• Melliesmamma

6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!

Hej! Har en dotter på 6 månader, hon kan inte somna på egen hand. Hon måste somna antingen i min famn eller pappas famn. Vi gungar med henne i famnen i sängen, kan ta allt från 10 min till 30 min. Hon har napp å snuttefilt. När hon somnar lägger vi henne i hennes säng som står i vårt sovrum jämte min sida av sängen. Efter ca 20 min vaknar hon, nattar om henne på samma sätt, sedan vaknar hon efter 10 min, sedan håller det på så i ca 1-1,5 timmar innan hon väl somnar. Vi har testat att lägga henne, buffa, sjunga, smeka men hon vägrar, hon bara skriker eller så blir hon total spidad å sprattlar å har sig. Vill så gärna att hon ska kunna somna på egen hand. Både jag å mannen har ryggproblem å det blir bara värre! Någon som har tips till oss ... Snälla!! Ska tillägga att jag inte ammar längre, hon får ersättning på dagarna å välling inför natten. Brukar ske vid ca 20.00 då vi även påbörjar läggningen.

• Svar på tråden 6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!
  • FrökenW
    cloudberry79 skrev 2012-11-26 09:53:21 följande:
    Nekar du en sexmånaders mat och tröst på natten :O Och nej, barn har inte samma sömnmönster som vuxna. Spädbarn har hackig sömn, när de är i tillväxtfaser är det normalt att de ammar mycket ofta. Är det ett tecken på otrygghet att man föredrar att sova tillsammans med andra är stora delar av befolkningen otrygg. Jag upphör aldrig att förvånas över hur vidrigt och grymt folk beter sig mot sina barn på det här forumet.
    (M)amma till V -07 och E -12

Jag vet inte, skrev jag inte att han PROTESTERAR INTE OCH VERKAR BLI LUGN ... Samt att han i princip sov hela denna natten. Nu tar du och förklarar dig hur vidrig jag är, annars är detta något som jag gärna anmäler för granskning!
  • FrökenW
    Nekar du en sexmånaders mat och tröst på natten :O Och nej, barn har inte samma sömnmönster som vuxna. Spädbarn har hackig sömn, när de är i tillväxtfaser är det normalt att de ammar mycket ofta. Är det ett tecken på otrygghet att man föredrar att sova tillsammans med andra är stora delar av befolkningen otrygg. Jag upphör aldrig att förvånas över hur vidrigt och grymt folk beter sig mot sina barn på det här forumet.

Och du kära nån, skrev jag att jag nekar honom närhet på natten i form av att sova nära!? Skrev ju att vi samsover!?
  • Ejin

Nekar du en sexmånaders mat och tröst på natten :O

Och nej, barn har inte samma sömnmönster som vuxna. Spädbarn har hackig sömn, när de är i tillväxtfaser är det normalt att de ammar mycket ofta. Är det ett tecken på otrygghet att man föredrar att sova tillsammans med andra är stora delar av befolkningen otrygg. Jag upphör aldrig att förvånas över hur vidrigt och grymt folk beter sig mot sina barn på det här forumet.
    asså herregud vaarför inte läsa innan man kommenterar?

hon skriver ju att hon buffar ungen mjukt i rumpan och att han då somnar om... vari ligger de grymma? 
  • FrökenW
    Ejin skrev 2012-11-26 10:02:47 följande:
    asså herregud vaarför inte läsa innan man kommenterar? hon skriver ju att hon buffar ungen mjukt i rumpan och att han då somnar om... vari ligger de grymma? 

Tack, läskunniga vän
  • cloudberry79
    FrökenW skrev 2012-11-26 09:57:15 följande:
    Jag vet inte, skrev jag inte att han PROTESTERAR INTE OCH VERKAR BLI LUGN ... Samt att han i princip sov hela denna natten. Nu tar du och förklarar dig hur vidrig jag är, annars är detta något som jag gärna anmäler för granskning!

Anmäl du. Jag ser det som en allmän observation av hur hårt samhället blivit när man nekar barnet tröst, inte bara i den här tråden. Du specifikt lär inte ditt barn att sova Du överger honom och nekar honom den tröst han valt. Ett spädbarn. Varför inte läsa på lite om barns psykologiska utveckling innan du väljer dina behov före bebisens? Sover du tillsammans med någon? Betyder det att du är otrygg på något sätt?
  • FrökenW
    cloudberry79 skrev 2012-11-26 10:18:39 följande:
    Anmäl du. Jag ser det som en allmän observation av hur hårt samhället blivit när man nekar barnet tröst, inte bara i den här tråden. Du specifikt lär inte ditt barn att sova Du överger honom och nekar honom den tröst han valt. Ett spädbarn. Varför inte läsa på lite om barns psykologiska utveckling innan du väljer dina behov före bebisens? Sover du tillsammans med någon? Betyder det att du är otrygg på något sätt?

