• Anonym (Kaffedraken)

    Hur väljer folk bil?

    Bilen är i första hand en statussymbol, och i andra hand ett transportmedel.

    Det är märkligt vilka skäl och resonemang folk använder för att välja vilken bil man ska köpa. Rimligen borde inköp av en dyr hushållsmaskin med stora driftskostnader  och som fyller en viktig funktion för familjen vara ett helt förnuftigt val. Vilket det förvånade sällan är.

    Märkligt är att folk är beredda att betala kanske dubbelt så mycket för en bil av status-märke, jämfört med en med samma funktion av billigare märke. Om det vore så att den dyrare bilen hade så mycket lägre rörliga kostnader att det kompenserade det högre priset, så vore det begripligt. Men istället så har ju den dyrare bilen ofta högre kostnader. Om den dyrare bilen hade längre garanterad livslängd - men det har den inte heller.

    Märkligt är att folk köper sedan-modeller istället för kombi. En sedan har ingen fördel före en kombi. 

    Märkligt att folk inte väljer praktiska höga familjebussar istället för lågbyggda standardbilar.


    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Svar på tråden Hur väljer folk bil?
  • Anonym (Kaffedraken)

    ABS enligt wikipedia:

    sv.wikipedia.org/wiki/Antiblockeringssystem


    ABS utvecklades ursprungligen för flygindustrin. Ett tidigt system var Dunlops Maxaret-system som introducerades på 1950-talet och som fortfarande används i vissa flygplansmodeller. Systemet, som var helt mekaniskt användes uteslutande inom flyget med undantag för en period på 1960-talet då det användes i tävlingsbilarna: Ferguson P99, Jensen FF och Ford Zodiac.


    Systemets varaktighet inom bilindustrin hade dock inte kommit för att stanna då det ansågs alltför dyrt och opålitligt. Hur som helst, togs en enklare variant av systemet i bruk i 1964-års modell av Austin 800. Det verkade genom att en ventil fördelade bromskraften från framhjulen till bakhjulen om något hjul låste sig.


    Den amerikanska firman Kelsey Hayes (numera TRW Automotive) utvecklade det första elektroniska ABS-system i slutet av 60-talet som introducerades i 1970-års Lincoln Town Car. Det var ett bakhjulsverkande system.


    Det tyska företaget Bosch har utvecklat liknande system tillsammans med Mercedes-Benz sedan 1930-talet. 1978 lanserades Bosch det första helt elektroniska ABS-systemet. Mercedes-Benz lastbilar och personbilen S-klass var de första att erhålla Boschs teknologi. Den första serietillverkade bil som fick ABS som standard var Ford Scorpio, vilket skedde 1985. BMW anammade systemet och 1986 var det standard på samtliga deras modeller.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Ernst Hugo skrev 2012-10-05 17:52:55 följande:

    Du har ju daglig erfarenhet från skarpa ABS-konstruktioner varfån bilindustrin tydligen hämtade idèn på tidigt 70-tal (Mercedes -69 men de är ju alltid först :)
    Vad konstigt att Mercedes fortfarande inte har lärt sig att tillverka bilar som inte rostar efter bara några få år som så många andra biltillverkare gjort.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Roland 600 skrev 2012-10-05 18:00:05 följande:
    De första serietillverkade bilarna som hade ABS var Ford och Bmw. Det var Bosch som utvecklade systemet och inte någon bilfabrikant.
    Nja, nu har du både lite rätt men mest fel Glad

    Som bekant var det flygindustrin som utvecklade de första systemen på 50-talet, bl.a Dunlops Maxaret som helt rätt fanns som tillval på Ford Zodiac och Jensen FF. Dock var dessa system inte att jämföra med det vi i egentligen idag kallar ett ABS-system.  

    Skall man vara petig (och det skall man ibland) så var jänkarna först med ett elektroniskt system på en serieproducerad bil 1971 tror jag. Det satt i en stor Lincoln och var inte särskilt pålitligt.

    Bosch hade redan vid denna tiden inlett ett samarbete med Mercedes (som man jobbat med sedan 30-talet) och började testa en variant på S-klass W108. Dock var man nöjda med resultatet först 10 år senare och från 1981 hade S-klass W126 det första moderna ABS-systemet som standard.

    Därefter kom det på Ford Scorpio 1985 och på samtliga BMWs modeller ett par år senare.   

    Så ligger det till Roland Skrattande        
    Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Anonym (Kaffedraken)
    Ernst Hugo skrev 2012-10-05 18:34:42 följande:
    Nja, nu har du både lite rätt men mest fel Glad

    Som bekant var det flygindustrin som utvecklade de första systemen på 50-talet, bl.a Dunlops Maxaret som helt rätt fanns som tillval på Ford Zodiac och Jensen FF. Dock var dessa system inte att jämföra med det vi i egentligen idag kallar ett ABS-system.  

