ShiningStar83 skrev 2012-06-04 13:15:53 följande:
jag röstade på 8år, men tycker även det känns som en låg ålder..
blev själv lämnad ganska tidigt för att föräldrarna skulle iväg o handla, ut o springa osv..
jag tyckte det var jätteotäckt! kändes inte alls tryggt!
en annan gång satt vi barnvakt åt vår lillebror - vi var 10år och det kom en man och bankade på vår dörr och bönade och bad om att få komma in..!
men jag minns inte om vi släppte in honom eller ej, tror inte det.. men vi stod innanför ytterdörren med en stor kniv! ifall att liksom...... är inte ett särskilt trevligt minne.. vår lillebror var bara 1år!
vi fick hemmanyckel först när vi var 11år gamla..
nu är våra barn så pass små att detta inte är aktuellt ännu på några år, och därför är det ju svårt att avgöra hur man resonnerar när de väl är runt 8-10år ;))
jag har som sagt gjort detta två ggr med min dotter som är 5 år, hon ville själv, när jag frågade när jag kom hem så var hon glad och stolt. hade hon visat minsta tecken på att hon inte ville hade jag aldrig gjort det. så där har ju dina föräldrar gjort fel som inte lyssnat in era signaler, sen skulle jag aldrig låta henne ta hand om lillebror när jag smiter ut en kortis. och med tanke på hur vild han är så lär de nog inte hända förrän den dagen jag skulle uppleva att han är mogen att lämnas 5 min själv och det lär vara senare än 5 år om jag känner honom rätt (2 år idag) så som sagt från barn till barn.