Nu vill jag att du förklarar exakt hur jag överger honom.
  • FrökenW

Förresten cloudberry... Lika hårt samhälle blir det väl av sådana som dig som stämplar mig och säkert många andra lika snabbt som "grymma och vidriga".. Bara en tanke. Tackar för mig i tråden.

• Ejin

men snälla människa läs nu en gång till innan du gör bort dej.... hon skriver.. vi samsover...Hon skriver även att hon buffar rumpan ist för att amma...
    HUR.. snälla förklara. Hur kan detta va att överge..??

Det finns andra sätt att söva förutom amning och om inte både mamma och barn trivs med det varför fortsätta när det uppenbarligen fanns ett annat vis... han protesterar ju inte av buffningen .. han somnar...

• niky40

Du läser tydligen inlägg som fan läser bibeln. Läs om, läs rätt.
  • FrökenW

Ok, jag skulle lämna tråden.. Men han va trött igen. Buffade. Det är magiskt ju! Man ser hur ögonen sakta stängs, tar 2 min. Han ser ut att njuta. Skulle jag likställa det, så känns det som om det är lika skönt som när jag blir kliad mjukt på ryggen. Så jädra gott! Känns nästan som man är en hemsk förälder som inte erbjudit detta på 6 mån. Ibland får man tacka sin mamma för ett gott råd. Nu tack och hej till alla kämpande ihärdiga föräldrar till våra underbara ungar!

• Ejin
    FrökenW skrev 2012-11-26 11:28:01 följande:
    Ok, jag skulle lämna tråden.. Men han va trött igen. Buffade. Det är magiskt ju! Man ser hur ögonen sakta stängs, tar 2 min. Han ser ut att njuta. Skulle jag likställa det, så känns det som om det är lika skönt som när jag blir kliad mjukt på ryggen. Så jädra gott! Känns nästan som man är en hemsk förälder som inte erbjudit detta på 6 mån. Ibland får man tacka sin mamma för ett gott råd. Nu tack och hej till alla kämpande ihärdiga föräldrar till våra underbara ungar!
    min tjej gillar också när man buffar.. Men.. jag får sån jädra kramp i armen så de går knappt att fortsätta....
  • skogsvitter

Vi har också buffat/tassat våra barn om/när de inte somnat vid bröstet. Ser inget fel med det. Tycker det är ett jättebra sätt att söva en bebis om man inte kan/vill amma till sömns

• skogsvitter

Sen håller jag med Cloudberry om att man inte kan jämföra vuxnas sömn och sömnen hos ett spädbarn, som naturligt nog inte alls har samma sömnmönster och sömnfaser som oss vuxna. Tvärtom har de väldigt lite djupsömn tex och det mesta av bebisens sömn är ytlig sömn. Det betyder att det är helt normalt för spädbarn att sova lätt och vakna snabbt vid oro.

Det faktum att man tränat bebisen att somna ensam eller själv har ingen som helst avgörande effekt för sådana saker. Däremot kan man hjälpa bebisen lite på traven om man märker att bebisen behöver lugn och ro istället för en massa stimulering tex. En 6,5-7 månaders har rent generellt en lugnare period där de flesta under en kortare tid brukar sova bättre igen innan nästa utvecklingsfas tar vid.

Snart nog kommer separationsångesten vara stark även hos din bebis FrökenW och den fasen kommer trots att du tycker att du lärt din bebis att somna själv. I mina ögon har du inte lärt din bebis ett dyft, du har bara gett bebisen de förutsättningar som just din bebis behövde just nu. Det var bebisen som lärde dig hur han behöver ha det nu, men det betyder ju inte att det är vad han hade behövt alla dessa "hemska" 6 månader som du skriver om. Det är extremt tvivelaktigt. Men behoven förändras hela tiden, därför gör man bäst i att vara flexibel som förälder om man vill ha det så lättsamt som möjligt för egen del.

Svar på tråden 6 månader kan ej somna på egen hand. Tips tack!!