    Skall man vara petig (och det skall man ibland) så var jänkarna först med ett elektroniskt system på en serieproducerad bil 1971 tror jag. Det satt i en stor Lincoln och var inte särskilt pålitligt.

    Bosch hade redan vid denna tiden inlett ett samarbete med Mercedes (som man jobbat med sedan 30-talet) och började testa en variant på S-klass W108. Dock var man nöjda med resultatet först 10 år senare och från 1981 hade S-klass W126 det första moderna ABS-systemet som standard.

    Därefter kom det på Ford Scorpio 1985 och på samtliga BMWs modeller ett par år senare.   

    Så ligger det till Roland Skrattande        
    Förlåt källhänvisningar kommer här:

    " In the footsteps of Robert Bosch / Bosch GmbH"

    "Wikipedia"

    "Die S-klass von Mercedes-Benz / Heribert Hofner"      
    Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Anonym (Kaffedraken)
    ulfsas skrev 2012-10-05 11:41:11 följande:
    En modern ABS justerar bromsarna flera ggr per sekund och på individuella hjul om den även har antisladdsystem.

    Inget man kan komma ens i närheten av men pumpbromsning. Alls. 

    Det var det ingen som påstod heller vad jag kan se. Det var "kana rakt fram som en kälke" som kommenterades. Jag klarar iaf att bromsa och väja för älg i 70 kmh utan abs. Men jag kanske är unik på något sätt, vad vet jag...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Pallas skrev 2012-10-05 22:09:32 följande:

    Det var det ingen som påstod heller vad jag kan se. Det var "kana rakt fram som en kälke" som kommenterades. Jag klarar iaf att bromsa och väja för älg i 70 kmh utan abs. Men jag kanske är unik på något sätt, vad vet jag...
    Vad får man för bil för 7000 kr
  • Anonym (Kaffedraken)
    Roland 600 skrev 2012-10-05 22:24:23 följande:
    Vad får man för bil för 7000 kr
    Det finns väl en del utbud om man tittar på bilar tillverkade före 2000.
    Själv hade jag satsat på en Volvo.

    Detta fick jag fram genom att söka på Blocket bilar - säljes - 0-10 000 kr
    www.blocket.se/stockholm&cg=1020&w=1&st=s&ps=0&pe=2&mys=&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=11&l=0&md=th
  • Anonym (Kaffedraken)
    Pallas skrev 2012-10-05 22:09:32 följande:

    Det var det ingen som påstod heller vad jag kan se. Det var "kana rakt fram som en kälke" som kommenterades. Jag klarar iaf att bromsa och väja för älg i 70 kmh utan abs. Men jag kanske är unik på något sätt, vad vet jag...
    Man kan klara sig bra ändå!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Ernst Hugo skrev 2012-10-05 17:52:55 följande:

    Du har ju daglig erfarenhet från skarpa ABS-konstruktioner varfån bilindustrin tydligen hämtade idèn på tidigt 70-tal (Mercedes -69 men de är ju alltid först :)
    Jo, jag har ju det bara att för mig är ABS= Auto Brake System och bilABS heter Anti Skid.
    Man, 192 cm, 48 år, Sundbyberg, singel ;)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Pallas skrev 2012-10-05 22:09:32 följande:

    Det var det ingen som påstod heller vad jag kan se. Det var "kana rakt fram som en kälke" som kommenterades. Jag klarar iaf att bromsa och väja för älg i 70 kmh utan abs. Men jag kanske är unik på något sätt, vad vet jag...
    Jag har också kör bil utan ABS men jag tror att många inte skulle vara så värst duktiga på att pumpbromsa.
    Olika teknik utan och med ABS.

    Bra att du kör duktigt, älgväjning är inte så lätt. 
    Man, 192 cm, 48 år, Sundbyberg, singel ;)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Senast vi köpte hade vi följande kriterier:

    *Fyrhjulsdrift (eftersom plogningen är sisådär där vi bor och den gamla tvåhjularen bara körde fast hela tiden) 
    *Hygglig bränsleförbrukning och co2-utsläpp i sin storlekskategori
    *Billig

    Det blev en minibuss och den dra förvisso inte så mycket för att vara en sådan, men den drar för mycket ändå. Någon gång önska jag kunna prioritera en elbil. En fyrhjulsdriven elbil.      

  • Anonym (Kaffedraken)
    PolyPond skrev 2012-10-06 17:43:18 följande:
    Det blev en minibuss och den dra förvisso inte så mycket för att vara en sådan, men den drar för mycket ändå. Någon gång önska jag kunna prioritera en elbil. En fyrhjulsdriven elbil.      

    Dessutom är den just låg. Inte innuti, men väl under. Vansinnigt opraktiskt.
Svar på tråden Hur väljer folk bil?