• Anonym

    Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?

    Har världens ångest för ett misstag jag gjorde idag har inte haft mycket annat i tankarna.
    Hade tydligen snurrat till det helt på jobbet. Idag fick jag ta konsekvenserna av det och chefen var inte nöjd om man säger så... usch.

    Snälla, finns det någon annan som kan bekänna något misstag dem gjort så jag slipper känna mig så ensam...?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-05 20:03
    Har läst och inser nu att jag inte är själv
    Det tragiska i det hela är att jag hade mitt lönesamtal (som ännu inte är klart) dagen efter mitt misstag. Tror ni det gick bra eller...?

  • Svar på tråden Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?
  • Anonym (rotfyllning)
    Anonym skrev 2012-09-12 14:13:59 följande:
    Jag jobbade min 4:e dag som servitris på en krog/resturang när jag insåg att jag blev tvungen att servera och serva en kvinna som gjort mig väldigt illa för länge sedan. Så jag gjorde det alla borde göra. "Råkade" spilla rödvin över heeeela henne. Fick stå i disken resten av passet och blev inte inringd mer efter det. :D SÅÅÅ värt det!
  • Anonym (rotfyllning)
    Anonym skrev 2012-09-12 13:39:51 följande:
    det ær inte paracetamol som gør att man dør utan att man drabbas av leversvikt. Men det tar ett tag och går inte att utføra endas med alvedon (paracetamol)
    Lite lustigt resonemang, det är inte paracetamol man dör av utan av leversvikt.
    På samma sätt som att inte vattnet är orsaken till död vid drunkning, utan sysrbristen.

    Visst förstår jag hur du resonerar, men lite töntigt påpekande.
    Endast stort intag av paracetamol kan leda till döden, enligt läkartidningen var dock dödsfallen få eftersom behandling hann startas i tid i de flesta fall.

    http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=2351
    Paracetamol och NSAID
    Överdos av paracetamol var det ojämförligt vanligaste förgiftningsmedlet i både epikrismaterialet och GICs frågestatistik. Så var det också ett decennium tidigare. De flesta patienter kom in så pass tidigt att effektiv antidotbehandling med acetylcystein kunde ges. Utveckling av allvarlig leversvikt var därför relativt ovanligt, och dödsfallen var få, vilket också framgår ur dödsorsaksregistret [4].
    Paracetamolförgiftningar är dock, även vid godartat förlopp, resurskrävande med olika slags provtagningar, intravenös antidotbehandling under något eller flera dygn samt uppföljning. Vid utbredd leverskada krävs ofta leversviktsterapi, och akut levertransplantation kan bli aktuell. Oavsiktlig, terapeutisk överdosering av paracetamol har tidigare belysts [5], men framstod som ett mindre problem i detta material. 
       
  • Glad i hågen

    Jag sommarvickade på ett ställe (ett kontor, inte med människor som tur var) och var helt själv där en dag. Blev så himla trött så på lunchen la jag mig på soffan och vaknade med ett ryck av att en kollega kom in genom dörren. Slet åt mig en tidning för att låtsas ligga o läsa och inser att jag håller den upp och ner. Ha ha, bara att erkänna sin fadäs. Det var ju ingen skada skedd men det kändes inte så särskilt kreativt att bli påkommen med att lägga sig och sova på arbetstid, även om det var efter lunchen.

    En annan gång gjorde jag en dundertabbe när jag i ett helt uppdrags budget hade räknat utan moms fast det skulle vara med. Allt blev 25 % dyrare. Sicken nolla!    

  • Litet My
    Anonym skrev 2012-09-08 18:14:15 följande:
    Visade en film för eleverna (sv2, vuxna elever) och bad dem anteckna ord de inte förstod så skulle vi diskutera dem och filmen efteråt.

    Fick tips om en bra film att se- Kådisbellan. Svenskt och lite historia och ja..en trevlig "familjefilm" utan några värre scener.

    Aldrig mer, säger jag.

    När filmen var slut räckte en elev upp handen. "Vad betyder penis?". Jag fick förklara.

