• Lufsan

Förskolepersonal: hur gjorde ni?

Hej!
    Har precis börjat på ett nytt jobb, på förskola såklart. Och är gravid, Den lilla tjejen beräknas komma i januari.
    Jag hade tänkt att inte hålla på alls med havandeskapspenning eller så, utan jobba tills i december och sedan gå ledighet.
    Nu har min BM frågat mig om verkligen kommer orka det (hon är jättegullig så inget fel på henne) och om jag kanske inte ska fundera över det i alla fall.
    Har inga komplikationer och mår hur bra som helst. Har lågt blodtryck bara, men det är inte så att jag svimmar eller så.

Nu har jag dock börjat märka på jobbet att magen, som ännu inte är så stor, har börjat vara ivägen. Har svårt att hjälpa barnen med kläder och skor och kan ju inte heller lyfta barnen speciellt mycket.
    Så har börjat undra om graviditeten kommer orsaka massor av svårigheter? (Min första så är helt grön) 

Så nu undar jag hur gjorde ni och hur var det för er? Ni som hade HP när gick ni på ledighet? Ni som jobbat hur var det med den stora magen? Jag vill veta allt! 

En dag i sänder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förskolepersonal: hur gjorde ni?
  • minneli

Hoppas! Min chef kollade tom på en tidigare ansökan som gått igenom som stöd.

• Josefinasfina

Jag jobbar på förskola och fick beviljat graviditetspenning alla dagar jag kunde söka  och det betyder att jag jobbar 4 veckor till. 

här får man ju lov att verkligen tänka på sig själv och sitt eget välmående i första hand, jag kände från början att det var inget för mig då jag gärna inte klagar eller vill visa mig "svag" men så fel jag hade .. kroppen tar ju stryk och arbetar man med små barn blir det fler lyft om dagen, säkerhetsrisker och du måste kunna vara snabb, allt detta klarar jag inte av så jag borde inte vara på jobbet de sista veckorna.... 

kom ihåg att beskriva varför de är fysiskt ansträngande  för dig att arbeta, berätta detaljer och få din chef att intyga allt detta!

• Chinx
    Josefinasfina skrev 2012-09-22 17:29:36 följande:
    Jag jobbar på förskola och fick beviljat graviditetspenning alla dagar jag kunde söka  och det betyder att jag jobbar 4 veckor till. 

här får man ju lov att verkligen tänka på sig själv och sitt eget välmående i första hand, jag kände från början att det var inget för mig då jag gärna inte klagar eller vill visa mig "svag" men så fel jag hade .. kroppen tar ju stryk och arbetar man med små barn blir det fler lyft om dagen, säkerhetsrisker och du måste kunna vara snabb, allt detta klarar jag inte av så jag borde inte vara på jobbet de sista veckorna.... 

kom ihåg att beskriva varför de är fysiskt ansträngande  för dig att arbeta, berätta detaljer och få din chef att intyga allt detta!
    Jag är "bara" i vecka 24 men har redan märkt hur långsam jag blivit, att det tar tid att ta sig upp från sittande position och ex. springa till ett barn som ramlat. Jag är megatrött i ryggen efter varje dag även om jag gjort allt för att undvika lyft, bara att stå och gå hela dagarna är riktigt tungt. Dessutom är allt på vår avdelning anpassat efter de små barnen, det vill säga alla stolar och bord är låga och jag kan inte sitta med ryggstöd då vi har rullpallar. Men det är bara att bita ihop. Jag måste jobba i två månader till, och eftersom jag bara har lite ont i ryggen på eftermiddagarna som går bort efter en kvälls och natts vila så har jag ingen anledning att gå ner i tid heller. 

Det är skönt att FK har fått upp ögonen för hur tungt det här jobbet är för våra kroppar när vi är gravida.  
    thebigreveal.blogg.se/ BF 17 januari 2013
  • Solglimtar

Min chef sa i princip att det inte var lönt att jag sökte havandeskapspenning för det skulle inte godkännas. För att slippa krångel så tar jag ut föräldrapenning 60 dagar innan bf men är även sjukskriven på halvtid fram tills dess för min foglossning.
    Att jag skulle orka jobba fram till december när bebis ska komma finns inte på kartan... 

