. Detta handlar ju om ett barn i tioårsåldern som dessutom vad jag förstod har bott med sin pappa under ganska många år. Ts säger ju själv också att barnet inte far illa hos sin pappa utan det verkar handla mest om prestige här för henne.

Eller så VILL barnet prata med mamman, men får inte ... För att pappan är dum i huvudet och bryter överenskommelser och tingsrättens dom..
  • Anonym (hjälp!)
    Anonym skrev 2012-06-01 20:35:23 följande:
    Eller så VILL barnet prata med mamman, men får inte ... För att pappan är dum i huvudet och bryter överenskommelser och tingsrättens dom..
    Hur ska man veta utan att få prata med barnet?
  • Anonym
    Anonym (hjälp!) skrev 2012-06-01 20:38:10 följande:

Ja precis. Hämta ditt barn från skolan på måndag ts ... Det är inte du som har gjort fel det är pappan .. Hoppas att ni sen kan lösa era bekymmer så att barnet får det bästa tänkbara. Ring även soc eller vem man ringer och berätta vad pappan gjort . Så de kan dokumentera det.
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2012-06-01 08:55:47 följande:
    var glad att pappa vill ha barnet. jag hade blivit glad åt det o väntat. man kan ju åka o hälsa på om man inte klarar sig så länge.
    Det beror verkligen på!   Män flyttar hem till nya kvinnor utan att meddela mamman till barnet var de vistas med barnet  (mammor kanske också gör så).    Har man en infekterad skilsmässa ,med vårdnadstvist bakom sig -  hur troligt är det att man blir insläppt om man försöker åka och hälsa på?   Risken finns att man blir ivägkörd av polis....
  • vampyria2

Har man en infekterad skilsmässa bakom sig så lämnar man barnen utan för den och agerar efter vad som är bäst för barnet!

• sirisdotter
    Anonym (F) skrev 2012-06-01 10:50:03 följande:
    Är du orolig över att barnet ska komma till skada? Eller handlar det här om att du har hakat upp dig på domen som ger dig företräde att ha barnet mer än barnets pappa?
    Jag är inte ute efter att anklaga dig men det är en väsentlig skillnad.

Eftersom ni har gemensam vårdnad kan polisen inte gör någonting, och socialtjänsten åker inte och hämtar barn heller utan det är polisen som gör det men det krävs mer för en hämtning än vad du har angett i tråden.

Sedan är det rent krasst så att ja, domar går att brytas och det enda som sker är att nya upprättas. Sedan beror det givetvis på vad det gäller och hur domen bryts men i det här fallet tvivlar jag på att det kommer bli några större konsekvenser för pappan.

Men som du fått råd om tidigare, kontakta ditt ombud för hjälp!
    Hämtar polis barn utan att ha fått en dom om verkställighet??
  • sirisdotter
    Anonym (hjälp!) skrev 2012-06-01 20:38:10 följande:
    Det är möjligt att du får höra det spontant av barnet så småningom.
  • Anonym (ring ombudet)
    sirisdotter skrev 2012-06-01 23:07:52 följande:
    Hämtar polis barn utan att ha fått en dom om verkställighet??

Nej!
  • sirisdotter
    Anonym (ring ombudet) skrev 2012-06-01 23:18:02 följande:
    Nej!
    Nej,  det tror inte jag heller.
  • Anonym

Han kanske vill att du ska reagera som du gör..
    Låt honom ha barnet fram tills söndag som bestämt å se sen..
    Vem vet han kanske kommer hem med det igen..
    Han kanske e så ful så han ljuger för dig å hoppas på å få en massa elaka sms eller liknande.

• Anonym (been there)
    Anonym skrev 2012-06-01 23:21:19 följande:
    Han kanske vill att du ska reagera som du gör..
    Låt honom ha barnet fram tills söndag som bestämt å se sen..
    Vem vet han kanske kommer hem med det igen..
    Han kanske e så ful så han ljuger för dig å hoppas på å få en massa elaka sms eller liknande.
    Inte helt orealistiskt....
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-01 20:12:33 följande:
    I det här fallet har pappan gjort fel. Fattar inte hur ni kan försvara hans beteende .

Jag försvarar absolut inte pappans agerande jag bara berättar hur lagen ser ut och vad som kan komma att hända ts om hon följer era dumma råd om att hämta sin unge. Jag har varit i hennes sits och jag hämta hem mina ungar för det var min tid och pappan vägra lämna ut dem så jag hämta dem på dagis inga konstigheter men se det var det för pappan stämmer mig och trots att det enl dom är min tid att ha ungarna så är det dåå jag som gör fel och jag förlorar vårdnad och boende. Pappan som gör felet vann pga att jag agerade genom att hämta ungarne och derför skapar problem och oro i vardagen enl tr ska jag ha medelat soc att mina barn inte kommer hem och varför och är det fara för ungarna där ringer man socialjouren sen i andra skedet stämmer man pappan på det hela och då straffas han för att han inte följer dom och lämnar ungar. Så ts vill du inte förlora din unge ffölj inte råd i tråden om att du ska hämta den på mån i skolan för gör du det och han stämmer dig så är det du som gjort fel och kan förlora.
  • Barbamamah

Det finns säkert en anledning till att tingsrätten dömt som de gjort. Antingen har de ansett att pappan inte är lämplig som boendeförälder eller så har föräldrarna samarbetsproblem och mamman ansetts vara mer lämpad som boendeförälder. Pappan har tydligen tidigare när han var boendeförälder hållt på med umgängessabotage och fortsätter i samma linje nu vilket är olämpligt. Vad pojken själv tycker ska inte avgöra boendet för pappan kan lika gärna hjärntvättat sonen. Inte helt otänkbart med tanke på hur han beter sig. Oavsett bör båda följa domen och inte behålla barnet på den andras tid. Pappan beter sig oansvarigt och ska inte försvaras. Han får väl vända sig till tingsrätten igen om han är missnöjd istället för att ta lagen i egna händer.

• Anonym
    Barbamamah skrev 2012-06-02 09:27:53 följande:
    Det finns säkert en anledning till att tingsrätten dömt som de gjort. Antingen har de ansett att pappan inte är lämplig som boendeförälder eller så har föräldrarna samarbetsproblem och mamman ansetts vara mer lämpad som boendeförälder. Pappan har tydligen tidigare när han var boendeförälder hållt på med umgängessabotage och fortsätter i samma linje nu vilket är olämpligt. Vad pojken själv tycker ska inte avgöra boendet för pappan kan lika gärna hjärntvättat sonen. Inte helt otänkbart med tanke på hur han beter sig. Oavsett bör båda följa domen och inte behålla barnet på den andras tid. Pappan beter sig oansvarigt och ska inte försvaras. Han får väl vända sig till tingsrätten igen om han är missnöjd istället för att ta lagen i egna händer.

Kunde inte sagt det bättre själv !! :)
  • lollisen

Det många verkar ha tjockt att förstå, är att man inte ställer sig på föräldrarnas sida!
    Ingen försvarar någon, däremot tänker jag och flera andra på barnets bästa och försöker att inte hetsa på mamman ytterligare till kamp mot pappan.... DET är skillnad...

• Anonym
    Barbamamah skrev 2012-06-02 09:27:53 följande:

I denna tråd har mamman frångått domen redan så de gör lika mycket fel båda två kom ihåg det eller läs om och läs rätt då.
Svar på tråden Pappan tänker behålla barnet två veckor!