    Nästa fråga. "Vad betyder fingerpulla?".

    Nu vet jag att man kritiskt ska granska en film innan man visar den.

    Kompisen som ärlärare berättade att en kollega till henne visat "Torkel i knipa" för en 2:a klass...blev inget bra och föräldrarna var minst sagt förbannade =)
  • Glad i hågen

    JO, en annan komisk tabbe var när jag jobbade på ett äldreboende och jag och en annan tjej tog på en tant en klänning en dag. På samma avdelning fanns en annan tant som ofta var misstänksam och gnällig (och lite förvirrad) och dessutom hade ganska gnälliga anhöriga. Den här tanten sa gång på gång att "hon har tagit min klänning". Vi försökte förklara och ignorera, tills jag till sist gick och kollade märkningen i den andra tantens klänning - och dra på trissor, kärringen hade ju rätt, det var hennes klänning vi hade tagit på den andra. Båda lika virriga damer. Men vi tog bara den intet ont ananade tanten in på rummet igen, bytte till en annan, hängde in klänningen till den rätta tanten och hoppades att båda skulle glömma det, vilket dom också verkade göra.

  • Anonym
    Litet My skrev 2012-09-13 11:02:32 följande:

    Kompisen som ärlärare berättade att en kollega till henne visat "Torkel i knipa" för en 2:a klass...blev inget bra och föräldrarna var minst sagt förbannade =)
    vad är det för film? aldrig hört talas om.
  • Anonym (T)
    Anonym skrev 2012-09-13 12:25:17 följande:
    vad är det för film? aldrig hört talas om.
    "fuck of and die, du är för fet för mig och din morsa går för en hundring"
    är en sångtext i filmen ^^
    går att se på youtube 

    hahaha! den var väldigt populär för ett par år sen, ingen fick ju egentligen se den när föräldrar fick veta vad den handlade om, men alla såg den endå ^^
  • Mys mymla

    Det är också scener om självmord som skrattas åt, vuxna som misshandlar barn då blod och tänder yr, mycket svordomar. Den animerad men borde inte visas för barn.

  • Anonym

                                                                                                        

  • Anonym (hör om)
    Anonym skrev 2012-09-12 14:13:59 följande:
    Jag jobbade min 4:e dag som servitris på en krog/resturang när jag insåg att jag blev tvungen att servera och serva en kvinna som gjort mig väldigt illa för länge sedan. Så jag gjorde det alla borde göra. "Råkade" spilla rödvin över heeeela henne. Fick stå i disken resten av passet och blev inte inringd mer efter det. :D SÅÅÅ värt det!
    Vilken grej! Det är sånt man själv önskar att man vågade göra. Stort!! 
  • Anonym (ajaj)

    Förra året var det en pat som hade x-tra vak på min avdelning. Pat gick ut för att kissa medan jag satt kvar och tittade på det intressanta programmet på tv som handlade om bilar.. fick en jävla utskällning. Tur att hon inte var självmordsbenägen iallafall..

  • Anonym (As)

    Jobbade på min första sommar på ett äldreboende och skulle ha egentid med en person. Vi skulle ta en promenad och sen ville den handla en dricka i affären så vi gick dit. Visste inte om man fick ha arbetskläderna i mataffären pga smitta och hade inte kofta så vågade inte gå in där och bad personen gå in och handla själv. Det gick bra men egentiden blev längre pga affären. varken jag eller vårdtagare sa något till någon annan

    skulle även ledsaga en person till ett besök på sjukhuset. Råkade gå och sätta oss i ett väntrum till fel mottagning för jag blandade ihop orden. Dubbelkollar lappen efter 10 min ungefär och inser att det var fel. Blir stressad och tar reda på rätt väntrum. Som tur var hade vi god marginal och läkaren var sen så inget värre hände och boendet fick inte reda på det

    en annan gång hade vi hämtat mat vid lunch och kvällsmaten var i ett kallt skåp. jag och den som hämtade trodde att kontakten skulle vara i för att hålla kylan och jag sa tillochmed att sätt i kontakten. den andra satte i den och kvällsmaten började värmas upp utan att vi märkte. en från en annan avdelning skulle hämta mat och såg vårt misstag och blev helt förbannad. Hon fick tag i den jag hämtade maten med och gav henne en utskällning. Den tog på sig skulden och bad om ursäkt. jag kom undan denna gång med 

