• bebissugennu

Ska skaffa barn själv

Hej Jag har funderat i många år på att skaffa barn själv eftersom jag inte hittat en man än att skaffa barn med. Självklart vill jag träffa min drömprins någon gång, men känner att jag vill ha barn NU. Har därför bestämt mig för att skaffa barn själv! Beslutet känns jättebra! Ska ha mitt joursamtal med en BM på Storkkliniken den 5/9. Och sen hoppas jag på att dra igång asap. Just nu funderar jag mycket på vad jag ska säga till barnet när den kommer att börja fråga "Var finns min pappa". Jag är inte rädd för att jag inte ska klara det vardagliga med allt vad detta innebär. Har både en familj och kompisar som gärna kommer att ställa upp.  Skulle vara kul att få kontakt med andra i samma situation. /jag 

• Svar på tråden Ska skaffa barn själv
  • vildros75

Jag går i samma tankar som ni andra och tänkte försöka framåt hösten. Jag har nämligen varit student i ett par år och nu äntligen fått en fast tjänst men det tar ju lite tid att spara ihop pengar, är dessutom lite äldre(38) så jag kommer med all säkerhet få göra fler försök innan det tar(om det tar). Har dock stora förhoppningar, kommer från en lång rad fertila kvinnor och har aldrig haft några allvarliga sjukdomar.
    När det gäller att berätta så tror jag på att vara öppen och redan från början prata om det så att det är en självklar del i barnets liv. Jag har den fördelen att två av mina systrar är adopterade, för oss så är det naturligt att barn kommer till sina föräldrar på olika sätt, alla är dock en lika stor, välkomnad gåva.  

Jag önskar er alla och mig ett stort lycka till 

• Novali

Gynundersökning klart, joursamtal på tisdag.... kan inte vänta, längtar så otroligt!

NI som varit på storken (Eller annan klinik) Har ni gjort så att ni väntar tills den dagen ägglossningstestet visar positivt, och åkt till Danmark samma dag. Eller har ni prickat in rätt dagar och bokat tid i förväg? Funderar på hur jag ska göra nämligen eftersom jag har en bra bit till Danmark :P

• minimyran
    Novali skrev 2013-02-16 16:03:10 följande:
    Gynundersökning klart, joursamtal på tisdag.... kan inte vänta, längtar så otroligt!

NI som varit på storken (Eller annan klinik) Har ni gjort så att ni väntar tills den dagen ägglossningstestet visar positivt, och åkt till Danmark samma dag. Eller har ni prickat in rätt dagar och bokat tid i förväg? Funderar på hur jag ska göra nämligen eftersom jag har en bra bit till Danmark :P
    Jag var ner till storken i går och det funkade jätte smidigt, plussade kvällen fredag bokade tågbiljetter och åkte tisigt på lördag. ringde och bokade tid då jag var påväg med tåget och fick en jätte bra tid så jag inte behövde stressa. Hann sedan med tåget tillbaka vid 16 tiden. Fram och tillbaka på ett och samma dygn;) men ett starkt tips är att boka hemresan med tåget redan när du bokar dit resan, det blir ont om platser när du vill boka bara någon timme innan, efterssom det går väldigt få tåg på em/kvällen.
  • Novali

Ja asså... jag kommer nog ta flyget. 700 tur och retur från sthlm... det är därför jag funderar på att vara i Danmark ett par dagar under ägglossningen, så man är nära och inte behöver stressa... men jag vet inte. Vart åkte du ifrån? =)

• minimyran
    Novali skrev 2013-02-17 20:51:43 följande:
    Ja asså... jag kommer nog ta flyget. 700 tur och retur från sthlm... det är därför jag funderar på att vara i Danmark ett par dagar under ägglossningen, så man är nära och inte behöver stressa... men jag vet inte. Vart åkte du ifrån? =)
    De var ju betydligt billigare än va jag trodde det kostade med flyg, jag reser från Uppsala området, kanske ska ta flyg nästa gång jag med då tjänar man några hundralappar och väldigt mycket tid också.
  • solrosor

Jag hittade den här tråden precis. Går i samma tankar själv. Att kanske skaffa barn på egen hand. Än så länge letar jag mest information och tänker att jag ska fundera på det kanske ett år eller så. Undrar hur det har gått för er andra här i tråden? Ni som har försökt på klinik - har det krävs många försök innan ni lyckats bli gravida? Hur blir ni bemötta inom mödravården, omgivning, familj osv? Om det är någon här som redan fått ett barn - vad känns så som svårast med att vara ensam förälder? Jag har också läst att någon har hittat en privat donator - var hittar man en sån? Är det då någon man känner sedan innan? Jag vill helst själv, om jag gör detta, använda mig av en klinik. Men är ändå nyfiken på de olika sätten man kan gå till väga. Och till trådstartaren: Jag hoppas det går bra för dig i din graviditet! Många frågor - om någon har lust att svara vore jag tacksam.

• angel2

Har liknande planer. Det jag undrar är om någon vet om man som ensamstående förälder får alla föräldradagarna dvs även dem som skulle varit pappans dagar eller om de dagarna som är pappans bara förfaller utan att kunna användas, någon som vet det?