• Solglimtar

... men nu när jag ser att många inom förskolan faktiskt FÅR HP ångrar jag att jag inte sökte...
    Fick beviljat förra gången jag var gravid, men då jobbade jag på särskola. (Nu på småbarnsavdelning) 

• Lufsan
    Solglimtar skrev 2012-09-28 09:32:25 följande:
    ... men nu när jag ser att många inom förskolan faktiskt FÅR HP ångrar jag att jag inte sökte...
    Fick beviljat förra gången jag var gravid, men då jobbade jag på särskola. (Nu på småbarnsavdelning) 
    Ja det var dumt av din chef att råda dig att inte söka. Jag vill verkligen inte "slösa" FP dagar så långt innan bebisen har kommit. Hoppas att jag får gravidpenningen. Men min chef har fortfarande inte skickat tillbaka lappen om omplacering till mig. Och nu börjar det bli tajt med tid... 
    En dag i sänder.
  • Najsidaniela

Hej allihopa! Jag är i v.20 och jobbar i förskola med de yngsta barnen. Tänkte söka grav.penning, men vet inte riktigt vad jag ska skriva. Finns det någon snäll själ som skulle kunna tänka sig maila sin ansökan (helt som blivit godkänd) till mig för att he lite tips? Det vore super gulligt... :)

Min mail är: Daniela.dahlin@gmail.com

• lacola

Jag berättade idag för min chef att jag är gravid (är i v9) pga att det ska göras en hel del omorganisation framöver bland personal och vi ska anställa nya förskollärare. I och med att jag jobbar på 1-2 års avd. så tänkte jag att jag kanske kunde fått en annan tjänst som inte innebar 8 inskolningar (får då en barngrupp på 13st) i mitten av min graviditet samt att de nya barnen inte skulle behöva byta personal när jag går på mammaledighet. Men hon sa att detta besked inte skulle påverka något. Tråkigt tycker jag både för min del som kommer få det sjukt tufft (antar jag?) och att man inte ser barnen i första hand eller??

• vinglafram

min plan var att jobba till en vecka innan BF, men nu pallade inte min kropp så jag gick hem 2½vecka innan. Hann inte med barnen, när det hände saker eller om de gjorde illa sig... och det kändes inte säkert, varesig för barnen, mina kollegor eller mig själv.
    Min chef sa också att det inte ens var värt att söka grav-penning, men om jag vetat att möjligheten fanns att få så skulle jag nog sökt.
    jobbar på syskonavdelning, 1½-5år. 

• snabla

Bara du själv som kan känna hur du orkar med och hur du mår men jag hade 2 underbara graviditeten så jag har jobbat till 1-3veckor innan det var dags...Lycka till m allt

• FinaElina

Jag gick på hp 8v innan bf. Det tyckte jag var himla skönt, även fast jag inte hade några direkta krämpor. Att bara ta set lugnt och förbereda Mentalt inför förlossning och föräldrarollen. Tyckte magen var i vägen mot slutet och kände att jag Inte kunde utföra jobbet som jag ville och brukar. Tog tid att komma upp från golvet för att förhindra en konflikt, ett barn klättrade etc. Samt att klä på och av hela tiden. Lyft hit och dit... Ledsna barn. Jobbade då med 1-2 åringar och hade haft många inskolningar. Vi har 32 barn på 6 pedagoger. Jag tycker att du ska känns efter hur du känner. Du behöver ju inte söka hel hp, utan halv eller 1/4 går ju Också. Jag skrev en "berättelse" till fk om hur hela dagen ser ut i minsta detalj.

Lycka till!

• EllaCoco

Favoritar för att läsa senare.. är också förskollärare så behöver lite tips

Svar på tråden Förskolepersonal: hur gjorde ni?