  • Camarosmurfen

    Mest meckarmisstag här:

    Skulle byta en trasig bakaxel på en bil en gång, och när jag efter några timmars jobb fått av hela axeln och kommer åt att titta på själva drivaxel inuti så kan jag inte se något fel på den?!

    Kollar regnumret på bilen och inser att jag jobbat på fel bil... En hel eftermiddag gick åt att montera av och på en helt fungerande bakaxel...

    Körde in en bil i verkstan för bromsarna inte fungerade (bara p-broms). Körde lite för långt fram, och när jag ska backa tillbaka några decimeter har jag redan glömt att bromsarna inte fungerar, och innan jag inser det och drar i p-bromsen har jag backat in i porten (den är fortfarande 15 år senare lätt bucklig där) 

    Sen har man ju dragit diverse olika larm vid olika tillfällen, men det är bra att vakten får öva lite... 

    Körde sönder knappsatsen till en körgrind (uppsatt veckan innan) med ett pansarfordon när det var lite halt ute. Gick i typ 7 km/h, men när det väl börjar glida finns det inte så mycket att göra (var sluttning in till grinden). 
    Har också flyttat lite trottoarkanter med samma typ av fordon

  • Anonym (I begynnelsen)

    Världens gulligaste tant fick fel dos insulin i början av mitt arbetsliv. Hon tillbringade natten på sjukhus, överlevde och allt gick bra. Pga eller för min del tack vare sin demens minns hon inte händelsen eller att det var jag. Det kändes hemskt och jag glömmer det aldrig! Gav henne insulin i flera år efter det utan missöden. 

  • Enola Gay

    Jag tackar gud för den här tråden. 

    En gång jobbade jag med stora kvantiteter olja Förde över från tankbil till IBC:er som är tusenliterstankar. Kör in dessa tankar på truck i fabriken för att kunna föra över dem på fat. Ett fat är 160 l ungefär. Börjar tömma. Står och fokuserar för det får inte svämma över. Kollegorna ropade att det var fika och vips så var allt fokus på det. När jag kom tillbaka in så var fatet fullt, samt var resten av det lagret täckt av ett blankt 10 cm tjockt lager olja. Jag fick själv sanera med nån specialsand som man häller på som drar åt sig vätskan. Det tog en månad för mig och det medförde driftstopp under tiden. Dagen jag var klar fick jag gå. 

  • Enola Gay

    En gång i det militära hade vi en skitstor övning och jag var en del på staben. Vår högsta chef, en ÖvLt, gav mig av någon outgrundlig anledning hans privata telefon, antagligen skulle jag vara lite ordonnans och reläa ordrar. Han sa uttryckligen: "Du kan bort allt som sms och sånt." Jag har antagligen nån form av jävla autism för jag gick någon dag och undrade över vad "och sånt" var. 
    Till slut fabriksåterställa jag hans telefon. Alla kontakter, allt borta. Nånstans där fattade jag att FM inte var för mig. Han tittade på mig som om jag kommit från en annan planet när jag lämnade över telefonen till honom efter övningen. 

  • Anonym (M3)

    Har gjort ett par halvstora misstag vid arbeten vilket lett till ilska (från kunderna) samt kostat företaget en slant i form av kompensation. Inga konsekvenser från chefen då han inser att alla kan göra fel.

    Det ska tilläggas att det endast skett med kunder som varit väldigt struliga och omständiga av sig. Dvs den typen som ringer eller mejlar hur många gånger som helst och som håller på att ändra sig fram och tillbaka. Till slut är det svårt att hänga med i alla vändor och då kan det tyvärr lätt bli fel någonstans.

Svar på tråden Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?