Med vänlig hälsning angel2 

• Kaa76

Om du är ensam vårdnadshavare får du alla dagar, utom de tio anhöridagarna vid barnets födsel, de kan du överlåta på vem du vill :) (gäller även då det finns en biologisk, närvarande pappa/partner)

• MissEmelie

Hej!

Jag är ännu en som funderar på att skaffa barn på det här sättet.. Har alltid vetat att jag vill bli mamma och har nog som de flesta här inte träffat någon som känns rätt att bilda familj med. Har haft funderingar i flera år nu men det känns som att det snart är dags.. Tänkte sätta igång om ungefär ett år.. Har precis börjat på ett nytt jobb och vill få lite mer stabilitet i vardagen först :)

Men jag måste säga att det verkligen är intressant och hjälpsamt att läsa all inlägg.. Vill ju ha lite mer kött på bena innan :)

Vilka kliniker rekommenderar ni? Har kollat runt lite men vill gärna ha lite feedback :)

lycka till allihopa! Håller tummarna för er!

• SoSS15

Hej!
    Ännu en singeltjej som vill skaffa barn på egen hand!
    Men jag är ju i yngsta laget skulle jag tro...

Finns det några ålderskrav eller övriga krav på klinikerna i Danmark? :)

• Novali
    SoSS15 skrev 2013-09-16 13:31:43 följande:
    Hej!
    Ännu en singeltjej som vill skaffa barn på egen hand!
    Men jag är ju i yngsta laget skulle jag tro...

Finns det några ålderskrav eller övriga krav på klinikerna i Danmark? :)
    Hur gammal är du? Finns väl ingen som kan hindra dig om du är över 18... Men ligger du däromkring i ålder tror jag nog de kan rekommendera dig att vänta... Ett tips från en lite "äldre": Se till att ha utbildning och jobb klart. Tänk på att du ensam ska försörja ett barn, det blir dyrt och det är inte alltid man tänker på det. Att utbilda sig som ensamstående småbarnsförälder är inget att rekommendera! Du gör säkert det som känns rätt för dig! Själv väntade jag flera år innan jag gick via insemination.... Utbildning, jobb, bil och hem fixat ;)
    Hur länge har du gått i tankarna?
  • SoSS15
    Novali skrev 2013-09-22 15:36:59 följande:
    Hur gammal är du? Finns väl ingen som kan hindra dig om du är över 18... Men ligger du däromkring i ålder tror jag nog de kan rekommendera dig att vänta... Ett tips från en lite "äldre": Se till att ha utbildning och jobb klart. Tänk på att du ensam ska försörja ett barn, det blir dyrt och det är inte alltid man tänker på det. Att utbilda sig som ensamstående småbarnsförälder är inget att rekommendera! Du gör säkert det som känns rätt för dig! Själv väntade jag flera år innan jag gick via insemination.... Utbildning, jobb, bil och hem fixat ;)
    Hur länge har du gått i tankarna?
    Jag är 21 år nu. :) Och ja, det är självklart ingen som hindrar mig. Men jag vill självklart ha det lite stadigare i livet, så ingenting jag tänker studsa in på alldeles på direkten. :)
    Och ja, ekonomiskt sätt, jag vet att ett barn kostar mycket pengar. Det är jag helt införstådd i!

Jag har haft barntankar väldigt länge, sen har det blivit en mer seriös längtan under de senaste ca 3-4 åren. Och ja, väldigt ung jag vet, men psykiskt anser jag mig lite mer vuxen och redo än många andra. :) Men ja, inseminationstankar har jag väl mest börjat tänka mer seriöst på sista året. :)
  • Kaa76

Jag var 18 då jag blev mamma för första gången, var i princip ensam då med, andra dottern fick jag vid 21, och var helt ensam.  Jag säger tvärt om, att utbilda sig då man har barn är en höjdare! Visst, man har inte så mycket pengar, men man har inte heller hunnit skaffa sig en massa kostnader heller och är inte van vid att ha så mycket ännu, för mig fungerade det bra. Har aldrig haft så mycket tid för mina barn som när jag studerade, och tid är, i mina ögon, oändligt mycket mer värt när man har småbarn än vad pengar är.
    Gör vad som känns rätt för dig, finns ingen annan som vet vad som är rätt eller fel just för dig! Lycka till! 

• Cleo2

Hej.
    Jag har länge av samma anledning valt att göra samma sak.
    Jag har precis skickat in papper, men kommer att göra detta i Sverige om jag får detta beviljat.
    Vet inte hur svårt det är att gå till väga med detta i Sverige. Var det enkelt att komma i kontakt med storkkleniken?
    Jag vill bara peppa dig för att du gör detta. Jag tänker att  jag kommer hitta mannen i mitt liv senare.
    I dag är det inte konstigt att helt enkelt tala om för sitt barn precis hur det gick till tänker jag. Men man kanske ska vänta några år tills barnet kan greppa det.

Lycka till, du är cool som gör detta!

Svar på tråden Ska skaffa barn själv